دنیای امواج نامریی؛ دیدن با سیگنال‌های رادیویی
در آینده هوش مصنوعی در دنیای همراه کمک‌های زیادی به ما خواهد کرد. مثلا ما قادر خواهیم بود با تجزیه و تحلیل سیگنال‌های وای‌فای و با کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین فردی را که در پشت یک دیوار پنهان شده شناسایی کنیم و او را زیر نظر بگیریم.

1606683296_1_0.gif

دهه‌هاست که دانشمندان به دنبال ابداع دستگاهی هستند که بتوان به کمک آن، سوی دیگر موانع و دیوارها را دید. آن‌ها در سال‌های اخیر موفق شده‌اند با کمک امواج وای‌فای به چنین هدفی نزدیک شوند و افرادی را که در آن‌سوی دیوار حضور دارند، تشخیص دهند. البته روش‌های فعلی ایرادهایی هم دارد، به‌عنوان مثال سیگنال بازگشتی بسیار ضعیف است. محققان دانشگاه ام‌آی‌تی موفق شده‌اند با کمک یادگیری ماشین راهکاری برای رفع این چالش بیابند. فناوری ابداعی آن‌ها نه تنها قادر به شناسایی حرکات افراد است، بلکه  مشخص می‌کند آن فرد مشغول چه کاری است. البته این دستاورد هنوز تهدیدی برای حریم خصوصی  محسوب نمی‌شود، زیرا این فناوری جدید فقط طرحی بسیار ساده از فرد را بازسازی می‌کند.

دیدن با سیگنال های رادیویی سامانه RF-Pose، فردی را که وارد اتاق می‌شود، ردیابی می‌کند و حتی اگر پشت دیوار باشد، موقعیت و حرکاتش را تخمین می‌زند. ردیف اول: تصاویر مرجعی که با دوربین گرفته‌شده‌اند. ردیف وسط: سامانه بر اساس سیگنال‌های رادیویی دریافتی، محل نقاطی از بدن را تخمین می‌زند. ردیف آخر: طرحی ساده از فرد به دست می‌آید.

این سامانه هوشمند موسوم به RF-Pose با ارسال سیگنال‌های وای‌فای و دریافت بازتاب‌ این سیگنال‌ها و تجزیه‌وتحلیل این داده‌ها، فرآیند تشخیص را انجام می‌دهد. ویژگی جالب RF-Pose این است که بدون شناسایی چهره و فقط بر اساس الگوهای حرکتی قادر به شناسایی افراد است. این سامانه بعد از آموزش دیدن توسط ۱۰۰ داوطلب موفق شد با دقت ۸۳ درصد و تنها بر اساس سبک راه رفتن، افراد را شناسایی کند. این محققان  بر کاربردهای پزشکی این فناوری تأکید دارند و امید دارند که استفاده از آن بر همین کاربردها متمرکز شود. بااین‌حال می‌توان  کاربردهای متنوعی نظیر استفاده در حوزه بازی‌سازی یا کاربردهای امنیتی را نیز  برای آن متصور بود. 

 
توسعه‌دهندگان RF-Pose در تلاش هستند تا  از طریق رمزگذاری داده‌ها و امکان غیرفعال کردن سامانه توسط فرد، مانع سوءاستفاده‌های احتمالی از چنین فناوری شوند. لازم به ذکر است  سرپرست این پروژه، دینا کتابی، از آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی دانشگاه ام‌آی‌تی  است

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟