پایتون و #C از محدودیت‌های ریشه‌ای خود ضربه می‌خورند
چرا پایتون و #C هنوز نمی‌توانند جایگاه جاوا، C و ++C را به‌دست آورند؟
با این‌که از میزان محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی جاوا، C و ++C کاسته شده، اما این سه زبان هم‌چنان در صدر فهرست زبان‌های محبوب Tiobe قرار دارند. میزان محبوبیت زبان‌ها در این فهرست بر اساس تعداد توسعه‌دهندگان، دوره‌ها و فروشندگان هر کدام از آن‌ها تعیین می‌شود.

1606683296_1_0.gif

رقبای اصلی این سه زبان، زبان‌های پایتون و #C هستند اما به‌دلیل این‌که با مشکلات و موانعی روبرو هستند هم‌چنان در دسته دوم رده‌بندی زبان‌های محبوب قرار می‌گیرند.

امتیاز پایتون نسبت به سال گذشته 1.32 سقوط داشته در حالی‌که #C هم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 0.71 امتیاز سقوط کرده است. مدت‌های مدیدی است که از این دو زبان به‌عنوان زبان‌های برنامه‌نویسی بزرگ بعدی یاد می‌شود اما هنوز این اتفاق رخ نداده که از دلایل آن می‌توان به محدودیت‌های این دو زبان اشاره کرد. در گزارش Tiobe به این محدودیت‌ها اشاره شده است: زبان #C در بین سه زبان نخست قرار نگرفته زیرا روند استفاده از آن در جهان غیرویندوزی هم‌چنان کند و آهسته است. از طرف دیگر، زبان پایتون از نوع زبان‌های دینامیک است که مانع استفاده از آن در سیستم‌های نرم‌افزاری بزرگ یا بحرانی می‌شود.

مطلب پیشنهادی

چرا یادگیری پایتون برای برنامه‌نویسان تازه‌کار کاملا ایده‌آل است؟
پایتون زبانی با ترکیب نحوی ساده و کارایی بالا

«پل یانسن»، مدیر اجرایی بخش فروش خدمات کیفی نرم‌افزار در Tiobe می‌گوید: "برای پایتون و #C قرار گرفتن در رتبه‌های اول تا سوم کار سخت و دشواری است. با وجود این‌که نمی‌توان تصور کرد که این زبان‌ها برای مدت طولانی در رأس این فهرست باشند، اما مشخص نیست که چه زبان‌هایی جایگزین آن‌ها خواهند شد. یک کاندید به‌من معرفی کنید تا به‌شما بگویم که چرا نمی‌تواند در بین سه زبان اول قرار بگیرد."

اما یانسن پیش‌بینی می‌کند که زبان برنامه‌نویسی "گوگل گو" (Google Go) در این فهرست به رتبه‌های بالا صعود می‌کند. این زبان در فهرست ماه جولای Tiobe در رتبه دهم قرار داشت اما در ماه آگوست به رتبه 16 و سپس، در ماه سپتامبر به رتبه 17 سقوط کرد. با این‌حال، یانسن معتقد است که این تنزل موقتی است. "مطمئن هستم که ماه آینده باز هم به رده‌های بالا خواهد رسید."

یکی از دلایل ناتوانی در پیش‌بینی صحیح محبوبیت زبان‌ها در آینده آن است که تعداد برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی که تنها به یک زبان نوشته می‌شود در حال کم شدن است. در نتیجه، فرصت‌های بیشتری برای استفاده از سایر زبان‌ها فراهم می‌شود و پرچم‌داران فعلی به‌طور فزاینده‌ای در حال اشتراک‌گذاری بازار خود با سایر زبان‌ها هستند.

ده زبان برنامه‌نویسی برتر ماه سپتامبر در فهرست Tiobe به‌شرح زیر هستند:

1- جاوا با 12.667 درصد

2- C با 7.283 درصد

3- ++C با 5.565 درصد

4- #C با 4.779 درصد

5- پایتون با 2.983 درصد

6- PHP با 2.21 درصد

7- جاوااسکریپت با 2.017 درصد 

8- ویژوال بیسیک دات‌نت با 1.982 درصد

9- پرل با 1.952 درصد

10- روبی با 1.933 درصد

اما فهرست زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب در فهرست Pypl برای ماه سپتامبر به‌شرح زیر هستند: (مبنای این فهرست، میزان جستجوی دوره‌های آموزشی این زبان‌ها در گوگل است)

1- جاوا با 22.4 درصد

2- پایتون با 17.0 درصد

3- PHP با 8.7 درصد

4- #C با 8.1 درصد

5- جاوااسکریپت با 8.0 درصد

6- ++C با 6.8 درصد

7- C با 6.1 درصد 

8- R با 3.7 درصد

9- آبجکتیو-سی با 3.5 درصد

10- سویفت با 2.9 درصد

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟