راهکارهای رایگان ساخت ماشین مجازی
بهترین نرم‌افزارهای مجازی‌ساز ویندوز 10
مجازی‌سازی یکی از داغ‌ترین ترندهای حوزه شبکه است. مجازی‌سازی به کاربران اجازه می‌دهد چند سیستم‌عامل را به شکل مجازی روی سیستم‌عامل اصلی خود نصب کنند. سیستم‌عامل‌های مجازی به منظور آزمایش نرم‌افزارها، ساخت سرورهای مجازی یا بررسی رفتار نرم‌افزارهای مختلف به کار گرفته می‌شوند.

1606683296_1_0.gif

Hyper-V

Hyper-V که در نسخه‌های حرفه‌ای، آموزشی و سازمانی ویندوز 10 وجود دارد یکی از گزینه‌های رایگان و قدرتمندی است که در اختیار کاربران قرار دارد. برای آن‌که بتوانید از این مولفه از پیش ساخته شده که جایگزین Virtual PC شده است، استفاده کنید، باید آن‌را روی سیستم‌عامل خود فعال کنید. از شاخص‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به مجازی‌سازی هارددیسک‌ها، سوییچ‌های شبکه، درایورهای خارجی یا پخش‌کننده‌های مجازی اشاره کرد. توجه داشته باشید که این نرم‌افزار در زمینه مجازی‌سازی پردانده گرافیکی خیلی قدرتمند عمل نمی‌کند. برای بهره‌مندی از این نرم‌افزار ابتدا عبارت Turn Windows feature on or off را در کادر جست‌وجو وارد کرده و روی گزینه پیدا شده کلیک کنید. در پنجره ظاهر شده تیک مربوط به گزینه Hyper-V را فعال کنید. پس از فعال شدن مولفه فوق برای ساخت یک ماشین مجازی جدید عبارت Hyper-V Quick Create را در منوی شروع جست‌وجو کرده و روی گزینه ظاهر شده کلیک کنید.

Virtual Box

Virtual Box یکی دیگر از نرم‌افزارهای مجازی‌سازی رایگانی است که برای پلتفرم‌های مختلف ارائه شده است. این نرم‌افزار به شما اجازه می‌دهد اندازه صفحه‌نمایش ماشین مجازی را به راحتی تغییر دهید. با کلیک روی ماشین مجازی صفحه‌کلید و ماوس به‌طور کامل با محیط مجازی هماهنگ می‌شوند که برای آزادسازی آن‌ها باید از ترکیب کلیدهای Ctrl و دکمه چپ مکان‌نما استفاده کرد. این نرم‌افزار همچنین یک بسته الحاقی به نام Extension Pack دارد که قابلیت‌های پیشرفته‌تری به این نرم‌افزار اضافه می‌کند. پشتیبانی از دستگاه‌های USB، اتصال از راه دور به دسکتاپ، راه‌اندازی از طریق شبکه یا PXE، به‌کارگیری کنترلر شبکه اینتل یا NIC اینتل از قابلیت‌های بسته الحاقی هستند.

VMLite workstation

VMLite workstation نرم‌افزار متن‌باز رایگان دیگری است که بر پایه Virtual Box ساخته شده است. این نرم‌افزار به شما اجازه می‌دهد نسخه 64 بیتی سیستم‌عامل‌ها را روی نسخه 32 بیتی سیستم‌عامل خود به شکل مجازی نصب کنید. این نرم‌افزار همچنین اجازه می‌دهد چند snapshot ماشین مجازی را ذخیره‌سازی کرده، در صورت لزوم آن‌ها را بارگذاری کرده و اجرا کنید. این نرم‌افزار ساخت ماشین مجازی از فرمت‌های رایج هارددیسک‌های مجازی شبیه به VMDK که VM Ware از آن استفاده می‌کند، VDI که متعلق به محصولات شرکت سان است، VHD که در محصولات مایکروسافت از آن‌ها استفاده می‌شود و در نهایت HDD که Parallel از آن استفاده می‌کند پشتیبانی می‌کند.

VMWare server

VMWare Server یک نرم‌افزار مجازی‌سازی رایگان ارائه شده از سوی VMWare است. VMWare Server از طیف گسترده‌ای از سیستم‌عامل‌ها پشتیبانی می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی این نرم‌افزار می‌توان به ارتباط مستقیم ماشین مجازی و میزبان اشاره کرد. به‌طوری که اجازه می‌دهد یکسری از کارها همچون کپی کردن فایل‌ها از محیط مجازی به محیط اصلی و بالعکس را بدون مشکل خاصی انجام دهید. این نرم‌افزار همچنین از دستگاه‌های یو‌اس‌بی، bridged، NAT و رابط‌های شبکه host-only نیز پشتیبانی می‌کند.

سایر راه‌حل‌های مجازی‌ساز

در کنار ابزارهای معرفی شده، راهکارهای دیگری نیز برای مجازی سازی وجود دارند که البته برخی از آن‌ها به شکل رایگان در دسترس کاربران قرار ندارند. در حالی که راه‌حل‌های رایگان برای کارهای خانگی و عادی مناسب هستند در مقابل محصولات تجاری بیشتر مناسب سازمان‌ها هستند. VMWare Workstation Pro که شباهت زیادی به VMWare Server دارد، VMWare Fusion  و Parallel Desktop که جایگزین‌های پولی مناسبی برای VirtualBox هستند از جمله این موارد هستند. دو نرم‌افزار آخری ویژه کاربران مک طراحی شده است. QEMU راه‌کار مجازی‌سازی دیگری است که به صورت چند سکویی ساخته شده و قابلیت‌های قدرتمندی در زمینه مجازی‌سازی ارائه می‌کند. Paragon Go Virtual هم راهکار دیگری است که به صورت چند سکویی ویژه کاربران پلتفرم‌های مختلف ارائه شده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟