انعطاف پذیری در دسترسی به اطلاعات شبکه
20/06/1399 - 13:25
شبکه ذخیره سازی (SAN) چیست؟
ذخیره‌ساز تحت شبکه (NAS) سرنام network attached storage یک دستگاه ذخیره‌ساز مختص شبکه یا گروهی از دستگاه‌های ذخیره‌سازی است که یک راهکار متمرکز با هدف ذخیره‌سازی داده‌ها ارائه کرده و برای برطرف کردن مشکل از دست رفتن داده‌ها از آن استفاده می‌شود. کاربران می‌توانند NAS را به عنوان یک سرور منحصر به فردی که قرار است داده‌ها را به‌اشتراک قرار دهد تصور کنند. دستگاه‌های NAS ، مزایای متعددی به همراه دارند، اما زمانی که یک شبکه ذخیره‌ساز را پیاده‌سازی کنید این مزیت‌ها دوچندان می‌شوند.

1606683296_1_0.gif

در حالی که NAS یک دستگاه یا گروهی از دستگاه‌هایی است که مستقیما به سوئیچ شبکه متصل هستند، یک شبکه محلی ذخیره‌سازی، یک شبکه متمایز از دستگاه‌های ذخیره‌سازی است که به‌طور مستقیم با شبکه‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کند. در سامانه‌های کامپیوتری، برای اتصال دستگاه‌های ذخیره‌سازی به سرورها، به صورت از راه دور از مفهومی به‌نام شبکه ذخیره‌سازی استفاده می‌شود.

شبکه ذخیره سازی (SAN)چیست؟

شبکه ذخیره‌سازی SAN  سرنام Storage Area Network  به شبکه ذخیره‌سازی اطلاعات اشاره دارد. این نوع شبکه‌ها بیشتر برای ساخت یک بستر مناسب برای انتقال داده‌ها و اطلاعات حجیم میان سرویس‌دهنده‌ها و گیرنده‌ها پیاده‌سازی می‌شوند. سرویس‌دهنده ذخیره‌ساز (Storage Server) حجم زیادی اطلاعات در اختیار دارد، به‌طوری که برای انتقال داده‌ها و ارائه خدمات مناسب نیاز به پهنای باند بالا است. از مشخصات این نوع شبکه‌ها می‌توان به داشتن بازده بالا برای انتقال حجم زیادی از داده‌ها، در دسترس بودن همیشگی سرویس‌دهنده‌ها حتا در فاصله‌های دور و طولانی و گستردگی زیاد در ابعاد شبکه‌های محلی یا شبکه‌های شهری یا جهانی اشاره کرد. در یک SAN معمولی، دستگاه‌های ذخیره‌ساز چندگانه به سرورهای چندگانه یکسان متصل می‌شوند. این نوع معماری شبیه یک توپولوژي توری است که آستانه تحمل خرابی آن بهتر از سایر توپولوژ‌ی‌ها است. اگر یک دستگاه ذخیره‌ساز در یک SAN با مشکل روبرو شود، داده‌ها به‌طور خودکار از مکان‌های دیگر در SAN بازیابی می‌شوند. اگر یک سرور در SAN آسیب ببیند، یک سرور دیگر برای انجام وظایف خود آماده می‌شود. SAN‌ها نه تنها بسیار مقاوم هستند، بلکه بسیار سریع هستند. برای انجام این فرآیندها، SAN‌ها از یکی از فن‌آوری‌های Fibre Channel، Fibre Channel over Ethernet،  Internet SCSI یا  InfiniBand استفاده می‌کنند.

ذخیره‌ساز تحت شبکه

ذخیره‌ساز (Storage)  که برخی منابع به آن انباره می‌گیوند، دستگاهی است که به شکل اشتراکی در شبکه استفاده می‌شود. این دستگاه، با استفاده از سیستم فایلی تعریف شده توسط سازنده و پروتکل‌های رایج با مولفه‌های شبکه در تعامل است. به‌طور مثال، کیونپ از سیستم‌عامل اختصاص خود QTS Hero استفاده می‌کند. QTS hero سیستم‌عامل جدید مبتنی بر سیستم فایلی ZFS است. سیستم‌عامل جدید تضمین می‌کند زمانی که ذخیره‌ساز با رشد انفجاری داده‌ها روبرو می‌شود یکپارچگی داده‌ها را حفظ خواهد کرد و عملکرد ذخیره‌ساز در خواندن و نوشتن اطلاعات کاهش پیدا نمی کند. کیونپ بر این باور است که سیستم‌عامل فوق بهره‌وری ذخیره‌سازهای تحت شبکه را به میزان قابل توجهی بهبود خواهد بخشید و اجازه می‌دهد ذخیره‌ساز انعطاف‌پذیری بالایی در زمان کار با فناوری‌های مجازی‌ساز داشته باشد. وجود NAS در یک شبکه برای کاربران شبکه افزایش کارایی و استقلال از زیرساخت را به ارمغان می‌آورد، به‌طوری که کاربران تصور می‌کنند به فضای ذخیره‌سازی روی سامانه خود دسترسی دارند. ذخیره‌ساز NAS  یک وسیله پر سرعت، کارآمد، تک منظوره و اختصاصی است که در قالب یک محصول مشخص عرضه می‌شود. این دستگاه طوری طراحی شده که به تنهایی کار کند و نیازهای خاص ذخیره‌سازی سازمان را با استفاده از سیستم‌عامل و سخت‌افزار و نرم‌افزار خود در بهترین حالت برآورده می‌سازد. ذخیره‌ساز را می‌توان مثل یک دستگاه Plug-and-Play در نظر گرفت که وظیفه آن تأمین نیازمندی‌های ذخیره‌سازی است. این سیستم‌ها با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای خاص در کوتاه‌ترین زمان ممکن (به صورت بلادرنگ) طراحی شده‌اند. ماشین NAS برای به‌کارگیری در شبکه‌هایی مناسب‌تر است که انواع مختلف سرور و کلاینت در آن‌ها وجود دارند و وظایفی چون پراکسی، دیوارآتش، رسانه جریانی و این فرآیندها را انجام می‌دهند. برخی از ذخیره سازها قابلیت‌های منحصر به فردی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به‌طور مثال، Virtualization Station راه‌حل مجازی‌سازی ارائه شده از سوی کیونپ است. راهکار فوق بر مبنای فناوری مجازی‌ساز Intel VT یا AMD-V اجازه می‌دهد چند ماشین مجازی را روی ذخیره‌ساز ایجاد کرده و مدیریت کنید. فناوری ایستگاه مجازی‌ساز اجازه می‌دهد به شکلی منعطف از ذخیره‌ساز خود استفاده کنید. راهکار فوق اجازه می‌دهد ماوس، صفحه‌کلید و مانیتور را به ذخیره‌ساز متصل کنید و یک شبکه خصوصی میان ماشین‌های مجازی به وجود آورید یا ویژگی GPU pass-through به منظور ارائه توان پردازشی به ماشین‌های مجازی با کارت گرافیکی که روی ذخیره‌ساز نصب شده استفاده کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟