برای صرفه‌جویی مصرف برق
28/02/1398 - 16:35
آیا ساعات کاری ادارات در تابستان 98 تغییر می کند؟
یکی از راهکارهای وزارت نیرو برای گذر از تابستان بدون خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده تغییر ساعت کاری ادارات است. موضوع خاموشی در تابستان سال گذشته اتفاق افتاد و به‌دلیل وجود بحران آب، خاموشی‌های برنامه‌ریزی انجام شد؛ این چالش با این‌که امسال به دلیل بارندگی‌های اخیر که در سراسر ایران رخ داد، به پررنگی سال گذشته نیست، اما هنوز هم به گفته مسؤولان، پرونده خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده به صورت قطعی بسته نشده و راهکارهای مختلفی برای مقابله با آن مورد بررسی قرار دارد که یکی از این سناریوها تغییر ساعت کاری ادارات است.

1606683296_1_0.gif

بروزرسانی 27 خرداد 98

تغییر ساعت کاری ادارات 22 استان

 مصطفی رجبی مشهدی - سخنگوی صنعت برق- با بیان این‌که تاکنون اصلاح ساعت اداری 22 استان قطعی شده است گفت: استان‌های خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، گلستان، گیلان، ایلام، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، زنجان، یزد، قم، کردستان، همدان، اردبیل، کرمانشاه، مازندران، سمنان، چهارمحال و بختیاری و یک استان دیگر اصلاح خواهد شد. البته ممکن است حدود پنج استان دیگر نیز به استان‌های مذکور اضافه شوند.

تغییر ساعت کاری ادارات در تهران

وی به این سوال که ساعت ادارات در تهران به دلیل افزایش دما تغییری خواهد یافت یا خیر، پاسخ داد: این موضوع با توجه به مصرف فعلاً ضرورتی نداشته است.

جزئیات تغییر ساعت کاری ادارات

سخنگوی صنعت برق درباره این‌که ساعت ادارات چه تغییری خواهد یافت، توضیح داد: ساعت اداری ادارات یک ساعت زودتر آغاز شده و یک ساعت زودتر به پایان می‌رسد.

اصلاح ساعت کاری ادارات از چه تاریخی صورت می‌گیرد

وی در پایان درباره این‌که اصلاح ساعت از چه تاریخی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: این موضوع به تشخیص استانداران خواهد بود. برخی از استان‌ها این تغییر را از ۱۵خردادماه آغاز کردند.


بروزرسانی 13 خرداد 98

تغییر ساعات کاری ادارات برخی استان‌ها در تابستان 98

هیات دولت در نشست عصر یكشنبه (12 خرداد 98) خود به ریاست رییس جمهور حسن روحانی، با پیشنهاد وزارت نیرو برای تغییر ساعات كار تابستان ادارات و دستگاه های دولتی، بانك ها، شهرداری ها و سایر مؤسسات عمومی غیردولتی در برخی استان های كشور موافقت كرد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در این جلسه به استانداران در تمامی شهرهای استان‌های:

  •  هرمزگان
  • خوزستان
  • بوشهر و سیستان و بلوچستان
  • و نیز شهرستان‌های استان‌های دیگر كه دمای بالاتر از 45 درجه دارند

اجازه داده شد بنا بر تشخیص شركت های توزیع نیروی برق و با هدف بهینه سازی در مصرف انرژی، ساعات شروع و پایان كار ادارات و دستگاه‌های مشمول را به 6 و 30دقیقه صبح تا 13و 30دقیقه تغییر دهند.

همچنین كلیه دستگاه های اجرایی مكلف شدند در فصل تابستان به نحوی در مصرف انرژی برق مدیریت كنند كه مصرف آنها نسبت به مدت مشابه در سال قبل حداقل 10 درصد كاهش یابد. هیات وزیران همچنین كلیه دستگاه های مذكور را ملزم كرد نسبت به مواردی از قبیل خاموش كردن سیستم های سرمایشی و روشنایی غیرضروری پس از پایان وقت اداری، استفاده از حداقل انرژی الكتریكی برای روشنایی در روز و تنظیم دمای محیط كار روی حداقل 25 درجه سانتیگراد و استفاده از مولدهای اضطراری برای تولید برق در ماه های تیر و مرداد از ساعت 12:00 الی 18:00 اقدام نمایند. همچنین كلیه واحدهای صنعتی و كشاورزی كه دارای مولد برق بیش از 100 كیلووات هستند، موظف شدند طی ماه های تیر و مرداد بین ساعات 12:00 تا 16:00 جهت تأمین كل و یا بخشی از برق مورد نیاز از ظرفیت های نیروگاهی خود استفاده كنند و وزارت نفت نیز موظف به تأمین سوخت گاز و یا نفت گاز مورد نیاز برابر قیمت های بخش صنعت است.


بروزرسانی 30 اردیبهشت 98

با این‌که فصل گرما هنوز آغاز نشده اما شاهد جهش ناگهانی اوج مصرف برق به ویژه طی هفته گذشته بودیم؛ به‌طوری که روز دوشنبه در ساعت 21:34 دقیقه اوج مصرف برق به 42 هزار و 144 مگاوات رسیده بود که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 4243  مگاوات افزایش پیدا کرده است.
هم‌چنین اوج مصرف برق 22 اردیبهشت‌ماه نیز به 41 هزار و 999 مگاوات رسیده بود که این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 4450 مگاوات افزایش یافته است. پیک مصرف تابستان سال گذشته هم از مرز 57 هزار مگاوات نیز فراتر رفته بود که پیش‌بینی می‌شود این رقم در تابستان سال جاری به حدود 60 تا 61 هزار مگاوات برسد.
روند رو به رشد مصرف برق در حالی ادامه دارد که موضوع خاموشی در تابستان سال گذشته اتفاق افتاد و به‌دلیل وجود بحران آب، خاموشی‌های برنامه‌ریزی انجام شد؛ این چالش با این‌که امسال به دلیل بارندگی‌های اخیر که در سراسر ایران رخ داد، به پررنگی سال گذشته نیست، اما هنوز هم به گفته مسؤولان، پرونده خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده به صورت قطعی بسته نشده و راهکارهای مختلفی برای مقابله با آن مورد بررسی قرار دارد.
در این راستا، هادی مدقق - مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر با تاکید بر این‌که همه تلاش و برنامه‌ریزی‌ها بر این مبناست که با مدیریت مصرف بتوانیم تابستان را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم، اظهار کرد: بنابراین در حال حاضر به خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده فکر نمی‌کنیم و سعی می‌کنیم برنامه‌های مدیریت مصرف را اجرا کنیم.
وی از آغاز برنامه‌های مدیریت مصرف از نیمه خردادماه برای جلوگیری از خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده خبر داد و افزود: از نیمه خردادماه با افزایش دما و روی مدار آمدن بارهای سرمایشی، بحث اوج مصرف را خواهیم داشت. بر این اساس، برنامه‌های مدیریت مصرف شامل برنامه‌های تشویقی برای مشترکین صنعتی، کشاورزی، ادارات و تجاری است که با کاهش مصرف خود در ساعات اوج می‌توانند از این برنامه‌ها استفاده کنند. این برنامه‌ها روتین بوده و سال‌های گذشته نیز اجرا می‌شد.

موافقت اکثر استانداران با تغییر ساعت کاری ادارات

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر ادامه داد: علاوه بر برنامه‌های مذکور یک سری برنامه هم برای سال 1398 پیش‌بینی شده است که علاوه بر توسعه در پاسخگویی بار بتوانیم برنامه‌های جدید را اجرا کنیم و میزان مدیریت مصرف را افزایش دهیم. در اجرای این برنامه‌ها، بحث الزام مطرح است و یکی از برنامه‌ها، تغییر ساعت کار اداری است و در حال مذاکره برای اخذ موفقیت از مجموعه‌ها هستیم که در ساعت اوج، مصرف را کاهش دهند یا از مدار خارج شوند.
مدقق ادامه داد: برای اجرای برنامه تغییر ساعت کاری ادارات در حال اخذ مصوبه از استانداری‌ها هستیم و تقریباً همه استانداران موافقت کرده‌اند و امیدواریم با اجرای این برنامه برق هیچ مشترکی در فصل گرما قطع نشود.

ایسوس

نظر شما چیست؟