ساخت دوربین کروی با الهام از اوریگامی
حتی دوربین بهترین تلفن‌های همراه امروزی قادر به ثبت دقیق و بی‌اشکال سوژه‌های ما نیستند که بخش مهمی از این ایراد مربوط به حسگر تصویر این دوربین‌ها است. این حسگر مسطح نمی‌تواند تصاویر یک لنز منحنی را به طور صحیح ثبت کند.

1606683296_1_0.gif

محققان دانشگاه Wisconsin–Madison به سرپرستی Zhenqiang (Jack) Ma برای ساخت حسگر‌های تصویرگیری دیجیتال منحنی روشی پیشنهاد داده‌اند که از ویژگی‌‌های تحدب چشم مرکب حشرات و یا تقعر چشم پستانداران تقلید می‌کند. با این دستاورد می‌توان انتظار داشت که در آینده امکان عرضه دوربین‌هایی با میدان دید بی‌نهایت، زاویه‌ دید وسیع‌تر، اعوجاج کمتر و افزایش چشمگیر چگالی عناصر تصویر (پیکسل‌ها) فراهم شود. 

 حسگر جدید می‌تواند به‌شکل مقعر (سمت چپ) و محدب (سمت راست) درآید.

اگرچه حسگرهای تصویری منحنی پیش از این نیز وجود داشته‌اند و مزایای آن‌ها در مقایسه با نمونه‌های مسطح شناخته شده است، اما تاکنون به‌دلیل چالش‌های موجود در تولید، چنین حسگر‌هایی به طور انبوه تولید نشده‌اند. Ma برای غلبه بر این چالش از شیوه کاغذ و تای ژاپنی (اوریگامی) الهام گرفته است. این محققان پیکسل‌ها را به صورت اشکال هندسی تکرارشونده بر روی یک ورقه نازک و مسطح انعطاف‌پذیر از جنس سیلیکون موسوم به نانوغشا (nanomembrane) که روی یک بستر انعطاف‌پذیر قرار داده شده نقش کردند. با قرار دادن این پوسته روی یک سطح گنبدی شکل حسگری محدب و با قرار دادن بر روی یک سطح کاسه‌ای شکل، یک حسگر به دست آمد. می‌توان این پوسته‌ها را به‌شکل ساختارهای شش ضلعی و پنج ضلعی تقسیم‌بندی کرد و این تقسیم‌بندی را ادامه داد تا به سطح بالایی از چگالی پیکسل‌ها دست‌ یابیم، به طوری که بین این پیکسل‌ها جای خالی باقی نماند. در این صورت می‌توانیم آن را به هر شکلی که بخواهیم درآوریم. نمونه اولیه‌ای که این محققان ارائه کرده‌اند قطری حدود 7 میلی‌متر دارد و برای استفاده در کاربردهایی نظیر تلفن‌های همراه خیلی بزرگ است. اما به‌گفته محققان می‌توان ابعاد آن را باز هم کوچک‌تر کرد. 
به‌عقیده Ma: «این غشا دستاورد مهمی در حوزه تصویرگیری محسوب می‌شود.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟