با کارت شبکه‌های USB توتولینک آشنا شوید
کارت شبکه یکی از تجهیزات سخت‌افزاری است که برای ایجاد ارتباط میان کامپیوتر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ارتباط از طریق یک سرویس‌دهنده و یک سرویس‌گیرنده برقرار می‌شود و در این میان کارت شبکه، انتقال اطلاعات میان دو سیستم را برعهده دارد. در حال حاضر نوع وایرلس دانگل‌های شبکه به دلیل سهولت در کاربری بیشتر مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرند. این ابزار برای ارتباط با کامپیوتر از رابط پرسرعت USB‌ برخوردارند و پس از اتصال به درگاه USB سیستم و البته نصب درایور، به سرعت آماده بهره‌برداری و استفاده می‌شوند.

1606683296_1_0.gif

وظیفه و عملکرد کارت شبکه چیست؟

یک کارت شبکه با استفاده از بخش‌های مختلف سخت‌افزاری، ارتباط میان کامپیوترها و اتصال به اینترنت را فراهم می‌کند. در شبکه‌های کابلی، پس از اتصال کابل به درگاه RJ45 کارت شبکه، سیگنال‌های شبکه‌ای به سوی کامپیوتر جاری می‌شوند. اما قبل از اعمال هرگونه پردازشی بر روی داده‌های ورودی، باید عملیات ایزولاسیون و فیلتراسیون بر روی سیگنال انجام شود که این کار توسط یک ترانسفورمر مستقر بر روی کارت صورت می‌گیرد. در مرحله بعد، چیپست فیزیکال (PHY) که به صورت مجتمع بر روی سیلیکون تراشه اصلی قرار دارد، نقل و انتقال سیگنال و داده‌ها به تراشه مرکزی و همچنین عملیات انکدینگ و دیکدینگ دیتا را برعهده دارد. سپس داده‌ها وارد تراشه اصلی شده و کار پردازش آغاز می‌شود. همچنین چیپست مرکزی بر چگونگی تولید و ذخیره‌سازی مک‌آدرس‌ها نیز نظارت کرده و پس از تایید، جدول مک‌آدرس را برای ذخیره‌سازی به تراشه EEPROM تحویل می‌دهد. نحوه عملکرد دانگل‌های وایرلس شبکه نیز به همین صورت است، با این تفاوت که داده‌ها توسط سیگنال‌های بی‌سیم در باندهای فرکانسی 2.4 و 5 گیگاهرتز (در مدل‌‌های دوبانده) و از سمت سرویس‌دهنده وایرلس وارد کارت شبکه بی‌سیم می‌شوند. در این دانگل‌ها، یک تراشه وایرلس وظیفه دریافت و ارسال داده‌های خام و پردازش شده را در قالب امواج وای‌فای برعهده دارد.

با توجه به اینکه مادربردهای دسکتاپ از تراشه آنبرد کابلی بهره می‌برند و امکان استفاده از اینترنت یا شبکه بی‌سیم را ندارند. از این رو گروهی از کاربران ترجیح می‌دهند تا ارتباط شبکه‌ای خود را با اتکا به دانگل‌های وایرلس برقرار کنند. در این زمان، کارت‌های شبکه وایرلس یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده از شبکه و اینترنت بی‌سیم در هر مکان است.

تفاوت استانداردهای AC و N

AC استانداردی چند ایستگاهی است که توان بالایی را برای ارسال و دریافت داده‌ها ارائه می‌کند. همچنین امکان انتخاب پهنای باند گسترده RF با بیشینه 160 مگاهرتز، ارائه چندین جریان MIMO و تراکم بالای مدولاسیون QAM-256 از ویژ‌گی‌های استاندارد AC است. اما استاندارد N در بهترین حالت قادر است تا با توجه به تعداد آنتن‌ها، داده‌ها را با توان 150 تا 600 مگابیت‌بر‌ثانیه در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز منتقل کند. در ضمن فعالیت این استاندارد تنها در دو کانال 20 و 40 مگاهرتز امکان‌پذیر است.
بکارگیری باندهای مختلف توسط هر دو فرکانس 2.4 و 5، ظرفیت انتقال داده‌ها توسط امواج حامل را افزایش داده و از تداخل و ایجاد ترافیک جلوگیری می‌کند. در مقایسه با استاندارد N، پهنای باند کانال (Channel Bandwidth) سیگنال‌های AC به لحاظ تعداد و ظرفیت به دو برابر افزایش یافته است. استاندارد 802.11ac از هشت خط جریان‌سازی نقل‌و‌انتقال دیتا حمایت می‌کند و بر این مبنا، پهنای باند هر یک از کانال‌های‌ارتباطی آن 80 مگاهرتز خواهد بود؛ حال آنکه در عمل امکان ایجاد یک کانال با پهنای 160 مگاهرتز نیز میسر است. بنابراین در استاندارد AC، هشت کانال 160 مگاهرتزی متصور است؛ اما استاندارد N تنها چهار کانال با پهنای باند حداکثر 40 مگاهرتز را در اختیار تجهیزات وایرلس قرار می‌دهد.
ارائه پهنای کانال گسترده‌تر، استفاده از مدولاسیون QAM-256، ارائه فرکانس 5 گیگاهرتز با ترافیک کمتر، تشخیص و ارسال هدفمند سیگنال‌ها به سمت دستگاه‌های متصل شده (Beam Forming) و سازگاری کامل با استانداردهای پیشین از ویژگی‌های 802.11ac است.


Beam Forming، راهکاری برای افزایش کیفیت امواج

افزایش مصرف‌کننده‌های امواج بی‌سیم همواره با چالشی به نام کمبود پهنای باند همراه است. شاید تصور بر این باشد که این حق همه مصرف‌کننده‌های وایرلس است که به شکل مداوم  از سوی سیگنال‌های وایرلس تغذیه شوند؛ موضوعی که در صورت رعایت آن، پهنای باند موجود در شبکه‌های وای‌فای کاهش می‌یابد. از سوی دیگر تعداد بالای کلاینت‌های درخواست‌کننده و تغییر مسیر آنها، وجود نویز و تداخلات فرکانسی و ایجاد موانع مختلف از جمله مواردی است که در تداخل امواج وایرلس و افت کیفیت ارتباطات بی‌سیم به شدت تاثیرگذار است.

برای رفع این مشکلات، کارشناسان راهکاری را ارائه کرد‌ه‌اند که در آن، امواج وایرلس به‌صورت هدفمند فقط برای مصرف‌کننده‌هایی ارسال شود که در حال استفاده از شبکه بی‌سیم هستند. این راه‌‌کار بیم‌فورمینگ نام دارد و برای بهبود کیفیت ارتباطات بی‌سیم و در برخی از تجهیزات شبکه وایرلس بکار گرفته می‌شود. بیم‌فورمینگ براساس آرایه فازی و تحلیل آثار ناشی از امواج ارسال شده توسط تمام آنتن‌های یک سرویس‌دهنده نظیر اکسس‌پوینت یا روتر عمل می‌کند. این فناوری امواجی که در جهت‌های خاص تداخل سازنده‌ای با هم دارند را تقویت کرده و در مقابل، سیگنال‌‌های اخلال‌گر نیز تضعیف می‌شوند. بنابراین امواج تحت یک نظام هدفمند برای مصرف‌کننده‌های فعال ارسال می‌شود و از هدررفت منابع به ویژه پهنای باند شبکه جلوگیری می‌کند.

مواردی چون افزایش پهنای باند شبکه، استفاده بهینه از منابع تجهیزات بی‌سیم، افزایش محدوده پوشش‌دهی نقاط اتصال (AP)، گسترش پوشش شبکه تا 4 برابر، کاهش انرژی سیگنال رادیویی و آلودگی ناشی از انتشار فرکانسی از جمله مزایای استفاده از فناوری بیم‌فورمینگ است.

دانگل‌های شبکه توتولینک

امروزه دانگل‌های شبکه در دو استاندارد N با نرخ انتقال تا 600 مگابیت و AC با سرعت بیش از 600 مگابیت‌بر‌ثانیه روانه بازار مصرف می‌شوند. توتولینک هم یکی از سازندگان عرصه شبکه است که محصولاتش توسط شرکت پردیس صنعت سیاره سبز وارد بازار تجهیزات شبکه کشور شده است. شایان ذکر است که کلیه محصولات برند توتولینک دارای گارانتی تعویض 36 ماهه GREEN هستند. در ادامه به همراه شما با چند دانگل بی‌سیم ساخت کمپانی توتولینک آشنا می‌شویم.

دانگل A2000UA از سری AC

A2000UA را می‌توان عضو ارشد خانواده دانگل‌های کمپانی توتولینک بشمار آورد. این کارت شبکه بی‌سیم از درگاه USB3.0 برای ارتباط با کامپیوتر یا لپ‌تاپ بهره می‌برد و به دلیل برخورداری از سرعت‌ بالا در نقل‌و‌انتقال داده‌ها، یکی از سریع‌ترین دانگل‌های همراه توتولینک است. برخورداری این دانگل از کابل USB3.0 به طول 1.5 متر، امکان قراردادن آن را در مکانی دورتر از کامپیوتر میسر می‌کند تا بتوانید بهترین محدوده سیگنال را یافته و از آن بهره‌مند شوید.
این محصول دارای استاندارد 802.11ac و از سری AC1200 است که داده‌ها را در دو باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز با سرعت 300 مگابیت‌بر‌ثانیه و 5 گیگاهرتز با سرعت 867 مگابیت‌بر‌ثانیه منتقل می‌کند. این سرعت سه برابر بیشتر از نرخ انتقال اطلاعات در کارت‌های شبکه سری N است. حضور دو آنتن High Gain با قدرت 5 دسیبل بر روی این دانگل، محدوده پوشش‌دهی سیگنال‌های وایرلس را افزایش و موجب شده تا نقاط کور نیز توسط امواج وای‌فای به خوبی تغذیه شوند. این آنتن‌ها پایداری دانگل را حتی در شرایط متفاوت مکانی و دمایی تضمین می‌کند.

برای استفاده از این دانگل، کافی است تا آن را به پورت USB کامپیوتر خود وصل کرده سپس SSID مورد نظر را انتخاب و به اینترنت متصل شوید. همچنین پس از شناسایی کارت توسط سیستم عامل و تنظیمات مورد نیاز، ارتباط شما با شبکه محلی نیز برقرار می شود و می‌توانید بر بستر شبکه به نقل‌و‌انتقال اطلاعات با دیگر کاربران بپردازید. برخورداری از کلید WPS برای اتصال آسان به سرویس‌دهنده، وجود دو آنتن با پوشش‌دهی بالا در دو باند فرکانسی، طراحی جمع‌و‌جور، سازگار با سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس و همچنین 3 سال گارانتی تعویض موجب شده تا A2000UA به عنوان یکی از دانگل‌های چالاک و خوش‌قیمت بازار تجهیزات شبکه مورد توجه کاربران قرار گیرد.

دانگل N150UA از سری N

اگرچه همیشه پیشنهاد می‌شود از کارت شبکه‌‌ها یا دانگل‌های دو بانده استفاده گردد؛ اما اگر فکر می‌کنید یک محصول تک‌بانده با استاندارد 802.11b/g/n نیز نیاز شما را برآورده می‌سازد، مدل N150UA می‌تواند در لیست انتخابی شما برای تهیه یک دانگل وایرلس قرار گیرد. برخلاف مدل قبل، این محصول یکی از اعضای چابک و کاربردی سری N کمپانی توتولینک است که برای ایجاد ارتباط از فرکانس بی‌سیم 2.4 گیگاهرتز بهره می‌برد. در صورت اتصال N150UA به کامپیوتر یا لپ‌تاپ، داده‌های شما با سرعت 150 مگابیت‌بر‌ثانیه به صورت بی‌سیم منتقل می‌شوند. این دانگل با تمامی ساختارهای موجود در شبکه‌ها سازگار است و با استفاده از الگوریتم‌ رمزگذاری 64 و 128 بیتی، سد دفاعی مستحکمی را در برابر نفوذ‌ افراد به شبکه شما ایجاد می‌کند. برای راحتی و فراغت از وارد نمودن رمز عبور، یک کلید WPS بر روی این دانگل کوچک تعبیه شده تا ارتباط با سایر سرویس‌دهنده‌ها نظیر روتر، مودم یا اکسس‌پوینت‌ها به سادگی صورت پذیرد.

N150UA یک آنتن جداشونده 4 دسیبلی دارد و پس از نصب بر روی دانگل، می‌توانید آن را در جهات مختلف حرکت دهید تا قوی‌ترین سیگنال‌های ارسالی از سرویس‌دهنده را دریافت کنید. برای سهولت در استفاده، توتولینک پایه رومیزی را طراحی کرده که با کابل 1.5 متری، اتصال دانگل به سیستم و همچنین جابجایی برای دریافت امواج بهتر را میسر می‌کند. نکته مهم اینکه N150UA با همه زیرساختارهای شبکه نظیرInfrastructure  و  Ad-Hocسازگار است و بکارگیری آن در تمامی شبکه‌ها امکان‌پذیر است. این محصول از تمامی نسخه‌های 32 و 64 بیتی ویندوز و لینوکس پشتیبانی می‌کند و در صورت عدم نصب خودکار درایور توسط سیستم عامل، کافی است تا درایور آن را از CD داخل بسته‌بندی بر روی کامپیوترخود نصب کنید.

مدل N300UM از سری N

شاید به دلایل مختلف، ترجیح برخی از کاربران استفاده از دانگل‌های USB کوچک و فاقد آنتن بیرونی است. هرچند حضور آنتن‌های بیرونی می‌تواند در دریافت بهتر امواج وای‌فای تاثیرگذار باشد؛ اما سازنده برای دانگل‌های فاقد آنتن بیرونی نیز راهکارهای فنی و تکمیل‌کننده‌ای را لحاظ کرده است. N300UM یکی از این دانگل‌هاست که ارسال و دریافت امواج وایرلس را با استفاده از دو آنتن داخلی خود انجام می‌دهد. این محصول از استاندارد 802.11n تبعیت کرده و داده‌ها را با سرعت 300 مگابیت‌بر‌ثانیه بر روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز داد‌و‌ستد می‌کند.

توتولینک برای اتصال آسان N300UM به هر نوع سرویس‌دهنده وایرلس، یک کلید WPS تعبیه کرده تا ضمن رعایت موارد ایمنی، شما را از واردنمودن رمز عبور راحت کند. بنابراین بدون واردکردن پسورد و فقط با فشردن این کلید بر روی دانگل و همچنین سرویس‌دهنده خود، ارتباطی ایمن و محافظت شده در اختیار کامپیوتر شما قرار می‌گیرد.

سازگاری با ساختارهای موجود شبکه، پشتیبانی از سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس، طراحی کوچک و کاربردی، کارکرد پایدار و بدون مشکل با هر نوع کامپیوتر و لپ‌تاپ، قیمت رقابتی و 36 ماه گارانتی تعویض GREEN مزایایی هستند که کارت شبکه N300UM را به محصولی پرفروش تبدیل کرده است.


مدل N150USM از سری N

شاید این کوچکترین دانگل USB است که شما تاکنون دیده‌اید! N150USM کوچکترین عضو از خانواده دانگل‌های سری N کمپانی توتولینک است که در سایز نانو طراحی شده است. این کارت شبکه وایرلس با استاندارد 802.11b/g/n سازگار بوده و با برخورداری از یک آنتن داخلی با توان پوشش‌دهی مناسب، داده‌ها را با سرعت 150 مگابیت‌بر‌ثانیه به صورت بی‌سیم ارسال و دریافت می‌کند. این دانگل هم با تمامی ساختارهای حال حاضر شبکه سازگار است و با بکارگیری به‌روزترین الگوریتم‌های 128 بیتی رمزگذاری، بنیه دفاعی پایداری را تامین می‌کند. این کارت شبکه با مدولاسیون 64-QAM فعالیت می‌کند و طبق اعلام سازنده، حساسیت‌پذیری سیگنال آن در فاصله 135 متری از سرویس‌دهنده، -65 dBm است. این دانگل وایرلس به صورت نانو طراحی شده تا کمترین فضا و محدودیت را برای شما فراهم کند؛ به همین دلیل است که N150USM با اندازه 2.4 سانتیمتر، یکی از مناسب‌ترین کار‌ت‌های شبکه بی‌سیم برای استفاده در سیستم‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ است.

جدول مشخصات دانگل‌های USB کمپانی توتولینک

دانگل USB توتولینک

A2000UA

N150UA

N300UM

N150USM

استانداردها

802.11ac

802.11b/g/n

کلید عملیاتی/ نشانگر

1* WPS
1* Wireless

1* Status

1* WPS
1* Status

1* Status

آنتن

2* 5dBi

1* 4dBi

2* Internal

1* Internal

نوع اتصال

Micro 10 Pin USB3.0

USB 2.0

فرکانس و نرخ انتقال داده

2.4GHz: 300Mbps
5GHz: 867Mbps

2.4GHz: 150Mbps

2.4GHz: 300Mbps

2.4GHz: 150Mbps

الگوریتم رمزنگاری

64/128-bit WEP, WPA/WPA2, WPA-PSK/WPA2-PSK (TKIP/AES)

قدرت خروجی

20dBm

< 20dbm

مدولاسیون

DBPSK, DQPSK, CCK and OFDM (BPSK,QPSK,16-QAM/ 64-QAM)

ضمانت

36 ماه گارانتی تعویض GREEN

 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟