دنیای دوربین
از عکس‌های ماشینی تا بینی سگ!
شناسایی چهره و اشیاء کاربردی که شاید سال‌ها پیش فقط در داستان‌های علمی تخیلی می‌شد در موردش صحبت کرد، حالا به یکی از حوزه‌های در دسترس عموم تبدیل شده است. چنین روشی دیگر به شناسایی تبهکاران در تصاویر دوربین‌های مداربسته محدود نیست، بلکه از دوچرخه و عابرپیاده گرفته تا بینی‌سگ را می‌توان با روش‌های یادگیری ماشین و پردازش تصویر، شناسایی و دسته‌بندی کرد.

1606683296_1_0.gif

داده‌های جمع‌آوری شده به این روش کاربردهای زیادی خواهند داشت. از این داده‌ها می‌توان برای بهبود مدیریت شهری استفاده کرد یا عکس‌های جعلی ساخت و دیگران را فریب داد. طبق معمول، کاربردها متنوع هستند و می‌توان آن‌ها را مفید یا مضر دانست؛ بستگی دارد از چه دیدی نگاه کنید.

عکس‌های ماشینی

 با گسترش استفاده از الگوریتم‌هایی که قادرند از داده‌ها بیاموزند، شرکت‌هایی نظیر گوگل و فیس‌بوک موفق شده‌اند سامانه‌هایی عرضه کنند که توانایی تشخیص چهره و اشیاء را دارند. حال این شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی علاوه بر تشخیص تصاویر به تولید آن‌ها با استفاده از همین روش روی آورده‌اند. گروه کوچکی از محققان انویدیا در فنلاند سامانه‌ای توسعه داده‌اند که قادر است هزاران عکس از افراد معروف را تحلیل کند، الگوهایی را در آن‌ها بیابد و بر اساس آن، عکس‌هایی جعلی بسازد. این سامانه نه تنها عکس‌های جعلی از انسان می‌سازد بلکه قادر است تصاویر باورپذیری از اشیاء و جانداران را جعل کند. هدف از این‌کار تسریع فرآیند تولید محتوا برای مصارفی نظیر بازی‌های ویدیویی، فیلم‌ها و سایر رسانه‌ها است. شبکه‌های عصبی کمک می‌کنند درون هزاران عکس از یک خودرو، الگوهایی را بیابیم. حالا این امکان وجود دارد که بتوانیم از این الگوها استفاده کرده و عکسی از یک خودرو بسازیم. اگرچه کیفیت تصاویر جعلی تولید شده توسط محققان انویدیا قابل مقایسه با عکس‌های  دوربین‌های دیجیتال نیست، اما وقتی آن‌ها را روی نمایشگرهای بزرگ تلفن‌های همراه می‌بینیم باز هم از شفافیت و جزییات آن شگفت زده می‌شویم. محققان انویدیا مدعی هستند که این روش را می‌توان به مرحله‌ای از پیشرفت رساند که برای تولید تصاویر سه‌بعدی قابل استفاده در بازی‌های ویدیویی و فیلم‌ها از آن‌ها استفاده کرد.  انویدیا برای ساخت این تصاویر جعلی از شبکه‌های GAN استفاده کرده است. در این روش از دو شبکه عصبی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها تصاویر را تولید کرده  و دیگری، آن‌چه تولید شده را داوری می‌کند. به بیان ساده‌تر یکی از شبکه‌ها همه تلاش خود را می‌کند تا شبکه دیگر را فریب دهد و شبکه دیگر تلاش می‌کند که فریب تصاویر جعلی تولید شده را نخورد.


 نتیجه ۱۸ روز پردازش که از تصویری با وضوح بسیار پایین آغاز شده و در نهایت به تصویری بسیار با کیفیت می‌رسد.

بینی‌نگاری!

استارت‌آپ چینی Megvii که بیشتر به عنوان یک تامین‌کننده نرم‌افزارهای تشخیص چهره شناخته می‌شود در نظر دارد دایره فعالیت خود را به قلمرو حیوانات گسترش دهد و خدمات تشخیص چهره سگ را بر مبنای اسکن بینی حیوان ارائه دهد. این فناوری بر مبنای این ایده کار می‌کند که الگوهای بینی هر سگ‌ درست مثل اثر انگشت انسان، منحصر به فرد هستند. برخلاف اکثر روش‌های متداول مبتنی بر نصب تراشه‌ها، این شرکت معتقد است که شناسایی بینی سگ به این روش ارزان‌تر تمام می‌شود و آزار کمتری به حیوان می‌رساند. استفاده از ثبت اثر بینی سگ‌ها، روشی است که هم‌اکنون نیز استفاده می‌شود و فرآیندی مشابه انگشت‌نگاری با جوهر است. اما  Megvii  این‌کار را بر اساس عکس‌هایی انجام می‌دهد که صاحب سگ از بینی سگ خود گرفته و در اختیار شرکت قرار داده است. سامانه هوشمند بر اساس این عکس، ویژگی‌های کلیدی و منحصربه‌فرد بینی سگ را شناسایی کرده و در پایگاه داده ثبت می‌کند. این شرکت مدعی است که می‌تواند سگ را با دقت ۹۵ درصد شناسایی کند و با کامل‌تر شدن پایگاه داده، این دقت را بهبود بخشد. ایده استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی سگ‌ها موضوع جدیدی نیست. یک نرم‌افزار موبایل به‌نام Finding Rover از تشخیص چهره برای یافتن سگ‌های گمشده استفاده می‌کند.  این نرم‌افزار موبایل بر اساس الگوریتم یادگیری ماشینی کار می‌کند که توسط دانشگاه یوتا توسعه داده شده است. شرکت  Megvii معتقد است شناسایی سگ با استفاده از تشخیص بینی، نه تنها در یافتن سگ‌های گمشده کاربرد خواهد داشت بلکه به پایش رفتار سگ‌ها در مکان‌های عمومی کمک می‌کند.

 
شناسایی الگوهای بینی سگ، به یافتن سگ‌های گم‌شده و پایش رفتار آن‌ها در شهر کمک می‌کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟