تسلط بر مفاهیم پایه شبکه منطبق با استانداردهای بین المللی
آموزش رایگان دوره نتورک پلاس (+Network) – نمونه سوالات امتحانی و دانشنامه اصطلاحات (بخش  9)
تا این قسمت از سری آموزش‌های نتورک‌پلاس اطلاعاتی مقدماتی در ارتباط با شبکه‌ها به دست آورید. اما با همین مقدار اطلاعات اندک هم قادر به انجام کارهای جالبی هستید در این قسمت مروری کلی روی مباحث خواهیم داشت، در ادامه با نمونه پرسش‌های مطرح شده در آزمون نتورک‌پلاس، دانشنامه اصطلاحات تخصصی و یک پروژه ساده عملی آشنا خواهید شد.

1606683296_1_0.gif

برای مطالعه بخش هشتم آموزش رایگان و جامع نتورک پلاس (+Network) اینجا کلیک کنید


مدل‌های شبکه

  • مدل نظیربه‌نظیر- همتابه‌همتا می‌تواند شامل دستگاه‌های دسکتاپی، همراه یا تبلت‌ها شده و محدود به سیستم‌عامل خاصی نیست. اما مدل کلاینت‌سرور احتیاج به یک یا چند سیستم‌عامل تحت شبکه دارد که وظیفه کنترل دسترسی به موجودیت‌های شبکه را عهده‌دار هستند.
  • شبکه‌های نظیر به نظیر جزء ساده‌ترین شبکه‌هایی هستند که پیکربندی آن‌ها ساده بوده و ارزان‌تر از سایر شبکه‌ها هستند. با این‌حال آن‌ها گسترش‌پذیر نبوده، ایمن نیستند و برای اتصال طیف گسترده‌ای از کامپیوترها مناسب نیستند.
  • زمانی که ویندوز سرور دسترسی به شبکه را کنترل می‌کند، در این حالت یک گروه منطقی ایجاد می‌کند که دامنه نامیده می‌شود.
  • اکتیو دایرکتوری، بانک‌اطلاعاتی متمرکزی است که شامل اطلاعات کاربران و تنظیمات امنیتی هر گروه از کامپیوترها است. هر کامپیوتر تحت شبکه با یک حساب کاربری که سطح دسترسی آن حساب به دامنه از قبل و از سوی مدیر شبکه تنظیم شده و درون اکتیودایرکتوری قرار گرفته به شبکه متصل می‌شود.

برنامه‌های کلاینت-سرور

کامپیوترها روی یک شبکه قادر هستند از طریق پروتکل‌های رایج با یکدیگر در ارتباط باشند. دو پروتکل ابتدایی که برای این منظور استفاده می‌شوند، پروتکل‌ کنترل انتقال (TCP) و پروتکل اینترنت (IP) هستند که در کنار سایر پروتکل‌هایی که یک سیستم‌عامل برای برقراری ارتباط روی یک شبکه در کنار پروتکل TCP/IP از آن‌ها استفاده می‌کند، به کامپیوترها اجازه می‌دهند با یکدیگر در ارتباط باشند.

سخت‌افزار شبکه

  • مهم‌ترین تفاوتی که میان یک سوییچ و روتر وجود دارد این است که سوییچ تنها به شبکه محلی خودش تعلق دارد، در حالی که یک روتر به دو یا چند شبکه محلی تعلق دارد. یک میزبان روی یک شبکه محلی نمی‌تواند با میزبانی که روی شبکه محلی دیگری قرار دارد بدون وجود یک روتر متصل شود. در این‌جا روتر ارتباطات را مدیریت کرده و عملکردی شبیه به یک دروازه دارد.
  • گروهی از شبکه‌های محلی که در درون یک منطقه جغرافیایی قرار دارند، یک شبکه گسترده نامیده می‌شوند. (زمانی که به یکدیگر متصل شده‌اند) یک گروه از شبکه‌های محلی درون یک منطقه جغرافیایی یک شبکه شهری نامیده می‌شوند. کوچک‌ترین شبکه‌ جهان یک شبکه شخصی است که برای اتصال تجهیزات شخصی استفاده می‌شود.

مدل هفت لایه OSI

  • لایه کاربرد: رابط میان کاربر و شبکه بوده و تنها لایه مدل OSI است که کاربر می‌تواند تا حدودی با آن ارتباط برقرار کند. لایه‌ای که واسط میان دو برنامه کاربردی است که هر یک روی کامپیوترهای دیگری قرار دارند.
  • لایه ارائه: مسئولیت فشرده‌سازی/قالب‌بندی مجدد و/یا رمزگذاری داده‌ها را به شکلی دارد که برنامه مقصد بتواند اطلاعات را بخواند.
  • لایه نشست/جلسه: توضیح می‌دهد که اگر پیام‌ها با موفقیت با مقصد نرسیدند، چگونه داده‌ها میان برنامه‌های کاربردی همگام‌سازی شده و بازیابی شوند.
  • لایه انتقال: وظیفه دارد تا بارداده‌های لایه کاربرد را از یک برنامه به برنامه دیگر انتقال دهد. دو پروتکل اصلی به‌کار گرفته شده در این زمینه TCP و UDP است.
  • لایه شبکه: تا زمانی که داده‌ها به مقصد نرسند، پیام‌ها را از یک گره شبکه به گره دیگری انتقال می‌دهد.
  • لایه‌های اول دو دوم: وظیفه برقراری ارتباط با سخت‌افزار فیزیکی تنها روی شبکه محلی را عهده‌دار هستند. پروتکل‌هایی که درون این لایه‌ها قرار دارند به شکل برنامه‌نویسی شده و میان‌افزار روی کارت‌های شبکه یا سایر سخت‌افزارهای شبکه قرار می‌گیرند.
  • فرآیند حذف یک سرآیند و پشت‌بند (trailer) از لایه پایینی واحد پروتکل داده از کپسوله خارج کردن نامیده می‌شود.

روال‌های ایمنی و خط‌مشی‌ها

  • در یک وضعیت اضطراری همچون آتش‌سوزی باید اطلاعات کافی در ارتباط با راه‌های خروجی اضطراری داشته باشید. همچنین باید بدانید کپسول‌های اطفاء حریق در کجای ساختمان قرار دارند و هر زمان آتش‌سوزی رخ داد که منشا آن برق بوده از کپسول‌های اطفاء حریق کلاس سی استفاده کنید.
  • در صورت امکان برای جابه‌جایی وسایل سنگین از صندوق‌های مخصوصی استفاده کنید که چرخ‌دار هستند.
  • زمانی که بدن شما و یک وسیله برقی الکتریسیته ساکن متفاوتی داشته باشند و شما وسیله‌ای را لمس کنید، شما یک فرآیند دشارژ 1500 ولتی ایجاد می‌کنید که قابل رویت نبوده و آن‌را احساس نمی‌کنید. اما باید بدانید که تنها 10 ولت برای خراب کردن یک وسیله برقی حساس کافی است.

اشکال‌زدایی مشکلات شبکه

زمانی که با سخت‌افزار شبکه، سیستم‌عامل‌ها یا برنامه‌ها به مشکل برخورد کردید باید بر مبنای مراحل زیر به دنبال پیدا کردن علت بروز مشکل باشید:

  • مشکل را همراه با علایم آن شناسایی کنید.
  • یک فرضیه‌ احتمالی برای مشکل رخ دهد آماده کنید
  • فرضیه خود را آزمایش کنید تا ببنید علت بروز مشکل را به درستی حدس زده‌اید
  • برنامه‌ای برای حل مشکل تدوین کنید
  • راه‌حل خود را پیاده‌سازی کرده یا از فردی که مجرب‌تر است کمک بگیرید
  • عملکرد را ارزیابی کرده و راهکارهایی برای اجتناب از به وجود آمدن دومرتبه مشکل ارائه کنید
  • یافته‌ها، اقدامات انجام شده و نتایج را مستندسازی کنید

واژگان کلیدی

برای شرکت در آزمون نتورک‌‌پلاس باید سطح آشنایی شما با واژگان کلیدی در حد مطلوب باشد، در غیر این صورت به درستی نمی‌توانید به پرسش‌ها پاسخ دهید. تا این بخش از آموزش رایگان نتورک‌پلاس با کلیدواژه‌های مختلفی روبرو شدید که ما سعی کردیم از معادل‌های فارسی آن‌ها برای خوانایی بهتر مطالب استفاده کنیم. اما برای اطلاع از کلیدواژه‌های اصلی همراه با ترجمه فارسی آن‌ها به فایل ضمیمه انتهای مطلب مراجعه کنید.

آشنایی با برخی سوالات مطرح شده در آزمون نتورک‌پلاس

برای شرکت در آزمون نتورک‌پلاس باید مطالعه زیاد و مستمری داشته باشید و در صورت امکان مباحثی که جنبه سخت‌افزاری دارند را به شکل عملی آزمایش کنید تا بتوانید به پرسش‌ها به درستی پاسخ دهید. حتا اگر قصد شرکت در این آزمون را ندارید و تنها برای آشنایی با مباحث شبکه نتورک‌پلاس را یاد می‌گیرید، بازهم تجربه عملی به شما کمک می‌کند در یک شرکت کار خود را به درستی انجام دهید. در این بخش با سوالاتی مرتبط با مباحثی که مطرح شد آشنا می‌شوید تا اطلاعات بهتری درباره نمونه سوالات آزمون به دست آورید.

1. در مدل کلاینت-سرور اولین پروتکلی که برای برقراری ارتباط میان یک مرورگر و وب‌سرور استفاده می‌شود چه پروتکلی است؟

1.FTP

2.TCP

3.HTTP

4.SSL

2. کدامیک از دو پروتکل زیر ممکن است برای رمزگذاری و ایمن کردن فرآیند انتقال داده‌ها میان مرورگر و سرور استفاده می‌شوند؟

1.HTTP  و HTTPS

2.SSL  و TLS

3.SSL  و HTTP

4.TCP  و UDP

3. کدام پروتکل ایمیلی است که اجازه می‌دهد یک کلاینت ایمیل بتواند پیام‌های ایمیل را روی کامپیوتر محلی دانلود کند؟

1.IMAP4

2.SMTP

3.TCP

4. POP3

4. کدام پروتکل ایمیلی اجازه می‌دهد یک برنامه کلاینت‌ایمیل پیام‌هایی که روی میل‌سرور ذخیره شده است را بخواند؟

1.IMAP4

2.SMTP

3.TCP

4.POP3

5. کدام  برنامه به شکل داخلی در سیستم‌عامل ویندوز قرار گرفته و اجازه دسترسی از راه دور به یک کامپیوتر را داده و از پروتکل RDP secure برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند؟

1.Telnet

2.Remote Desktop

3.SFTP

4.SSH

6. شبکه‌ای دارای پنج کامپیوتری است که همه آن‌ها سیستم‌عامل ویندوز 10 نسخه حرفه‌ای را اجرا می‌کنند. همه کامپیوترها به یک سوییچ متصل شده‌اند که سوییچ به روتری متصل است که روتر به اینترنت متصل شده است. کدام مدل شبکه از چنین الگویی برای شبکه‌سازی استفاده می‌کند؟

1.Star-bus

2.Ring

3.Hybrid

4.Peer-to-peer

7. در پرسش شماره 6، فرض کنید یک کامپیوتر از سیستم‌عامل ویندوز 10 حرفه‌ای به ویندوز سرور 2019 ارتقا پیدا می‌کند. اکنون شبکه می‌تواند از کدامیک از مدل‌های شبکه‌ای پشتیبانی کند که تا پیش از این قادر به انجام این‌کار نبود؟

1.Hybrid

2.Client-Server

3.Start-bus

4.Ring

8. شبکه‌ای که دارای هفت کامپیوتر و یک چاپگر است را تصور کنید. همه این تجهیزات به شکل مستقیم به سوییچ متصل شده‌اند. این شبکه از کدامیک از توپولوژی‌های شبکه استفاده می‌کند؟

1.Hybrid

2.Mesh

3.Start-bus

4.Star

9. در پرسش شماره 8 فرض کنید، سوییچ جدیدی از طریق کابل شبکه به سوییچ قبلی اضافه شده و سه کامپیوتر نیز به سوییچ جدید اضافه شده‌اند. اکنون باید کدامیک از توپولوژی‌های شبکه استفاده شوند؟

1.Hybrid

2.Mesh

3.Start-bus

4.Star

10. چه آدرسی در لایه انتقال برای شناسایی برنامه دریافت کننده استفاده می‌شود؟

1.IP address

2.Port

3.  MAC Address

4. Protocol

11. نام بانک اطلاعاتی کنترل کننده دامنه که ویندوز سرور 2019 برای ذخیره‌سازی داده‌های کاربران و منابع شبکه از آن استفاده می‌کند چیست؟

12. تفاوت اساسی میان سوییچ و روتر چیست؟

13. گره و میزبان چه تفاوت اساسی با یکدیگر دارند؟

14. شبکه MAN و WAN چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

15. پیامی که توسط TCP تحویل داده می‌شود چه نامی دارد؟ پیامی که از سوی پروتکل UDP تحویل داده می‌شود چه نامی دارد؟ این فرآیند تحویل در چه لایه‌ای انجام می‌شود؟

16. در لایه شبکه، چه نوع آدرسی برای شناسایی میزبان استفاده می‌شود؟

17. در لایه پیوند داده چه نوع آدرسی برای شناسایی گره دریافت کننده شناسایی می‌شود؟

18. یک کامپیوتر نمی‌تواند به شبکه دسترسی پیدا کند. زمانی که چراغ‌های ال‌ای‌دی نزدیک به پورت شبکه کامپیوتر را بررسی می‌کنید، مشاهده می‌کنید که چراغ‌ها روشن نیستند. کدام لایه از مدل OSI را برای پیدا کردن علت بروز مشکل استفاده می‌کنید؟ کارت شبکه با کدامیک از لایه‌های مدل OSI کار می‌کند؟

19. کاربری شکایت کرده است که نمی‌تواند به سایت خاصی دسترسی پیدا کند. در کدامیک از لایه‌های مدل OSI باید شروع به اشکال‌زدایی مشکل کنید؟

20. کاربری شکایت کرده است که اسکایپ ارتباط ویدیوکنفرانس او را قطع کرده و او مجبور است دومرتبه متصل شود. در کدام لایه از مدل OSI باید به دنبال پیدا کردن این مشکل باشید؟ کدام مدل OSI باعث از دست رفتن ارتباط با اسکایپ شده است؟

یک پروژه عملی ساده (پیکربندی و تنظیم یک شبکه کوچک)

برای انجام این پروژه به دو کامپیوتر مجهز به سیستم‌عامل ویندوز 10، دو کابل عادی شبکه و یک سوییچ معمولی نیاز دارید. برای ساخت و پیکربندی یک شبکه کوچک کارهای زیر را انجام دهید.

1. از کابل شبکه برای اتصال هر کامپیوتر به سوییچ استفاده کنید. مطمئن شوید که سوییچ روشن است. اطمینان حاصل کنید چراغ‌های ال‌ئی‌دی روی پورت‌های شبکه هر کامپیوتر و سوییچ روشن بوده و/یا در حال چشمک زدن هستند تا ارتباط با شبکه پایدار شود.

2. برنامه Network and Sharing Center را روی هر کامپیوتر باز کرده و مطمئن شوید که ویندوز کامپیوترهایی که به شبکه متصل شده‌اند را پیدا کرده است. (روی آیکن شبکه در سمت راست ویندوز در نوار وظیفه کلیک راست کرده و گزینه Open Network and Sharing Center را باز کنید.)

3. اگر هیچ ارتباطی را مشاهده نمی‌کنید، با راه‌اندازی مجدد کامپیوتر ارتباط را ریست کنید. در مقاله‌های آینده با روش‌های بهتری آشنا می‌شوید که اجازه می‌دهند از پایدار بودن یک ارتباط مطمئن شده یا آن‌را ریست کنید.

4. فایل اکسپلورر را باز کنید. در پانل سمت راست Network group را پیدا کنید. اکنون باید کامپیوتر دیگر را در این بخش مشاهده کنید. دقت کنید که شما تنها زمانی به منابع کامپیوتر دوم دسترسی خواهید داشت که از راهکار گروه خانگی یا به‌اشتراک‌گذاری پوشه‌ها و فایل‌ها استفاده کنید.

نکته: شما ممکن است برای مشاهده کامپیوتر دیگر مجبور شوید ویژگی Network Discovery را فعال کنید. برای انجام این‌کار، در پانل سمت چپ Network and Sharing Center روی گزینه Change advanced sharing settings کلیک کنید. برای حساب کاربری فعلی (Guest یا Public profile)، گزینه Turn on network discovery را انتخاب کنید. در ادامه Save را کلیک کنید.

پس از اتمام این پروژه، اگر از کامپیوتر خود در حالت عمومی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید گزینه Turn off network discovery را انتخاب کرده‌اید.

5. اکنون به پرسش‌های زیر پاسخ دهید:

1.شبکه شما از مدل مدل نظیربه‌نظیر استفاده می‌کند یا کلاینت‌سرور؟

2. شبکه شما از چه توپولوژی استفاده می‌کند؟

3. اگر چراغ‌ها روی پورت‌های سوییچ روشن نبوده یا چشمک نمی‌زنند، بهترین فرضیه‌ای که برای علت بروز مشکل ارائه می‌کنید چیست؟ فرضیه شما مرتبط با کدامیک از لایه‌های مدل OSI است.

در مبحث آینده آموزش رایگان نتورک‌پلاس با پروژه‌های کاربردی دیگری آشنا خواهید شد.

لطفا نظرات خود در مورد این آموزش و ادامه آن را در بخش دیدگاه در انتهای صفحه اعلام نمایید و نظارت سایر کاربران را نیز ببینید.

 تمام قسمت‌های دوره نتورک پلاس (+Network) 

معرفی آموزشگاه‌های معتبر دوره نتورک پلاس در سراسر کشور

استان تهران (تهران): آموزشگاه عصر شبکه
برگزار كننده دوره‌ها بصورت حضوری و مجازی هم‌زمان 
تلفن: 02188735845           کانال: Asrehshabakeh@
---------------------------------------
استان گیلان (رشت): آموزشگاه  هیوا شبکه 
تلفن: 01333241269           کانال: HivaShabake@

 

فایل پیوست: 
پیوستاندازه
PDF icon 1548156199.pdf206.25 کیلوبایت

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟