سوئیچ غیرمدیریتی چیست؟
سوئیچ‌ها، نقش مهمی در شبکه‌های کامپیوتری دارند و برای ارتباط دستگاه‌هایی مانند کامپیوترها، به‌کار گرفته می‌شوند. انواع مختلفی از سوئيچ‌ها وجود دارند که ما در این مطلب، سراغ سوئیچ غیرمدیریتی رفته و کاربردها و تفاوت‌های آن با سوئیچ‌های مدیریتی را بررسی کرده‌ایم. این سوئیچ‌ها، قابلیت پیکربندی ندارند و کاربرد آن‌ها با سوئیچ‌های مدیریتی، متفاوت است. در ابتدا، مفهوم و کاربرد سوئیچ در شبکه را به‌صورت اجمالی شرح داده‌ایم. با ما همراه باشید تا با سوئیچ‌های غیرمدیریتی و کاربرد آن‌ها، بیشتر آشنا شوید.

1606683296_1_0.gif

سوئیچ چیست؟

سوئیچ شبکه که سوئیچ اترنت نیز نامیده می‌شود، دستگاهی است که بسته‌های ورودی را دریافت کرده و آن‌ها را به مقصد خود در شبکه محلی (LAN) هدایت می‌کند. در واقع، یک سوئیچ، دستگاه‌های موجود در شبکه شما مانند کامپیوترها و چاپگرها و حتا سایر سوئیچ‌ها را به هم متصل کرده و آن‌ها را قادر می‌سازد با یک‌دیگر صحبت کنند. این دستگاه، در لایه پیوند داده (L2) یا لایه شبکه (L3) مدل OSI کار می‌کند. سوئیچ‌ها، در محیط‌های خانگی یا محیط‌های تجاری و برای موارد حرفه‌ای‌تر و در حالت کلی، در مکانی که نیاز است چندین دستگاه را به هم متصل کرد، استفاده می‌شوند. سوئیچ‌ها، با استفاده از کابل‌های اترنت به دستگاه‌های موجود در شبکه خود متصل می‌شوند. کابل‌های اترنت، کابل‌های فیزیکی هستند که از طریق پورت‌های اترنت به دستگاه‌ها متصل می‌شوند. سوئیچ‌ها، انواع مختلفی دارند که از لحاظ عملکرد با یک‌دیگر متفاوت هستند. ما در این مطلب، به بررسی سوئیچ غیرمدیریتی و تفاوت آن با سوئیچ مدیریتی خواهیم پرداخت.

سوئیچ غیرمدیریتی چیست؟

به عبارت ساده، سوئیچ غیرمدیریتی یا unmanaged switch، نوعی از سوئیچ است که قابل پیکربندی نیست. این نوع از سوئیچ، دستگاه‌ها را با پیکربندی ثابت که امکان تغییر در آن وجود ندارد، به یکدیگر متصل می‌کند. امکانات مدیریتی و امنیتی این سوئيچ‌ها بسیار محدود است. لازم به ذکر است که هیچ رابط وبی در این سوئیچ‌ها وجود ندارد، زیرا همان‌طور که گفته شد، قابل تنظیم یا پیکربندی نیستند. رایج‌ترین موارد استفاده از سوئیچ‌های غیرمدیریتی، اتصال کامپیوترها، دوربین‌های IP و کنترلرها در یک شبکه است.

سوئیچ غیرمدیریتی، از نظر عملکرد شبیه به هاب است، یعنی قادر به انتقال بسته‌های داده از یک پورت به پورت‌های دیگر است. با این تفاوت که سوئیچ، داده‌ها را مستقیما به مقصد ارسال می‌کند، زیرا دارای جدولی از MAC آدرس‌ها است که به سوئیچ کمک می‌کند تا به خاطر بسپارد دستگاه مورد نظر در کدام پورت قرار دارد.

در این سوئیچ‌ها، مفهومی به نام VLAN وجود ندارد و همه دستگاه‌های متصل، متعلق به یک Broadcast domain هستند. سوئيچ‌های غیرمدیریتی، برای تعیین پارامترهایی مانند سرعت و داپلکس، از ویژگی autonegotiation در پورت‌های خود استفاده می‌کنند.

مزایای سوئيچ‌های غیرمدیریتی

سوئیچ‌های غیرمدیریتی، به‌اصطلاح Plug & Play هستند. نصب و راه‌اندازی آن‌ها بسیار ساده است؛ کافی است دستگاه‌ها را با کابل شبکه به سوئیچ متصل کنید تا شروع به کار کنند. در واقع، برای راه‌اندازی این سوئیچ‌ها، نیاز به افراد متخصص ندارید. همچنین، این سوئیچ‌ها قیمت مناسبی دارند. بنابراین، در صورتی‌که به ویژگی‌هایی که توسط سوئیچ مدیریتی ارائه می‌شود، احتیاجی ندارید، تهیه یک سوئیچ غیرمدیریتی می‌تواند انتخابی مناسب و مقرون‌به‌صرفه باشد.

تفاوت سوئیچ غیرمدیریتی و سوئیچ مدیریتی

در این بخش، تفاوت سوئیچ‌های مدیریتی وغیرمدیریتی را از لحاظ ویژگی‌ها، عملکرد، امنیت، قیمت و کاربرد، بررسی خواهیم کرد.

ویژگی‌ها

سوئيچ‌های غیرمدیریتی، دستگاه‌های ساده‌ای هستند که ویژگی‌های قابل پیکربندی ندارند. در حالی‌که، سوئیچ‌‌های مدیریتی، ویژگی‌های بسیاری ارائه می‌دهند که قابل پیکربندی هستند. برای مثال، این سوئیچ‌ها، شما را قادر می‌سازند تا تنظیمات LAN خود را مدیریت و پیکربندی کنید. همچنین، سایر ویژگی‌ها مانند افزونگی (redundancy) را ارائه می‌دهند که در صورت خرابی دستگاه یا شبکه، داده‌ها را کپی و بازیابی می‌کند.

عملکرد

سوئیچ‌های غیرمدیریتی را می‌توان بلافاصله راه‌اندازی کرده و شبکه را گسترش داد و نیازی به تنظیمات و تخصص خاصی برای راه‌اندازی آن‌ها نیست. با این حال، سوئیچ‌های مدیریتی، ویژگی‌های متفاوتی برای پیکربندی ارائه می‌دهند و برای پبکربندی این سوئیچ‌ها، باید از افراد متخصص در زمینه شبکه، کمک بگیرید.

امنیت

ویژگی‌های امنیتی مانند 802.1X authentication ،port security و private VLANs را می‌توان روی سوئیچ‌های مدیریت‌شده، پیکربندی کرد. در حالی‌که، سوئیچ‌های غیرمدیریتی، نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در کل، سوئیچ‌های غیرمدیریتی، امنیت بسیار ابتدایی و پایه‌ای را ارائه می‌دهند.

قیمت

قیمت سوئيچ‌های غیرمدیریتی، بیستر به تعداد پورت‌های آن بستگی دارد و قیمت سوئيچ‌های مدیریتی، بر اساس ویژگی‌های متفاوت آن، تعیین می‌شود. سوئیچ‌های غیرمدیریتی، ارزان‌تر هستند و آن‌ها را با پرداخت هزینه بسیار کمتری، می‌توانید تهیه کنید.

کاربرد

سوئيچ‌های غیرمدیریتی، بیشتر در شبکه‌های کوچک یا برای افزودن گروه‌های موقت به شبکه‌های بزرگ‌تر، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از سوئیچ‌ها، برای نصب دوربین‌های IP و اکسس‌پوینت‌های وایرلس، مناسب هستند. این سویئچ‌ها را می‌توانید برای افزودن پورت‌های بیشتر به شبکه نیز استفاده کنید. در حالی‌که، سوئیچ‌های مدیریتی برای کسب‌وکارها یا سازمان‌هایی با شبکه بزرگ یا برای آن‌هایی که از مراکز داده استفاده می‌کنند و به کنترل  بهتری بر ترافیک درون شبکه‌شان نیاز دارند، مناسب‌تر هستند.

آیا شبکه شما یک سوئیچ مدیریتی احتیاج دارد یا غیرمدیریتی؟

با وجود آن‌که یک کارشناس شبکه، بهتر می‌تواند سوئیچ مناسب با نیازهای شبکه شما را انتخاب کند، اما در حالت کلی، برای شبکه‌های کوچک خانگی یا دفتری، معمولا کم پیش می‌آید که به سوئیچ مدیریتی احتیاج داشته باشید و سوئیچ غیرمدیریتی نیازهای شبکه را برآورده خواهد کرد. در حالی‌که، در شبکه‌های بزرگ با کاربران زیاد، برای مدیریت و کنترل بهتر، یک سوئیچ مدیریتی انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.              

توجه کنید که در کنار سایز شبکه، فاکتورهای دیگری نیز ممکن است در انتخاب سوئیچ مدیریتی یا غیرمدیریتی، موثر باشد. به عنوان مثال، امنیت ممکن است نقش مهمی در انتخاب شما داشته باشد. حتا اگر شبکه شما نسبتا کوچک باشد، اما داده‌هایی که در شبکه منتقل می‌شوند، داده‌های حساسی باشند (داده‌های مشتری، جزئیات مالی و غیره)، سوئیچ‌های مدیریتی ممکن است مناسب‌ترین انتخاب باشند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟