فناوری هایی که به تاریخ خواهند پیوست
با این فناوری‌ها تا پنج سال آینده خداحافظی کنید!
در یک دهه گذشته با فناوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزارهای مختلفی خداحافظی کردیم. برخی از آن‌ها همچون نوار کاست‌ها، مانتیورها و تلویزیون‌های CRT شهرت زیادی داشتند و برخی از کاربران تا همین اواخر از آن‌ها استفاده می‌کردند، اما اکنون این‌گونه نیست و حتا هیچ کاربری وجود ندارد که بخواهد به جای یک مانیتوری LED یک صفحه‌نمایش CRT بزرگ روی میز کامپیوتر خود قرار دهد. با ورود به سال میلادی 2020 زمان خداحافظی با برخی از فناوری‌ها رسیده است و به نظر می‌رسد تا پنج سال آینده این فناوری‌ها به تاریخ بپیوندند و تنها خاطره‌ای از آن‌ها بر جای بماند.

1606683296_1_0.gif

هدفون‌های سیمی

هدفون‌های سیمی به پایان عمر خود نزدیک می‌شوند و تقریبا همه کاربران نشانه‌های از میان رفتن این فناوری را مشاهده کرده‌اند. بارزترین مثال در این زمینه حذف جک هدفون 2.5 میلی‌متری از گوشی‌های هوشمند و برخی دیگر از کالاهای مصرفی است. این هدفون‌ها باید مدت‌ها پیش به تاریخ می‌پیوستند، اما به دلیل عدم کارایی هدفون‌های بی‌سیم بلوتوثی موفق شدند چند سالی بیشتر در میان کاربران باشند. امروزه هدفون‌های بی‌سیم مجهز به فناوری بلوتوث با ارائه قابلیت‌هایی همچون صدای فراگیر، کاهش نویز، طول عمر باتری بالا و اتصال ساده به دستگاه‌های مختلف توانسته‌اند جایگاه خوبی نزد کاربران پیدا کنند. حتا نمونه‌های ارزان‌قیمت هدفون‌های بی‌سیم نیز عملکرد خوبی دارند.

کنترل از راه دور و کنترل‌های فیزیکی

همان‌گونه که می‌دانید دستیاران صوتی آمازون، اپل و گوگل همانند یک کالای عادی در بیشتر خانه‌ها استفاده می‌شوند. کاربری در خانه می‌گوید: الکسا چراغ‌ها را روشن کن و چراغ‌های هوشمند روشن می‌شوند، بدون آن‌که نیازی به لمس دکمه‌ها و سوییچ‌های فیزیکی باشد. تقریبا چند سالی است سوییچ‌های هوشمند به شکل تجاری و انبوه به بازار وارد شده‌اند و یکپارچگی خوبی با بلندگوهای هوشمند گوگل هوم، الکسا آمازون و محصولات شیائومی پیدا کرده‌اند. یک چنین فناوری به تدریج در حال جایگزین شدن به جای کنترل از راه دور است تا فرامین به شکل صوتی برای دستگاه‌ها ارسال شود. در حال حاضر شما می‌توانید یک تلویزیون هوشمند سامسونگ در خانه داشته باشید و برنامه هوشمند سامسونگ را روی گوشی خود نصب کنید و به شکل صوتی فرامین را برای تلویزیون قرائت کنید. حتا خود کنترل از راه دور تلویزیون‌ها نیز قابلیتی برای دریافت دستورات صوتی دارند.

دستگاه‌ها و کنسول‌های بازی

کنسول‌های بازی نیز در حال نزدیک شدن به پایان عمر خود هستند. این کنسول‌ها به پردازنده‌ها و تجهیزات قدرتمندی تجهیز شده‌اند و به خوبی از پس انجام بازی‌های کامپیوتری بر می‌آیند، اما جایگزین بهتری برای آن‌ها پیدا شده است. رایانش ابری به اندازه‌‌ای قدرتمند شده که می‌تواند جایگزین کنسول‌های بازی شود و انتظار می‌رود در چند سال آینده بیشتر گیمرها رایانش ابری را جایگزین کنسول بازی کنند! سرویس‌های بازی مبتنی بر ابر همچون اتادیا گوگل و پروجکت‌ ایکس مایکروسافت اجازه می‌دهند بدون نیازی به کنسول بازی با بهترین کیفیت و سرعت ممکن از دستگاه‌های هوشمند همچون گوشی‌های هوشمند، کامپیوتر و تلویزیون برای انجام بازی‌ها استفاده کنید. به عبارت دقیق‌تر انجام پردازش‌های سنگین روی ابر انجام می‌شود و شما فقط از دستگاه‌های خود برای انجام بازی‌ها استفاده می‌کنید.

دوربین دیجیتال

نزدیک به 32 سال است که دوربین‌های دیجیتال در کنار ما قرار دارند و جایگزین شایسته‌ای برای دوربین‌های آنالوگ بودند، اما گوشی‌های هوشمند توانسته‌اند با دوربین‌های با کیفیت‌تر، کوچک‌تر و با دقت بسیار بالا دوربین‌های دیجیتال را به حاشیه برانند. تجربه کاربری عکاسی با دوربین گوشی‌هایی همچون گلکسی نوت 10 واقعا اعجاب‌برانگیز است. گوشی که حتا در شب نیز عکس‌هایی با نویز بسیار کم می‌گیرد. تا پنج سال آینده دوربین‌های دیجیتال عمدتا از سوی شاغلان صنعت تبلیغات، مد و رویدادهای ورزشی خریداری و استفاده می‌شود و کاربران کمی به سراغ خرید آن‌ها می‌روند. جالب آن‌که در برخی موارد می‌توان لنزهایی روی گوشی هوشمند نصب کرد تا عکس‌های جالب‌تری توسط گوشی‌ها گرفته شود. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود تا پنج سال آینده دوربین‌های دیجیتال به یک کالای خاص تبدیل شوند.

سامانه‌های قفل

قفل‌های امروزی دیگر آن کاربرد سابق را ندارند و حتا افراد عادی نیز می‌توانند این قفل‌ها را باز کنند. در مقابل فناوری‌های دیگری همچون مادون قرمز و فناوری‌های زیستی نه تنها به هوشمندتر شدن تجهیزات کمک می‌کنند، بلکه اجازه می‌دهند قفل درب‌ها به شکل خودکار و بر مبنای الگوهای خاصی باز شود. در این حالت نیازی نیست برای ورود به خانه از یک ریموت کنترل استفاده کنید یا از ماشین پیاده شوید و قفل درب را باز کنید. درب خانه به محض تعامل با ماشین و بر مبنای برچسب‌های RFID یا در نمونه‌های خاص‌تر با لمس دست یا سایر ویژگی‌های زیستی درب‌ها را باز می‌کند.

لامپ‌های رشته‌ای

لامپ‌های رشته‌ای که به آن‌ها لامپ‌های حبابی نیز گفته می‌شود به انتهای مسیر رسیده‌اند و تا پنج سال آینده به تاریخ خواهند پیوست. امروزه لامپ‌های LED در هر مکانی قرار دارند. این لامپ‌ها در هر مکانی وجود دارند و ضمن طول عمر بالا و مصرف پایین بازدهی نور بالایی دارند و جایگزین خوبی برای لامپ‌های دیگر همچون فلورسنت هستند.

فناوری نسل دوم شبکه‌های ارتباطی

دیگر در هیچ کجای دنیا از فناوری نسل دوم تلفن‌های همراه استفاده نمی‌شود و همه کشورها آن‌را با فناوری نسل سوم و چهارم جایگزین کرده‌اند. تا پنج سال آینده این فناوری برای همیشه به تاریخ خواهد پیوست.

هارددیسک‌های قابل حمل

شاید تعجب کنید که بگوییم تا پنج سال آینده هارددیسک‌های قابل حمل کمترین میزان فروش را تجربه خواهند کرد و به عبارتی به پایان عمر خود نزدیک خواهند شد. بازهم فناوری ابر موفق شده‌ است گزینه‌های بهتری نسبت به هارددیسک‌های قابل حمل ارائه کند. عدم خرابی، دسترسی همیشگی به داده‌ها و اطمینان از بابت عدم به سرقت رفتن اطلاعات باز باعث خواهند شد کاربران از رویکردهای ابرمحور استفاده کنند. در نتیجه تولیدکنندگان میزان تولید را کاهش خواهند داد و شاید تنها در برخی از کشورها که دسترسی به اینترنت با سرعت پایین و قیمت زیاد در دسترس است از هارددیسک‌های قابل حمل استفاده شود.

دیسکهای بلوری و دی‌وی‌دی

دیسک‌های بلوری قرار بود انقلابی در صنعت ذخیره‌سازی دیسک‌ها به وجود آورند، اما این‌گونه نشد و به دلیل قیمت بالای دیسک‌های خام و تجهیزات جانبی استقبال خوبی از آن‌ها به عمل نیامد. در ارتباط با دی‌وی‌دی‌ها اوضاع کمی فرق می‌کند، اما بازهم نشانه‌های پایان عمر مشاهده می‌شود. شاید با خود بگویید که این‌گونه نیست. اما به این پرسش پاسخ دهید آخرین باری که یک دی‌وی‌دی خریداری کردید چه زمانی بود؟ شاید بگویید نزدیک به یک سال پیش و شاید بگویید همین یک ماه پیش که رفتم یک بازی بخرم. درست است که این دیسک‌ها ممکن است برای ذخیره بازی‌های پلی‌استیشن یا کامپیوترهای شخصی استفاده شوند، اما واقعیت این است که با حذف کنسول‌های بازی دیگر نیزی به استفاده از دی‌وی‌دی‌ها وجود نخواهد داشت. امروزه بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند به جای خرید دیسک‌های بازی با قیمت بالا، بازی‌های آنلاین انجام دهند یا حتا بازی‌ها را از اینترنت دانلود کنند. با این حساب یک حافظه فلش به تنهایی می‌تواند جای صدها دی‌‌وی‌دی را پر کند.

تلویزیون‌های کابلی

خاستگاه این تلویزیون‌ها کشور امریکا بود. این تلویزیون‌ها اولین بار در سال 1948 در این کشور متولد شدند. روزگاری که هنوز تلویزیون‌های دیجیتال و دیش‌های ماهواره‌ای به شکل عمومی و فراگیر استفاده نمی‌شدند و حتا اختراع هم نشده بودند. این تلویزیون‌ها موفق شدند در کشورهایی همچون ایالات متحده، ژاپن، کانادا و برخی از کشورهای اروپایی به حیات خود ادامه دهند، اما فناوری‌های اینترنت‌محور و سرویس‌های مبتنی بر اینترنت که اجازه می‌دهند کاربران با پرداخت مبالغ کم و برخی موارد رایگان به برنامه‌ها دسترسی داشته باشند، باعث می‌شوند تلویزیون‌های کابلی تا پنج سال دیگر به تاریخ محلق شوند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟