15/05/1396 - 21:05
بررسی تخصصی سرور اچ پی HP ProLiant DL380 Gen9
سرور اچ‌پی HPE ProLiant DL380 Gen 9 سرور پرچمداراچ‌پی است که مهمترین ویژگی‌های آن عبارتند از: ویژگی‌های مدیریتی بسیار، طراحی ارتقاپذیر، تعداد زیاد هسته‌های پردازنده، ویژگی افزودن استوریج و امنیت بالا. سرور پرولیانت DL380، همواره پرفروش‌ترین سرور اچ‌پی بوده است که به دلیل تنوع بی‌نظیر در آن است. در ادامه به صورت تخصصی این سرور را بررسی خواهیم کرد.

1606683296_1_0.gif

HPE DL380 Gen 9، سرور پرچمدار اچ‌پی
سرور HPE ProLiant DL380 Gen 9 سرور پرچمدار اچ‌پی است که مهمترین ویژگی‌های آن عبارتند از: ویژگی‌های مدیریتی بسیار، طراحی ارتقاپذیر، تعداد زیاد هسته‌های پردازنده، ویژگی افزودن هارد و امنیت بالا. سرور پرولیانت DL380، همواره پرفروش‌ترین سرور اچ‌پی بوده است که به دلیل تنوع بی‌نظیر در آن است. لازم به ذکر است که امکان خرید سرور hp dl 380 g10 و خرید سرور hp dl 380 g9، در شرکت فالنیک به راحتی امکان پذیر است و می‌توانید از فروشگاه فالنیک بازدید نمایید.

سرور DL380، پرفروش‌ترین سرور اچ‌پی
سرور DL380 Gen 9، یکی از متنوع‌ترین سرورهای رک‌مونت روی زمین است. طبق این طراحی، وقتی کسب‌وکار شما رشد کند، نیاز به تجهیزات بیشتری خواهید داشت، در این هنگام تنها با ارتقای این سرور، می‌توانید نیازهای تجاری خود را تامین کنید. پس هر کس با هر قدرت خرید، می‌تواند آن را تهیه کند. ویژگی جدید هارد و ویژگی‌های مدیریت از راه دور، در آن بسیار قابل توجه است و در عین حال مصرف انرژی در آن کم است. سرور پرولیانت HPE DL380، همواره پرفروش‌ترین سرور اچ‌پی بوده است که به دلیل تنوع بی‌نظیر در آن است. 
اچ‌پی بازار سرورهای Gen7 و Gen8 را بسیار دقیق بررسی کرد تا بهترین رویکرد را انتحاب کند. نتیجه نهایی، سیستمی ارتقاپذیرتر است و این امکان را فراهم می‌کند که افراد، در حال حاضر تنها برای نیاز فعلی خود هزینه کنند و در کنار آن فضا و امکان آپگرید وجود داشته باشد. اولین کاری که اچ‌پی انجام داد این بود که با حذف مدل‌های e و p از Gen8، خط تولید خود را ساده کرد.

سرور DL380 Gen 9 همچنان از 22 پردازنده از خانواده v4/E5-2600 v3 پشتیبانی می‌کند اما با این حال، انتخاب پردازنده ساده شده است. در نتیجه شما می‌توانید با هزینه‌ای خوب، سخت‌افزاری مناسب با محیط کاری خود انتخاب کنید. دارای حافظه پرسرعت DDR4است و راندمان انرژی و تجهیزات ذخیره‌سازی در آن بهبود یافته است. این سرور اچ‌پی نسبت به سرورهای نسل قبل خود فضای بیشتری برای آپگرید دارند.

این سرور اچ‌پی به دو یونیت فضا در رک نیاز دارد . دو خروجی ویدیو یکی در قسمت پشت و یکی در قسمت جلو قرار دارد. برای گردش مناسب هوا، می‌توان 6 فن روی این سرور قرار داد.

ویدیوی ویژگی‌های جدید در سرور اچ‌پی HPE ProLiant DL380 Gen9

اصلاحات اساسی در هارد
کل سیستم از آرایه هوشمند B140i بهره می‌گیرد که از 10 هارد SATA و آرایه‌های RAID 5 پشتیبانی می‌کند. اضافه کردن کنترلر ریدP440ar، 12Gbps SAS را به ارمغان می‌آورد در نتیجه اگر به بیش از 8 هارد نیاز باشد، لازم نیست کارت RAID اضافی‌تری نصب شود. دارا بودن Form Factor، به معنی داشتن اسلات PCIe است. کش 2GB FBWC در آن آپشنال است و محتوای آن به وسیله باتری جدید و پربازده 96 واتی Li-Ion محافظت می‌شود.

واضح‌ترین تغییرات در سرور DL380 Gen 9 مربوط به پنل جلویی آن است که دارای پیکربندی 8+8+8 است و در صورت نیاز، امکان اضافه کردن 8 هارد دیسک SFF را دارد. کنترلر P440ar تا 26 درایو SFF را پشتیبانی می‌کند.

شاید این سوال پیش بیاید که دو هارد دیگر در کجا قرار می‌گیرد. اچ‌پی با بازطراحی پاورها، آنها را 25 درصد کوچکتر کرده و آنها را در قسمت پشتی کنار هم چیده است در نتیجه می‌توان بالای آنها دو درایو اضافی Hot Plug استفاده کرد.

انواع هارد در سرور اچ پی DL380 G9

در کنار همه اینها از 12 درایو LFF نیز پشتیبانی می‌شود و اگر نخواهید در قسمت پشتی از رایزر دومی استفاده کنید، می‌توانید یکCage اضافه کرده و تعداد هاردها را به 15 عدد برسانید. در پنل این سرور اچ‌پی، پورت‌های VGA و USB 2 نیز وجود دارد بنابراین می‌توان از دو هارد SFF دیگر نیز بهره گرفت. این سرور اچ‌پی به طور کل می‌تواند 120 ترابایت فضای ذخیره‌سازی فراهم کند.

نمای داخل کیس سرور اچ پی پرولیانت DL380 Gen9

پاور
اسلات افزونه HPE Flexible Slot Power Suplies (PSUs)  کارایی بسیار بالا تا 96% را فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که کارایی آن مانند Slot PSUهای معمول است اما با کاهش 25 درصدی در سایز آن، فضای بیشتری در کیس سرور برای محاسبه و ارتباطات I/Oفراهم می‌شود.

ترکیب پاورهای متفاوت در یک سرور می‌تواند باعث محدودیت یا غیرفعال شدن ویژگی‌های پاور مانند افزونگی پاور شود. برای اینکه مطمین باشید که از تمامی ویژگی‌های پاور بهره مند می شوید، باید تمامی پاورهای یک سرور، دارای خروجی‌های یکسان و نرخ کارایی یکسان باشند.

ماژول HPE Flexible Slot Battery Backup، پاور بکاپ است که به مدت یک دقیقه، 750 وات را فراهم می‌کند و اگر به صورت موازی پیکربندی شده باشد، تا 500 وات را نیز فراهم می‌کند.

با استفاده از HPE Extended Ambient Operating Support (ASHRAE A3 and A4) در هزینه کولینگ کاهش چشمگیری دیده می شود که از استانداردهای بهبودیافته دمای محیط استفاده می‌کند.

برای تامین برق سرور می‌توان از پاورهای 500، 800 و 1400 وات استفاده کرد.

پاور سرور اچ پی پرولیانت DL380 Gen9

کارت شبکه
سرورهای Gen8، دارای تجهیزات شبکه‌سازی FlexibleLOM بودند و اکثر مشتریان Gen8، در هر صورت کارت شبکه 4 پورتی نیز می‌خریدند بنابراین تصمیم بر آن شد که تبدیل به یک استاندارد شود و 4 پورت گیگابیت روی مادربورد قرار داده شود. حتی برای داشتن سرعت بالاتر می‌توانید سیستم خود را آپگرید کنید و پیشنهاد اچ‌پی برای این کار، استفاده از دو پورت 10 گیگابیتی است.

حافظه
مزیت رم‌های DDR4 که در سرورهای G9 معرفی شده این است که 14 تا 30 درصد سریعتر از مدل قبلی یعنی G8 هستند و 1 درصد کمتر دچار خطا می‌شوند. حجم رم‌ها 4 برابر و از نظر پاور نیز 37 درصد کاراتر شده‌اند. بر روی سرورهایDL380 G9 دو مدل رم می توان قرار داد: LRDIMMو RDIMM. نوع رم به مراتب مهمتر از حجم رم است. در تصویر زیر تفاوت RAM‌ها در جدول قابل مشاهده است و همانطور که می‌بینیم LRDIMM دارای حجم‌های بالاتری هستند.

تفاوت انواع RAM های اچ پی

در حال حاضر این سرور اچ‌پی، 768 گیگابایت حافظه DDR4 را با استفاده از DIMMهای 32 گیگابیتی پشتیبانی می‌کند. با استفاده از DIMMهای 128 گیگابیتی این مقدار به 3 ترابایت می‌رسد. در صورت استفاده از LRDIMM می‌توان حداکثر 1.5 ترابایت و در صورت نصب RDIMM می‌توان حداکثر 768 گیگابایت حافظه داشت. بر روی سرور اچ‌پی DL380 G9 صرفا می‌توان 16 ماژول NVDIMM قرار داد در حالی که روی سرور 24 اسلات RAMوجود دارد.

با توجه به جدول ارایه شده در ادامه، رم‌های NVDIMM باRDIMM قابل ترکیب است ولی باLRDIMM نمی‌تواند ترکیب شود. وقی سرورهای نسل 9 اچ‌پی روانه بازار شد، فرکانس اینرم‌ها حداکثر 2133 مگاهرتز بود و هنوز فرکانس 2400 مگاهرتزی آن ساخته نشده بود. قرار بود این RAM ها از ماه آوریل 2016 به بازار عرضه شود که محقق شد. نکته مهم این که رم‌های 2133 و 2400 با هم Mix نمی‌شوند.NVDIMM فقط با پردازنده‌های نسل 4 یا v4 کار می‌کند.

انواع HPE DDR4 در سرور اچ پی DL380

پردازنده
اگر در سرور DL380 Gen 9 از یک جفت پردازنده 14 هسته‌ای از نوع 2.3GHz E5-2695 v3 Xeon استفاده شود، از نظر منطقی، 56 هسته فراهم می‌شود. شرکت Dell این پردازنده را در مدل PowerEdge T360 دارد ولی اچ‌پی آن را 550 پوند ارزان‌تر از محصول Dellارایه می‌دهد.

این پردازنده در حالت بیکاری، 90 وات و در حالت پرکاری، 352 وات انرژی مصرف می‌کند. این میزان مصرف در محصول Dell به ترتیب 120 و 390 وات است.

پردازنده سرور نسل 9 اچ پی: Intel® Xeon® E5-2600 v3

 

آپدیت ROM
اچ‌پی در پشتیبانی سرورهایش بسیار سختگیر است و امکان دسترسی به آپدیت‌های دوره ای ارایه شده برای ROM BIOS Firmware، با داشتن قرارداد پشتیبانی و یا ضمانت‌نامه معتبر امکان‌پذیر است. هرچند که امکان دسترسی آزاد به آپدیت‌هایFirmwareهای بحرانی، بدون در نظر گرفتن توافقات پشتیبانی، مقدور است.

مدیریت
HPE OneView مدیریت زیرساخت‌ها را برای سرورها، استوریج و شبکه‌سازی فراهم می‌کند.

با استفاده از HPE Insight Online، داشبورد شخصی و آنلاین را برای مانیتورینگ سلامت زیرساخت‌های یکپارچه و مدیریت پشتیبانی فراهم می‌کند.

علاوه بر این، در راستای مدیریت و مانیتورینگ از راه دور، از iLO بهره می‌گیرد. iLO4 v2.0 دارای یک پورت گیگابیتی اختصاصی است و با استفاده از قابلیت Federation در آن می‌توان از طریق یک سیستم، چندین سرور را مدیریت کرد. می‌توانید آنها را در گروه قرار دهید و وضعیت سلامت آنها را مانیتور کنید یا پاور را کنترل کرده و از قابلیت خودکار کنترل پاور (Power Capping) استفاده کنید. با بهره‌گیری از سیستم مدیریتی iLO4، می‌توان سرورها، استوریج‌ها و محیط‌های مجازی را حتی از راه دور نیز مدیریت کرد.

نرم افزار مدیریتی System Insight Management

برای تعمیرات تخصصی سرور hp روی فالنیک حساب کنید.

جمع‌بندی

در ادامه ویژگی‌های فنی سرور HP ProLiant DL380 Gen9 را مشاهده می‌کنید:

Chassis: 2U rack
CPU: 2 x Intel Xeon E5-2600 v3 and v4
Memory: Up to 3TB DDR4 2,133MHz
Storage: Up to 8 SFF hot-swap (max. 26)
RAID: HP Smart Array P440ar 12Gbps SAS/2GB FBWC
Array support: RAID0, 1, 10, 5, 50, 6, 60
Expansion: 6 x PCI-e Gen3 slots (with 2 risers)
Network: 4 x embedded Gigabit
Other: FlexibleLOM, internal USB 2 (2), USB 3 (2), SD card slot
Power: 2 x Redundant Power Supply
Management: HP iLO4 Advanced with Gigabit
Warranty: Falnic(Iran HP)

شرکت فالنیک حامی بخش شبکه در شبکه

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟