سرویس‌های ابری به چند دسته تقسیم می‌شوند؟
سرویس‌های ابری چه قابلیت‌هایی در اختیار کاربران قرار می‌دهند؟
سرویس ابری به مجموعه‌ خدمات نرم‌افزارمحول و زیرساختی اشاره دارد که بر پایه ابر راه‌اندازی شده‌اند و از طریق اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. بخش عمده‌ای از این سرویس‌ها به منظور ارائه زیرساخت‌های پردازشی و ذخیره‌سازی راه‌اندازی می‌شوند. ارائه یک چنین خدماتی توسط یک شرکت ثالث که حوزه کاری آن سرویس‌های ابری است، انجام می‌شود. ابر به کاربران کمک می‌کند بر محدودیت‌های فیزیکی غلبه کنند و از طریق اینترنت و با استفاده از ابزارهای رایج مثل لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند و غیره به منابع ذخیره‌سازی، توان پردازشی، مکانیزم‌های امنیتی، اطلاعات و غیره دسترسی پیدا کنند. سهولت در دسترسی به اطلاعات و ‌اشتراک‌گذاری ساده اطلاعات را باید از مزایای درخشان سرویس‌های ابری توصیف کنیم.

1606683296_1_0.gif

سرویس‌های ابری به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

تمامی زیرساخت‌ها، راه‌‌‌حل‌های نرم‌افزارمحور و زیرساخت‌هایی که اینترنت نقش کلیدی در دستیابی به آن‌ها دارند و به کاربران اجازه می‌دهند از طریق اینترنت و بدون نیاز به نصب نرم‌افزارهای پیچیده روی سامانه‌های شخصی به امکانات موردنظر دسترسی پیدا کنند در زیرمجموعه سرویس‌های ابری قرار می‌گیرند. با قراردادن این امکانات بر بستر ابری، تمامی خدمات و فناوری‌ها در قالب یک سرویس واحد در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که سرویس‌های مذکور با پسوند (as-a-service) در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین سرویس‌های ابری مهمی که این روزها در دسترس کاربران قرار دارد به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • زیرساخت به‌عنوان سرویس  (Infrastructure as a service)  
  • پلتفرم به‌عنوان سرویس (Platform as a service)
  • نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (Software as a service)
  • عملکرد به‌عنوان سرویس (Function as a service)

ساز و کار سرویس‌های ابری به چه صورتی است؟

یک سرویس ابری شبیه به دیگر راه‌حل‌های فناوری اطلاعات از طریق به کارگیری دقیق سخت‌افزارها و نرم‌افزارها خدمات موردنیاز کاربران را در اختیارشان قرار می‌دهد. به منظور بهره‌مندی از این سرویس‌ها کاربران نیازی به تجهیزات پیچیده‌ ندارند، زیرا بیشتر کارها در مراکز داده انجام می‌شود. به بیان دقیق‌تر، کاربران تنها به یک اتصال اینترنتی نیاز دارند تا به سرویس‌های موردنظر خود دست پیدا کنند.

برای ارائه خدمات ابری، شرکت‌های سرویس‌دهنده در محل مراکز داده، مجموعه تجهیزات سخت‌افزاری قدرتمندی مثل سرورها، استوریج‌‌ها، سوییچ‌ها و غیره را قرار می‌دهند تا منابع پردازشی موردنیاز کاربران را از طریق ابر در اختیارشان قرار دهند. همچنین، بخشی از این منابع برای میزبانی سرویس‌های ابری به کار برده شده و آن‌چه به‌عنوان یک سرویس ارائه می‌شود، یک برنامه کاربردی و نه یک زیرساخت است.

نکته مهمی که باید در ارتباط با عملکرد سرویس‌های ابری به آن دقت کنید این است که منابع پردازشی آماده شده در سخت‌افزارهای میزبان که سرورها هستند، از طریق راه‌حل‌های مجازی‌سازی شده به کاربران عرضه می‌شوند. به بیان دقیق‌تر، کاربران به شکل مستقیم به منابع فیزیکی دسترسی ندارند و هر آن چیزی که از طریق ابر دریافت می‌کنند نسخه مجازی از سخت‌افزارهای فیزیکی است.

مطلب پیشنهادی

شبکه تحویل محتوا و رایانش ابری چه تفاوتی با یک‌دیگر دارند؟

چرا سرویس‌های ابری مدیریت شده مورد توجه قرار دارند؟

سرویس‌های ابری مدیریت شده (Managed Cloud Service) از روندها نوظهور به دنیای رایانش ابری است. در این مدل سرویس ابر، شرکت ارائه‌دهنده خدمات تمام یا بخشی از مدیریت فرآیندهای استفاده از یک سرویس ابری اعم از مهاجرت به ابر، انجام تنظیمات، بهینه‌سازی، امنیت، نگهداری و غیره را برمنای توافقی که با مشترک انجام می‌شود بر عهده می‌گیرد. این مدل خدمات به منظور ساده‌سازی استفاده از سرویس‌های ابری و استفاده حداکثری از سرویس‌های ابری انجام می‌شود. این سرویس مزایا و معایب خاص خود را به شرح زیر دارد:

از مزیت‌های استفاده از یک سرویس کلود مدیریت شده باید به توافق انجام شده میان دو طرف اشاره کرد. سرویس‌دهنده زیرساختی آماده می‌کند تا مشترک بتواند از ظرفیت‌های سرویس به بهترین شکل استفاده کند. با این‌حال، استفاده از یک سرویس مدیریت شده، مسئولیت آن را به شکل کامل از سازمان سرویس‌گیرنده سلب نمی‌کند، اما می‌تواند تا حد زیادی نگهداری و مدیریت سرویس‌های ابری اجاره شده را ساده کند. این مدل سرویس‌ها نسبت به سرویس‌های ساده هزینه بیشتری دارند و باعث می‌شوند تمام مسئولیت مدیریت سرویس بر به عهده واحد فناوری اطلاعات سازمان نباشد. استفاده از یک سرویس ابری مدیریت شده برای سازمان‌های کوچک و متوسط یا سازمان‌هایی که نیروی متخصص و فنی کافی برای مدیریت فناوری اطلاعات ندارند، سودبخش است.

سرویس‌های ابری چه کاربردهایی دارند؟

ورود فناوری‌های ابری به کسب‌وکارها و صنایع مختلف، مزایای قابل توجهی برای آن‌ها به ارمغان آورده است و موفق شده است به عنوان جایگزینی شایسته برای روش‌های سنتی مورد استفاده قرار گیرد، زیرا تفاوت‌های چشمگیری در نتایج پدید می‌آورد و به کسب و کارها اجازه می‌دهد فاصله خود با رقبا را بیشتر کنند. هر سازمانی متناسب با اهدافی که دارد، قادر است کاربردهای متفاوتی برای یک سرویس ابری تعریف کند، اما موارد زیر را می‌توان از کاربردهای رایج سرویس‌های ابری برشمرد:

  • ذخیره‌سازی فایل‌ها: با وجود انواع مختلفی از سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی مثل حافظه‌های حالت جامد و هارددیسک‌های داخلی و خارجی، گزینه‌های متنوعی برای ذخیره‌سازی و نگهداری از فایل‌ها در دسترس کاربران قرار دارد. با این‌حال، فناوری ذخیره‌سازی ابرمحور، مزایای منحصر به فردی مثل دسترس‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالا را ارائه می‌دهد که باعث می‌شود در گذر زمان کاربران و کسب‌وکارها به این روش جدید ذخیره‌سازی علاقه‌مند شوند. در این حالت با استفاده از اینترنت در هر زمان و مکانی به فایل‌ها دسترسی خواهیم داشت و تنها با چند کلیک ساده قادر به افزایش فضای ذخیره‌سازی هستیم.

در روش فوق، کاربران به سخت‌افزار خاصی محدود نیستند و این‌گونه نیست که بابت فضایی هزینه کنید که قرار است در آینده از آن استفاده کنید. سرویس‌هایی مثل AmazonS3، دراپ‌باکس و وان درایو از گزینه‌های ذخیره‌سازی ابری شناخته شده هستند. این سرویس‌ها چند گیگ ظرفیت اولیه رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند. کاربران برای دسترسی به فضای ذخیره‌سازی بیشتر، باید طبق طرح‌های ارائه شده هزینه آن را پرداخت کنند.

  • تحلیل‌های کلان داده‌ها: کسب ‌و کارها برای افزایش تاب‌آوری در بازار و دستیابی به مزیت رقابتی نسبت به رقبا، مجبور هستند داده‌های مختلفی در ارتباط با مشتریان، گرایش‌های جدید بازار، عملکرد واحد فروش و غیره را جمع‌آوری کرده و با تحلیل این داده‌ها، استراتژی مناسبی تدوین کنند. جمع‌آوری، نگهداری و تحلیل این حجم عظیم از داده‌ها، نیازمند زیرساخت‌ها و فضای مناسبی برای پردازش و ذخیره‌سازی است. انعطاف‌پذیری بالای سرویس‌های ابری و امکان پرداخت به میزان مصرف، باعث شده استفاده از یک سرویس ابری نسبت به دیگر روش‌های تامین زیرساخت اقتصادی‌تر و کارآمدتر باشد. استفاده از تحلیل‌های کلان داده‌ها باعث می‌شود کسب ‌و کارها بتوانند مشتریان و بازار را بهتر بشناسند و با این شناخت، کمپین‌های بازاریابی مناسب‌تر و محصولاتی هماهنگ با نیاز مشتریان را طراحی و روانه بازار کنند.
  • نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM): از شناخته‌شده‌ترین ابزارهایی هستند که به سازمان‌ها در تحلیل اطلاعات مشتریان کمک می‌کنند. این نرم‌افزارها برای آن‌که به کاربران اجازه دهند به بهترین شکل به سرویس‌ها دسترسی داشته باشند به ‌عنوان یک نرم‌افزار بر بستر ابر در دسترس قرار می‌گیرند.
  • آرشیو و پشتیبان‌گیری از اطلاعات: حمله‌های سایبری و تهدیدهای امنیتی آنلاین، هر لحظه ممکن است داده‌های سازمان‌های بهداشتی و بیمارستانی را با چالش جدی روبرو کند. تداوم بدون اختلال عملکرد چنین سازمان‌هایی مستلزم آن است که نسخه پشتیبانی از داده‌ها تهیه شود تا در صورت بروز مشکل برای داده‌های اصلی، بتوان به‌سرعت آن‌ها را بازیابی و جایگزین کرد. روش‌های سنتی نگهداری و آرشیو داده‌ها مدت زمان طولانی به عنوان ابزاری مناسب در دسترس کاربران قرار داشت، اما به دلیل ماهیت پورتابل این زیرساخت‌های سخت‌افزاری، به ‌شدت در معرض آلوده شدن به انواع بدافزار‌ها و آسیب‌های فیزیکی قرار دارند.

مطلب پیشنهادی

محاسبات لبه چیست و چه تفاوت‌هایی با محاسبات ابر و مه دارد؟

در نقطه مقابل، سیستم‌های پشتیبان‌گیری ابرمحور، این مشکلات را برطرف کرده و راهکاری کارآمد برای آرشیو و نگهداری داده‌ها در دسترس سازمان‌ها قرار داده است. در پشتیبان‌گیری ابری می‌توان مطابق با زمان‌بندی خاصی به شکل مستمر از داده‌ها نسخه جدید تهیه کرده و جایگزین نسخه‌های قدیمی کرد. علاوه بر این، امکان رمزگذاری این داده‌ها نیز وجود دارد تا مدیران شبکه دغدغه‌ای از بابت تحریف اطلاعات نداشته باشند.

  • تست و توسعه نرم‌افزار: توسعه‌دهندگانی که کار آن‌‌ها نوشتن یک برنامه برای زیرساخت‌های فناوری اطلاعات سازمان‌ها است، می‌دانند که آماده‌سازی چنین زیرساختی که کیفیت مناسبی داشته باشد و مشکلی در کار وارد نکند چه فرآیند پر زحمت و هزینه‌بری است. یک چنین چالش‌هایی مدت ‌زمان به سرانجام رسیدن پروژه‌ها را طولانی کند. این مشکل برای توسعه‌دهندگانی که در بازار رقابتی فعالیت می‌کنند چندان جالب نیست. با استفاده از رایانش ابری و سرویس‌های ابری در دسترس می‌توان سرعت، کیفیت و سهولت کار را افزایش داد. توسعه‌دهندگان می‌توانند از ابزارهای مناسب که یکپارچگی فرآیند توسعه و تست نرم‌افزار را بهبود می‌‌دهند، استفاده کنند.
  • تأمین زیرساخت‌های لازم از طریق IaaS و PaaS: راه‌اندازی سرورهای اختصاصی در محل سازمان منوط به سرمایه‌گذاری‌های کلان برای خرید تجهیزات سخت‌افزاری و به‌کارگیری نیروهای متخصص است. در شرایطی که از طریق مهاجرت به ابر و استفاده از سرویس ابری برای تامین زیرساخت فناوری اطلاعات سازمان می‌توان این کار را به میزان قابل توجهی ساده و کم دردسر کرد. زیرساخت تامین شده از طریق این روش انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری و دسترسی‌پذیری بالاتری نسبت به روش‌های سنتی دارد و از طریق چند کلیک می‌توان تعداد ماشین‌های مجازی در اختیار سازمان را کاهش یا افزایش داد.
  • ارتباطات: رایانش ابری به کاربران اجازه می‌دهد از طریق به کارگیری ابزارهای ارتباطی ابرمحور مثل سرویس ایمیل، تقویم آنلاین، پیام‌رسان‌ها، ارتباط ساده‌تر و با محدودیت کمتری داشته باشند. تمامی متن‌ها و فایل‌هایی که بر بستر این برنامه‌های ابری مبادله می‌شوند روی زیرساخت‌های ابری ذخیره‌سازی شده و کاربران با اتصال اینترنتی از طریق هر دستگاهی، می‌توانند به این فایل‌ها و داده‌ها دسترسی پیدا کنند.
  • شبکه‌سازی اجتماعی: شبکه‌سازی اجتماعی و آماده‌سازی زیرساختی برای دسترسی بهتر افراد به مجموعه‌ای از داده‌های مشترک یکی از قابلیت‌های قدرتمند سرویس‌های ابری است. شبکه‌های اجتماعی رایج با ارائه طیف گسترده‌ای از سرویس‌ها که مبتنی بر SaaS توسعه‌یافته هستند به کاربران کمک می‌کنند به بهترین شکل فرآیند شبکه‌سازی را انجام دهند.
  • مدیریت کسب‌وکار: ابزارهایی مانند برنامه‌ریزی منابع سازمانی Enterprise Resource Planning و نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان دو نمونه از ابزارهای مدیریت کسب‌وکار هستند که سازمان‌ها از آن استفاده می‌کنند. باوجود آن‌که قبل از گسترش فناوری‌های ابری نیز این نرم‌افزارها در دسترس قرار داشتند، اما استقرار آن‌ها در بستر ابر بهبود کارکرد و دسترسی‌پذیری بهتر آن‌ها را فراهم کرده است.

رویکرد سازمان‌ها به سرویس‌های ابری در جهان به چه صورت بوده است؟

فناوری‌های ابری با رشد خیره‌کننده‌ای در حال ورود به ابعاد مختلف زندگی شخصی و تجاری هستند. سازمان‌ها، استارتاپ‌ها، شرکت‌های بزرگ، نهادهای غیرانتفاعی و تجاری، به تدریج در حال مهاجرت به ابر و استفاده از سرویس‌های ارائه شده توسط این فناوری هستند. گزارشی که موسسه RightScale منتشر کرده نشان می‌دهد، بیش از 94 درصد سازمان‌های بزرگ به اشکال مختلف از سرویس‌های مختلف ابری استفاده می‌کنند. آمارها نشان می‌دهند استفاده از ابر عمومی در صدر تقاضای کاربران قرار دارد و ابر خصوصی و هیبرید نیز بسته به نیاز سازمان‌ها مورد انتخاب قرار می‌گیرند.

همزمان با افزایش تقاضا برای دسترسی به انواع مختلف سرویس‌های ابری، سرویس‌دهندگان مختلفی به این حوزه وارد شده‌اند. تقریبا، بیشتر بازیگران این حوزه طیف گسترده‌ای از خدمات ابری را ارائه می‌کنند، با این‌حال، هریک روی یک سرویس ابری عملکرد بهتری نسبت به رقبا دارند. از رهبران بزرگ رایانش ابری باید به گوگل، علی‌بابا، مایکروسافت، آمازون، آی‌بی‌ام و غیره اشاره کرد. با این‌حال، آمازون با فاصله زیادی بالاتر از رقبا قرار دارد. به طوری که تقریبا نیمی از بازار خدمات ابری زیرساختی در سراسر جهان به این شرکت تعلق دارد.

مطابق با آماری که موسسه گارتنر سال گذشته میلادی منتشر کرد، آمازون با داشتن 40.8 درصد سهام بازار در حوزه خدمات ابری زیرساختی (IaaS) بالاتر از رقبا قرار دارد. مایکروسافت در جایگاه بعدی پس از آمازون قرار دارد که سهم تقریبا 20 درصدی بازار را به خود اختصاص داده است. در ادامه، علی‌بابا با 10 درصد در رتبه سوم و گوگل با سهم 7 درصدی در رتبه چهارم قرار دارند.

بد نیست بدانید در سال 2017 ارزش بازار جهانی سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری چیزی نزدیک به 30 میلیارد دلار بود. این عدد در سال‌های اخیر منحنی رشد به بالایی داشته و در سال 2020 به رقم 61 میلیارد دلار رسیده است. جالب آن‌که این میزان تا پایان سال 2021، به رقم 76 میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود تا پایان سال 2028 به بیش از 390 میلیارد دلار خواهد رسید.

محبوب‌ترین سرویس کلود برای ذخیره‌سازی داده

ارائه فضایی برای ذخیره و نگهداری از داده‌های کاربران اصلی‌ترین کاربرد رایانش ابری است. امروزه، شرکت‌های مختلف، سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری مختلفی را برای مصارف تجاری و شخصی در اختیار کاربران قرار داده‌اند. برخی از این سرویس‌ها که حجم کمی دارند به شکل رایگان در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند.

آمارها و ارقام نشان می‌دهد که سرویس گوگل درایو با داشتن سهم 94 درصدی در میان کاربران محبوب‌ترین سرویس ذخیره‌سازی ابری است. در ادامه، دراپ‌باکس با سهم 62 درصدی در رتبه دوم و وان‌درایو مایکروسافت با سهم 39 درصدی در رتبه سوم پر مخاطب‌ترین سرویس‌های ذخیره‌سازی قرار دارند. بر اساس داده‌های منتشر شده، تعداد کاربران گوگل درایو به ‌عنوان محبوب‌ترین سرویس کلود ذخیره‌سازی داده، در سال 2018 از مرز یک میلیارد کاربر گذشت.

واقعیت این است که با گسترش فناوری‌های ابری، استفاده از انواع مختلف سرویس‌های ابری در حال افزایش است. تامین زیرساخت‌های پردازشی و ذخیره‌سازی از مهم‌ترین دستاوردهای فناوری‌های ابری هستند. در نهایت به این نکته دقت کنید که میزبانی داده‌ها بر بستر اینترنت از طریق سرویس‌های ابری در سال‌های آتی دسترسی کاربران و ارتباطات را متحول خواهد کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟