OTT چیست؟
میزبانی ویدیویی ابرمحور چیست و چرا مورد توجه است؟
VOD و OTT از جذاب‌ترین روندهای سال 2022 در حوزه خدمات چند‌رسانه‌ای ابرمحور هستند. پیش‌بینی می‌شود رشد این صنعت تا سال 2024 بازاری به ارزش 90 میلیارد دلار را پدید آورد. مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود این فناوری بر سرویس‌های پخش سنتی غلبه کند، انعطاف‌پذیری زیرساخت‌های رایانش ابری در میزبانی و انتشار ویدیوها متناسب با نیازهای کاربران و هم‌سو با اهداف تجاری کسب‌وکارها است. به ‌بیان دقیق‌تر، مصرف‌کنندگان می‌توانند محتوای ویدیویی مورد علاقه را هر زمان و روی هر دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت دارد مشاهده کنند.

1606683296_1_0.gif

میزبانی ویدیویی یک روش مناسب برای پخش فیلم‌ها و برنامه‌های ویدیویی مختلف است. کاربر برنامه‌ای که به آن علاقه دارد را انتخاب می‌کند، آن‌را تماشا می‌کند و هر زمان که دوست داشت تماشا را متوقف می‌کند. VOD را باید آغازگر فصل جدیدی در ساخت و تولید برنامه‌های تلویزیونی توصیف کنیم که اولین بار تماشای بدون وقفه (binge watching) را به دنیای ارتباطات معرفی کرد، زیرا این قابلیت را در اختیار مردم قرار می‌دهد تا به ‌راحتی یک فصل کامل از یک سریال را پس از انتشار تماشا کنند.

میزبانی ویدیو برای شرکت‌های ارایه‌دهنده سرویس چه مزایایی دارد؟

برای مشاغل فعال در این حوزه، VOD یک منبع درآمد ثابت است که اجازه می‌دهد به روش‌های مختلف درآمدزایی (Monetization) کنند. به‌طور مثال، شرکت‌های فعال (ارایه‌دهندگان بسترهای ابری یا شرکت‌های دریافت‌کننده زیرساخت ابری) در این زمینه می‌توانند از مدل ویدیو به ‌درخواست با پخش تبلیغات (AVOD)، ویدیو به ‌درخواست با پرداخت حق اشتراک (SVOD) و ویدیو به‌درخواست تراکنشی (TVOD) به عنوان منابع درآمدی استفاده کنند که ناشران تبلیغات، تولیدکنندگان محتوای ویدیویی، شرکای تجاری یا کاربران در آن نقش کلیدی دارند.

OTT چیست؟

OTT یکی از پر کاربردترین اصطلاحات مرتبط با دنیای چندرسانه‌ای و رایانش ابری است که کاربردهای گسترده‌ای برای آن تعریف شده است. ترجمه کلی این عبارت بر فراز بالا است که ترجمه چندان جالبی نیست و به‌جای آن می‌توان از معادل بر فراز اینترنت از آن استفاده کرد. OTT سرنام Over The Top سرویس رسانه‌ای قدرتمندی است که سبک جدیدی از عرضه‌ی محتوا و خدمات بر بستر اینترنت را  پیشنهاد می‌کند.

همان‌گونه که اشاره شد، کاربردهای مختلفی برای OTT پیشنهاد شده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • OTT با هدف گذر از محدودیت‌هایی که به‌واسطه عملکرد شرکت‌های کنترل‌کننده یا توزیع‌کننده محتوا برای تلویزیون‌ها (کابلی) و پلتفرم‌های پخش ماهواره‌ای تعریف می‌شود به دنیای فناوری وارد شد.
  • OTT توصیف‌کننده نوع خاصی از مکانیزم‌های ارتباطی بدون حامل (no-carrier) در گوشی‌های هوشمند است که برای برقراری ارتباط، کاربر را محدود به یک ارایه‌دهنده خدمات مخابراتی یا به بیان دقیق‌تر ارتباطات سلولی نمی‌کنند و هم‌ زمان دسترسی به مکانیزم‌های برقراری ارتباط سلولی (مبتنی بر دکل‌های مخابراتی) یا تماس‌های مبتنی بر بستر اینترنت (VoIP) از طریق زیرساخت‌ها و نرم‌افزارهایی مثل برنامه‌های پیام‌رسان را امکان‌پذیر می‌کند.
  • OTT وجه تشابه زیادی با مدل، میزبانی ویدیویی با پرداخت حق اشتراک (SVoD) دارد که دسترسی به محتوای تلویزیونی و ویدیویی (مجموعه‌های خریداری شده از تولیدکنندگان یا محتوایی که به ‌شکل سفارشی برای یک ارایه‌دهنده خدمات VOD ساخته شده) را فراهم می‌کند.
  • OTT همانند VOD آغازگر نسل جدیدی از خدمات تلویزیونی است که دسترسی به کانال‌های پخش خطی (Linear) ارایه‌دهندگان تلویزیون‌های ماهواره‌ای یا برنامه‌های تلویزیونی را فراهم می‌کند. در این‌جا، اینترنت بستر ارسال داده‌ها است و کاربر نیازی به خرید تجهیزات اضافی برای دسترسی به این محتوا نخواهد داشت. تلویزیون اینترنتی آیو یک نمونه روشن در این زمینه است که دسترسی لحظه‌ای و زنده به‌برنامه‌های در حال پخش از تلویزیون را امکان‌پذیر می‌کند و هم ‌زمان به‌عنوان یک ارایه‌دهنده میزبانی ویدیویی (VOD) نیز کار می‌کند.
  • سرویس‌های OTT از طریق وب‌سایت‌ها در کامپیوترهای شخصی و برنامه‌های کاربردی روی دستگاه‌های موبایل، دستگاه‌های پخش‌کننده رسانه‌ای دیجیتال (مثل کنسول‌های بازی ویدیویی) یا تلویزیون‌های هوشمند در دسترس کاربران قرار دارند.
  • بر خلاف فناوری‌های ویدیوی تعاملی که بر بسترهای ابرمحور میزبانی می‌شوند و عملکردی مدیریت شده دارند و کاربر در هر لحظه به محتوای موردنظر دسترسی دارد، در برخی سرویس‌های OTT مثل iTunes کاربر باید صبر کند تا محتوای ویدیویی بارگیری و سپس پخش شود، هرچند برخی دیگر از شرکت‌های فعال در این زمینه OTT مثل نت‌فلیکس، دیزنی، Amazon Prime Video و در نمونه داخلی آیو هم‌زمان با بارگیری فیلم‌ها، پخش جریانی فیلم را آغاز می‌کنند. اینترنت پر سرعت و پایدار نقش مهمی در دسترسی به این محتوا دارد.
  • نکته مهمی که ضروری است در این بخش به آن اشاره داشته باشیم این است که کیفیت پخش محتوای ویدیویی مبتنی بر OTT در مقایسه با برخی از کانال‌های تلویزیونی بهتر است.
  • سرویس‌های OTT به دو دسته اصلی توزیع‌کنندگان برنامه ویدیویی چند کاناله MVPD سرنام Multichannel Video Programming Distributors و توزیع‌کنندگان آنلاین فیلم OVD سرنام Online Video Distributors تقسیم می‌شوند. علاوه بر این، OTT ار منظر محتوایی که ارائه می‌دهد به سه گروه OTT television، OTT messaging و OTT voice Calling تقسیم می‌شود.  OVD به هر نوع برنامه ویدیویی که از طریق اینترنت یا شبکه‌های اینترانت که عملکرد آن‌ها مبتنی بر پروتکل اینترنت (IP) است و محتوا را بر مبنای پروتکل‌های شبکه انتقال در اختیار کاربر نهایی قرار می‌دهند، اشاره دارد. لازم به توضیح است که در مبحث پخش همگانی (broadcasting)، OTT به محتوای صوتی، ویدیویی و سایر اشکال چند رسانه‌ای اشاره دارد که محتوا به شکل استریم شده از طریق اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در این حالت، اپراتورهای چند سیستمی (MSO) سرنام Multiple-System Operators  که مسئولیت توزیع و کنترل محتوا را بر عهده دارند، موارد درخواستی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟