هوش مصنوعی مراقب ماست
هوش مصنوعی در حال پیشرفت است و دیگر به حضور این موجود ناشناخته در لابه‌لای خبرهایی که می‌خوانیم و می‌شنویم عادت کرده‌ایم. این موجود نادیده می‌تواند به زبان چینی شعر بگوید. هوش مصنوعی تا کجا در زندگی ما پیش خواهد رفت؟ تا کجا مراقب ما خواهد بود؟ هوش مصنوعی دیگر یک داستان نیست؛ واقعیت محضی است که باید مراقبش باشیم.

1606683296_1_0.gif

مایکروسافت به‌تازگی به برنامه XiaoIce که یک برنامه محاوره‌ای هوشمند است، آموخته که با دیدن یک عکس، اشعار چینی بسراید! آنچه را این برنامه تحویل می‌دهد نمی‌توان اشعار ناب چینی دانست، اما این اقدام به‌عنوان گامی مهم در زمینه تقلید سامانه‌های هوشمند از انسان قابل‌توجه است. این نخستین‌بار نیست که به‌منظور سرودن خودکار شعر، سامانه‌ای هوشمند ارائه‌شده، اما ماشین مایکروسافت، نخستین نمونه در نوع خود است که با الهام از یک عکس قادر به سرودن اشعاری به زبان چینی است. 

هوش مصنوعی مراقب ماستشکل1 - نمونه‌ای از شعری که برنامه هوشمند مایکروسافت با دیدن این عکس سروده است. شعر به زبان چینی بوده و شما در اینجا ترجمه‌ای از آن را به زبان انگلیسی می‌بینید
آموزش دادن یک سامانه هوش مصنوعی برای این‌که بتواند توصیفاتی متنی برای یک عکس تولید کند، چالشی مهم در حوزه یادگیری ماشینی محسوب می‌شود. اگر ما بتوانیم سامانه‌ای بسازیم که قادر باشد یک عکس را همان‌طوری که ما می‌بینیم دیده و توصیف کند، خواهیم توانست سامانه‌هایی بسازیم که در آینده مثل ما دنیای اطراف خود را دیده و درک کنند.
محققان برای XiaoIce قوانینی تعیین کردند که بر اساس آن‌ها شعر تولید شود. سامانه بر اساس شبکه‌های عصبی کار می‌کند و یک بخش از آن مسئول سرودن شعر و بخش دیگر، مسئول داوری شعر است. زمانی‌که بخش داوری به این نتیجه برسد که در سرودن شعر، قوانین رعایت شده و شعر ساختار مناسبی دارد، آن را به‌عنوان خروجی تحویل می‌دهد. در این مرحله، اشعار خروجی از سامانه توسط محققان بررسی می‌شوند و در صورت مطلوب نبودن نتیجه، پارامترهای سامانه را تنظیم می‌کنند تا زمانی که نتیجه به حد مطلوب برسد. 


مدت‌هاست که مایکروسافت روی حل این مشکل کار می‌کند که از جمله نتایج آن، سامانه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی بوده که قادر به توصیف شاعرانه عکس به زبان انگلیسی است. اما سرودن شعر به زبان چینی قواعد متفاوتی دارد و حتی برای انسان هم کار ساده‌ای نیست.
Chutian Xiao، یکی از محققان شعر انگلیسی از دانشگاه دورهام معتقد است: «یادگیری شعر و سرودن اشعار به زبان‌های مختلف، نیازمند مهارت ویژه‌ای است.» و البته کار برای ماشین‌‌ها، بسیار هم دشوارتر است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟