راهکارهایی برای میزبانی وب‌سایت‌ها
میزبانی ابرمحور چیست، چه تفاوتی با میزبانی سنتی دارد و بر مبنای چه معماری‌‌ای کار می‌کند؟
میزبانی ابرمحور به نوع خاصی از میزبانی منابع ذخیره‌سازی و محاسباتی اشاره دارد که سرویس‌ها و منابع موردنیاز برای میزبانی وب‌سایت‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. علاوه بر این، امکانات و خدماتی را برای ساخت و نگه‌داری وب‌سایت ارائه می‌دهد. به همین دلیل، انتخاب هاست مناسب برای افزایش سرعت و امنیت وب‌سایت ضروری است. هاست‌ها انواع متفاوتی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها باید به هاست وب سنتی و هاست ابری اشاره کرد. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و قابلیت‌های متنوعی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در این مقاله، مزایا و معایب و تفاوت میزبانی وب با میزبانی ابرمحور را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بتوانید گزینه مناسب برای میزبانی وب‌سایت‌تان را پیدا کنید.

1606683296_1_0.gif

میزبانی وب چیست؟

میزبانی وب، سرویسی است که در آن فایل‌های شما روی یک سرور واحد در مرکز داده ذخیره‌سازی می‌شوند. در این حالت، میزبان وب سخت‌افزار فیزیکی، نرم‌افزار و زیرساخت شبکه را برای نگه‌داری وب‌سایت‌ها آماده می‌کند. به‌طوری که کاربران می‌توانند متناسب با نیاز خود فضای ذخیره‌سازی و منابع فناوری اطلاعات را از ارائه‌دهنده خدمات دریافت کنند. از رایج‌ترین میزبان‌های وب باید به میزبانی اشتراکی (Shared hosting)، میزبانی سرور خصوصی مجازی (VPS) و میزبانی اختصاصی (Dedicated hosting) اشاره کرد.

میزبانی اشتراکی (Shared hosting)

در هاست اشتراکی، ارائه‌دهنده هاست، یک سرور را در اختیار تعداد زیادی از افراد قرار می‌دهد. این نوع هاست، کم هزینه‌ترین نوع میزبانی است، زیرا منابع مهمی مثل پردازنده مرکزی، حافظه، نرم‌افزار وب‌سرور و فضای ذخیره‌سازی را با وب‌سایت‌های دیگر به‌شکل اشتراکی مورد استفاده قرار می‌دهید. علاوه بر این، در هاست اشتراکی مشکلات وب‌سایت‌های دیگر می‌تواند روی امنیت و عملکرد وب‌سایت شما تاثیرگذار باشد. از این‌رو، اگر یکی از وب‌سایت‌های قرارگرفته بر روی هاست اشتراکی، ترافیک غیرمنتظره‌ای دریافت کند، ممکن است منابع سرور را به یک‌باره مصرف کند. در نتیجه، این احتمال وجود دارد تا وب‌سایت‌های دیگر به‌دلیل کمبود منابع با کاهش سرعت و اختلال در عملکرد روبه‌رو شوند. 

به‌طور مشابه، اگر یک وب‌سایت روی هاست اشتراکی با حمله سایبری روبه‌رو شود، این احتمال وجود دارد تا وب‌سایت‌های دیگر روی آن هاست نیز با خطر حمله روبه‌رو شوند؛ به‌ویژه اگر همه آن‌ها از نرم‌افزار زیرساختی یکسانی استفاده کنند. هاست اشتراکی برای وبلاگ‌های شخصی و مشاغلی که با داده‌های حساس یا تراکنش‌های مالی در ارتباط نیستند، انتخاب مناسبی است.

میزبانی سرور خصوصی مجازی (VPS)

در میزبانی سرور خصوصی مجازی، وب‌سایت‌ها بر روی یک ماشین فیزیکی ذخیره می‌شوند که در حقیقت بخشی از منابع سرور فیزیکی را به‌شکل مجازی در اختیار وب‌سایت‌ها قرار می‌دهد. سرور خصوصی مجازی، کنترل بیشتری روی منابعی مانند نرم‌افزار وب‌سروریس، سیستم‌عامل و غیره در اختیار کاربران قرار می‌دهد. میزبانی سرور خصوصی مجازی نسبت به هاست اشتراکی هزینه بیشتری دارد، اما وب‌سایت شما در این نوع میزبانی امنیت بهتری خواهد داشت. علاوه بر این، هرگونه نقض امنیتی یا افزایش ترافیک در وب‌سایت‌های دیگر، تاثیر کمتری بر عملکرد وب‌سایت شما خواهد داشت. 

میزبانی اختصاصی (Dedicated hosting)

در هاست اختصاصی، شما به سرور فیزیکی و منابع آن دسترسی کامل دارید. از این‌رو، مجبور نیستید از سرور به‌شکل اشتراکی با شرکت‌های دیگر استفاده کنید. میزبانی اختصاصی کنترل بیشتری بر روی مولفه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرور ارائه می‌دهد، همین مسئله باعث می‌شود تا مشکلات وب‌سایت‌های دیگر هیچ‌گونه تاثیری بر عملکرد وب‌سایت شما نداشته باشد. میزبانی اختصاصی گران‌تر از دو نمونه یاد‌شده است و نیاز به نگه‌داری دارد. برای اطمینان از بهینه‌سازی و ایمن بودن سرورتان باید کارمندان آشنا به فناوری اطلاعات داخلی در مجموعه خود داشته باشید. 

میزبانی ابری

میزبانی ابری، شبکه‌ای از سرورها است که وب‌سایت و برنامه‌های شما را میزبانی می‌کند. در میزبانی ابری برخلاف میزبانی وب سنتی، وب‌سایت روی یک سرور فیزیکی واحد میزبانی نمی‌شود و تمام منابع سرور به‌صورت مجازی در دسترس هستند. میزبانی ابری نسبت به میزبانی سنتی دسترس‌پذیری و مقیاس‌پذیری بهتری را ارائه می‌دهد. همچنین، به شما اجازه می‌دهد متناسب با نیازهای کاری از میان مدل‌های مختلف محاسبات ابری، گزینه مناسب را انتخاب کنید. میزبانی ابری نیز انواع مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها باید به ابر عمومی، ابر خصوصی، ابر هیبریدی و چندابری اشاره کرد.

مزیت بزرگی که میزبانی ابری در اختیارتان قرار می‌دهد این است که مجبور نیستید به یک مرکز داده فیزیکی تکیه کنید. میزبانی ابری در مقایسه با نمونه‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، هزینه‌های راه‌اندازی اولیه کمتری دارد. بنابراین، به‌جای اجاره فضا در یک سرور فیزیکی، فقط هزینه منابع استفاده‌شده را پرداخت می‌کنید. همچنین، به‌منظور بهبود امنیت، می‌توانید سرورهای مجازی اختصاصی را انتخاب کنید. هنگامی که محیط‌های سرور چندگانه داشته باشید، فرآیند متعادل‌سازی بار به‌شکل بهتر و دقیق‌تری انجام می‌شود. 

مقایسه میزبانی ابرمحور و میزبانی عادی 

از تفاوت‌های مهم این دو سرویس به موارد زیر باید اشاره کرد:

1. عملکرد (Performance)

عملکرد وب‌سایت تا حد زیادی به سروری که منابع موردنیاز را تامین می‌کند، بستگی دارد. میزبان، درخواست‌های کلاینت را پردازش می‌کند و منابع کافی برای آپتایم بودن وب‌سایت را ارائه می‌دهد. از این‌رو، یک میزبان قدرتمند اجازه می‌دهد تا زمان بارگذاری صفحات وب‌سایت در زمان سریع‌تری انجام شود و عملکرد وب‌سایت بهبود پیدا کند. به‌طوری‌که تجربه کاربری را بهبود بخشیده و باعث می‌شود وب‌سایت در موتورهای جست‌وجو در رتبه‌های بالاتری نشان داده شود. برای وب‌سایت‌هایی با ترافیک کم، یک سرویس میزبانی وب سنتی، مانند میزبانی اشتراکی عملکرد خوبی دارد. با این‌حال، وب‌سایت‌هایی که حجم ترافیک آن‌ها زیاد است، بهتر است به‌فکر میزبانی ابری باشند. میزبانی ابری از نظر تخصیص منابع انعطاف‌پذیر است. در هنگام افزایش ترافیک می‌توانید به‌سرعت ظرفیت را افزایش دهید و بار سرور را متعادل‌سازی کنید. همین مسئله باعث می‌شود در هنگام استفاده از میزبانی ابری به‌دلیل منابع نامحدود آن، عملکرد ثابتی را دریافت کنید. بنابراین، میزبانی ابری این قابلیت را دارد که عملکرد و دسترس‌‌پذیری بالاتری را نسبت به میزبانی عادی ارائه دهد.

2. امنیت (Security)

وب‌سایت‌ها تنها در صورتی قادر به مقابله با حملات مخرب و سرقت اطلاعات هستند که امنیت سرور در بالاترین سطح ممکن قرار داشته باشد. در میزبانی عادی، اگر هر گونه خرابی سخت‌افزاری یا حمله سایبری به‌وجود بیاید، شما با خطر خرابی و از دست دادن داده‌های خود روبه‌رو هستید. علاوه بر این، نمی‌توانید از مزایای افزونگی داده‌ها و نسخه‌های پشتیبان در میزبانی وب خود بهره‌مند شوید. در نقطه مقابل در میزبانی ابرمحور، ارائه‌دهنده هاست باید امنیت سرور را تامین کند. به همین دلیل، انتخاب یک ارائه‌دهنده با‌کیفیت میزبانی وب برای حفظ پایداری وب‌سایت مهم است. همچنین، به این نکته دقت کنید که اگر سرور اختصاصی تهیه کنید، باید خودتان تنظیمات امنیتی سرور را مدیریت کنید.

با میزبانی ابری، داده‌ها در چند سرور در مکان‌های راه دور ذخیره می‌شوند. ارائه‌دهنده هاست نیز کپی‌هایی از داده‌ها را برای بازیابی سریع‌تر نگه‌داری می‌کند تا در صورت بروز فاجعه، داده‌ها به‌سرعت با استفاده از راه‌حل میزبانی ابری بازیابی می‌شوند. به‌طور کلی، وب‌سایت شما با راه‌حل‌های پیشرفته ذخیره‌سازی ابری، امنیت بهتری خواهد داشت. 

3. مقیاس‌بندی و انعطاف‌پذیری (Scaling & Flexibility)

همان‌گونه که فعالیت‌های تجاری رشد پیدا می‌کنند، ممکن است مجبور شوید منابع محاسباتی را افزایش دهید. در میزبانی وب ابری می‌توانید پلن هاست یا ارائه‌دهنده خدمات را تغییر دهید. افزایش مقیاس منابع در یک سرور فیزیکی اختصاصی چالش‌برانگیزتر است. در سرور فیزیکی انعطاف‌پذیری کمی برای افزایش حافظه اصلی، پهنای باند شبکه و خدمات بلادرنگ وجود دارد. به‌طوری‌که در عمل مجبور به اضافه کردن سرور فیزیکی دیگری برای افزایش امکانات مورد نظر هستید. میزبانی ابری انعطاف‌پذیری بیشتری در مقیاس‌بندی منابع دارد. شما می‌توانید به‌سرعت منابع را بر اساس نیازهای ترافیکی ارتقاء یا کاهش دهید.

با یک تجارت رو‌به‌رشد، شما نیاز به منابع سرور نامحدودی در مقیاس جهانی دارید. افزودن ظرفیت بیشتر به سرور در راهکار میزبانی ابرمحور کار سختی نیست، زیرا هاست ابری می‌تواند به ساده‌ترین شکل منابع سرور را به‌شکل نامحدود در اختیارتان قرار دهد و مانع از آن شود تا وب‌سایت به‌دلیل ترافیک زیاد با اختلال روبه‌رو شود. شرکت‌های میزبانی ابری نیز خدمات مقیاس‌بندی خودکار (Autoscaling) را ارائه می‌دهند. همچنین، منابع به‌شکل خودکار بر اساس افزایش ترافیک تنظیم می‌شوند. مقیاس‌پذیری خودکار از این جهت مهم است که مطمئن خواهید بود خدمات شما در صورت افزایش غیرمنتظره ترافیک، آنلاین باقی خواهند ماند. 

4. قابلیت اطمینان (Reliability)

مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌توانند باعث خرابی سرور و غیرقابل دسترس شدن وب‌سایت‌ها شوند. در نتیجه، ممکن است برای چند ساعت و تا زمانی که مشکل برطرف شود، وب‌سایت شما از دسترس خارج شود. به همین دلیل، میزبان وب وظیفه دارد که سلامت هاست را حفظ کند تا وب‌سایت‌های میزبانی‌شده بدون مشکل در دسترس کاربران قرار بگیرند.  

در میزبانی عادی، وب‌سایت به‌طور کامل به یک سرور فیزیکی وابسته است و قابلیت اطمینان کلی آن به‌شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. در نقطه مقابل، در میزبانی ابری، شبکه‌ای از سرورها به کار گرفته می‌شوند تا داده‌های وب‌سایت‌ها در مکان‌های مختلف ذخیره‌سازی شوند. اگر یک سرور به‌دلیل خرابی سخت‌افزاری از کار بیفتد، به‌سرعت با سرور دیگر جایگزین آن می‌شود. به همین دلیل است که میزبانی ابرمحور، آپ‌تایم بودن وب‌سایت‌ها را تضمین می‌کند و بالاترین سطح از حفاظت از داده‌ها را ارائه می‌کند. به بیان دقیق‌تر، قابلیت اطمینان بالاتری نسبت به میزبانی عادی ارائه می‌دهد. 

5. تخصیص منابع (Resource Allocation)

تخصیص مناسب منابع تضمین می‌کند که وب‌سایت‌ها بهترین عملکرد را خواهند داشت. در این حالت، باید منابع مورد نیاز برای بارهای کاری را خودتان مشخص کنید. در بیشتر موارد، ارائه‌دهنده میزبانی وب، منابع و خدمات بیشتری را برای پاسخ‌گویی به این نیاز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این خدمات می‌توانند شامل پشتیبان‌گیری خودکار یا ثبت دامنه رایگان باشند. در استراتژی میزبانی عادی، نرخ بلااستفاده بودن منابع زیاد است، به‌طوری که مجبور هستید هزینه زیادی را برای انرژی و فضای بیشتری پرداخت کنید که استفاده کمی از آن‌ها خواهید داشت. همچنین، امکان تخصیص منابع بر اساس تقاضا و در زمان واقعی به‌صورت پویا در میزبانی عادی وجود ندارد. تنظیم منابع با میزبانی ابری به‌دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که دارد، ساده است. هنگامی که صحبت از تخصیص منابع ابری به میان می‌آید، ما مولفه‌های زیر را داریم: 

  •  محدودیت تخصیص منابع و رزرو (Resource allocation limit & reservations)
  •  تخصیص منابع اشتراکی (Resource allocation shares)
  •  خط‌مشی‌های تخصیص منابع (Policies of resource allocation)

همچنین، امکان تغییر پویای میزان استفاده از پردازنده مرکزی، حافظه و سایر معیارها در زمان واقعی متناسب با نیازها در میزبانی ابری وجود دارد. 

6. معماری (Architecture)

در میزبانی وب سنتی طراحی یک معماری مقیاس‌پذیر چالش‌برانگیز است؛ به این دلیل که شما وب‌سایت‌ها را روی یک سرور فیزیکی واحد میزبانی می‌کنید. اگر می‌خواهید وب‌سایتی را میزبانی کنید که قرار است به کاربران مختلف خدمت‌رسانی کند، میزبانی عادی انتخاب خوبی نیست. هاست ابری از چند سرور برای میزبانی یک وب‌سایت واحد استفاده می‌کند. معماری ابری مبتنی بر یک شبکه است و می‌توانید به کمک آن تجارت خود را گسترش داده و بین‌المللی کنید. 

7. هزینه (Cost)

در استراتژی میزبانی عادی، یک برنامه قیمت‌گذاری ثابت ارائه می‌شود و شما باید در هر صورت این هزینه را پرداخت کنید، حتا اگر از آن استفاده نکنید. میزبانی اشتراکی کم‌‌هزینه‌ترین نوع میزبانی است، در حالی که میزبانی اختصاصی گران‌ترین است. با میزبانی ابری، شما فقط برای منابعی که استفاده می‌کنید هزینه می‌کنید. همین مسئله باعث شده تا مدل قیمت‌گذاری پرداخت پس از مصرف، هزینه تمام‌شده استفاده از منابع را کاهش دهد. برخی از ارائه‌دهندگان میزبانی ابرمحور به شما اجازه می‌دهند تا برای استفاده از منابع پرداخت ساعتی داشته باشید. از این‌رو، میزبانی ابری می‌تواند یک راه‌حل میزبانی مقرون‌‌به‌صرفه‌ باشد. با این حال، بهینه‌سازی هزینه‌های میزبانی ابری نیازمند دانش زیرساخت ابری است. باید اطمینان حاصل کنید تیمی مجرب از کارشناسان فناوری اطلاعات دارید که می‌توانند این موارد را مدیریت کنند.

کلام آخر

میزبانی عادی و ابرمحور خدمات منابع محاسباتی زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به همین دلیل، قبل از انتخاب نوع میزبانی، ابتدا باید  نیازهای کسب‌و‌کارتان را تجزیه‌و‌تحلیل کنید. اگر کسب‌و‌کار رو‌به‌رشدی ندارید، اما مقوله امنیت برای شما مهم است، میزبانی وب اختصاصی را انتخاب کنید. البته، به این نکته دقت کنید که برای نگه داری از سرور فیزیکی به سرمایه اولیه و کارمندان آموزش‌دیده نیاز دارید. 

مدل میزبانی عادی اشتراکی ارزان‌قیمت است، اما مشکلاتی در زمینه امنیت و سرعت وب‌سایت به‌وجود می‌آورد. به‌طور معمول، میزبانی اشتراکی بیشتر برای وبلاگ‌های شخصی و مشاغل کوچک مناسب است. اگر مقیاس‌بندی و انعطاف‌پذیری برای کسب‌وکارتان ضروری است، میزبانی ابری گزینه بهتری است. برای میزبانی ابری به سرمایه اولیه کمتری نیاز است، زیرا مجبور نیستید هزینه‌های اولیه برای تهیه سرور فیزیکی داخلی یا صدور مجوز پرداخت کنید. در نهایت باید به این نکته اشاره داشته باشیم که مهم‌ترین تفاوت‌ میزبانی ابری و میزبانی عادی در امنیت و عملکردی است که در اختیار وب‌سایت‌ها قرار می‌دهد. میزبانی ابری نسبت به میزبانی عادی امنیت بیشتری دارد و عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. علاوه بر این، در میزبانی ابرمحور به اندازه مصرف منابع هزینه می‌کنید. برخلاف سرورهای فیزیکی، در میزبانی ابری در صورت خرابی سرور، داده‌ها بدون مشکل به سرور دیگری انتقال پیدا می‌کنند و مشکلی برای وب‌سایت‌ها به‌وجود نمی‌آید. از سوی دیگر، میزبانی ابری، امنیت بهتری دارد و قادر است در برابر حمله‌های شایع مثل DDoS به‌شکل بهتری از وب‌سایت‌ها محافظت کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟