SAN و NAS
شبکه ذخیره‌سازی چیست و چه قابلیت‌هایی ارائه می‌کند؟
یک شبکه ذخیره‌سازی یا شبکه منطقه ذخیره‌سازی (storage area network) یک شبکه کامپیوتری است که دسترسی به رسانه‌های ذخیره‌سازی داده‌ها در سطح بلوک را فراهم می‌کند. SANها برای دسترسی به دستگاه‌های ذخیره‌سازی داده‌ها مانند آرایه‌های دیسکی، نوارهای آرشیو و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند تا دستگاه‌ها به‌عنوان یک رسانه ذخیره‌سازی محلی در سیستم عامل سرور یا کلاینت‌ها ظاهر شوند. شبکه‌های ذخیره‌سازی عمدتا در محیط‌های فناوری اطلاعات سازمانی و مراکز داده پیاده‌سازی می‌شوند و راهکاری مقیاس‌پذیر با تمرکز بر رعایت اصل افزونگی در ارتباط با فضای ذخیره‌سازی فراهم می‌کنند تا کامپیوترها، سرورها و سایر دستگاه‌های نهایی در یک شبکه مشترک به مخازن ذخیره‌سازی دسترسی داشته باشند.

1606683296_1_0.gif

SAN یک شبکه تخصصی و پرسرعت ارائه می‌کنند که دسترسی شبکه به دستگاه‌های ذخیره‌سازی را فراهم می‌کند. SANها معمولا از میزبان‌ها، سوئیچ‌ها، مولفه‌های ذخیره‌‌سازی و دستگاه‌های ذخیره‌سازی تشکیل شده‌اند که با استفاده از انواع فن‌آوری‌ها، توپولوژی‌ها و پروتکل‌ها به هم متصل هستند. در قلب اکثر SANها، سن سوئیچ قرار دارد است که ترافیک داده‌های ذخیره‌سازی را بین سرورها و مخازن ذخیره‌سازی اشتراکی انتقال می‌دهد. یک سن سوئیچ سرورهای میزبان متعددی که یک شبکه محلی را پیاده‌سازی می‌کنند از طریق شبکه SAN به یکدیگر متصل می‌کند.

شبکه‌های ذخیره‌سازی اشتراکی یک یا چند منبع ذخیره‌سازی را در یک شبکه به گونه‌ای به یکدیگر متصل می‌کنند که دسترسی به آن‌ها به ساده‌ترین شکل امکان‌پذیر شود و همه کلاینت‌های (کاربران یا تجهیزات) به طور همزمان به فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز خود با استفاده از پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشند. مزایای استفاده از SAN شامل بهبود عملکرد، قابلیت اطمینان، در دسترس بودن، همکاری بیشتر بین کلاینت‌ها، ساده‌سازی وظایف مدیریت فناوری اطلاعات، پشتیبان‌گیری آسان‌تر برای اهداف انطباقی و بازیابی پس از فاجعه و غیره می‌شود.

مزایای شبکه ذخیره‌سازی چیست؟

شبکه‌های فضای ذخیره‌سازی (SAN) مزایای متعددی را برای کسب‌وکارها ارائه می‌کنند که از آن جمله باید به مدیریت ساده فضای ذخیره‌سازی، قرینه‌سازی دیسک‌ها، هزینه پایین در بلندمدت در ارتباط با مدیریت ذخیره‌سازی، دسترسی به اطلاعات فوری و بی‌درنگ، توانایی راه‌اندازی یک شبکه مستقل که اجازه می‌دهد به ساده‌ترین شکل ظرفیت ذخیره سازی را افزایش داده، توانایی ذخیره صدها ترابایت داده با استفاده از هر تعداد دستگاه ذخیره سازی و غیره اشاره کرد. علاوه بر این، ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS) مزایای افزوده دیگری مثل ذخیره‌سازی و دسترسی به سیستم فایل مرکزی، پشتیبان‌گیری خودکار ابری محلی، راه‌اندازی و استفاده آسان، کاهش هزینه‌های سخت‌افزاری و قابلیت‌های صرفه‌جویی در فضا دارد. در نهایت، پیاده‌سازی شبکه ذخیره‌سازی مزایای دیگری مثل پشتیبان‌گیری مطمئن‌تر، بهبود استفاده از فضای ذخیره‌سازی، بازیابی ساده داده‌ها و مدیریت هوشمند و دقیق اطلاعات دسترسی کاربرپسند به فایل‌ها از هر دستگاه یا مکان و غیره را دارد.

مطلب پیشنهادی

سوئیچ SAN چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟
سوئیچ شبکه منطقه ذخیره‌سازی

شبکه ذخیره‌سازی چه تفاوتی با مکانیزم‌های رایج دارد؟

شبکه ذخیره‌سازی منطقه‌ای، یک شبکه اختصاصی و پرسرعت است که دسترسی به ذخیره‌سازی سطح بلوک را فراهم می کند. به طور معمول، این شبکه برای مدیریت بارهای کاری ساختاریافته مانند پایگاه‌های داده استفاده می‌شود و به ‌عنوان یک دیسک برای سیستم ‌عامل‌های کلاینت نشان داده می‌شوند. SANها از اتصال کانال فیبر استفاده می‌کنند، در حالی که مکانیزم‌های ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS) از طریق یک اتصال اترنت استاندارد به شبکه متصل می‌شوند. SAN داده‌ها را در سطح بلوک ذخیره می‌کند، در حالی که NAS داده‌ها را بر مبنای مکانیزم ذخیره‌سازی فایل محور نگه‌داری می‌کند. امروزه از پروتکل‌های مختلفی در ارتباط با شبکه‌های منطقه ذخیره‌سازی استفاده می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها باید به SCSI (رابط سیستم کوچک کامپیوتری)، SATA (فناوری الصاق پیشرفته سریالی) و غیره اشاره کرد. در نقطه مقابل، NAS یک دستگاه ذخیره‌سازی واحد است که فایل‌ها را از طریق اترنت ارائه می‌کند و هزینه پیاده‌سازی آن کمتر از SAN است و علاوه بر این، مکانیزم راه‌اندازی و پیاده‌سازی ساده‌ای دارد، در حالی که SAN شبکه‌ای از چند دستگاه ذخیره‌سازی است که گران‌تر و پیچیده‌تر است. از منظر کاربری، بزرگ‌ترین تفاوت بین NAS و SAN این است که دستگاه‌های NAS فضای ذخیره‌سازی مشترک را به عنوان ولوم‌های نصب شده در شبکه ارائه می‌کنند و از پروتکل‌هایی مانند NFS و SMB/CIFS استفاده می‌کنند، در حالی که دیسک‌های متصل به SAN به‌عنوان درایوهای محلی برای کاربر ظاهر می‌شوند.

شبکه‌های منقطه ذخیره‌سازی برای چه شرکت‌هایی مناسب هستند؟

به طور معمول، شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، بهتر است به فکر پیاده‌سازی SAN به جای NAS باشند، زیرا SAN‌ها سریع‌تر و مقیاس‌پذیرتر هستند و توانایی پاسخ‌گویی مناسب و سریع به همه برنامه‌های کاربردی حیاتی را نسبت به NAS دارند. به عنوان مثال، برنامه‌های کاربردی ورودی و خروجی حساس به زمان مثل پایگاه داده اوراکل و Microsoft SQL به عملکردهای سطح بالایی نیاز دارند که تنها SAN‌ها می‌توانند ارائه دهند. علاوه بر این، SAN راهکاری سریع برای دسترسی به داده‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد و قادر به پشتیبانی همزمان از صدها کاربر است.

از سوی دیگر، NAS یک دستگاه ذخیره‌سازی واحد است که دسترسی به فایل‌ها را از طریق اترنت امکان‌پذیر می‌کند، ارزان است و راه‌اندازی ساده‌ای دارد. بنابراین، اغلب برای خانه‌ها و مشاغل کوچک تا متوسط مورد استقاده قرار می‌گیرد. NAS برای پردازش فایل‌های بزرگ، ETL (استخراج، تبدیل، بارگذاری)، سرویس‌های داده هوشمند مانند لایه‌بندی خودکار، تجزیه و تحلیل، بایگانی‌های فعال قابل جستجو و دسترس‌پذیری بالا، ذخیره‌سازی داده‌های بدون ساختار مانند فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته مناسب است.

به طور خلاصه، در حالی که هم SAN و هم NAS موارد استفاده خود را در راه‌حل‌های ذخیره ‌ازی سازمانی دارند، اما شرکت‌های بزرگ باید SAN را انتخاب کنند زیرا عملکرد سریع‌تر، مقیاس‌پذیری و در دسترس بودن را برای همه برنامه‌های کاربردی حیاتی کسب‌وکار نسبت به NAS فراهم می‌کند.

مطلب پیشنهادی

شبکه ذخیره سازی (SAN) چیست؟
انعطاف پذیری در دسترسی به اطلاعات شبکه

مکانیزم عملکردی شبکه ذخیره‌سازی

SANها با ارائه یک شبکه تخصصی و پرسرعت که دسترسی دستگاه‌ها ب فضای ذخیره‌سازی را فراهم می‌کنند، نقش مهمی در بهبود عملکرد کلاینت‌ها دارند. به طور معمول، SANها از میزبان‌ها، سوئیچ‌ها، تجهیزات ذخیره‌سازی و رسانه‌های برقرارکننده اطلاعات تشکیل شده‌اند که با استفاده از انواع فن‌آوری‌ها، توپولوژی‌ها و پروتکل‌ها به هم متصل هستند. SANها ممکن است چند سایت را پوشش دهند و نقش مهمی در فعالیت‌های مدیریت تداوم کسب و کار (BCM) یک سازمان ایفا کنند.

SAN از انواع مختلفی از اتصالات مانند کانال فیبر (FC)، اترنت و InfiniBand استفاده می‌کند. در این میان، پروتکل کانال فیبر (FCP) به اتصال استاندارد برای SAN در مقیاس سازمانی تبدیل شده است. کانال فیبر روی اترنت (FCoE) پروتکلی است برای مسیریابی بسته‌های FC از طریق اترنت. این پروتکل می‌تواند انعطاف‌پذیری و ساده‌سازی زیرساخت SAN را بهبود بخشد. علاوه بر این، رابط سیستم کامپیوتری کوچک اینترنت (iSCSI) نیز وجود دارد که یک پروتکل استاندارد مبتنی بر آی‌پی برای اتصال دستگاه‌های ذخیره‌سازی داده‌ها در یک شبکه و انتقال داده‌ها با استفاده از دستورات SCSI است. استفاده از پروتکل iSCSI در ارتباط با SANهای مبتنی بر آی‌پی، کلاینت‌ها را قادر می‌سازد تا از فناوری‌های یکسانی برای دسترسی به شبکه ذخیره‌سازی استفاده کنند.

SANها ذخیره‌سازی مبتنی بر بلوک هستند که از معماری پرسرعتی استفاده می‌کنند که سرورها را به واحدهای دیسک منطقی (LUN) متصل می‌کنند. LUN محدوده‌ای از بلوک‌ها است که از یک مخزن ذخیره‌سازی اشتراکی پدید آماده و به عنوان یک دیسک منطقی به سرور معرفی می‌شود. در این حالت، سرور قادر به پارتیشن‌بندی و قالب‌بندی بلوک‌ها است که معمولا این عمل را بر مبنای یک سیستم فایلی انجام می‌دهد، به طوری که می‌تواند داده‌ها را در LUN درست یکسان با ذخیره‌سازی دیسک محلی نگه‌داری کند.

چند نمونه از مشاغلی که از SAN یا NAS استفاده می‌کنند؟

اکنون که می‌دانیم شبکه‌های فضای ذخیره سازی (SAN) و ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS) دو نوع سیستم ذخیره‌سازی پر کاربرد و اصل دنیای فناوری اطلاعات هستند که توسط مشاغل مورد استفاده قرار می‌گیرند، وقت آن رسیده تا به چند نمونه از شرکت‌های بزرگی اشاره داشته باشیم که از شبکه منطقه ذخیره‌سازی برای این منظور استفاده می‌کنند. به طور معمول، شرکت‌های تجاری و کسب‌وکارهای بزرگ برای دسترسی سریع‌تر به اطلاعات، مقیاس‌پذیری بیشتری و پاسخ‌گویی با کمترین میزان تاخیر به درخواست‌ها از SANها استفاده می‌کنند. امروزه، شرکت‌های بزرگی مثل Tintri، Nimble Storage، NetApp، IBM، Hitachi Data Systems، Dell EMC ScaleIO[ و غیره از شبکه‌های منطقه ذخیره‌سازی استفاده کنند. در نقطه مقابل، استوریج‌ها یا همان NASها مناسب برای مشاغل متوسط و کوچکی است که قصد ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری فایل‌ها را دارند. استوریج‌های مختلفی برای پاسخ‌گویی به نیازهای شرکت‌ها توسعه پیدا کرده‌اند که از آن جمله باید به Synology DiskStation DS220j، QNAP TS-251D-4G-US 2-Bay Personal Cloud NAS با خروجی HDMI و غیره اشاره کرد.

کسب‌وکارهایی که به الزامات با کارایی بالا مانند پایگاه‌های داده یا وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک نیاز دارند نیز از مشتریان اصلی SAN هستند. نکته مهمی که باید در این زمینه به آن دقت کنید این است که اگر کسب و کار متوسطی (SMB) دارید که از سیستم‌های ذخیره‌سازی رایج استفاده می‌کند و اکنون به دنبال SAN هستید، ابتدا باید نیازسنجی‌های اصلی را انجام دهید. به طور مثال، اگر نشانه‌هایی مثل مشکلات عملکردی و تقاضای روزافزون به مقیاس‌پذیری را مشاهده کردید، بیان‌گر این موضورع است که اکنون زمان انتقال از NAS به SAN فرا رسیده است.

در مجموع باید بگوییم که شرکت‌های بزرگی که به الزامات عملکردی بالا نیاز دارند باید به فکر استفاده از SAN باشند، در حالی که مشاغل متوسط/کوچک که به قابلیت‌های ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری فایل نیاز دارند بدون مشکل قادر به استفاده از NAS هستند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟