خودران یا خودخوان!
خودران‌ها چهره شما را می‌خوانند
به تازگی یکی از خودران‌های شرکت اوبر با عابری تصادف کرد و او را کشت. بررسی‌های پلیس مشخص کرده که راننده اوبر چندثانیه نگاهش را از جاده برداشته و همین کافی بوده تا خودران به عابرپیاده برخورد کند. این تصادف که نخستین حادثه مرگبار از این نوع است، انتقادات زیادی را برانگیخت...

1606683296_1_0.gif

به تازگی یکی از خودران‌های شرکت اوبر با عابری تصادف کرد و او را کشت. بررسی‌های پلیس مشخص کرده که راننده اوبر چندثانیه نگاهش را از جاده برداشته و همین کافی بوده تا خودران به عابرپیاده برخورد کند. این تصادف که نخستین حادثه مرگبار از این نوع است، انتقادات زیادی را برانگیخت. حالا مهندسان و استارت‌آپ‌ها در تلاش هستند تا فناوری‌هایی عرضه کنند که شاید در آینده از بروز اتفاقات مشابه جلوگیری شود. اهمیت این تلاش زمانی آشکارتر می‌شود که بدانیم در آینده خودران‌های بیشتری به جاده‌ها و خیابان‌ها راه خواهند یافت.


شرکت Renovo قصد دارد با کمک هوش‌مصنوعی و پایش رفتار راننده و مسافران خودران، از بروز تصادفات جلوگیری کند.

Renovo Auto یکی از این استارت‌آپ‌ها است. شرکتی که با هدف یکپارچه‌سازی نرم‌افزارهای مورد استفاده خودران‌ها، سیستم‌عاملی اختصاصی برای خودران‌ها طراحی کرده است. Renovo به منظور کاهش تصادفات خودران‌ها، روی سامانه‌ای کار می‌کند که بر میزان توجه راننده خودران نظارت کرده و حتی با نظارت بر حالات چهره مسافران خودران و نیز عابران پیاده، درک بهتری از احساسات مسافران خودران و افراد خارج از خودران به دست می‌دهد. این شرکت به منظور دستیابی به این هدف، با استارت‌‌آپی در حوزه هوش‌مصنوعی با نام Affectiva همکاری می‌کند. فناوری حاصل قادر است علاوه بر رصد عملکرد راننده حتی زمانی‌که خودران به‌طور خودکار مسیر را طی می‌کند، بر حالات روانی مسافران نیز نظارت داشته باشد تا از امنیت آن‌ها در خودران اطمینان حاصل شود. Affectiva با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق، نرم‌افزار خود را بگونه‌ای آموزش داده که قادر به درک واکنش‌های احساسی افراد مختلف از فرهنگ‌های مختلف باشد. Renovo با نشاندن این نرم‌افزار روی سیستم‌عامل خود، داده‌‌های حاصل از دوربین‌های نصب‌شده در داخل و خارج خودرو را تحلیل می‌کند. Affectiva مدعی است، این نرم‌افزار قادر به سنجش هفت ویژگی احساسی خشم، حقارت، تنفر، ترس، شادی، غم و غافلگیری بوده و علاوه بر این، قادر به شناسایی 20 حالت چهره نیز است. به این ترتیب، اگر به‌طور مثال خودران به این نتیجه برسد که مسافر ترسیده، می‌تواند به‌طور خودکار میزان سرعت را کاهش دهد یا اگر راننده بی‌احتیاطی کند، به او هشدار می‌دهد. لازم به ذکر است که Renovo تنها شرکتی نیست که روی ابزارهای پایش راننده کار می‌کند. با این حال Heiser مدعی است که فناوری این شرکت بر خلاف رقبا، بسیار زودتر وارد بازار خواهد شد. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟