تغییر شناسه سخت افزاری گوشی اندروید
چگونه آدرس مک دستگاه اندروید خود را تغییر دهیم
این روزها حفظ حريم خصوصی در شبکه‌های کامپیوتری به دغدغه اصلی کاربران تبدیل شده است و یکی از روشهایی که دیگران می‌توانند دستگاه شما را ردیابی کنند از طریق آدرس مک شما است. به همین دلیل است که کاربران تمایل پیدا می‌کنند آدرس مک تلفن هوشمند خود را تغییر دهند.

1606683296_1_0.gif

آدرس مک یا Media Access Control Address یک آدرس سخت افزاری یا فیزیکی است که همراه با یک آداپتور شبکه یا یک میزبان توسط سازنده NIC (Network Interface Card) ارائه می‌‎شود و برای برقراری ارتباط بین اجزای فیزیکی شبکه به کار می‌رود. از این آدرس می‌توان برای ردگیری دستگاهی که در حال دانلود و آپلود روی اینترنت است استفاده کرد. بنابراین برای حفظ حريم خصوصی و ارتباط پنهان با اینترنت علاوه بر آدرس آی‌پی، آدرس مک نیز باید پنهان شود.

چرا باید آدرس مک خود را تغییر دهید؟

این روزها حفظ حريم خصوصی در شبکه‌های کامپیوتری به دغدغه اصلی کاربران تبدیل شده است و یکی از روش‌هایی که دیگران می‌توانند دستگاه شما را ردیابی کنند از طریق آدرس مک دستگاه شما است. به همین دلیل است که کاربران تمایل پیدا می‌کنند آدرس مک تلفن هوشمند خود را تغییر دهند. شما برای فعالیت خصوصی و پنهان روی یک شبکه وای‌فای، می‌توانید آدرس مک دستگاه اندروید خود را تغییر دهید.

همچنین اگر زیاد به شبکه‌های وای‌فای عمومی‌ متصل می‌شوید، بهتر است که در فواصل منظم آدرس مک خود را تغییر دهید.

چگونه آدرس مک دستگاه اندروید خود را تغییر دهید

در صورتی که دستگاه اندروید شما روت شده باشد تغییر دادن آدرس مک آن کار ساده‌ای است. تغییر آدرس مک روی دستگاه‌های روت نشده هم قابل انجام است، اما تضمينی برای انجام درست آن وجود ندارد.

ابتدا شما باید آدرس دستگاه اندروید خود را به دست آورید. برای انجام این کار به Menu > Settings > About device > MAC Address برويد.

حالا برای تغییر دادن آدرس مک روی تلفن هوشمند روت شده خود مراحل زیر را دنبال كنيد:

مرحله 1. ابتدا اپلیکیشن BusyBox را دانلود و روی گوشی اندروید خود نصب کنید.

مرحله 2. بعد از نصب Busybox، اپلیکیشن Terminal را روی گوشی نصب کنید.

مرحله 3. حالا اپلیکیشن Terminal را باز کنید و داخل آن فرمان su را تایپ کرده و کلید اینتر را فشار دهید. بعد از آن از شما درخواست می‌شود تا مجوز دسترسی superuser را صادر کنید. بعد از تایید اگر می‌خواهید آدرس مک حال حاضر خود را مشاهده کنید می‌توانید فرمان busybox iplink show eth0 را در ترمینال وارد کرده و کلید اینتر را فشار دهید.

مرحله 4. حالا برای تغییر آدرس مک فرمان busybox ifconfig eth0 hw ether XX:XX:XX:XX:XX:XX را وارد کنید.

شما باید XX:XX:XX:XX:XX:XX را با آدرس مک جدید خود جایگزین کنید. شما می‌توانید از هر آدرس مک جایگزینی برای این کار استفاده کنید.

حالا آدرس مک دستگاه اندروید شما تغییر پیدا کرده است. برای بررسی اعمال این آدرس جدید فرمان busy box link show eth0 را در ترمینال وارد کنید.

تغییر آدرس مک با استفاده از ES File Explorer

ES File Explorer بنا به دلایلی از گوگل پلی استور حذف شده است اما شما می‌توانید آن را از منابع ثالث دانلود کنید.

مرحله 1. ابتدا ES File Explorer را روی دستگاه اندروید روت شده خود دانلود و نصب کنید.

مرحله 2. بعد از نصب، این اپلیکیشن را باز کنید و از پنل تنظیمات آن گزینه Show Hidden Files را فعال کنید.

مرحله 3. حالا به فولدر EFS بروید.

مرحله 4. در این فولدر به دنبال فولدری به نام WiFi بگرديد و وارد آن شوید.

مرحله 5. در فولدر WiFi شما دو فایل به نام‌های mac.cob و mac.info را مشاهده خواهید کرد. حالا شما باید با استفاده از ویرایشگر متن فایل mac.cob را باز کنید.

مرحله 6. بعد از باز شدن این فایل شما آدرس مک خود را مشاهده خواهید کرد، در اینجا می‌توانید آن را تغییر داده و فایل را ذخيره کنید.

حالا آدرس مک دستگاه اندروید شما تغییر پیدا کرده است. برای بررسی اعمال این آدرس جدید می‌توانید به Menu > Settings > About device > MAC Address برويد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟