پایانی بر کدهای عجیب و غریب دستوری
پایان کار کدهای USSD؛ ستاره، مربع، خداحافظ!
کدهای دستوری به دلیل عدم نیاز به اینترنت و سرعت بالا، یک بستر مناسب برای اجرای فرامین مختلف مانند خرید شارژ یا چک کردن موجودی بوده است.
اما همیشه یک نگرانی بزرگ در ارتباط با این بسترها وجود داشته است: امنیت.

1606683296_1_0.gif

در شبکه به بررسی بخشنامه جدید بانک مرکزی پرداخته‌ایم:

اگر یادتان باشد، تا چند وقت پیش می‌توانستیم با استفاده از همین کدهای دستوری، موجودی حساب‌های بانکی را چک کنیم؛ اما این قابلیت هم به دلیل مسائل امنیتی، از این بستر حذف شد. حالا برخی منابع خبر می‌دهند قرار است هر سرویس دستوری که در آن رمز دوم کاربر دخیل باشد، حذف شود و تنها قابلیت پرداخت قبض‌های عمومی باقی خواهد ماند.

بانک مرکزی به عنوان متولی این حرکت معتقد است امنیت این بستر کافی نیست و این موقعیت برای برخی افراد وجود دارد که بتوانند به اطلاعات حساب‌های شخصی دسترسی داشته باشند. البته هیچکس مدعی نشده است که این اتفاق تا به حال افتاده است؛ اما بیایید خوشبین باشیم؛ شاید پیشگیری بهتر از درمان باشد. 

قرار است با حذف این سیستم، اپلیکیشن‌هایی مثل موبایل‌بانک‌ جانشین آن شوند. این کار باهث افزایش امنیت اطلاعات حساب‌ها خواهد شد؛ اما مشکل بزرگی که دارد، نیاز دائمی به اینترنت است. یعنی حتی وقتی اعتبار سیمکارتتان ته کشیده و نمی‌توانید کارت شارژ تهیه کنید، دیگر هیچ راهی برای شارژ کردن سیمکارتتان نخواهید داشت!

در ارتباط با این خبر باید به دو نکته اشاره کرد:

شرکت‌های زیادی بر پایه همین بستر USSD بنا شده‌اند و خدمات زیادی به کاربران ارائه می‌دهند. برای مثال، #780* یا آپ را می‌توان گل سرسبد این شرکت‌ها معرفی کرد. اگر این بخشنامه عملی شود، سرنوشت سرمایه این شرکت‌ها چه خواهد شد؟

بسیاری از کاربران این سرویس‌ها افرادی بوده‌اند که در قید فناوری روز و ترندهای ارتباطی نبوده‌اند و این کدها را می‌توان تمام دار و ندار آن‌ها از عصر فناوری ارتباطات دانست. مشخصه بارز این افراد، استفاده از گوشی‌های ساده و حتی فاقد امکان اتصال به اینترنت است. با اجرایی شدن این بخشنامه، این افراد باید چگونه نیازهای خود را مرتفع سازند؟

می‌توان احتمال داد که این طرح به جای قطع این سرویس‌ها، آن‌ها را ایمن‌سازی کند. امکان رمزنگاری از مبداء تا مقصد برای چنین بسترهایی در دسترس است؛ اما باید دید آیا یک اتفاق عجیب و غریب مانع اجرایی شدن ایمن‌سازی می‌شود یا این که همه چیز به خیر و خوشی به پایان خواهد رسید؟

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟