20/03/1398 - 18:51
چه کسانی از پرداخت مالیات بر سکه معاف می‌شوند
معاون حسابرسی شهر و استان تهران در سازمان امور مالیاتی گفت: طبق بخشنامه مالیات بر درآمد، اگر کسی ادعا کرد سکه ها را نفروخته و یا بابت مهریه واگذار کرده از این بخشنامه معاف خواهد شد.

1606683296_1_0.gif

تعلق مالیات بر سکه طبق قانون مالیات

ابراهیمی معاون حسابرسی شهر و استان تهران در مصاحبه با رادیو در رابطه با بخشنامه ای که اخیراً درخصوص مالیات بر سکه صادر شده اظهار داشت: ما بر اساس منابع مالیاتی موجود در قانون مالیات های مستقیم، حق گرفتن مالیات را داریم و بخشنامه مزبور درباره مالیات بر درآمد است. البته ظاهر بخشنامه تا حدودی ابهام آمیز است اما مسئله اصلی آن، دریافت مالیات بر درآمد از کسانی است که در سامانه خرید سکه داشته و آن را فروخته اند.

عدم معافیت مالیاتی افراد

وی در ادامه تأکید کرد: مالیات بر عایدی سرمایه هنوز به تصویب مجلس هم نرسیده و ما برای داشتن دارایی لزوماً مالیات نمی پردازیم. ما برای گرفتن مالیات بر درآمد این سکه ها بررسی هایی را انجام دادیم. مودیان مالیات بر درآمد کوچک طبق تبصره ای در ماده 100 با پرداخت مالیات مقطوع از تسلیم اظهارنامه و ثبت نام معاف خواهند شد و در پروسه تشخیص مالیات و ارائه اسناد و دفاتر قرار نمی گیرند.

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی همچنین اضافه کرد: طبق یک ماده قانونی دیگر، افرادی که اظهارنامه مالیاتی نمی دهند از هیچ معافیتی برخوردار نمی شوند.

جزیئات محاسبه نرخ مالیات برسکه

ابراهیمی درباره جزئیات محاسبه نرخ مالیات بر سکه اینگونه توضیح داد: با توجه به قیمت های موجود و میزان معافیت مالیاتی هر فردی محاسباتی انجام گرفت و مقرر شد افرادی که زیر 20 سکه خرید کرده اند اگر اظهارنامه ارائه کنند مشمول معافیت خواهند شد. اما افرادی که در سال 97 از 20 تا سقف 60 سکه خریده و فروخته اند باید به ازای هر سکه 150 هزار تومان بپردازند و افرادی که بیش از 60 سکه خرید و فروش کرده اند باید 200 هزار تومان و از 100 تا 200 سکه هم 250 هزار تومان بپردازند و بیشتر از آن هم باید اظهارنامه دهند.

معاون حسابرسی شهر و استان تهران در سازمان امور مالیاتی متذکر شد: در بخشنامه مالیات بر درآمد تأکید شده اگر کسی ادعا کرد که سکه ها را نفروخته و یا بابت مهریه واگذار کرده از این بخشنامه معاف خواهد شد و الزامی برای پرداخت مالیات برای این افراد وجود ندارد.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا دریافت مالیات بر سکه موجب خرید و فروش زیرزمینی و پنهانی سکه خواهد شد یا خیر؟ گفت: ما فرض را بر این گذاشتیم که افرادی که تعداد زیادی سکه خریدند در سال 97 عرضه کرده اند و افرادی هم که نفروخته اند مالیاتی نمی دهند. ما اسامی خریداران را داریم و سال بعد مجددا مطالبه می کنیم.

همچنین در ادامه، کشتی آرای گفت: تعداد زیادی از افراد در سال 96 و 97 برای خرید سکه ثبت نام کردند اما افراد صنفی و حرفه ای وارد خرید و فروش سکه نشدند و بیشتر افراد عادی جامعه بودند.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر گفت: بنده شنیدم فردی سه هزار سکه ثبت نام کرده است. طبیعتاً این سه هزار سکه درآمدی را برای این شخص حاصل کرده که طبق قانون مالیاتی به آن درآمد اتفاقی می گویند و نحوه پرداخت مالیات آن هم در قوانین مالیاتی مشخص شده و برای برقراری عدالت مالیاتی، پیش بینی شده که مالیات مقطوعی پرداخت شود.

کشتی آرای مالیات بر سکه را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: تقریباً هیچ یک از آن سکه ها وارد بازار نشده و حباب در مقطعی از بین رفت اما دوباره ایجاد شد. این یک سرمایه گذاری از سوی جامعه بود که صورت گرفت.

ایسوس

نظر شما چیست؟