دیگران نگران ضعف قدرت سیگنال شبکه خانگی خود نباشید
۱۰ ترفند طلایی تقویت شبکه وای‎فای خانگی
استفاده از شبکه بی‎سیم یا همان وای‎فای یکی از مفیدترین و مهم‎ترین بخش‎های استفاده از کامپیوتر است و از طرف دیگر همین فناوری راه‎گشا گاهی اوقات می‎تواند به یکی از مشکل سازترین آنها نیز تبدیل‎ شود. اگر سرعت کم اتصال، نحوه بد برقراری ارتباط و یا سایر مشکلات شبکه وای‎فای شما را آزار می‎دهند، در ادامه 10 روش و ترفند را به شما معرفی خواهیم کرد که با استفاده از آن می‎توانید قدرت شبکه وای‎فای خانگی خود را افزایش دهید.

1606683296_1_0.gif

10. از آخرین فناوری وای‎فای استفاده کنید

یکی از بهترین روش‎هایی که به وسیله آن می‎توان مطمئن شد شبکه شما تا حد ممکن سریع و قابل اطمینان است، استفاده از سخت‌افزار جدید و به‎روز است. در این زمینه برای انتخاب یک روتر مناسب می‎توانید راهنمای خرید روتر بی‌سیم مراجعه کنید. اصلی‎ترین چیزی که شما باید به یاد داشته باشید این است که استاندارد بی سیم A, B و G قدیمی‎ و کند هستند. یک شبکه از نوع N هم مدتی است که قدیمی‎ شده است، اما استفاده از استاندارد 802.11ac سریع‎ترین سرعت موجود را در اختیار شما قرار می‎دهد. توجه داشته باشید که اگر می‎خواهید به حداکثر سرعت ممکن دسترسی داشته باشید، شما همزمان هم به یک روتر بی‎سیم AC و هم به یک کارت شبکه سازگار با آن در کامپیوتر خود نیاز خواهید داشت.

9. بهترین موقعیت مکانی را برای روتر خود پیدا کنید

اگر چه روترها ممکن است ظاهر زیبایی نداشته باشند، اما این به این معنا نیست که شما باید آن را داخل کمد میز تلویزیون خود پنهان کنید. اگر می‎خواهید به بهترین سیگنال ممکن دسترسی داشته باشید باید آن را در یک فضای باز بدون دیوارهای مزاحم و موانع مختل کننده سیگنال قرار دهید. فراموش نکنید که آنتن روتر را همیشه در حالت عمودی قرار دهید و خود روتر را تا حد امکان در ارتفاع بالا قرار دهید. و در نهایت سعی کنید که آن را تا حد ممکن در مرکز خانه قرار دهید، با این کار شما بهترین منطقه تحت پوشش ممکن در خانه خود را به دست خواهید آورد.

8. کانال بی‎سیم مناسب را پیدا کنید

اگر شما در یک محله یا مجتمع مسکونی پر ازدحام از لحاظ امواج بی‎سیم زندگی می‎کنید، روتر همسایگان شما ممکن است با امواج روتر شما تداخل ایجاد کنند. این امر باعث افت کیفیت سیگنال و پیامدهای ناشی از آن خواهد شد. روترهای بی‎سیم می‎توانند روی چند کانال مختلف کار کنند و شما باید کانالی را برای روتر خود انتخاب کنید که کمترین تداخل ممکن را ایجاد می‎کند. برای پیدا کردن یک کانال ایده‎آل در خانه خود از ابزاری مثل Wi-Fi Stumbler یا Wi-Fi Analyzer استفاده کنید.

7. از تداخل با سایر لوازم خانه جلوگیری کنید

سایر روترهای مزاحم دیگر تنها عاملی نیستند که می‎توانند باعث ایجاد تداخل با شبکه خانگی شما شوند. تلفن‎های بی‎سیم، اجاق‎های مایکروفر و سایر لوازم خانگی نیز می‎توانند روی سیگنال شما اختلال ایجاد کنند. خرید یک روتر دو بانده می‎تواند برای رفع این مشکل کارساز باشد. یک روش دیگر برای حل این مشکل جایگزین کردن تلفن بی‎سیم با یک برند دیگر است. اگر شما نمی‎خواهید یک سخت‌افزار جدید خریداری کنید، می‎توانید روتر خود را دورتر از لوازم خانگی دیگری که باعث ایجاد اختلال در آن می‎شوند قرار دهید.

6. با افزایش امنیت امکان سرقت امواج وای‎فای را خنثی کنید

حتی اگر روتر شما با کلمه عبور هم محافظت شده باشد، هک کردن آن کار چندان سختی نیست.  روش‎های مختلفی وجود دارد که توسط آن می‎توان فهمید که آیا کسی در حال استفاده غیرقانونی از وای‎فای شما هست یا خیر. اما بهترین کار این است که با افزایش سطح امنیت از نفوذ دیگران به شبکه جلوگیری کنید. استفاده از کلمه عبور WPA یکی از موارد ضروری است، اما همین سیستم کدگذاری را هم می‎توان هک کرد. بنابراین بهتر است از روش‎های امنیتی حرفه‎ای‎تر و چند لایه استفاده کنید.

5. اپلیکیشن‎هایی که پهنای باند زیادی مصرف می‎کنند را مدیریت کنید

اگر کسی در خانه شما است که به طور مداوم ویدیو استریم می‎کند، چت تصویری انجام می‎دهد، به صورت آن‎لاین بازی می‎کند یا فایل‎های سنگین دانلود می‎کند، این کار باعث مصرف بالای پهنای باند شده و سرعت اینترنت باقی اعضای خانواده را کند می‎کند. خوشبختانه شما می‎توانید برای کنترل این موضوع از قابلیتی به نامQuality of Service  یا به اختصار (QoS ) استفاده کنید. به وسیله QoS شما می‎توانید میزان مصرف پهنای باند را برای اپلیکیشن‎های خاص (مثلاً چت ویدیویی) نسبت به سایر اپلیکیشن‎ها (مثل بازی‎های ویدیویی) اولویت بندی کنید. به این شکل اپلیکیشن‎های مهم‎تر پنهای باند مورد نیاز خود را در اختیار خواهند داشت.

4. با چند ترفند ساده محدوده تحت پوشش وای‎فای را افزایش دهید

اگر همچنان سیگنال رسانی روتر شما به بعضی از نقاط خانه با مشکل مواجه است، شما می‎توانید با چند ترفند ساده محدوده تحت پوشش آن را افزایش دهید. یکی از بهترین روش‎ها استفاده از فویل آلومینیومی‎ است. شما با استفاده از یک قوطی فلزی نوشابه استفاده شده نیز می‎توانید برای افزایش دادن قدرت سیگنال روتر استفاده کنید. اگر چه نتیجه کار ممکن است چندان رضایت بخش نباشد، اما کمی‎ افزایش قدرت در سیگنال رسانی شبکه وای‎فای شما می‎تواند خیلی از مشکلات را برطرف کند.

3. با کمی‎ دستکاری قدرت سیگنال روتر خود را افزایش دهید

یکی از روش‎های مفید دیگر برای افزایش محدوده سیگنال رسانی دستکاری روتر و نصب میان افزار DD-WRT (یا یکی از روش‎های جایگزین دیگر) است. با انجام این کار شما نه تنها سطح امنیتی روتر را افزایش می‎دهید بلکه امکان تقویت قدرت سیگنال‌رسانی را نیز افزایش خواهید داد‎. انجام چنین کاری ممکن است برای روتر شما خطرناک باشد. اما خیلی از روترها می‎توانند بدون هیچ مشکلی افزایش تا سطح ۷۰ میلی وات را تحمل کنند که با این کار شما می‎توانید از مسافت دورتری به شبکه خود دسترسی داشته باشید.

2. از یک روتر قدیمی‎ به عنوان تکرار کننده امواج وای‎فای استفاده کنید

اگر هیچ کدام از روش‎های بالا کارساز نبود، شما به یک دستگاه افزایش دهنده محدوده سیگنال نیاز خواهید داشت. خرید یکی از این دستگاه‎ها ممکن است برای شما پرهزینه باشد، اما اگر نمی‎خواهید برای خرید یک سخت افزار جدید هزینه کنید، می‎توانید یک روتر بی‎سیم قدیمی‎ را به کمک میان‌افزار DD-WRT به یک گسترش دهنده سیگنال تبدیل کنید. توجه داشته باشید که انجام این کار نمی‎تواند به اندازه خرید یک سخت افزار گسترش دهنده سیگنال کارساز باشد، اما اگر نیازی به گسترش زیاد منطقه تحت پوشش امواج وای‎فای ندارید این کار می‎تواند جوابگوی نیاز شما باشد.

مطلب پیشنهادی

چگونه با روتر دوم شبکه وای‌فای قوی‌تری بسازیم؟
روتر قدیمی‎ خود را دور نیاندازید!

1. روتر خود را به گونه‎ای برنامه‌ریزی کنید که در زمان‎های مشخص ریستارت شود

اگر شما نیز مثل خیلی‎های دیگر برای جلوگیری از قطع شدن سیگنال روتر مجبور به ریستارت کردن مداوم آن هستید، یک راه حل برای انجام این کار وجود دارد. شما ابتدا با انجام چند آزمایش می‎توانید اطمینان حاصل کنید که علت مشکل گرما، میان افزار قدیمی‎ یا دانلودهای بیش از حد نباشد. اما یک روش ساده برای حل این مشکل ریستارت کردن خودکار روزی یک بار یا بیشتر دستگاه است. شما می‎توانید این کار را با استفاده از DD-WRT یا یک پریز تایمردار قدیمی‎ انجام دهید.

بعد از انجام این ترفندها شما باید افزایش سرعت، پایداری بیشتر و حتی افزایش سطح امنیت را در وای‎فای خانگی خود مشاهده کنید. 

==============================

شاید به این مقالات هم علاقمند باشید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟