تراشه بعدی کوالکام
20/02/1396 - 19:02
اسنپدراگون 845 با فرآیند تولید 7 نانومتری قدرتمندتر و کارآمدتر می‌شود
طبق تازه‌ترین گزارش‌های به دست آمده، ظاهرا تولید سیستم روی چیپ (SoC) اسنپدراگون 845 کوالکام با بهره‌گیری از فرآیند تولید 7 نانومتری تقریبا قطعی شده است. ظاهرا هم اکنون شرکت TSMC در مرحله آزمایشی تولید تراشه‌های 7 نانومتری به سر می‌برد و احتمالا همکاری اصلی کوالکام برای تولید اسنپدراگون 845 خواهد بود. با سایت شبکه همراه باشید.

حتما می‌دانید که هنوز مدت زمان زیادی از معرفی تراشه اسنپدراگون 835 کوالکام و استفاده از آن در اسمارت‌فون‌های مختلف نمی‌گذرد. نسخه اصلی پرچمداران سامسونگ یعنی دو گوشی گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس از جمله قدرتمندترین و بنام‌ترین گوشی‌هایی هستند که از این تراشه بهره می‌برند.

تراشه اسنپدراگون 835 از فرآیند تولید 10 نانومتری بهره می‌برد و این موضوع سبب شد که قدرت عملکرد و بازده آن افزایش یابد و در عین حال ابعاد چیپ‌ست کاهش پیدا کند. حال به نظر می‌رسد که شرکت کوالکام برای تولید نسل بعدی تراشه‌های قدرتمند خود به سختی در تلاش است تا پروسه 7 نانومتری را پیاده‌سازی کند!

البته کوالکام برای بهره‌گیری از فرآیند تولید 7 نانومتری شخصا وارد عمل نمی‌شود و به شرکت‌هایی همچون سامسونگ و TSMC متکی است. بی‌شک سامسونگ یکی از اصلی‌ترین مشتریان تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام خواهد بود و پیش‌بینی می‌کنیم که در راستای تولید این تراشه با لیتوگرافی 7 نانومتری شرکت کوالکام را یاری کند. همانگونه که می‌دانید، سامسونگ و کوالکام روند مشابهی را هم برای تولید اسنپدراگون 835 به‌کار بردند.

اما در این بین صحبت‌هایی در مورد همکاری احتمالی کوالکام با شرکت تایوانی TSMC هم به دست آمده که به هیچ عنوان خبر عجیبی محسوب نمی‌شود. همواره TSMC و سامسونگ از پیشتازان تولید تراشه با فرآیندهای دقیق و نوین بوده‌اند، اما در اغلب موارد سامسونگ در رقابت با این شرکت پیروز میدان شده و توانسته توجه برندهایی همچون اپل و کوالکام را جلب کند.

طبق گزارش سایت اندرویدهدلایتز، هم اکنون شرکت TSMC در یک اقدام جالب تولید آزمایشی تراشه‌های مبتنی بر فرآیند 7 نانومتری را آغاز کرده است. بنابراین این مسئله می‌تواند برگ برنده‌ای برای این شرکت باشد. با توجه به اطلاعات به دست آمده، ظاهرا تراشه‌هایی که از لیتوگرافی 7 نانومتری بهره‌مند می‌شوند، در مقایسه با تراشه‌های بهره‌مند از فرآیند 10 نانومتری تا 25 الی 35 درصد بهبود عملکرد داشته‌اند.

علاوه بر این موضوع و افزایش قدرت عملکرد تراشه، کاهش ابعاد و کاهش مصرف انرژی آن هم از دیگر موضوعات مطرح شده به شمار می‌رود. با وجود تمام این تفاسیر هنوز به طور دقیق مشخص نیست که تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام دقیقا توسط کدام شرکت و با چه شرایطی تولید می‌شود. اما پیش‌بینی می‌کنیم که تراشه اسنپدراگون 845 از فرآیند 7 نانومتری بهره‌مند شود و سامسونگ یا TSMC تولید کننده آن باشند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟