09/05/1398 - 23:15
انتخاب رشته تجربی، انتخاب رشته تجربی 98
داوطلبانی که قصد دارند در رشته تجربی انتخاب رشته کنند، از کثرت داوطلبان این رشته و رقابت تنگاتنگ رشته پر طرفدار این گروه مطلع هستند، قبولی در گروه تجربی کار ساده‌ای نیست و داوطلبان کامروا و موفق در این راه بدون شک پشت‌کار‌، تلاش و برنامه ریزی منظمی داشتند ، قبولی در رشته‌های تجربی به مراتب، سخت‌تر از سایر گرو‌هاست چرا که تمامی داوطلبان برای رشته های مشخصی با یکدیگر رقابت می‌کنند. در ادامه راهنمای بهترین انتخاب رشته گروه تجربی را می‌خوانید.

1606683296_1_0.gif

اگر از داوطلبانی هستید که مرحله آزمون سراسری را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید لازم است به انتخاب رشته خود بیش از آزمون اهمیت دهید چرا که این مرحله ثمره سال‌ها تلاش شما را به نتیجه می‌رساند ، با توجه به حساسیت این مرحله پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر راهکارهایی که در ادامه مطالعه خواهید کرد با مشاوران آگاه و متخصص و مطلع به امور دانشگاه و ظرفیت‌های فعلی مشورت کنید.

داوطلبانی که کارنامه خود را دریافت کرده‌اند و مجاز به انتخاب رشته شده‌اند همراه ما باشند تا با نحوه انتخاب رشته تجربی که قدم بعدی آن‌هاست آشنا شوند.

در ادامه سعی داریم تمام اطلاعاتی که برای انتخاب رشته تجربی نیاز خواهید داشت را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم این اطلاعات شامل مباحثی مانند زمان شروع انتخاب رشته تجربی، مهلت انتخاب رشته تجربی و اهمیت توجه به زمان انتخاب رشته ها و همچنین نحوه انتخاب رشته تجربی و تکمیل فرم ثبت نام و اولویت‌بندی رشته‌ها می‌باشد‌، همراه ما باشید.

زمان انتخاب رشته تجربی

زمان شروع انتخاب رشته تجربی با انتشار دفترچه گروه تجربی آغاز می‌شود . در سال‌های گذشته انتخاب رشته در دهه دوم مرداد ماه انجام شده بود که این روال در سال 98 نیز انجام می‌شود بنابراین داوطلبان عزیز باید این روزها منتظر دریافت دفترچه انتخاب رشته تجربی باشند.

داوطلبان عزیز در این مرحله حدود 5 روز زمان برای ثبت و تکمیل فرم انتخاب رشته خواهند داشت‌، البته طبق روال هر سال مهلت انتخاب رشته تجربی چند روزی برای ثبت نام داوطلبان جا مانده از انتخاب رشته تمدید می‌شود. اما عاقلانه ترین راه انتخاب رشته در روز های اولیه است چرا که احتمال عدم تمدید مهلت ثبت نام از سوی سازمان سنجش وجود دارد.

نحوه انتخاب رشته تجربی

داوطلبان عزیز ابتدا باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند و دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه تجربی و دفترچه بخش پیوست ها را دانلود نمایند ، داوطلبان دانشگاه آزاد نیز میتوانند دفترچه انتخاب رشته را از سایت رسمی دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی azmoon.org  دریافت نمایند.

اما ابتدا باید با رشته‌های گروه تجربی اشنا شوید که بتوانید درک بهتری از مطالب بعدی داشته باشید.

رشته‌های گروه تجربی به دو بخش پزشکی و غیر پزشکی  تقسیم شده است‌، رشته‌های بخش غیرپزشکی شامل رشته هایی از جمله زیست شناسی‌، شیمی، زمین شناسی و ... است و بخش پزشکی به تمام رشته‌های پزشکی و پیرا پزشکی مانند داروسازی، دندان پزشک و مامایی، پرستاری و ... است. بی شک بخش پزشکی از طرفداران بیشتری برخوردار است، تقریبا اکثر ما از دوران کودکی با آرزوی پزشک شدن وارد عرصه تحصیل شدیم اما آن دسته از داوطلبانی که علاقمندیشان به این شغل همچنان باقی مانده است با انتخاب رشته تجربی تلاش خود را برای موفقیت در هدف خود می‌کنند، همانطور هم که در ابتدای مقاله گفته شد تعداد شرکت کنندگان این گروه آزمایشی زیاد است.

با توجه به اینکه تعداد داوطلبان سایر گروه‌های آزمایشی کم شده است و تقریبا ظرفیت‌های در نظر گرفته شده دانشگاه‌ها برای آن گروه آزمایشی تکمیل نمی‌شود‌، داوطلبان گروه تجربی می‌توانند در دفترچه‌های انتخاب رشته خود نام رشته‌های سایر گروه‌های آزمایشی از جمله مهندسی کامپیوتر‌، حقوق و ... را نیز انتخاب کنند‌، البته توجه کنید که تنها رشته‌هایی که در دفترچه انتخاب رشته گروه تجربی درج شده است شامل این انتخاب می‌شود.

داوطلبان گروه تجربی نیز در انتخاب رشته سراسری مجاز به انتخاب  150 کد رشته هستن که باید طبق اولویت بندی از شماره 1 تا 150 درج شود.

داوطلبانی که قصد شرکت در انتخاب رشته دانشگاه آزاد را دارند نیز می‌توانند دفترچه انتخاب رشته تجربی دانشگاه آزاد را از سایت رسمی دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org دریافت کنند. در ادامه نکاتی راجع به اولویت بندی انتخاب های درج شده در فرم انتخاب رشته صحبت خواهیم کرد.

فرم انتخاب رشته از گزینه اول شروع به بررسی می‌شود‌، اگر در انتخاب اول تراز قبولی را کسب کرده باشید اولین اولویت شما تایید می‌شود و دیگر گزینه‌ها بررسی نمی‌شود اما اگر تراز قبولی شما در تراز قبولی دانشگاه وجود نداشته باشد گزینه  دوم شما بررسی خواهد شد و به همین صورت تا گزینه 150 ام که وارد کردید اگر در هنگام درج کد رشته‌ها دقت کافی نداشته باشید و کد رشته که اولویت پایین تری برایتان دارد را در گزینه های بالا تر قرار دهید چه اتفاقی می افتد؟ با این سهل انگاری فرصت قبولی در رشته بهتر را از خود می گیرید چرا که دیگر گزینه های بعدی شما بررسی نمی شود. این اتفاق گرچه بسیار بی اهمیت و ساده به نظر می رسد اما هرساله تعدادی از داوطلبان بر اثر این بی دقتی موقعیت تحصیل در رشته‌‌ها و دانشگاه های بهتر را از دست می دهند، پس هنگام درج کد رشته‌ها از گزینه اول تا آخر باید  به اولویت بندی توجه داشته باشید.

معمولا افراد موفق در انتخاب رشته تجربی ملاک‌هایی را برای اولویت‌بندی کد رشته‌ها در نظر می‌گیرند، این اولویت‌ها را در ادامه خواهید دید.

علاقه: رشته تجربی با پیچیدگی های تحصیلی همت بالا می‌خواهد تا سختی های  درس و دانشگاه را پشت سر بگذارید حال اگه علاقه ای به رشته تحصیلیتان نداشته باشید این امر به هیچ عنوان تحقق نمیابد . پس در این فرصت باقیمانده تا انتخاب رشته بهتر است لیستی از رشته‌های مورد علاقه خود انتخاب کنید ، البته این کار مستلزم شناخت دقیق رشته و مباحث درسی و آینده شغلی رشته است ، تحقیق و پرس جو از افرادی که در این زمینه موفق هستند ایده بسیار خوبی است.
با فرض براین که شما تمامی رشته های گروه تجربی را شناخته‌اید و لیستی از رشته‌های مورد علاقه خود تهیه کرده‌اید ، حال باید به دانشگاه‌های موجود که رشته مورد نظر را ارائه کردند توجه کنید. اعتبار دانشگاه موضوع بسیار مهمی است که شما را به سوی موفقیت سوق می‌دهد . علاوه بر اعتبار دانشگاه نیاز است از شهریه و مسافت دانشگاه و هزینه‌های رفت و آمد و اقامت در شهرهای دیگر مطلع باشید.
دوره های غیر روزانه دارای شهریه های متفاوت هستید دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی شهریه‌های بالاتری نسبت به دوره‌های دیگر دارند.

نکته بعدی که باید در نظر بگیرید اطلاع از بازار کار فعلی و آینده رشته است‌، راجع به این موضوع از افراد آگاه پرس و جو کنید.
و اما نکته ای که بسیار حساس و مهم است تراز قبولی دانشگاه‌هاست. برای این منظور ابتدا باید کارنامه خود را تحلیل کنید و بازه تراز‌های قبولی کد رشته ها مشخص کنید این امر با تحلیل کارنامه سال های گذشته داوطلبان و همچنین ظرفیت های دانشگاه‌ها امکان پذیر است . پیشنهاد می کنیم این مرحله را در کنار افراد موفق و آگاه مانند مشاور های متخصص در این زمینه طی کنید چرا که تحلیل کارنامه و رتبه قبولی چندین سال متمادی کار ساده ای نیست.

خب تا به اینجا با نحوه انتخاب رشته آشنا شدید بهتر است کمی وسیع تری راجع به کنکور و دفترچه انتخاب رشته صحبت کنیم.

دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی

دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی سراسری و آزاد در را از اینجا دانلود کنید. با دانلود دفترچه راهنمای گروه تجربی و بخش پیوست‌ها که به صورت مجزا منتشر می شود می توانید قوانین و قواعد انتخاب رشته تجربی را مطلع شوید.

مطالعه کامل و دقیق دفترچه شما را در انتخاب رشته بهتر  کمک می کند. اگر بخش نکات مهم و ابتدایی دفترچه را مشاهده کنید می‌بینید که برخی رشته‌ها با در نظر گرفتن سوابق تحصیلی پذیرش می شوند گرچه در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی نسبت به دیگر رشته‌ها این مسئله بسیار کمتر است اما لازم است اطلاعات مربوط به این نوع پذیرش را بدانید.

سهمیه‌ها بخش بسیار مهمی هستند که در صورت واجد شرایط بودن می توانید تنها یک سهمیه را انتخاب کنید و احتمال قبولی خود را افزایش دهید.

در خصوص رشته های نیمه متمرکز باید بدانید انتخاب شما محدود نمی باشد بنابراین می توانید تعداد نامحدودی از 150 انتخاب خود را به رشته نیمه متمرکزی اختصاص دهید که واجد شرایط آن هستید. رشته‌های نیمه متمرکز رشته‌هایی هستند که داوطلب در صورت پذیرش در انتخاب رشته دعوت به مصاحبه و گاها معاینات پزشکی مورد نیاز می شود. مصاحبه رشته‌های نیمه متمرکز نیاز به قبولی در مصاحبه نیز دارند بنابراین در بعداز انتخاب رشته در صورتی که رشته‌های نیمه متمرکز  نیز در لیست انتخاب رشته خود داشتید بلافاصله خود را برای مصاحبه آماده کنید. زمان مصاحبه از طرف دانشگاه مورد نظر به داوطلبان اعلام خواهد شد.

در فصل اول دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه تجربی می تواند میزان تاثیر سوابق تحصیلی را مشاهده کنید ، اگر رشته تحصیلی داوطلب با گروه آزمایشی کنکور یکسان باشد میزان تاثیر دروس مثبت 5 درصد خواهد بود .

بعد از مطالعه کامل دفترچه و تکمیل فرم انتخاب رشته لازم است بار دیگر اولویت‌ها و گزینه های درج شده را بررسی کنید تا اشتباهی رخ نداده باشد. بعد از اتمام فرم کد رهگیری 15 رقمی دریافت خواهید کرد که نشان دهنده انتخاب رشته موفق شماست.

 در ادامه راجع به جدول رشته های تحصیلی گروه آزمایشی تجربی اطلاعاتی کسب خواهید کرد، جدول پیش رو 7 ستون دارد که شامل : نحوه پذیرش، دوره تحصیلی، کد رشته محل، عنوان رشته، ظرفیت پذیرش در نیمسال اول و دوم دانشگاه‌ها و همچنین ظرفیت پذیرش به تفکیک جنسیت می باشد.

داوطلبان عزیز که قصد دارند در انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز شرکت کنند باید دفترچه انتخاب رشته تجربی دانشگاه آزاد که در سایت دانشگاه آزاد منتشر می شود دانلود و ظرفیت‌ها و  رشته های موجود در دانشگاه‌ها را مشاهده کنند و با توجه به اولویت های خود از شماره 1 تا 100 انتخاب های خود را ثبت کنند ، رعایت قوانین انتخاب رشته در انتخاب رشته دانشگاه نیز باید اجرا شود ، نکته ای که باید به آن توجه کنید زمان شروع انتخاب رشته است بهتر است  در این روزها که به انتخاب رشته نزدیک می شویم با مراجعه به وب سایت سازمان سنجش و دانشگاه آزاد اطلاعیه های منتشر شده در این خصوص را مطالعه کنید.

در این مقاله تمامی اقداماتی که در مرحله انتخاب رشته تجربی انجام خواهید داد به طور کامل و مفصل توضیح داده شد‌، پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله انتخاب رشته کنکور را مطالعه کنید تا جزئیات بیشتری را در این خصوص بدانید.


شاید به مطالب زیر علاقه‌مند باشید:

ایسوس

نظر شما چیست؟