17/02/1398 - 21:05
دریافت رمز دوم یکبار مصرف بانک ملت
با اعلام بانک مرکزی و ابلاغ بخشنامه به کلیه بانک‌های کشور از خرداد 98 استفاده از رمز دوم یکبارمصرف به جای رمز دوم ثابت باید استفاده شود. نحوه دریافت و استفاده از رمز دوم یکبارمصرف بانک ملت را در ادامه مطلب مطالعه کنید.

1606683296_1_0.gif

رمز دوم یکبار مصرف چیست؟

این روزها کلاهبرداری اینترنتی با روش‌های مختلف برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی در کشور بسیار گسترده شده و بسیاری از کسانی که اطلاعات کمی از روش‌های سارقان امروزی دارند دچار ضررهای هنگفتی شده‌اند. پلیس فتا اعلام کرده که در سال ۹۷، ۲۰ تا ۲۵ هزار پرونده برداشت غیرمجاز که بخش مهمی از آنها به‌خاطر ناآگاهی مردمی بوده تشکیل شده است. در این میان، براساس آنچه پلیس فتا اعلام کرده فیشینگ عامل شکل‌گیری یک‌سوم جرایم سایبری در کشور است. به همین‌خاطر استفاده از رمز دوم یک‌بار مصرف به جای رمز ثابت در دستور کار قرار گرفته است؛ به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود با جایگزین شده رمز دوم یک‌بار مصرف از سوی تمامی بانک‌ها می‌توان میزان قربانیان فیشینگ را به‌طور جدی کاهش داد. به‌خاطر همین مقرر شده است که از خرداد‌ماه98 رمز دوم ثابت حذف شود و رمز دوم یک‌بار مصرف فعال شود.

 

مراحل ثبت نام و دریافت رمز دوم یکبار مصرف بانک ملت 

بانک ملت به منظور افزایش امنیت در سامانه بانکداری اینترنتی، خدمت یکباررمز (رمز دوم یکبار مصرف در سامانه بانک ملت یکبار رمز نامگذاری شده است) را به مشتریان خود ارائه می دهد. براین اساس شما مشتری محترم می توانید بنا با نظر شخصی به استفاده از یکی از روش های توکن یکبار رمز(OTP) ، یکبار رمزهمراه(Mobile OTP) یا رمز دوم یکبار مصرف پیامکی(SMS OTP) ازاین مزیت بهره مند گردید. همچنین امکان استفاده از این سه روش به صورت همزمان وجود دارد.

به این منظور جهت ثبت نام خدمت رمز دوم یکبار مصرف همراه/ پیامکی  پس از ورود به سامانه بانکداری اینترنتی، خدمت تخصیص رمز دوم یکبار مصرف همراه/پیامکی را از منوی تنظیمات کاربر انتخاب نموده و یا درصورت تمایل به دریافت دستگاه تولید رمز دوم یکبار مصرف (OTP) به شعب افتتاح کننده حساب خود در بانک ملت مراجعه فرمایید.

مطلب پیشنهادی

آخرین اخبار واریز سود سهام عدالت در سال 98
مبلغ واریز سود سهام عدالت در اردیبهشت 98

برای آموزش نحوه دریافت رمز دوم یکبار مصرف سایر بانک‌ها اینجا کلیک کنید.


معرفی خدمت رمز دوم یکبار مصرف یا یکبار رمز همراه( Mobile OTP) 

یکی از امکاناتی که بانکداری الکترونیک در اختیار ما قرار داده استفاده از کدهای USSD بر روی تلفن همراه است که از این طریق فاصله ما تا بانک بدون نصب هیچ گونه نرم افزاری بر روی گوشی تلفن همراه تنها گرفتن چند عدد است. کدهای USSD به معنای شماره‌هایی مثل #---* است که امروزه تبلیغات وسیعی درباره آن می‌شود. 
خدمت یکبار رمزهمراه این امکان را فراهم می آورد تا کاربران به جای مراجعه به شعب و پرداخت هزینه جهت دریافت توکن سخت افزاری ، با استفاده از گوشی تلفن همراه و نیز شماره گیری #712* ، خدمت رمز دوم یکبار مصرف را دریافت کنند. 
اهم مزایای این روش به شرح ذیل می باشد : 
با هرمدل گوشی تلفن همراه قابل استفاده می باشد.
نیاز به نصب نرم افزار و اعمال تغییرات در تنظیمات گوشی تلفن همراه ندارد.
در هر نقطه تحت پوشش شبکه همراه اول /ایرانسل کلیه خدمات آن به سادگی در دسترس است.

ثبت نام رمز دوم یکبار مصرف همراه بانک ملت

گام 1 ) ورود به سامانه بانکداری اینترنتی

با ورود به سامانه بانکداری اینترنتی و مشاهده صفحه زیر، گزینه ثبت نام را انتخاب نمایید . 
نکته : چنانچه پس از ورود به سامانه بانکداری اینترنتی و مشاهده صفحه فوق ، گزینه انصراف را انتخاب نمایید، جهت تخصیص رمز دوم یکبار مصرف می توانید بامراجعه به منوی "تنظیمات کاربر" و انتخاب "تخصیص رمز دوم یکبار مصرف همراه"، نسبت به ثبت نام خدمت مذکور اقدام نمایید.

گام 2) تایید شماره تلفن همراه و انتخاب شماره حساب جهت کسر کارمزد

پس از ورود به منوی تخصیص يكباررمزهمراه ، با انتخاب کلید ثبت نام و درصورت صحت شماره تلفن همراه نمايش داده شده ،اقدام به تایید شماره تلفن همراه خود نماييد. 
مبلغ 50.000 ریال به صورت سالیانه بابت فعالسازی خدمت رمز دوم یکبار مصرف همراه درنظر گرفته شده است، لذا جهت کسر کارمزد مربوطه، از لیست حسابهای خود شماره حساب مورد نظر را انتخاب نمایید. 
نکته : چنانچه در شماره تلفن همراه نمایش داده شده مغایرتی مشاهده نمودید، جهت تغییر شماره تلفن همراه به شعبه مراجعه فرمایید .

گام 3) انتخاب رمز عبور (PIN)

جهت استفاده از خدمت رمز دوم یکبار مصرف همراه، نسبت به تعیین کلمه عبورخود(PIN) (عدد 6 رقمی ) و تایید کلمه عبور اقدام فرمایید . 
نکته : توجه گردد کلمه عبور انتخابی ، تنها می تواند 6 عدد باشد .

گام 4) مشاهده رسید

پس از تایید شماره تلفن همراه، انتخاب شماره حساب جهت کسرکارمزد و نیز انتخاب رمز عبور،با انتخاب گزینه تایید، مبلغ کارمزد از حساب کسر و خدمت یکباررمزهمراه فعال گردیده و رسید فعالسازی خدمت مذکور نمایش داده می شود.

گام 5) تنظیمات یکبار رمز

پس از تخصیص خدمت رمز دوم یکبار مصرف همراه، با مراجعه به بخش تنظیمات کاربر- تنظیمات یکبار رمز، "فرم تنظیمات رمز دوم یکبار مصرف" مشاهده می گردد. اکنون می توانید نسبت به تعیین خدمات قابل استفاده با استفاده از یکباررمز، اقدام نمایید . 
نکته : در صورتیکه نسبت به این تنظیم اقدام ننمایید، پس از هر بار ورود موفق به سامانه بانکداری اینترنتی(تا زمانیکه تنظیمات را انجام ندهید)، فرم مذکور نمایش داده می شود. 
شایان ذکر است صفحه تنظیمات رمز دوم یکبار مصرف جهت دسترسی های بعدی، با مراجعه به بخش "تنظیمات کاربر "و انتخاب گزینه" تنظیمات یکباررمز" قابل مشاهده خواهد بود . 
درخصوص نحوه اعمال تغییرات، در ادامه توضیحاتی ارائه می گردد.

روال انجام کار با رمز دوم یکبار مصرف همراه بانک ملت

گام اول ) شماره گیری #712*

به منظور استفاده از خدمت رمز دوم یکبار مصرف همراه، کد #712* را باگوشی تلفن همراه خود شماره گیری نمایید. منوی کد بانک ملت به شکل زیر نمایش می یابد. گزینه 3 را انتخاب نمایید.

گام دوم) رمز دوم یکبار مصرف با کد چالش

چنانچه به منظور استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی، رقم واسط را مشاهده نمودید ( مانند فرم تنظیمات رمز دوم یکبار مصرف و انواع حواله ها ) ، گزینه 2 (رمز دوم یکبار مصرف با کدچالش ) را انتخاب نمایید . 

گام سوم) رمز دوم یکبار مصرف با کد چالش

رمز (PIN) 6 رقمی مربوط به رمز دوم یکبار مصرف همراه خود را وارد نمایید. 

نکته : رمز مربوط به رمز دوم یکبار مصرف همراه، همان رمزی می باشد که هنگام ثبت نام این خدمت انتخاب و تائید نموده اید 
( اسلاید شماره 5 )

گام چهارم) رمز دوم یکبار مصرف با کد چالش

به منظور تولید رمز دوم یکبار مصرف، رقم واسط را وارد نمایید . 

نکته : رقم واسط ، یک عدد 4 رقمی است که در هنگام انجام برخی از خدمات (از جمله انواع حواله ها و فرم تنظیمات رمز دوم یکبار مصرف) در سامانه بانکداری اینترنتی به شما نمایش داده می شود .

گام پنجم) رمز دوم یکبار مصرف با کد چالش

عدد 7 رقمی تولید شده (رمز دوم یکبار مصرف) برروی گوشی تلفن همراه ظاهر می گردد.که می بایست در محل تعبیه شده در سایت بانکداری اینترنتی وارد نمایید. 

صدور حواله اینترنتی با رمز دوم یکبار مصرف همراه بانک ملت

چنانچه در فرم تنظیمات یکباررمز، انجام حواله اینترنتی محدود را با استفاده از رمز دوم یکبار مصرف انتخاب نموده اید، به منظور صدور حواله، وارد بخش حواله اینترنتی شوید .پس از انتخاب شماره حساب مبدا، مقصد و مبلغ، نوع تایید را "با استفاده از رمز دوم یکبار مصرف"انتخاب نمایید. 
به منظور درج رمز دوم یکبار مصرف در مکان مشخص شده، ابتدا #712* را با گوشی تلفن همراه خود شماره گیری نمایید سپس گزینه 3 (یکباررمز) را انتخاب نمایید .پس از انتخاب گزینه 3 ، گزینه 2 (یکبار رمز با کد چالش) را انتخاب نمایید.. رمز (PIN) مربوط به رمز دوم یکبار مصرف همراه خود را وارد نموده، آنگاه با مشاهده درخواست ورود رقم واسط، رقم واسط رویت شده در سامانه بانکداری اینترنتی را در گوشی تلفن همراه خود وارد نمایید، عدد 7 رقمی تولید شده (یکباررمزهمراه ) برروی گوشی تلفن همراه ظاهر می گردد. 
رمز دوم یکبار مصرف تولیدی را در مکان مشخص شده (بخش صدور حواله اینترنتی ) وارد نمایید.(اسلاید 8 تا 12)

روال انجام کار با رمز دوم یکبار مصرف همراه بانک ملت

گام اول ) شماره گیری #712*

به منظور استفاده از خدمت رمز دوم یکبار مصرف همراه ، کد #712* را باگوشی تلفن همراه خود شماره گیری نمایید .منوی کد بانک ملت به شکل زیر نمایش می یابد. گزینه 3 را انتخاب نمایید.

گام دوم) رمز دوم یکبار مصرف

به منظور دریافت کد رمز دوم یکبار مصرف، گزینه 1 (یکباررمز) را انتخاب نمایید .

گام سوم) رمز دوم یکبار مصرف

رمز (PIN) 6 رقمی مربوط به رمز دوم یکبار مصرف همراه خود را وارد نمایید. 

نکته : رمز مربوط به رمز دوم یکبار مصرف همراه ، همان رمزی می باشد که هنگام ثبت نام این خدمت انتخاب و تائید نموده اید 
( اسلاید شماره 5 )

گام چهارم) رمز دوم یکبار مصرف

عدد 7 رقمی تولید شده (یکباررمزهمراه ) برروی گوشی تلفن همراه ظاهر می گردد.که می بایست در محل تعبیه شده در سایت بانکداری اینترنتی وارد نمایید.

ورود به سامانه بانکداری اینترنتی با رمز دوم یکبار مصرف همراه

چنانچه در فرم تنظیمات رمز دوم یکبار مصرف، ورود به سامانه بانکداری اینترنتی را با استفاده از کلمه عبور و رمز دوم یکبار مصرف انتخاب نموده اید، به منظور ورود به سامانه مذکور می بایست پس از درج شناسه مشتری، کلمه عبور و تصویر امنیتی، رمز دوم یکبار مصرف را در مکان مشخص شده وارد نمایید . 
به منظور تولید رمز دوم یکبار مصرف، ابتدا #712* را با گوشی تلفن همراه خود شماره گیری نمایید .سپس گزینه 3 (رمز دوم یکبار مصرف) را انتخاب نمایید .پس از انتخاب گزینه 3 ، گزینه 1 (رمز دوم یکبار مصرف) را انتخاب نمایید . 
رمز (PIN) مربوط به رمز دوم یکبار مصرف همراه خود را وارد نموده، عدد 7 رقمی تولید شده (رمز دوم یکبار مصرف) برروی گوشی تلفن همراه ظاهر می گردد. 
رمز دوم یکبار مصرف تولیدی را در مکان مشخص شده وارد نمایید . (اسلاید 14 تا 17)

تغییر رمز رمز دوم یکبار مصرف همراه بانک ملت

با مراجعه به منوی "تنظیمات کاربر "، و نيز انتخاب"تخصیص رمز دوم یکبار مصرف همراه "،مي توانید نسبت به تغيير رمز (PIN)خدمت رمز دوم یکبار مصرف همراه اقدام نمایید. 
لذا میتوانید با ورود اطلاعات اقدام به تغییر رمز دوم یکبار مصرف همراه خود نموده و رسید نیز دریافت نمایید. 

نکته : توجه گردد کلمه عبور انتخابی ، تنها می تواند 6 عدد باشد .

فعال/غیرفعالسازی رمز دوم یکبار مصرف همراه بانک ملت

چنانچه کاربر، رمز دوم یکبار مصرف همراه خود را غیر فعال نموده باشد با انتخاب کلید فعال و گزینه رمز دوم یکبار مصرف همراه و تایید شماره همراه خود، می تواند اقدام به فعالسازی مجدد نماید .در این صورت رسید فعالسازی به کاربر نمایش داده خواهد شد.
بدین منظور میبایست به منوی "تنظیمات کاربر"، "تخصیص رمز دوم یکبار مصرف همراه"، مراجعه فرمایید . 

نکته : لازم به ذکر است با مراجعه به منوی تخصیص رمز دوم یکبار مصرف همراه می توانید نسبت به غیر فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف همراه خود اقدام فرمایید . در این صورت ورود رمز دوم یکبار مصرف جهت غیر فعالسازی این خدمت ضروری است .

تاييد شماره تلفن همراه

چنانچه در شماره تلفن همراه نمایش داده شده مغایرتی مشاهده نمودید ، جهت تغییر شماره تلفن همراه می بایست به شعبه مراجعه فرمایید.
پس از اولین ورود به سامانه بانکداری اینترنتی با پیغام زیر مواجه می گردید. 
درصورتی که شماره تلفن همراه صحیح نمایش داده شده باشد با انتخاب گزینه تایید ، تلفن همراه جدید خود را تایید نموده و پس از دریافت رسید به فعالیت خود ادامه خواهید داد.

نکته: مسدود شدن خدمت رمز دوم یکبار مصرف همراه
چنانچه 5 مرتبه متوالی PIN خود(رمز تعریف شده در بخش رمز دوم یکبار مصرف همراه) را اشتباه وارد نمایید خدمت رمز دوم یکبار مصرف همراه برای یک روز ( انتهای روز جاری )مسدود خواهد شد.

نکته 5: موارد استفاده از رمز دوم یکبار مصرف و رمز دوم یکبار مصرف باکدچالش


برای آموزش نحوه دریافت رمز دوم یکبار مصرف سایر بانک‌ها اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟