کافی است این گوشی را در حالت گیمینگ قرار دهید...
بلک شارک؛ گزینه‌ شیائومی برای گیمرهای واقعی
گیمر به فردی اطلاق می‌شود که به انجام بازی‌های کامپیوتری اعتیاد داشته باشد و در صورتی که برای مدتی دستش به کنسول، لپتاپ یا PC قدرتمندش نرسد و نتواند بازی کند، دچار علائمی مانند اضطراب، سرگیجه، استخوان‌درد و تهوع می‌شود و باید فورا به مراکز فوریت‌های بازی‌های کامپیوتری (همان کنسول یا رایانه‌اش) مراجعه کند.
اما دسترسی به کنسول یا PC در هر شرایطی ممکن نیست و برای مثال نمی‌توان یک PC را به سفر برد.
خبر خوب برای گیمرها این است که شرکتی به نام شیائومی وجود دارد. همین گزاره برای حل مشکلات بسیاری از انسان‌ها کافی است!
اسم بلک شارک به گوشتان خورده است؟

1606683296_1_0.gif

بلک شارک یک گوشی مخصوص اجرای بازی است که شرکت شیائومی آن را تحت این برند توسعه داده است. این گوشی قدرتمند با داشتن ماژول جانبی برای تبدیل گوشی به یک کنترلر بازی و قدرت پردازشی فوق‌العاده، می‌تواند به کلی نام Razer را به عنوان سازنده گوشی گیمینگ از خاطر شما محو کند. گوشی Razer هم گزینه قدرتمندی بود؛ اما نقاط ضعف زیاد و قیمت بالای آن باعث شده بود که نتواند در بازار به موفقیت چندانی دست پیدا کند. نگرش شیائومی اما کاملا متفاوت است. نگاهی به تمام محصولات این شرکت بیاندازید تا متوجه شوید چه قابلیت‌هایی را با چه قیمت‌هایی عرضه می‌کند. برای مثال، گوشی Mi Note 3 این شرکت با وجود قیمت پایینی که داشت، توانسته بود در آزمون‌های DxOMark نمره 91 را کسب کند که در زمان خودش (و حتی امروز، با کمی ارفاق) نمره‌ای در حد و اندازه‌های پرچمداران به شمار می‌رفت (و می‌رود). نسخه پایه بلک شارک هم قیمتی در حدود 477 دلار دارد و به این ترتیب تا این لحظه، ارزان‌ترین گوشی مجهز به تراشه اسنپدراگون 845 به شمار می‌رود. 

تراشه به کار رفته روی بلک شارک همان Snapdragon 845 است که روی اکثر پرچم‌داران سال 2018 استفاده می‌شود. اما چه چیزی این گوشی را تبدیل به یک گوشی گیمینگ می‌کند؟ گوشی‌ای که قرار است نیاز گیمرها به انجام بازی‌هایی با گرافیک بالا را رفع کند و به آن‌ها کمک کند برای رفع خماری عناوین بازی‌های محبوبشان را اجرا کنند، چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

ماژول گیمینگ

شیائومی اولین شرکتی نیست که از طراحی ماژولار برای تبدیل یک گوشی به گوشی گیمینگ استفاده می‌کند. موتورولا چند سال قبل این فناوری را ارائه داده بود و به دلایلی چندان موفق نبود. دلیل عدم موفقیت؟ گران بودن ماژول گیمینگ. قیمت این ماژول چیزی در حدود قیمت خود گوشی بود! اما ماژول گیمینگ بلک شارک تنها 28 دلار است. یعنی شما بلیت دائم دنیایی که گوشی‌های هوشمند می‌توانند کنسول همراه باشند را تنها با صرف هزینه‌ای کمتر از 30 دلار خریداری کرده‌اید! این ماژول‌ها با فناوری بلوتوث به دستگاه متصل می‌شوند و دارای یک باتری اختصاصی 340 میلی آمپر ساعتی هستند.

سیستم خنک کننده مایع

بلک شارک در این زمینه هم اولین نیست. پیش از این گوشی‌های دیگری هم از سیستم خنک کننده مایع بهره برده‌اند که شاید مطرح‌ترین آن‌ها آخرین پرچمدار سری لومیا باشد. اولین نبودن دلیل نمی‌شود بهترین نباشید. این سیستم خنک کننده می‌تواند درجه حرارت گوشی شما را در شرایط پیک پردازشی تا 8 درجه سانتی گراد کاهش دهد و متخصصین می‌دانند این هشت درجه تا چه حد بر روی عملکرد دستگاه تاثیر دارد. 

حالت مخصوص گیمینگ

چیزهایی که تا پیش از این به نام حالت گیمینگ دیده‌اید را فراموش کنید. بلک شارک در حالت گیمینگ بنچمارک‌هایی به ثبت رسانده است که چشم‌های همگان را گرد کرده است و چانه و فک ایشان را به زمین ساییده است. تنها کافی است با فشردن دکمه موسوم به Shark گوشی را به حالت گیمینگ ببرید و بعد خودتان متوجه تفاوت اجرای بازی روی این گوشی و سایر پرچمداران بهره‌مند از Snapdragon 845 خواهید شد. 

طراحی بدنه

بله؛ حتی در مبحث طراحی بدنه هم به این که «بلک شارک قرار است یک گوشی گیمینگ باشد» توجه شده است. تقسیم وزن و انحناهای بدنه این گوشی به نحوی طراحی شده است به بهترین شکل ممکن در دست کاربر قرار بگیرد و برای ساعت‌های متمادی کار کردن با آن دچار خستگی نشود. 

سایر امکانات

با این که بلک شارک قرار است یک گوشی مخصوص بازی باشد، اما این مسئله باعث نشده است شیائومی در طراحی آن سایر جنبه‌ها را در نظر نگیرد. تراشه قدرتمند Snapdragon 845 این گوشی در کنار 6 یا 8 گیگابایت رم می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای انجام پردازش‌های سنگینی مثل ویرایش فایل‌های ویدیویی باشد. باتری این گوشی هم 4000 میلی آمپر ساعت است، مقداری که به گیمرها اجازه می‌دهد برای ساعاتی طولانی از اجرای بازی روی بلک شارک لذت ببرند و اگر هم برای دوباره به آغوش کشیدن این گوشی عجله داشته باشند، شیائومی فکر آن را هم کرده است: فناوری شارژ سریع نسل 3 کوآلکام.

در زمینه عکاسی هم می‌توانید روی بلک شارک حساب ویژه‌ای باز کنید. همانند یک گوشی پرچمدار، بلک شارک هم به یک ماژول دوگانه قدرتمند عکاسی مجهز است. دوربین اصلی آن 12 مگاپیکسلی است و گشودگی دریچه دیافراگم آن هم برابر با f/1.75 است. این ستاپ دوربین‌ها به بلک شارک این امکان را داده است که بتواند زوم دو برابری بدون افت کیفیت را در اختیار کاربر قرار دهد که اگر نمی‌دانید چقدر مفید است، باید بگویم «خیلی». دوربین دوم آن هم 20 مگاپیکسلی است و از همان گشودگی دریچه دیافراگم بهره برده است. سلفی؟ 20 مگاپیکسل ناقابل با f/2.2. فوق‌ العاده نیست؟

نه. فوق‌ العاده نیست. فوق العاده افرادی هستند که با دیدن این گوشی به هیجان نمی‌آیند. گوشی‌ای که درگاه مخصوص کارت حافظه جانبی ندارد و تنها دو گزینه 64 و 128 گیگابایتی برای آن منظور شده است. تراشه اختصاصی بخش ذخیره‌سازی این گوشی از نوع UFS 2.1 است تا سرعت بسیار بالایی در امر خوانش و نگارش اطلاعات در اختیار کاربر قرار دهد. این گوشی فاقد مقاومت در برابر آب است و 190 گرم وزن دارد. جک 3.5 میلیمتری هدفون؟ نه. خبری نیست.

نمایشگر بلک شارک 5.99 اینچی است و در آن از نسبت طول به عرض 18 به 9 استفاده شده است. رزولوشن این نمایشگر Full HD+ است و تراکم پیکسلی 403 پیکسل بر هر اینچ را در اختیار چشمان گیمر تشنه قرار می‌دهد. با این وجود، حاشیه آن کمی زیاد است و این مسئله هم دلیل موجهی دارد: «بلک شارک قرار است یک گوشی گیمینگ باشد» و در یک گوشی گیمینگ بیشتر به بهبود تجربه کاربری در حالت افقی توجه می‌شود تا عمودی. این نمایشگر 97 درصد رنگ‌های DCI-P3 را پوشش می‌دهد و این مسئله نشان می‌دهد نمایشگر بلک شارک هم جزئیات را دقت بالایی نشان می‌دهد و هم رنگ‌ها در آن بسیار زنده و واقعی هستند.

بلندگوهای این گوشی کجاست؟ بلک شارک تنها یک بلندگو دارد؛ اما برای تولید صدای استریو، بلندگوی مکالمه و بلندگوی پخش صدای بازی و موسیقی را در هم ادغام کرده و درجلوی گوشی قرار داده است. جالب نیست؟ دلیل این کار چه بوده است؟ بهبود تجربه کاربری هنگام بازی. چرا؟ چون «بلک شارک قرار است یک گوشی گیمینگ باشد».

سیستم عامل بلک شارک همان اندروید اوریو است؛ اما روی آن یک رابط کاربری مخصوص گیمینگ موسوم به Joy UI (چه نام با مسما و دلپذیری است! نه؟) سوار شده است. دلیل؟

گمانم دیگر می‌توانید دلیلش را حدس بزنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟