حل مشکلات با امواج
LiShield ابزاری برای جلوگیری از تصویربرداری غیرمجاز
استفاده از انواع روش‌های تصویربرداری کمک زیادی در حل مشکلات روزمره ما می‌کند. اغلب اوقات گمان می‌کنیم که در زندگی عادی، نورهای مرئی بیشتر به کار ما می‌آیند، اما علاوه بر نور مرئی، امواجی با طول موج‌های مختلف هم می‌توانند مشکلات بزرگی از زندگی روزمره ما را رفع کنند؛ از مشکل تصویربرداری‌های غیرمجاز با تلفن‌ همراه گرفته تا به‌کارگیری اشارات دست برای کنترل لوازم خانه.

1606683296_1_0.gif

تصویربرداری غیرمجاز از جمله چالش‌هایی است که برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها، کنسرت‌ها یا سینماداران با آن مواجه‌اند. اگرچه به بازدیدکنندگان اعلام می‌شود که نباید در چنین مکان‌هایی عکس گرفت، اما در عمل این توصیه‌ها و هشدارها راه به جایی نمی‌برد زیرا بسیاری از افراد تلفن‌هایی در جیب دارند که مجهز به دوربین هستند. اما برای مقابله با این مشکل راهکارهایی نیز پیشنهاد شده است. به عنوان مثال، با استفاده از نورپردازی هوشمندانه می‌توان تا حد زیادی مانع از تصویربرداری‌های غیرمجاز شد. در این روش چراغ‌های LED که با سرعت بسیار زیادی چشمک می‌زنند، در روند تصویرگیری حسگرهای دوربین‌های تلفن‌های همراه اختلال ایجاد می‌کنند. با چشمک زدن این نورها که برای چشم انسان نامرئی هستند و آسیبی هم به چشم نمی‌زنند، نوارهایی در تصاویر گرفته شده ایجاد می‌شود. در این صورت می‌توان امیدوار بود که در رویدادهای زنده نظیر نمایشگاه‌ها و اجراهای تئاتر و یا در سینماها، کسی قادر به گرفتن عکس و فیلم نباشد. Xinyu Zhang استادیار مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید:‌ «ما با این روش موفق شدیم فرآیند حفظ حریم خصوصی را خودکار کنیم.» این سامانه که LiShield نام دارد از محدودیت‌های تصویربرداری دوربین‌های دیجیتال نظیر نمونه‌های مورد استفاده در تلفن‌های همراه به نفع خود استفاده می‌کند. دوربین‌های دیجیتال برای تصویربرداری در هر لحظه فقط یک ردیف از پیکسل‌ها را نوردهی می‌کنند. به بیان دیگر، تصویر ردیف به ردیف (و نه هم‌زمان) نوردهی می‌شود. سامانه‌ ارائه شده از سوی این محققان به‌گونه‌ای چشمک‌ زدن نورها را تنظیم می‌کند که برخی از این ردیف‌ها بیش از حد نور دیده و برخی کمتر از حد نیاز نور ببینند. در نتیجه در عمل با تصویری مواجه خواهیم بود که در آن نوارهای روشن و تاریک دیده می‌شود. سرعت بالای چشمک ‌زدن این نورها برای چشم محسوس نیست و شخص را آزار نمی‌دهد.

در گذشته تلاش‌هایی برای دستیابی به چنین هدفی صورت گرفته بود. به طور مثال، استفاده از نور مادون قرمز پرقدرت که مانع از گرفتن تصویر می‌شد، اما چنین نورهایی باعث آسیب رسیدن به چشم انسان می‌شوند. به همین دلیل در LiShield از نور مرئی استفاده شده است. چنین سامانه‌ای را می‌توان به‌سادگی در چراغ‌های LED هوشمند موجود در بازار گنجاند. LiShield محدودیت‌هایی نیز دارد. نخست اینکه فقط در فضاهای داخلی قابل استفاده است و بر روی دوربین‌های حرفه‌ای که تصویر را به‌طور یک‌جا ثبت می‌کنند بی‌اثر است. یکی از راه‌های مختل کردن این سیستم استفاده از نور محیطی پرقدرت‌تر است. با این حال، همچنان ردی از نوارها در عکس‌های گرفته شده با تلفن همراه وجود خواهد داشت که می‌توان با استفاده از توان پردازشی سرورها اثرات این نوارها را در تصاویر یافت و از انتشار آن‌ها در شبکه‌های مجازی جلوگیری کرد. LiShield در شرایط کنترل شده آزمایش شده است و برای استفاده گسترده، نیازمند بررسی‌ها و بهبود‌های بیشتری است. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟