چه تفاوتی بین 5G و 5GHz Wi-Fi وجود دارد
5G و 5GHz Wi-Fi هر دو برای اتصال بیسیم استفاده می‌شوند، اما غیر از این هیچ تشابه دیگری باهم ندارند. 5G یک استاندارد مخابراتی جدید است که بعد از 4G LTE و 3G معرفی شده است، اما 5GHz یکی از دو باند فناوری وای فای است که نسبت به باند دوم (2.4 گیگاهرتز) از سرعت بیشتر و تداخل کمتری برخوردار است.

5G  یک استاندارد مخابراتی جدید است

5G  اصطلاحی است که احتمالا این روزها خیلی آن را می‌شنوید. این یک استاندارد مخابراتی جدید است که بعد از  4G LTEو 3G معرفی شده است. 5G به معنای نسل پنجم است و به پنجمین نسل از استاندارد مخابرات سیار اشاره دارد.

5G  طراحی شده است تا از 4G LTE سریع‌تر بوده و زمان تاخیر کمتری داشته باشد. احتمالا شما در سال 2019 شاهد اولین تلفن‌های هوشمند مجهز به 5G خواهید بود و در ابتدا شرکت‌های مخابراتی بزرگ و مطرح جهان مثل AT&T, T-Mobile, Sprint و Verizon شبکه‌های موبایل 5G خود را راه اندازی خواهند کرد. همچنین 5G با ارائه خدمات اینترنت بی‌سیم پرسرعت اتصال اینترنت خانگی شما را به یک اتصال اینترنت سیار تبدیل می‌کند.

در حالی که 5G یک استاندارد جدید هیجان انگیز است، اما هیچ ربطی به وای‌فای ندارد. 5G برای اتصالات مخابرات سیار استفاده می‌شود. در آینده ممکن است تلفن‌های هوشمند هم از 5G و هم 5 GHz Wi-Fi پشتیبانی کنند، اما در حال حاضر تلفن‌های هوشمند از 4G LTE و 5 GHz Wi-Fi پشتیبانی می‌کنند.

5GHz  یکی از دو باند وای‌فای است

فناوری وای‌فای از دو باند فرکانسی 2 و 5 گیگاهرتز تشکیل شده است که شما می‌توانید از آن استفاده کنید. 5 گیگاهرتز جدیدتر است و بعد از معرفی استاندارد 802.11n Wi-Fi در سال 2009 مورد استفاده قرار گرفت. این باند هنوز هم بخشی از استانداردهای مدرن وای‌فای مثل  802.11ac و Wi-Fi 6 است.

5 GHz Wi-Fi کانال‌های بیشتری را برای جلوگیری از تداخل امواج شبکه‌های مختلف ارائه می‌کند و در نتیجه تراکم کمتری دارد و برای استفاده در مجتمع‌های مسکونی پر تراکم که هر آپارتمان روتر و شبکه وای‌فای مختص خود را دارد بسیار ایده‌ال است. همچنین باند 5 گیگاهرتز سریع‌تر از باند 2.4 گیگاهرتز است.

با تمام این تفاصیل شبکه وای‌فای 2.4 گیگاهرتز هنوز مزایای خاص خود را دارد. 2.4 گیگاهرتز به واسطه استفاده از امواج رادیویی طولانی‌تر محدوده گسترده‌تری را به نسبت 5 گیگاهرتز تحت پوشش قرار می‌دهد و راحت‌تر از بین موانع و دیوارها عبور می‌کند.

اگر از یک روتر نسبتا جدید و پیشرفته استفاده می‌کنید احتمالا از یک روتر دو بانده برخوردار هستید که از هر دو باند 5 و 2.4 گیگاهرتز به طور همزمان پشتیبانی می‌کند.

افرادی هستند که از اصطلاح 5G Wi-Fi برای اشاره به وای‌فای 5 گیگاهرتز (5GHz Wi-Fi) استفاده می‌کنند که نادرست است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟