خاموش کن، ده ثانیه صبر کن، دوباره روشن کن
چرا راه‌اندازی دوباره روتر این‌ همه مشکل را برطرف می‌کند؟
اینترنت قطع شده است، اما شما می‌دانید چه کاری باید انجام دهید: خاموش کردن روتر یا مودم، ده ثانیه صبر و بعد روشن کردن دوباره آن. اما چرا چنین ترفندی کار می‌کند؟ و آیا جادویی در این ده ثانیه توقف نهفته است؟ و سوالی از اینها مهمتر: آیا راه جایگزین دیگری برای این کار وجود دارد؟

1606683296_1_0.gif

روترها می‌توانند خیلی مرموز به نظر برسند، اما در واقع این گونه نیست و اگر شما بدانید اوضاع از چه قرار است، می‌توانید مشکل را حل کنید.

روتر شما یک کامپیوتر است

احتمالا از این منظر به موضوع نگاه نکرده بودید، اما موضوع حقيقت دارد. روتر شما یک کامپیوتر است. داخل این جعبه پلاستیکی یک پردازنده مرکزی، حافظه موقت و فضای ذخيره سازی قرار دارد که همگی یک سیستم عامل را اجرا می‌کنند. و درست مثل یک کامپیوتر هر از گاهی ممکن است اوضاع درهم ریخته شود. شاید یک باگ باعث نشت حافظه شده باشد، شاید پردازنده مرکزی بیش از اندازه داغ کرده باشد، و یا ممکن است یک تداخل در هسته مرکزی همه سیستم را از کار انداخته باشد.

حالا ساده‌ترين راه برای برطرف کردن این نوع مشکلات کامپیوتری چیست؟ خاموش و روشن کردن دوباره آن.

روتر شما نیز به همین شکل عمل می‌کند. خیلی از اوقات یک بار ریبوت کردن روتر می‌تواند خیلی از مشکلات را برطرف کند. اگر چه راه اندازی مجدد نمی‌تواند هر مشکلی که باعث از کار افتادن روتر شده است را برای همیشه برطرف کند، اما با این کار شما به این کامپیوتر کوچک اجازه می‌دهید یک بار دیگر از نو کار خود را آغاز کند.

پس نتیجه می‌گیرم که اگر چه این کار نمی‌تواند مشکلات اصولی را برطرف کند، اما معمولا مسائل را در کوتاه مدت برطرف می‌کند.

آیا واقعا به این توقف 10 ثانیه‌ای نیاز دارید؟

اگر تابحال دقت کرده باشید وقتی یک دستگاه را از برق جدا می‌کنید چراغ نشانگر برق آن برای چند ثانیه روشن باقی می‌ماند. دلیلی پشت این اتفاق پهنان شده است که به پاسخ سوال ما نیز ارتباط پیدا می‌کند.

اکثر دستگاه‌های الکترونیکی به تعداد زیاد از یک قطعه الکترونیکی به نام خازن استفاده می‌کنند که در واقع شبیه به یک باتری کوچک عمل می‌کند. اگر قبلا یک کامپیوتر یا گجت را باز کرده باشید حتما خازن‌های نصب شده روی آن را هم مشاهده کرده‌اید.

اینها مقدار زیادی انرژی در خود ذخیره نمی‌کنند، اما می‌توانند برق مورد نیاز برای فعال نگه داشتن چند ثانیه‌ای یک تراشه حافظه را تامین کنند. توقف 10 ثانیه‌ای این اطمینان را به وجود می‌آورد که تمام خازن‌ها به طور کامل تخلیه شده باشند و به این شكل تمام بیت‌های موجود در حافظه نیز پاک خواهد شد. وقتی اطلاعاتی در حافظه باقی نماند به این معنا است که تمام تنظیمات روتر شما از جمله هر آن چیزی که باعث از کار افتادن روتر شده بود نیز ریست خواهد شد.

البته همان‌طور که قبلا اشاره کردیم دلایل متعددی می‌تواند وجود داشته باشد که شما نیاز پیدا می‌کنید تا روتر را ریبوت کنید، اما همه این مشکلات نیازی به دشارژ شدن 10 ثانیه‌ای ندارند. به همین دلیل هم بعضی از مشکلات بدون نیاز به توقف و صبر کردن برطرف می‌شوند. اما در مجموع برای این که خیال شما از بابت تخلیه حافظه و از سر گرفته شدن تمام تنظیمات راحت شود توصیه می‌شود بعد از خاموش کردن روتر یا مودم 10 ثانیه منتظر باشید، بعد مجددا آن را روشن کنید.

چه دلایلی باعث از کار افتادن روترها می‌شود؟

مثل هر قطعه سخت افزاری دیگری دلایل بالقوه متعددی وجود دارد که ممکن است باعث از کار افتادن روتر شما شود. در ادامه با چند نمونه از این دلایل آشنا خواهید شد:

  • از کار افتادنهای متداول – درست مثل یک کامپیوتر، روتر شما هم به دلیل وجود باگ در میان افزار خود، مصرف بیش از اندازه حافظه و یا ایجاد تداخل در هسته مرکزی می‌تواند دچار بحران و توقف کارکرد عادی شود.
  • تداخلات آدرس آیپی – روتر شما آدرس‌های آی‌پی را به دو صورت خصوصی و عمومی‌ مدیریت می‌کند و گاهی اوقات اینها باهم قاطی می‌شوند. اگر دو دستگاه موجود در شبکه شما از یک آدرس آی‌پی یکسان استفاده کند و یا اگر روتر شما آدرس آی‌پی عمومی‌ به‌روزرسانی شده را در اختیار نداشته باشد، اتصال شما قطع خواهد شد. ری‌استارت کردن روتر این آدرس‌های آی‌پی را از نو مقداردهی می‌کند.
  • گرم شدن بیش از حد – مثل هر کامپیوتر دیگری، روتر شما هم می‌تواند بیش از اندازه داغ شود، به ویژه اگر آن را در یک فضای در بسته و دور از دید قرار داده باشید.

دلایل دیگری هم هستند که باعث از کار افتادن روترها می‌شود، اما اینها رایج‌ترین آن هستند و برای هر کدام نیز راهکارهایی وجود دارد.

یک راه حل – میان‌افزار روتر را به‌روزرسانی کنید

وقتی کامپیوتر شما باگ پیدا می‌کند اغلب اوقات یک راهکار نرم افزاری هست که آن را برطرف می‌کند. همین موضوع در مورد روتر نیز صادق است. روترها نیز نیاز به به‌روزرسانی دارند.

هر از گاهی بررسی کنید که آیا نسخه به‌روزرسانی شده میان‌افزار روتر شما منتشر شده است. معمولا در محیط رابط کاربری روتر بخشی برای به‌روزرسانی میان‌افزار وجود دارد. اما بهتر است چند وقت یک بار سری به وب‌سایت سازنده روتر خود بزنید و میان‌افزار مورد نظر خود را جست‌وجو كنيد (اکثر تولیدکنندگان به راحتی امکان جست‌وجوی میان‌افزار را در اختیار شما قرار می‌‎دهند) و بعد آن را از طریق رابط کاربری روتر آپلود کنید. معمولا در زمان انتشار نسخه به‌روزرسانی شده میان‌افزار اطلاعاتی در مورد این که این به‌روزرسانی کدام یک از مشکلات دستگاه را برطرف می‌‎کند، نیز ارائه می‌‎شود.

راه حل موقت: روتر را به طور خودکار ریبوت کنید

همان‌گونه که در این مقاله به طور کامل در مورد فواید ریبوت روتر برای حل مشکلات آن توضیح دادیم شما می‌توانید با ریبوت کردن روتر خود در فواصل زمانی مشخص مشکلات احتمالی آن را از پیش برطرف کنید. اما انجام مداوم این کار آن هم به صورت دستی می‌تواند طاقت فرسا باشد.

شما چند گزینه برای خودکارسازی این کار در اختیار دارید. می‌توانید روتر خود را به یک پریز هوشمند یا تایمردار متصل کنید تا در زمان‌هایی که شما تعیین می‌کنید برق روتر را قطع کرده و در زمان مشخص شده بعدی دوباره برق را وصل کند. شما می‌توانید روزی یک یا دو بار این کار را انجام دهید تا خیالتان از بابت نوسازی تنظیمات روتر آسوده شود.

اگر می‌خواهید کمی‌ حرفه‌ای تر عمل کنید می‌توانید یک اسکریپت مخصوص این کار آماده کنید تا این کار را برای شما انجام دهد. برای مطالعه روش انجام خودکارسازی فرآیند ریبوت روتر اینجا کلیک کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟