چهار روش متفاوت برای چک کردن شماره سریال و IMEI دستگاه‌های اندرویدی
شماره سریال، عددی منحصر به فرد است که برای گوشی‌ها و تبلت‌ها در نظر گرفته شده است. منحصر به فرد بودن به این معنا است که یک شماره سریال را نمی‌توان به گوشی‌های یا تبلت‌ها اختصاص داد. شرکت‌ها و کاربران از شماره سریال برای حصول اطمینا از اینکه‌ کالاهای آن‌که تقلبی نیست یا یک گوشی سرقتی را خریداری نکرده‌اند استفاده می‌کنند. البته شرکت‌ها از شماره سریال دستگاه‌ها برای ارائه سرویس‌های گارانتی نیز استفاده می‌کنند. اما چگونه می‌توانیم شماره سریال دستگاه‌های اندرویدی را بررسی کنیم و مطمئن باشیم وسیله‌ای که قصد خرید آن‌را داریم تقلبی یا سرقتی نیست؟

1606683296_1_0.gif

شماره سریال یک رشته تقریبا طولانی است که متشکل از حروف و ارقام است. هر تولید‌کننده دستگاهی شماره سریال خاص خود را دارد و برخی از آن‌ها ممکن است از کاراکترهای کم و برخی دیگر از کاراکترهای زیاد استفاده کنند، اما در هر دو حالت شماره سریال دو وسیله قرار نیست با یکدیگر یکسان باشند. اگر چنین قاعده‌ای در ارتباط با وسیله‌ای صدق نکند، به احتمال زیاد کالا جعلی است یا سریال نامبر توسط فردی که قصد فروش دستگاه را دارد دستکاری شده است.

روش اول، شماره سریال روی جبعه وسیله را بررسی کنید

اولین روشی که در پیدا کردن شماره سریال به شما کمک می‌کند، بررسی جعبه محصول است. روی جعبه تمامی گوشی‌ها و تبلت‌ها برچسبی قرار گرفته که مشخصات وسیله را شرح داده و یکی از اطلاعات مهم روی آن شماره سریال است. شماره سریال‌ها در بیشتر موارد با عبارت S/N که سرنام Serial Number است نشان داده می‌شوند. به جز شماره سریال گویش، مشخصه دیگری به‌نام IMEI نیز روی بسته‌ها قرار می‌گیرد که حائز اهمیت است. در حقیقت هر زمان گوشی شما گم شده یا به سرقت رفت با استفاده از شماره IMEI می‌توانید برای پیدا کردن گوشی خود استفاده کنید. به همین دلیل اهمیت و کاربرد IMEI بیشتر از شماره سریال است. در گوشی‌های دو سیم‌کارته شما دو شماره IMEI را مشاهده می‌کنید.

روش دوم، زیر باتری و پشت بدنه دستگاه را بررسی کنید

در گوش‌ها و تبلت‌هایی که امکان جدا کردن باتری آن‌ها وجود دارد، باتری را از دستگاه خارج کرده و برچسبی که زیر باتری قرار گرفته است را نگاه کنید. روی این برچسب اطلاعاتی در ارتباط با مدل، شماره سریال و IMEI دستگاه درج شده است. اگر از یک گوشی و تبلتی با باتری جدانشدنی استفاده می‌کنید، مشخصات فوق روی به شکل برچسب روی پشت بدنه دستگاه قرار گرفته است. اگر چنین برچسبی روی گوشی قرار ندارد، از فروشنده علت را جویا شوید، به ویژه اگر قصد خرید یک گوشی دست دوم را دارید. اگر قصد دارید در آینده گوشی خود را به فروش برسانید بهتر است این برچسب را از گوشی جدا کرده و در مکان مناسبی نگه‌داری کنید تا در زمان فروش با مشکل خاصی روبرو نشوید.

روش سوم، بررسی شماره سریال گوشی و تبلت از طریق تنظیمات اندروید

در بخش تنظیمات اندروید اطلاعاتی مرتبط با شماره سریال و شماره IMEI درج شده است. برای بررسی این موضوع چرخ‌دنده سمت راست صفحه را لمس کنرده و به بخش تنظیمات دستگاه بروید. در صفحه فوق About Phone، About Tablet یا About Device را لمس کنید. در مرحله بعد گزینه وضعیت (Status) را لمس کنید. دقت کنید نام و مکان گزینه فوق روی گوشی‌های اندرویدی متفاوت است. در برخی از گوشی‌ها اطلاعات فوق درون بخش سخت‌افزار گوشی قرار گرفته است.

در صفحه بعد گزینه‌های مرتبط با IMEI و Serial Number وجود دارد. در مقابل هر یک از این فیلدها مجموعه اعدادی قرار گرفته است.

اگر قادر به مشاهده اطلاعات فوق نیستید، باید گزینه‌های فوق را لمس کرده و به صفحه بعد بروید. اگر اطلاعات فوق را پیدا نکردید در گوگل جست‌وجو کنید.

روش چهارم، روی گوشی *#06# را شماره‌‌گیری کنید

اگر هیچ‌یک از روش‌های فوق موفقیت‌آمیز نبود، کد دستوری *#06# را شماره‌گیری کنید. به محض شماره‌گیری صفحه‌ای ظاهر می‌شود که شماره سریال و شماره IMEI  گوشی را نشان می‌دهد.

دقت کنید شماره سریال و شماره IMEI گوشی یا تبلت ارزش زیادی دارند و نباید اطلاعات فوق در اختیار هر فردی قرار گیرد. در نتیجه بهتر است در زمان خرابی گوشی خود تنها به مراکز معتبر گوشی خود مراجعه کنید و اطلاعات فوق را به راحتی در اختیار کسی قرار ندهید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟