حملات صوتی با یک بلندگوی 5 دلاری
حمله صوتی به حسگرهای شتاب‌سنج
تحقیقی در دانشگاه میشیگان نشان داد می‌توان با امواج صوتی در فرکانس‌های مشخص (فرکانس تشدید)، حسگرهای شتاب‌سنجی را که امروزه در بسیاری از ابزارها، از گوشی‌های هوشمند و خودروها و ابزارهای پزشکی گرفته تا اینترنت اشیا و ماهواره‌ها وجود دارند، فریب داد.

1606683296_1_0.gif

حسگرهای مورد بررسی در این تحقیق شتاب‌سنج‌های خازنی هستند که تغییرات سرعت دستگاه را در سه بعد می‌سنجند. به‌کمک همین حسگرها است که می‌توانیم با چرخاندن گوشی، ویدئو و عکس‌ها را در ابعاد تمام صفحه ببینیم یا بازی کنیم. در بسیاری از کاربردها براساس خروجی این حسگرها تصمیمات مهم و حیاتی گرفته می‌شود و در نتیجه صحت خروجی آن‌ها اهمیت زیادی دارد. 
این محققان موفق شدند با استفاده از یک بلندگوی 5 دلاری حملاتی صوتی‌ را ترتیب دهند و به‌ طور مثال گام‌شمار Fitbit را به‌گونه‌ای فریب دهند تا بدون برداشتن حتی یک قدم، هزاران گام را ثبت کند. همچنین، موفق شدند با پخش یک موسیقی آلوده به فرکانس‌های صوتی خاص و پخش آن از بلندگوی یک گوشی هوشمند، نرم‌افزار کنترل از راه دور یک اسباب‌بازی را کنترل کنند.
درون این حسگرها یک سیستم فنر ـ وزنه وجود دارد. براساس حرکات دستگاه (و در نتیجه حسگر) وزنه جابه‌جا می‌شود و این جابه‌جایی وزنه درون حسگر سبب تغییر ظرفیت خازن آن و سیگنالی متناسب با این حرکت ایجاد می‌شود. در آینده استفاده از این حسگرها بسیار بیشتر خواهد شد و ابزارهای آینده در تصمیم‌گیری‌های خودکار خود به‌طور فزاینده، بر داده‌های حاصل از چنین حسگرهایی تکیه خواهند کرد و همین امر اهمیت چنین تحقیقی را آشکارتر می‌سازد.

مطلب پیشنهادی

ما خطرناکیم
شبکیه شماره 192

تیموتی تریپل دانشجوی دکتری علوم کامپیوتر معتقد است: «انسان‌ حسگرهایی نظیر چشم، گوش و بینی دارد. ما به حس‌های خود اعتماد داریم و از آن‌ها برای تصمیم‌گیری‌هایمان استفاده می‌کنیم. اما اگر سامانه‌های خودکار نتوانند به حس‌های خود اعتماد کنند، امنیت و قابلیت اطمینان چنین سامانه‌هایی با چالش مواجه خواهند شد.»
این محققان فرکانس‌های تشدید 20 حسگر مختلف از 5 تولیدکننده را به دست آورده‌اند که براساس آن می‌توانند با تولید امواج صوتی مناسب، این حسگرها را به اشتباه بیاندازند. این تنها آسیب‌پذیری دستگاه‌هایی نیست که سیگنال‌های آنالوگ را به‌طور دیجیتال پردازش می‌کنند، فیلترهای پایین‌گذر دیجیتال که فرکانس‌های بالا را از سیگنال حذف می‌‌کنند و نیز تقویت‌کننده‌ها مشکلات امنیتی دارند. به طوری که در برخی موارد این اجزا سیگنال‌های صوتی را به‌گونه‌ای فیلتر می‌کنند که به‌کارگیری روش‌هایی نظیر آنچه محققان میشیگان انجام داده‌اند را ساده‌تر می‌کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟