آیا ویندوز سرور می‌تواند سهمی از بازار زیرساخت هایپرکانورجنس داشته باشد؟
زمانی که صحبت از زیرساخت هایپرکانورجنس (HCI) می‌شود، بحث به سوی تعداد محدودی استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه کشیده می‌شود، یا سخن از چندین کمپانی بزرگ ساخت سخت‌افزار به میان می‌آید که وعده‌های بزرگی در خصوص HCI داده‌اند. اما HCI در اصل یک موضوع نرم‌افزاری و نه سخت‌افزاری است. در این فناوری جدید، سیستم پردازشی، ذخیره‌سازی و بستر شبکه یک مرکزداده درون یک مجموعه منسجم و یکپارچه همگرا می‌شود. نتیجه این کار کاهش پیچیدگی سیستم و افزایش مقیاس‌پذیری آن است.

1606683296_1_0.gif

زیرساخت هایپرکانورجنس شامل یک مجموعه فناوری از جمله پردازش مجازی‌سازی‌شده (Virtualized Computing)، ذخیره‌سازی مبتنی بر نرم‌افزار و شبکه‌های مجازی‌سازی‌شده و مبتنی بر نرم‌افزار است. بنابراین انتظار می‌رود شرکت‌های نرم‌افزاری نیز به این بازار بزرگ و جذاب وارد شوند، از استارت‌آپ‌ها گرفته تا غول‌های بزرگ نرم‌افزاری همچون مایکروسافت.
ویندوز سرور 2016، آخرین نسخه از سیستم‌عامل مراکزداده که مایکروسافت عرضه کرده است، همه المان‌های لازم را برای HCI دارد. برای مثال، Storage Spaces Direct یک ویژگی در ویندوز سرور برای ذخیره‌سازی مبتنی بر نرم‌افزار است. این ویژگی سرورهای استاندارد با ذخیره‌سازی محلی را به زیرساخت‌های ذخیره‌سازی رده‌سازمانی بدل می‌سازد. مدتی است Storage Spaces Direct در پردازش ابری Azure استفاده شده است، اما تاکنون به صورت جدی در حوزه HCI تبلیغ و معرفی نشده است.
اما در آینده نزدیک، با توجه به برنامه مایکروسافت برای ورود به صنعت HCI، ممکن است سیستم‌های هایپروکانورجنس را در مراکز داده ببینید بدون این که محصولات مخصوص این پارادیم نظیر EMC VxRail و HyperFlex سیسکو برای آن خریداری شده باشد. برخی از این محصولات در شماره 200 ماهنامه شبکه معرفی شده است. برگ برنده مایکروسافت در این زمینه ویندوز سرور است. به اعتقاد ریچارد فیچرا، یکی از مدیران مرکز تحقیقاتی فارستر، هر چند که مایکروسافت در بازار بزرگ زیرساخت هایپرکانورجنس غایب بوده است، اما از لحاظ بستر فناوری در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد. به هر حال این وضعیت به زودی تغییر خواهد کرد، چرا که مایکروسافت در مذاکره با شرکت‌های سازنده تجهیزات مرکزداده است تا در آینده تجهیزات خود را مبتنی بر ویندوز سرور 2016 عرضه نمایند.

در مجموع شرکت‌ها به فناوری هایپرکانورجنس روی خوشی نشان داده‌اند، چرا که ساده، انعطاف‌پذیر و کم‌هزینه است. گزارش شفافیت بازار، ارزش مالی آن را در سال 2025 بیش از سی میلیارد دلار تخمین زده است. (بازار HCI در سال 2016 ارزش 1.5 میلیارد دلاری داشته است.) این بیشترین میزان رشد در بازار مرتبط با سرور خواهد بود. لازم به ذکر است تغییرات تنها منحصر به برخی محیط‌های کاری خاص و یا مراکز داده بزرگ نخواهد بود، و مراکز داده کوچک‌تر نیز از این فناوری سود خواهند برد. به عقیده بسیاری از کارشناسان، HCI بسیاری از چالش‌های مهم نظیر مدیریت هزینه ذخیره‌سازی و آماده‌سازی سرورها را حل می‌کند.

چرا مایکروسافت تاکنون موفق نبوده است؟

سوالی که ممکن است پرسیده شود این است که چرا ویندوز سرور نتوانسته تاکنون نقش مهم‌تری در این بازار ایفا نماید. به هر حال ویندوز قابلیت سرور ذخیره‌سازی، پردازش و شبکه‌بندی مبتنی بر نرم‌افزار را فراهم می‌آورد. یکی از دلایلی که برای پرسش فوق می‌توان ذکر کرد، دشواری ساخت و پیکربندی سیستم‌های مبتنی بر ویندوز سرور با ترکیب متناسبی از اجزای مختلف همچون مادربرد با TPM، درایوهای NVM و کارت‌های شبکه RDMA است. برنامه جدید مایکروسافت به نام ویندوز سرور مبتنی بر نرم‌افزار (Windows Server Software-Defined یا به اختصار WSSD) قرار است این روند را ساده سازد. در این برنامه، یک ترکیب آزموده شده از سخت‌افزارهای مختلف برای سناریوهای مشخص به همراه اسکریپت‌های پیاده‌سازی عرضه می‌شوند. همچنین یکپارچه‌سازی این مجموعه‌ها با زیرساخت کاربر و ابزارهای مدیریتی همچون system center پشتیبانی خواهد شد.

سیستم‌های WSSD یک همکاری بین مایکروسافت و سازندگان سخت‌افزار خواهد بود. در این راستا سیستم‌های بهینه‌سازی‌شده برای ذخیره‌سازی به منظور استفاده در بایگانی و پشتیبان‌گیری و یا سیستم‌های بهینه‌سازی‌شده برای پردازش با تاخیر خیلی کم بین اجزای مختلف معرفی خواهند شد. در واقع ترکیب‌های پیشنهادی پاسخ سوالاتی از این قبیل را می‌دهند: بهترین نسبت SSD به هارددرایو چیست؟ چه نوع شبکه‌ای مورد نیاز است؟ آیا به RDMA نیاز هست؟
مدیران برنامه WSSD برای تست عملکرد سیستم‌های پیشنهادی یک محیط ابر خصوصی آماده کرده‌اند تا عملکرد یک سال مرکز داده را در آن به صورت فشرده از احاظ زمانی تست نمایند. بدین منظور همه کارهایی که در یک مرکز داده انجام می‌شود تست خواهد شد، کارهایی از قبیل: پشتیبان‌گیری، انتقال ماشین‌های مجازی، قطع کابل‌ها، خرابی کارت‌های شبکه و هارد درایوها.

راهکاری نه فقط برای سازمان‌های بزرگ

علاقه‌مندی به زیرساخت هایپرکانورجنس محدود به سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ نمی‌شود. بسیاری از شرکت‌های کوچک، شعبه‌های سازمان‌های بزرگ و شرکت‌هایی با یک ابر خصوصی نیز به این فناوری گرایش پیدا کرده‌اند. برنامه WSSD نیز برای تامین نیازها و سلایق مختلف کاربران، تدبیری اندیشیده است. در این برنامه، سه دسته ترکیب پیشنهادی استاندارد، ممتاز یا پرمیوم (premium) و مدل فقط ذخیره‌سازی عرضه می‌شود. مدل استاندارد برای کاربرانی با نیازهای محدودتر طراحی شده، تا بتوانند شبکه ذخیره‌سازی (SAN) و یا کلاسترهای Hyper-V خود را در یک گره متمرکز نمایند. این رویه هزینه‌های مرتبط با برق و خنک‌سازی را کاهش می‌دهد، ضمن این که مقیاس‌پذیری بیشتری فراهم می‌سازد. به بیان دیگر، می‌توان بجای scale up، که به مقیاس‌پذیری عمودی اشاره دارد، scale out یا مقیاس‌پذیری افقی را در دستور کار قرار داد. در این صورت، می‌توان برای افزایش توان عملیاتی سیستم، قطعات سخت‌افزاری جدید را به آن اضافه کرد.
در مدل پرمیوم، توزیع بار، شبکه مبتنی بر نرم‌افزار و مجازی‌سازی امن با VMهای مجزاشده نیز تعبیه شده است. با این راهکار می‌توان یک ابر چندمستاجره (multi-tenant) را به سادگی در یک سازمان پیاده‌سازی کرد. دسته سوم نیز مدل فقط ذخیره‌سازی است که کاهش هزینه‌ها و سادگی پیکربندی را برای ذخیره‌سازی داده‌های سازمان را فراهم می‌سازد.

سخن آخر

به تازگی شرکت DataON که پیشرو در صنعت HCI است، یک مجموعه محصول را برای ویندوز سرور 2016 ارائه کرده است که گواهی WSSD را دریافت کرده است. این مجموعه شامل چهار محصول است که از جمله TracSystem S2D-5208i بهینه‌سازی‌شده برای ظرفیت و IOPS ، TracSystem S2D-5212i بهینه‌سازی‌شده برای کارایی و هزینه را می‌توان نام برد. همگی این محصولات از پردازنده جدید اینتل به نام زئون بهره می‌برند. این محصول و سایر محصولاتی که تحت تایید مایکروسافت عرضه شده یا بعداً عرضه خواهند شد، نوید بخش یک تحول در صنعت HCI هستند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟