وای‎فای در مقابل اترنت: استفاده از یک اتصال سیمی‎ چقدر می‎تواند بهتر باشد؟
مطمئنا اتصال وای‎فای راحت‎تر از استفاده از کابل‎های دست و پا گیر اترنت است، اما اترنت هنوز هم مزایای قابل توجه‎ای دارد. هر چند شما نمی‎توانید و قصد هم ندارید کابل اترنت را به تلفن هوشمند خود متصل کنید. اما استفاده از کابل‎های اترنت روی برخی از دستگاه‎ها مزایای خاص خود را دارد. در ادامه نگاهی به مزایا و معایب اتصالات سیمی‎ و بی‎سیم خواهیم داشت.

1606683296_1_0.gif

استفاده از یک اتصال سیمی‎ از طریق کابل‎های اترنت مزایای زیادی دارد که از آن جمله می‎توان به سرعت بیشتر، زمان تاخیر کوتاه‎تر و اتصالی پایدارتر و قابل اعتمادتر اشاره کرد.

اترنت چقدر سریع‎تر است؟

در حالت کلی اترنت سریع‎تر از وای‎فای است، اما این اختلاف سرعت در عمل کمتر از آن چیزی است که شما ممکن است تصور کنید. طی چند سال گذشته فناوری وای‎فای به لطف استانداردهای جدید مثل 802.11ac و 802.11n که سرعت‎هایی تا حداکثر 866.7 مگابيت در ثانیه و 150 مگابيت در ثانیه را ارائه می‎کنند به طور چشمگيري سریع‎تر از گذشته شده است. با وجود این که این حداکثر سرعتی است که تمام دستگاه‎های شما می‎توانند به اشتراک بگذارند (و این احتمال نیز وجود دارد که در دنیای واقعی شما هرگز به این سرعت دست پيدا نکنید)، اما وای‎فای این توانایی را دارد تا به اندازه کافی اغلب کارهای روزانه ما را اداره کند.

از طرف دیگر، یک اتصال سیمی‎ اترنت از لحاظ نظری می‎تواند تا حداکثر 10 گیگابیت در ثانیه سرعت داشته باشد، البته به شرطی که از کابل Cat6 استفاده کرده باشید. فراموش نکنید که حداکثر سرعت واقعی که شما می‎توانید از اتصال سیمی‎ اترنت خود به دست آورید به نوع کابل اترنتی که استفاده می‎کنید بستگی دارد. اما حتی کابل‎های Cat5e که به طور معمول از آنها استفاده می‎شود نیز تا سرعت 1 گیگابیت در ثانیه را پشتیبانی می‎کنند و برعکس وای‎فای، این سرعت ثابت است.

با وجودی که این سرعت‎ها عالی به نظر می‎رسند، موضوعی که نباید آن را فراموش کرد این است که برای فعالیت‎های اینترنتی، سرعت اتصال به اینترنت شما به عنوان یک گلوگاه مسئله ساز خواهد بود. اگر سرعت اینترنت شما بیش از حد پایین باشد، هر نوع اتصالی که شما از آن استفاده می‎کنید دیگر تاثیری روی سرعت نهایی شما نخواهد داشت.

البته اترنت روی سرعت بین دستگاه‎های متصل به شبکه شما تاثیر زیادی خواهد داشت. برای مثال، اگر می‎خواهید فایل‎های خود را تا حد امکان سریع بین دو کامپیوتر جابجا کنید، اترنت از وای‎فای بهتر خواهد بود. اتصال اینترنت شما تاثیری در این مورد نخواهد داشت، بنابراین تمام این اختلاف سرعت‎ها به شبکه محلی و سخت افزار تشکیل دهنده آن که می‎تواند این سرعت را تامین کند بستگی دارد. در ادامه دو نمونه خوب از موارد تاثیر گذار سرعت در شبکه محلی را بررسی می‎کنیم:

  • اگر شما چندین دستگاه دارید که از آنها روی NAS، سرور پشتیبان یا هارد درايو به اشتراک گذاشته شده پشتیبان تهیه می‎کنید، فرآیند پشتیبان گیری از طریق اتصال اترنت سریع‎تر صورت می‎گیرد.
  •  اگر شما دستگاه‎هایی دارید که از یک مدیا سرور موجود در شبکه شما استریم می‎کند (مثل پلکس و کودی)، یک اتصال اترنت کیفیت استریم شما را تا حد قابل ملاحظه‎ای افزایش می‎دهد.

اگر مشتاق شده‎اید ببینید چه تفاوتی در سرعت انتقال فایل‎های محلی وجود دارد، سعی کنید انتقال یک فایل حجیم را بین دو کامپیوتر از طریق اتصال اترنت و وای‎فای به طور همزمان انجام دهید تا تفاوت سرعت را به طور ملموس مشاهده کنید.

اترنت تا چه اندازه زمان تاخیر را پایین می‎آورد؟

سرعت و کیفیت اتصال تنها به پهنای باند مربوط نمی‎شود. زمان تاخیر یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در اتصال شما است. در این مورد، زمان تاخیر میزان وقفه‎ای است که طول می‎کشد تا ترافیک شما از یک دستگاه به مقصد خود برسد. در مباحث شبکه و بازی‎های آن‎لاین ما اغلب از زمان تاخیر به عنوان پینگ یاد می‎کنیم.

اگر دغدغه شما کاهش زمان تاخیر تا حد ممکن است (برای مثال، اگر شما بازی‎های آن‎لاین را انجام می‎دهید و نیاز دارید تا زمان واکنش تا حد ممکن سریع باشد)، احتمالا بهتر است از اتصال سیمی‎ اترنت استفاده کنید. یک عامل دیگر در زمان تاخیر وجود دارد که به امتداد مسیر بین دستگاه شما و سرور بازی بستگی دارد. همچنین اگر شما تنها به استریم ویدیو، گوش دادن به موسیقی یا وبگردی می‎پردازید، زمان تاخیر تاثیر زیادی روی کار شما نخواهد داشت.

شما می‎توانید با اجرای فرمان Ping در ترمینال یا خط فرمان وضعیت زمان تاخیر را آزمایش کنید. برای آزمایش، از آدرس ای‎پی روتر خود در زمان اتصال به وای‎فای و اتصال به اترنت پینگ بگیرید. بعد با مقايسه نتایج میزان افزایش زمان تاخیر در اتصال وای‎فای را متوجه خواهید شد.

به طور خلاصه، در زمان استفاده از وای‎فای وقتی سیگنال بین دستگاه‎های بی‎سیم و روتر وای‎فای شما رفت و آمد می‎کند، وقفه به وجود آمده کمی‎ بیشتر می‎شود. در یک اتصال سیمی‎ اترنت زمان تاخیر خیلی کمتر است.

تداخل بی‎سیم و قابلیت اطمینان اتصال

اترنت اتصال قابل اطمینان‎تری را نسبت به وای‎فای در اختیار شما قرار می‎دهد. موضوع دیگری که در مورد وای‎فای وجود دارد این است که تداخل خیلی بیشتری نسبت به اتصال سیمی‎ در آن به وجود می‎آید. ساختار خانه شما، موانعی که سیگنال شما را مسدود می‎کنند، امواج مزاحم ساطع شده از دستگاه‎های الکتریکی یا تداخل با شبکه وای‎فای همسایگان، همگی از عواملی هستند که روی پایداری و ثبات وای‎فای تاثیر منفی می‎گذارند.

تداخلات می‎تواند مشکلاتی از جمله موارد زیر را به وجود آورد:

  • قطع ناگهانی سیگنال: گاه و بیگاه وای‎فای سیگنال خود را از دست می‎دهد و باید مجددا اتصال را برقرار کند. چنین اتفاقی برای وبگردی روزانه و حتی استریم ویدیو (که روی دستگاه محلی بافر ایجاد می‎کند) مشکل چندان بزرگی نیست، زیرا اتصال مجدد به سرعت برقرار می‎شود. اما اگر اهل بازی‎های آن‎لاین باشید می‎تواند خیلی آزاردهنده باشد.
  • زمان تاخیر بیشتر: افزایش تداخل می‎تواند به زمان تاخیر بیشتر منجر شود که نتایج حاصل از آن می‎تواند مشکلاتی باشد که ما در بخش قبل به آن پرداختیم.
  • کاهش سرعت: تداخل بیشتر همچنین می‎تواند کیفیت سیگنال را نیز کاهش دهد که نتیجه آن سرعت اتصال کمتر است.

چرا همیشه از اترنت استفاده نکنیم؟

خیلی هم نباید از وای‎فای ایراد گرفت. این فناوری نسبتا پر سرعت است، استفاده از آن فوق العاده راحت است و برای اغلب کارهایی که ما در شبکه خود انجام می‎دهیم کاملا قابل استفاده است. یک مورد وجود دارد که استفاده از وای‎فای ضروری می‎شود و آن زمانی است که شما یک یا چند دستگاه موبایل داشته باشید. همچنین زمان‎هایی هست که شما شرایط استفاده از اترنت را ندارید. شاید سیم کشی ثابت به مکانی که مورد نیاز شما است کار خیلی سختی باشد. یا شاید مالک خانه یا دفتر شما اجازه سیم کشی را ندهد.

در نهایت این شما هستید که با توجه به شرایط و نحوه مصرف خود از شبکه باید نوع اتصال خود را مشخص کنید. اترنت مزایای سرعت بیشتر، تاخیر کمتر و اتصال قابل اطمینان‎تری را به شما ارائه می‎کند، در حالی که وای‎فای مزیت سهولت استفاده که برای خیلی از کاربران از بیشترین اهمیت برخوردار است را دارد. بنابراین ایده‎ال‎ترین حالت این است که دستگاه‎هایی که امکان استفاده از کابل اترنت را دارند را به اترنت و باقی را به وای‎فای متصل کنید. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟