یک روتر وای فای 6 سریع و کاربرپسند
نقد و بررسی روتر بی‌سیم TP-Link Archer AX6000
Archer AX6000 سریع‌ترین روتر تی‌پی‌لینک است که از استاندارد 802.11ax که تحت عنوان Wi-Fi 6 شناخته می‌شود پشتیبانی می‌کند. این استاندارد عملکرد بهتر و سرعت بیشتری نسبت به استاندارد 802.11ac دارد به شرطی که دستگاه‌های متصل به روتر با استاندارد فوق سازگار باشند. خوشبختانه استاندارد فوق از دستگاه‌های بی‌سیم قدیمی‌تر پشتیبانی می‌کند و نگرانی از بابت ناسازگاری دستگاه‌ها با روتر وجود ندارد. تی‌پی‌لینک اولین شرکتی نیست که روتری مجهز به استاندارد 802.11ax روانه بازار می‌کند، پیش‌تر دو شرکت ایسوس و نت‌گیر روترهای قدرتمندی بر مبنای استاندارد فوق ساخته‌اند. با توجه به این‌که محصولات سه شرکت فوق با استقبال خوبی از سوی کاربران روبرو می‌شوند، سوال این است که روتر TP-Link چه قابلیت‌های شاخص و برجسته‌ای دارد که آرچر AX6000 را متمایز از رقبای خود می‌کند؟

1606683296_1_0.gif

اطلاعات اولیه در مورد Archer AX6000

  • مزایا: شبکه بی‌سیم سریع در هر دو استاندارد 802.11ac و 802.11ax – طیف متنوعی از تنظیمات و اتصالات – گزینه‌های قدرتمند مدیریتی با سهولت دسترسی 
  • معایب: نمی‌توان آن‌را سریع‌ترین روتر موجود در بازار دانست.

Archer AX6000 یک روتر دو بانده 802.11ax است. پهنای باند بی‌سیم این روتر به لحاظ نظری 4,804 مگابيت در ثانیه در باند رادیویی 5 گیگاهرتز، به علاوه 1,148 مگابيت در ثانیه روی باند 2.4 گیگاهرتز است. در دنیای واقعی 90 درصد کاربران هیچ‌گاه به چنین سرعتی دست پیدا نمی‌کنند، اما پشتیبانی از فناوری  MU-MIMO به صورت 8x8 اجازه می‌دهد تا سرعت انتقال فایل‌ها در یک شبکه وای‌فای کاملا مطلوب باشد. 
به لطف هشت درگاه گیگابیت اترنت و یک درگاه ورودی WAN برای پشتیبانی از اتصالات 2.5GbE، روتر آرچر AX6000 به خوبی از اتصالات سیمی پشتیبانی می‌کند. این ویژگی‌ها با یک جفت درگاه USB 3 تکمیل می‌شود که یکی از آن‌ها سوکت USB Type-A استاندارد و دیگری فرمت جدیدتر Type-C است. اگر به دنبال یک روتر 802.11ax میان رده باکیفیت برای محل کار یا خانه هستید، آرچر AX6000 گزینه مناسبی است. 

قیمت و رقبای Archer AX6000

روتر Archer AX6000 قیمتی در حدود 300 دلار دارد که تقریبا با روتر برجسته  Asus RT-AX88U در یک محدوده قیمت قرار دارد. روتر RT-AX88U ویژگی‌ها و عملکرد بسیار خوبی دارد، اما همان‌گونه که مشاهده خواهید کرد، آرچر قابلیت‌های منحصر به فرد و خاص خود را دارد. روتر دیگری که ارزان‌تر از آرچر است و از استاندارد 802.11ax پشتیبانی کند، روتر ساخت شرکت نت‌گیر است. شاید Nighthawk AX4 سریع‌ترین و پیشرفته‌ترین روتر موجود نباشد، اما با قیمت 165 دلاری خود ارزان‌ترین روتر Wi-Fi 6 موجود است. یک مدل میان رده 270 دلاری با نام  Nighthawk AX8 وجود دارد که می‌توان آن‌را رقیب
Archer AX6000 دانست.

طراحی و قابلیت‌های Archer AX6000

همانند روترهای Archer قبلی، AX6000 یک طراحی هندسی نامنعطف دارد که پوششی شیک از پلاستیک مشکی مات در بدنه آن استفاده شده است. ابعاد این روتر 261.2×261.2×60.2 میلی‌متر (بدون در نظر گرفتن هشت آنتن نسبتا بلند که در لبه‌های آن قرار گرفته) است. در بالای آن یک نشان صیقلی و براق وجود دارد که برای نشان دادن وضعیت روتر با رنگ‌های مختلف روشن می‌شود. در مجموع با وجود طراحی ساده و مختصر به سختی می‌توان آن‌را چشم‌نواز خواند.
هشت سوکت کامل گیگابیت اترنت روی این روتر تعبیه شده که سوکت‌های 2 و 3 را می‌توان برای ایجاد یک لینک واحد 2 گیگابیت در ثانیه با یکدیگر تجمیع کرد. درگاه WAN می‌تواند از هر دو استاندارد اترنت و 2.5GbE پشتیبانی کند، هر چند خیلی از خانه‌ها نمی‌توانند از مزایای استاندارد دوم بهره‌مند شوند. اگر چه این روتر به مودم مجهز نیست، اما به خوبی از انواع مختلفی از اتصالات اینترنتی از جمله PPPoE, L2TP و PPTP پشتیبانی می‌کند. حتی گزینه‌ای وجود دارد که در صورت لزوم می‌توانید از آن برای تکثیر یا جعل آدرس مک استفاده کنید.


در کنار روتر یک جفت درگاه USB 3 وجود دارد که اجازه می‌دهند تجهیزات ذخیره‌ساز خارجی را به روتر متصل کنید. شما می‌توانید از طریق DLNA فایل‌های خود را به‌اشتراک بگذارید و فایل‌های ویدویی را استریم کنید. متاسفانه روتر فوق از ویژگی به‌اشتراک‌گذاری چاپگر پشتیبانی نمی‌کند که این موضوع کمی عجیب است. تی‌پی‌لینک در آگهی‌های تبلیغاتی اعلام کرد روتر فوق از یک پردازنده مرکزی چهار هسته 1.8 گیگاهرتز به همراه دو پردازشگر اشتراکی استفاده می‌کند، اما توضیح بیشتری در این زمینه ارائه نکرد و مشخص نکرد منظورش از دو پردازشگر اشتراکی چیست. برای مدیریت AX6000 دو گزینه در اختیار کاربر قرار دارد. کاربر می‌تواند از پرتال وب داخلی دستگاه استفاده کند یا می‌تواند از برنامه Tether این شرکت که برای اندروید و iOS در نظر گرفته شده‌اند برای مدیریت روتر استفاده کند. در حالی که بیشتر برنامه‌هایی که برای مدیریت روترها ارائه شده‌اند ناقص و کند هستند، اما Tether با رابط خوش ساخت خود که بیشتر قابلیت‌هایی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنید را در معرض دیدتان قرار می‌دهد، عملکرد خیلی خوبی دارد. شما می‌توانید کلاینت‌های متصل به شبکه را مشاهده کنید، اولويت‌بندی تخصیص ترافیک به دستگاه‌ها را تغییر دهید، تنظیمات کنترل والدین را اعمال کنید، شبکه مهمان را پیکربندی کنید و حتی بین حالت روتر و اکسس پوینت جابجا شوید. همچنین یک گزینه اختصاصی وجود دارد که اجازه می‌دهد مجوز مدیریت را برای سایر اعضای خانواده صادر کنید. اعضا خانواده برای بهره‌مندی از قابلیت فوق ابتدا باید یک حساب آنلاین تی‌پی‌لینک بسازند تا بتوانند از قابلیت فوق استفاده کنند. قابلیت ارزنده‌ای که سایر تولیدکنندگان روتر از آن الگوبرداری کرده‌اند.

برای دسترسی به اغلب قابلیت‌های پیشرفته باید به سراغ تنظیمات رابط تحت وب برويد. رابط کاربری تحت وب خوش ساخت و منظم طراحی شده است. زبانه‌ها در سمت چپ پنل اصلی چیده شده‌اند و اجازه می‌دهند از این طریق به انواع مختلفی از تنظیمات دسترسی داشته باشید. در بالای هر کدام از این صفحات امکان انتخاب دو گزینه مقدماتی و پیشرفته وجود دارد که دسترسی به قابلیت‌های استاندارد یا پیشرفته را فراهم می‌کنند.


در حالت پیشرفته انواع مختلفی از ابزارهای مدیریتی که برای رزرو آدرس آی‌پی و پورت فورواردینگ نیاز است در دسترس کاربر قرار دارد. یک ویژگی قابل توجه کنترل همه جانبه QoS است که اجازه می‌دهد اولويت‌ها را به دستگاه‌ها یا انواع مختلف ترافیک اختصاص دهید. یک ابزار نظارتی ترافیک بلادرنگ نیز وجود دارد که می‌توان برای بررسی و مشاهده بلادرنگ دستگاه‌هایی که متصل به شبکه هستند و در حال تبادل اطلاعات هستند از آن استفاده کرد. 
TP-Link یک سیستم اختصاصی به‌نام HomeCare نیز دارد که امکانات ضد ويروس و کنترل والدین را فراهم می‌کند. امکانات کنترل والدین تقریبا کامل است و اجازه می‌دهد محتوای وب را بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف همچون شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های ممنوعه فیلتر کنید و برای دستگاه‌هایی که اجازه دسترسی دارند مدت زمانی را برای دسترسی به اینترنت مشخص کنید.


قابلیت‌های امنیتی و ضدویروس روتر فوق بر پایه فناوری شرکت ترندمیکرو ‌عمل می‌کنند. ضدویروس روتر به‌طور خودکار هر وب‌سایتی که توسط متخصصان امنیتی ترندمیکرو به عنوان یک سایت مخرب شناسایی شوند را مسدود می‌کند. HomeCare به مدت سه سال رایگان است و بعد از آن برای ادامه استفاده از آن باید اشتراک ماهیانه خریداری کنید. 
از دیگر قابلیت‌های ارزشمند این روتر می‌توان به زمانبندی وای‌فای، زمان‌بندی ریبوت خودکار و خاموش بودن پیش‌فرض قابلیت هدایت باند اشاره کرد. خاموش بودن قابلیت هدایت باند به معنای آن است که دیگر نگران گیر کردن کلاینت‌ها روی امواج کم سرعت 2.4 گیگاهرتز نخواهید بود، هر چند در صورت تمایل می‌توانید با یک کلیک ساده باندهای رادیویی را با هم ترکیب کنید.


تی‌پی‌لینک به بهترین شکل روتر فوق را با الکسا و  IFTTT یکپارچه کرده است. درست است که دامنه انجام کارها چندان زیاد نیست، اما عملکرد بهتری نسبت به روترهای مشابه دارد. 
شما می‌توانید با استفاده از فرامین صوتی، شبکه مهمان را روشن و خاموش كنيد، سیستم WPS pairing را فعال کنید، آزمایش تست سرعت انجام دهید و اولويت‌بندی وظایف مختلف را از طریق تنظیمات QoS اعمال کنید.

وضعیت عملکرد Archer AX6000

همان‌گونه که اشاره شد Archer AX6000 با سرعت 4,804 مگابيت در ثانیه در باند رادیویی 5 گیگاهرتز به علاوه 1,148 مگابيت در ثانیه روی باند 2.4 گیگاهرتز هم رده روتر پرسرعت Asus RT-AX88U است، اما تعدد آنتن‌های روتر این امکان را فراهم کرده تا همانند روتر Netgear AX12 بتواند از فناوری 8x8 MU-MIMO پشتیبانی کند و از یک پهنای باند عظیم دوبرابری نسبت به دستگاه‌های هم رده خود برخوردار باشد. برای این که بتوان عملکرد این روتر را در دنیای واقعی و در عمل امتحان کرد، چند آزمايش مختلف روی آن صورت گرفته است. Archer AX6000 ابتدا با تنظیمات پیش‌فرض و نصب آخرین میان‌افزار در یک اتاق نشیمن معمولی آزمايش شد. سپس با استفاده از یک لپتاپ Dell Latitude 5490 (مجهز به آداپتور 2x2 MIMO Intel AX200 802.11ax) وضعیت اتصال آن به باند 5 گیگاهرتز و سرعت تبادل اطلاعات برای کپی چند فایل حجیم در اتاق‌های مختلف اندازه‌گیری شد. جدول یک نتایج این آزمايش و مقايسه آن با روتر RT-AX88U را نشان می‌دهد. 

سرعت روی استاندارد 802.11ax 
(مگابايت در ثانیه)
   آپلود Asus AX88U  آپلود TP-Link AX6000 دانلود Asus AX88U دانلود TP-Link AX6000
اتاق نشیمن 39.7     34.1     70.5         60.1
بالکن پشتی 24.7     19.2     51.6     44.3
اتاق خواب 27.8     26.1     56.8     50.5
حمام  16.6     15.1 32.6     26.1

جدول 1
همان‌گونه که مشاهده می‌کنید Archer AX6000 عملکرد خوبی دارد و حتی در دورترین نقاط دسترسی به سرعت دانلود 15 مگابایت را فراهم کرده است. این سرعت تقريبا معادل 120Mbits/sec – نزدیک به پنج برابر پهنای باند مورد نیاز برای استریم یک ویدیو با کیفیت 4K است.

نتیجه‌گیری 
Archer AX6000 روتری است که امکانات زیادی ارائه می‌کند. این دستگاه در هر دو استاندارد  802.11ac و 802.11ax پر سرعت است و تمام پورت‌ها و اتصالات مورد نیاز را در اختیارتان قرار می‌دهد. شما می‌توانید از رابط کاربری تحت وب و اپلیکیشن تلفن هوشمند خوش ساخت به مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و تنظیمات دسترسی داشته باشید. بدون شک AX6000 همانند هر روتر 802.11ax دیگری گران‌قيمت است، اما نمی‌توان آن‌را پرچمدار این استاندارد نامگذاری کرد، زیرا رقبای دیگری مثل Asus RT-AX88U دارد که در 802.11ax سریع‌تر است و Netgear Nighthawk AX12 که در اتصالات قدیمی‌تر پیروز میدان است. بنابراین اگر مشتاق هستید که از امکانات فناوری جدید 802.11ax بهره‌مند شوید و هنوز خیلی از تجهیزات سخت‌افزاری شما از این استاندارد پشتیبانی نمی‌کنند، AX6000 می‌تواند یک توازن عالی بین همه کلاینت‌ها برقرار کند

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟