با کمک سیستمی‎ به نام Chronos
وای‌فای امن بدون نیاز به رمزعبور
کاربران کامپیوترهای شخصی و تلفن‎های هوشمند صرف نظر از مزایای فراوانی که شبکه‎های بی‎سیم در اختیار آنها قرار می‎دهد، همیشه دردسرهایی از جمله مسائل امنیتی را نیز در پی داشته است. دسترسی به اینترنت وای‎فای چه در خانه، محل کار یا امکان عمومی‎ مزیت بزرگی محسوب مي‎شود، اما شما برای استفاده از آن همچنان باید با کلمات عبور و محدودیت نقاط دسترسی دست و پنجه نرم کنید. احتمال دارد در آینده‎ای نه چندان دور یکی از این معضلات برطرف شود: نخبگان دانشگاه ام‎ای‎تی به روشی دست یافته‎اند که بدون به خطر افتادن امنیت یک شبکه وای‎فای می‎توان نیاز به استفاده از کلمه عبور را در آن حذف کرد.

1606683296_1_0.gif

محققان بخش علوم کامپیوتر و آزمایشگاه هوش مصنوعی روشی را برای شناسایی و بررسی هویت کاربران وای‎فای پیدا کرده‎اند که به وسیله آن برای ورود به شبکه آنها دیگر نیازی به استفاده از کلمات عبور نداشته باشند. اساسا این فناوری برای هر کاربر یک محدوده مشخص در یک ناحیه خاص را در نظر می‎گیرد که همان کار وارد کردن کلمه عبور برای آن شبکه وای‎فای را انجام می‎دهد. تا مادامی‎ که این سیستم تشخیص دهد که شما در این محدوده قرار دارید به شما اجازه می‎دهد به این شبکه دسترسی داشته و از خدمات آن استفاده کنید.

بر اساس این تحقيق، سیستم Chronos به قدری هوشمند است که می‎تواند تفاوت بین افراد حاضر در یک کافی شاپ و کسانی که در بیرون مشغول رفت و آمد هستند را تشخیص دهد و روتر موجود در این کافی شاپ تنها به کاربران حاضر در این محیط اجازه دسترسی به اینترنت را می‎دهد.

Chronos مدت زمانی را که طول می‎کشد تا داده از کاربر به نقطه دسترسی برسد را محاسبه کرده و برای این اندازه گیری‎ها از چندین باند وای‎فای استفاده می‎کند. پس از تعیین محل کاربر، سپس روتر تصمیم می‎گیرد که اجازه دسترسی به اینترنت به کاربر داده شود یا خیر.

محققان می‎گویند این فناوری 20 برابر دقیق‎تر از سایر فناوری‎های موجود است. در آزمايشات انجام شده در خانه، Chronos قادر بود در 94 درصد موارد موقعیت مکانی کاربر را تشخیص دهد. در یک کافی شاپ این سیستم توانست در 97 درصد موارد مشتريان را از رهگذران بیرون متمایز کند. برای افزایش بیشتر امنیت هات اسپات‎های وای‎فای، می‎توان از Chronos برای مقاصد دیگری از جمله دور نگه داشتن روبات‎های پرنده در یک فاصله مطمئن از انسان‌ها استفاده کرد.

تنها اشکال استفاده از این راهکار این است که تمام مدت نیاز به دسترسی به موقعیت مکانی کاربر دارد که همین امر به طور بالقوه باعث نگرانی‎هایی در مورد حفظ حريم خصوصی افراد می‎شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟