چگونه کد شهاب دریافت کنیم؟
03/02/1398 - 23:20
کد شهاب و سامانه نهاب چیست و نحوه دریافت کد شهاب
براساس بخشنامه اعلامی بانک مرکزی به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری تمامی خدمات بانکی به سپرده گذاران منوط به دریافت کد شهاب است. برای اینکه بدانید کد شهاب چیست، چگونه کد شهاب را دریافت می‌کنند، برای دریافت کد شهاب چه مدارکی نیاز است و سامانه نهاب چیست، ادامه مطلب را بخوانید.

1606683296_1_0.gif

مطلب پیشنهادی

دریافت کد شهاب

پژوهشکده پولی و بانکی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای ساماندهی حساب‌های بانکی، تکمیل اطلاعات مشتریان سیستم بانکی، افزایش شفافیت تراکنش‌های بانکی و مبارزه با پولشویی طی بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری فعال کشور اعلام کرد تا تمامی خدمات بانکی به سپرده گذاران منوط به دریافت شناسه هویت الکترونیکی بانکی (شهاب) خواهد بود و بر همین اساس بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری باید ضمن قطع خدمات بانکی، حساب مشتریانی که به دلیل نقص در اطلاعات هویتی، کد شهاب برای آن‌ها در شبکه بانکی صادر نشده، مسدود خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

جدول حداقل حقوق و دستمزد سال 98
هماره با تمام ضمایم و به روزرسانی‌ها

آشنایی با کد شهاب و سامانه نهاب

سامانه نهاب چست

این سیستم با نگهداری اطلاعات مشتریان بانکی در خود، امکان ارائه انواع استعلام‌های مرتبط با مشتریان بانکی را به سایر سامانه‌های مجاز خواهد داشت‌. سامانه نهاب جهت انجام وظایف خود نیاز به ارتباط با سیستم‌های اطلاعاتی سایر ارگان‌ها نظیر سامانه ثبت احوال، سامانه ثبت شرکت‌ها، اداره پست، سیستم‌های نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های قضایی و دولتی دارد.

آشنایی با کد شهاب و سامانه نهاب

کد شهاب چیست؟

کد شهاب شناسه هویت الکترونیکی بانکی است. برای هر مشتری بانکی یک شناسه هویتی منحصر به فرد توسط سامانه نهاب ایجاد می‌شود‌. کد شهاب رابط اصلی برقراری میان سامانه‌های بانکی و نهاب می‌باشد. سامانه نهاب برروی شبکه ملی کشور(NiBN) برای تمامی بانک‌ها و موسسات مالی دارای مجوز رسمی بانک مرکزی ج.ا.ا قابل استفاده خواهد بود. بدیهی است درصورت نهایی و (Online) شدن سامانه مذکور کد شهاب به صورت آنی از سوی سامانه نهاب صادر و در صورت عدم اخذ کد شهاب توسط شعبه افتتاح کننده حساب، حساب مذکور مسدود خواهد شد همچنین بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی حساب‌های فاقد کد شهاب مسدود گردیده و هیچ گونه خدماتی به این دسته از مشتریان ارائه نخواهد گردید. لذا در راستای بازاریابی ، تجهیزمنابع ،حفظ مشتریان بانک و جلوگیری از مسدود شدن حسابهای ناقص، اصلاح و تکمیل حساب‌های دارای اطلاعات ناقص ضروری می‌باشد. هچنین به جهت منحصر به فرد بودن کد شهاب بسیاری از معضلات مربوط به شناسایی مشتریان (KYC) رفع خواهد شد. شایان ذکر است که دسترسی به کد شهاب با درج کدملی در سایت اصلی بانک قابل دستیابی برای کلیه مشتریان بانک میباشد.

شناسه هویت الکترونیک بانکی (کد شهاب): کد شهاب، شناسه ای 16 رقمی می‌باشد که برای سهولت خوانایی به صورت گروه‌های چهار رقمی قابل تقسیم می‌باشد.

چگونه کد شهاب را دریافت کنیم؟

باید با مراجعه به شعبه محل افتتاح حساب بانکی نسبت به تکمیل اطلاعات هویتی و دریافت کد شهاب اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای صدور کد شهاب

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، بانک‌ها و مؤسسات مالی برای صدور کد شهابی مشتریان، نیاز به در اختیار داشتن اطلاعات هویتی کامل مشتریان دارند؛ بر همین اساس باید نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس منزل، شماره تماس، شغل و ... از مشتریان که برای آن‌ها کد شهاب در شبکه بانکی به دلیل نقص اطلاعات صادر نشده، اخذ شود تا کد شهاب صادر و حساب بانکی به کارکرد ادامه دهد و در غیر این صورت حساب بانکی مسدود خواهد شد؛ همچنین در صورت عدم اخذ کد فراگیر یا فیدا کد برای اتباع بیگانه، کد مذکور باید اخذ شود تا فعالیت حساب بانکی ادامه داشته باشد.

برای دریافت آنلاین کد شهاب اینجا کلیک کنید

ایسوس

نظر شما چیست؟