راه‌کار تازه گوگل برای توسعه‌دهنده‌گان
ساخت ساده‌تر اپلیکیشن با Android Studio 2.0 + لینک دانلود
آندروید استودیو 2.0 محیط توسعه یکپارچه‌ای است‌ که برای ساخت سریع‌تر برنامه‌های با کیفیت آندرویدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. برنامه‌هایی که روی اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها، Android Auto، Android Wear و Android TV اجرا می‌شوند. این محیط توسعه یکپارچه عرضه شده از سوی گوگل به توسعه‌دهندگان این قابلیت را می‌دهد تا طیف گسترده‌ای از برنامه‌های متنوع را با استفاده از یک ویرایش‌گر کدها، ابزارهای تحلیلی کدها و شبیه‌ساز ارائه شده برای این منظور ایجاد کنند.

1606683296_1_0.gif

امروزه سرعت و چالاکی در کانون توجه سیستم‌عامل‌های همراه و برنامه‌های مبتنی بر این پلتفرم قرار گرفته است. با این حال، هنوز هم طراحی این مدل برنامه‌ها با دشواری‌هایی همراه است که همین موضوع روند ساخت و طراحی آن‌ها را با کندی همراه ساخته است. در سال 2013 گوگل به‌طور رسمی اقدام به عرضه یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) به نام آندروید استودیو (Android Studio) کرد. محیطی که برای توسعه سریع برنامه‌های مبتنی بر پلتفرم‌های همراه آندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محیط توسعه فرآیند طراحی برنامه‌ها را سریع‌تر و بصری‌تر از قبل کرده است.

مطلب پیشنهادی

بهترین ابزارهای CSS مناسب برنامه‌نویسان وب
انعطاف‌پذیری برنامه‌نویسی خود را افزایش دهید

در حال حاضر 1.6 میلیارد برنامه‌ آندرویدی در فروشگاه گوگل وجود دارد. فروشگاهی که بیشترین تعداد برنامه کاربردی را در خود جای داده است. اما با گذشت زمان این محیط توسعه یکپارچه به تغییرات اساسی نیاز داشت. به‌طوری که غول جستجوی جهان بر آن شد تا نسخه شماره دو این محیط توسعه را عرضه کند. نسخه جدیدی که به تازگی عرضه شده است، سرعت ساخت و شبیه‌سازی را با پشتیبانی از آخرین نسخه عرضه شده از آندروید و سرویس‌های گوگل پلی افزایش داده است. آندروید استودیو نه تنها در هماهنگی کامل با پلتفرم آندروید قرار دارد، بلکه به جدیدترین توابع در زمینه طراحی برنامه‌ها دسترسی دارد. اگر شما یک طراح آندرویدی هستید، به شما توصیه می‌کنیم از نسخه 2 این محیط توسعه یکپارچه استفاده کنید. این محیط هم اکنون در اختیار طراحان قرار گرفته است. اما آندروید استودیو 2.0 به چه ویژگی‌های شاخصی که به طراحان در فرآیند طراحی سریع‌تر برنامه‌ها کمک می‌کند تجهیز شده است؟ ما در این مقاله چند مورد از این ویژگی‌های برتر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

Instant Run

برای هر طراحی که عاشق ساخت سریع‌تر برنامه‌های کاربردی است، ویژگی اجرای سریع واقعا جالب توجه است. پیاده‌سازی تغییرات و مشاهده بلادرنگ آن‌ها در برنامه‌های در حال اجرا، قابلیتی است که Instant Run در اختیار توسعه دهندگان قرار داده است. با استفاده از شتاب‌دهنده‌های مختلفی اعم از VM تا مبادله منابع مابین برنامه‌ها، Instant Run به‌طرز کاملا محسوسی فرآیند انتظار برای مشاهده تغییرات را کم کرده است. زمانی که روی دکمه Instant Run() کلیک می‌کنید این ویژگی اقدام به تحلیل تغییراتی می‌کند که شما آن‌را پیاده‌سازی کرده‌اید. در ادامه تعیین می‌کند چگونه کدهای جدید به سر راست‌ترین شکل ممکن اجرا شوند. این قابلیت باعث می‌شود هر زمان توسعه دهندگان تغییری در برنامه کاربردی خود پیاده‌سازی کردند، بدون آن‌که نیازی به کامپایل یا نصب دوباره APK داشته باشند، توانایی اجرای برنامه خود را داشته باشند. گوگل در ارتباط با این ویژگی گفته است: «این ویژگی باعث سریع‌تر شدن سرعت ساخت، ویرایش، و اجرای برنامه‌ها می‌شود.» در مورد تعدادی از تغییرات به راه‌اندازی دومرتبه برنامه کاربردی نیاز است، اما در مجموع چرخه تولید نرم‌افزار سریع‌تر از قبل خواهد شد. Instant Run با دستگاه‌های آندرویدی یا شبیه‌سازی که API 14 م(Ice cream sandwitch) یا بالاتر از آن را اجرا می‌کنند، کار می‌کند. گوگل از زمان عرضه پیش‌نمایش این ویژگی در سال گذشته تا به امروز بازخوردهای کاربران را دریافت کرده و مورد بررسی قرار داده بود. ماحصل این بازخوردها پیاده‌سازی یک ویژگی پایدار شده است.

Android Emulator

شبیه‌ساز دستگاه‌های آندرویدی (Android device Emulator) به یکسری قابلیت‌های کلیدی تجهیز شده است. پشتیبانی از پردازنده‌های چند هسته‌ای باعث می‌شود، آزمایش برنامه‌های کاربردی سه برابر سریع‌تر از قبل شود. گوگل در ارتباط با این ویژگی گفته است: «در بیشتر مواقع، در زمان طراحی یک برنامه کاربردی، آزمایش برنامه روی یک شبیه‌ساز آندرویدی سریع‌تر از یک دستگاه واقعی خواهد بود. ویژگی‌های جدیدی همچون اجرای سریع به شکل بسیار مناسبی با این شبیه‌ساز دستگاه‌های آندروید کار خواهد کرد.» بهره‌مندی از Google Play Services دسترسی به توابع بیشتری را امکان‌پذیر می‌سازد. به‌طوری که توسعه‌دهندگان به طیف گسترده‌تری از قابلیت‌های جدید همچون مدیریت تماس‌ها، باتری، شبکه، GPS و.... دسترسی خواهند داشت. همچنین برای افزایش سرعت و کارایی شبیه‌سازی جدید از یک رابط کاربری جدید استفاده شده است. در شبیه‌ساز جدید توانایی کشیدن و رها کردن APKها برای نصب سریع‌تر، تغییر اندازه و مقیاس پنجره، به کارگیری عملیات چند لمسی و خیلی دیگر از قابلیت‌ها در اختیار شما قرار دارد. به کارگیری شبیه‌ساز جدید به راحتی به‌روزرسانی SDK Tools به 25.1.1 یا بالاتر از آن خواهد بود. به‌طوری که یک دستگاه مجازی آندرویدی جدید را در اختیار خواهید داشت.

Cloud Test Lab

یک‌مرتبه بنویسید و همه جا اجرا کنید. این بهترین توصیفی است که در ارتباط با این ویژگی می‌توان بیان کرد. بهبود کیفیت برنامه‌های کاربردی با آزمایش آسان و سریع آن‌ها روی طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های آندرویدی فیزیکی در Cloud Test Lab و جالب‌تر از آن از درون آندروید استودیو ارمغان این ویژگی است. قابلیت جدیدی که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های کاربردی خود را روی طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های آندرویدی و دستگاه‌هایی که در مقیاس کلاود پیکربندی شده‌اند مورد آزمایش قرار دهند.

App indexing code Generation & Test

از این پس قابلیت جدیدی در اختیار کاربران برنامه‌ کاربردی شما قرار خواهد گرفت تا در جستجوی گوگل (Google Search) این توانایی را داشته باشند تا سریع‌تر برنامه شما را پیدا کنند. این‌کار از طریق توابع شاخص‌گذاری برنامه در اختیار توسعه دهدگان قرار دارد. آندروید استودیو 2.0 به شما کمک می‌کند تا ساختار URL را در کدهای برنامه‌‌تان و همچنین خصلت‌هایی را در فایل AndroidManifest.xml اضافه کنید. اطلاعاتی که توسط سرویس شاخص‌گذاری کاربردی گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از آن‌که URLها در برنامه اضافه شدند، این توانایی را دارید تا کدهای شاخص‌گذاری که در برنامه قرار گرفته‌اند را مورد آزمایش و اعتبارسنجی قرار دهید.

GPU Debugger Preview

برای توسعه‌دهندگانی که در حال طراحی بازی‌ها یا برنامه‌هایی بر مبنای Open GL ES هستند، این ویژگی جالب توجه است. شما این توانایی را دارید تا هر فریم و وضعیت GL را درون دیباگر GPU مورد بررسی قرار دهید. تشخیص و عیب‌یابی مشکلات رندرینگ GL با استفاده از ضبط و تحلیل استریم‌ GPU دستگاه آندرویدی از قابلیت‌های این ویژگی جدید به شمار می‌رود.

IntelliJ 15 update

آندروید استودیو بر مبنای پلتفرم کلاس جهانی  اینتلیج آیدیا کدینگ ساخته شده است. برای اطلاع از جدیدترین ویژگی‌های IntelliJ به این آدرس مراجعه کنید.

برای دانلود جدیدترین نسخه عرضه شده از آندروید استدیو 2.0 به این آدرس مراجعه کنید. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟