حس‌گری برای جمع‌آوری اطلاعات حیاتی
این حس‌گر اطلاعات حیاتی را از درون عرق انسان استخراج می‌کند
حس‌گرهای پزشکی که برای نمونه‌برداری از عرق انسان به کار گرفته می‌شوند، اغلب بزرگ هستند. این حس‌گرها می‌توانند با دقت بالایی اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری کنند، بدون آن‌که نیازی داشته باشند تا پوست را خراش داده و از خون انسان نمونه‌گیری کنند. اما این حس‌گرها یک مشکل بزرگ دارند، برای جمع‌آوری اطلاعات نیاز دارند تا شما یک فعالیت بدنی زیاد داشته باشید.

1606683296_1_0.gif

اما پژوهشگران موفق شده‌اند راهکاری برای این مشکل ابداع کنند. راهکاری که بدون نیاز به آزمایش خون یا فعالیت بالای بدنی قادر است اطلاعات مورد نیاز را به دست آورد. حس‌گر کوچک طراحی شده از سوی دانشمندان ابعادی در اندازه یک چسب زخم داشته و قادر است غدد سازنده عرق را در بخش‌های محدودی از پوست انسان تحریک کرده تا داده‌های مورد نیاز حس‌گر را تولید کند، بدون آن‌که نیاز باشد تا یک فعالیت سنگین انجام دهید. این دستگاه از یک جریان کم الکتریکی (0.2mA) برای ارسال کارباکول استفاده می‌کند. کارباکول یک ماده شیمیایی است که در قطره‌های چشمی به کار گرفته می‌شود.

 این ماده به لایه بالایی پوست وارد می‌شود و غدد سازنده غرق را فعال می‌کند. این شیوه نمونه‌گیری از خون نه تنها تهاجمی و مضرر نیست، بلکه کاربردی نیز هست. به واسطه آن‌که نمی‌توانید از یک خلبان در زمان انجام آزمایش خلبانی نمونه خون بگیرید. همچنین نمونه‌گیری مستمر و دائمی خون هم روش چندان جالبی نیست. اما از طریق حس‌گر طراحی شده از سوی این گروه از پژوهشگران قادر هستند سطح پوست را تحریک کرده و به دفعات داده‌های مورد نیاز خود را به دست آورید.

 اینکار به ویژه در ارتباط با ورزشکاران و بررسی کارایی و عملکرد آن‌ها در حین انجام یک حرکت ورزشی، افرادی که در مشاغل پر استرس به فعالیت اشتغال دارند و حتا روی بیمارانی که به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند کاربردی است. مهم‌ترین بخش مربوط به حس‌گر فوق این است که این حس‌گر زودتر از آن چیزی که تصور می‌کنید به بازار عرضه خواهد شد.

 به واسطه آن‌که یکی از پژوهشگران این تیم شرکتی به نام Eccrine Systems را تاسیس کرده است. شرکتی که در زمینه ساخت و تولید حس‌گرهای پالایش و دریافت اطلاعات از عروق بدن فعالیت کند. شاید اکنون علاقه‌مند نباشید یکی از این حس‌گرها را خریداری کنید، اما در آینده ممکن است پزشک شما برای تضمین سلامتی به شما پیشنهاد کند یکی از این حس‌گرها را مورد استفاده قرار دهید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟