آخر هفته با شبکه: ارکان موفقیت
بررسی کامل بازی Pillars of Eternity II: Deadfire
«آبسیدین» در سال 2015 با پشتیبانی بیش از هفتاد هزار نفر در «کیک‌‌استارت» توانست بهترین بخش‌های نقش‌آفرینی‌های محبوبی مانند «پلن‌اسکیپ: تورمنت» (Planescape: Torment) و «دروازه بالدور» (Baldur’s Gate) را مانند گفت‌وگوها و روایت غنی و سیستم مبارزات پیچیده و کامل را با «ارکان ابدیت» زنده کند و یکی از بهترین بازی‌ها را بعد از دوران طلایی این سبک روی رایانه‌های شخصی بسازد. ارکان ابدیت تمام ویژگی‌های ماندگار این سبک را با یکدیگر ترکیب کرده بود اما موفق شد به هویت مستقل و یگانه خود دست پیدا کند و رد پای خاص خودش را بر جای بگذارد.

1606683296_1_0.gif

Pillars of Eternity II: Deadfire

سبک: نقش‌آفرینی
پلتفرم: PC
تهیه‌کننده: Versus Evil
سازنده: Obsidian Entertainment    
امتیاز:4.5

 دنیایی که نویسندگان بازی خلق کرده بودند آنقدر قابل‌باور، حساب‌شده و یکتا بود که گویی بر مبنای یک مجموعه بزرگ از کتاب‌های فانتزی و قدیمی شکل‌گرفته است. حالا آبسیدین ما را به گوشه دیگری از این دنیای افسانه‌ای و بزرگ در «آتش مرده» (Deadfire) فراخوانده است تا ادامه داستان قسمت نخست را این بار به‌جای سرزمین سرسبز و جنگلی «دایر وود» (Dyrwood)، در قسمت شرقی و در جزایر خطرناک و هیجان‌انگیز آن از سر بگیریم.
شما از نگهبانانی هستید که با توجه به انتخاب‌های خود در بازی نخست به نفرین یا در عوض موهبت صحبت با ارواح مردگان رسیده‌اید. بالاخره صلح و آرامش برقرار شده و قهرمانان نیز شمشیر و زره خود را کنار گذاشته‌اند؛ اما ناگهان کریستال بزرگی که در زیر قلعه دفن شده همه‌چیز را ویران می‌کند. درست در لحظه‌ای که تا مرگ فاصله‌ای ندارید توسط نیروی تاریک دیگری نجات پیدا می‌کنید و در برابر نجات جان خود، مسئولیت جست‌وجو را برای کشف حقیقت بر عهده می‌گیرید. به‌این‌ترتیب سوار بر کشتی خود می‌شوید و با همراهانی که پیدا می‌کنید قدم در قلمرو بی‌بازگشت می‌گذارید.

دریادلان

بازی کردن قسمت نخست آشنایی و دید بهتری را از همان ابتدا نصیبتان می‌کند اما خوشبختانه برای لذت بردن از قسمت دوم ارکان ابدیت لازم نیست قسمت قبل را بازی کرده باشید. قبل از آغاز بازی و در یک مقدمه طولانی و مفصل نه‌تنها اتفاقات و ماجراهای قسمت نخست بازگو می‌شوند؛ بلکه این شانس نیز در اختیارتان قرار می‌گیرد تا گذشته‌‌‌ای از انتخاب‌های متفاوت و مسیری را که پشت سر گذاشته‌اید برای خود بسازید. ناگفته نماند که با در اختیار داشتن فایل ذخیره قسمت اول روی رایانه خود می‌توانید از این پیش‌درآمد صرف‌نظر کنید و خط داستانی‌ای را که پیش‌ازاین شکل داده‌اید از سر بگیرید. در ادامه هر زمان که گذشته و تصمیم‌هایی که پیش‌ازاین گرفته‌اید، در داستان و سرنوشت گفت‌وگوها تاثیرگذار باشند با نشان مخصوصی به شما یادآوری می‌شود تا بدانید نمی‌توانید در زندگی از انتخاب‌های خود فرار کنید.
اگر پیش‌ازاین تعدادی از نقش‌آفرینی‌های رایانه‌های شخصی (CRPG) را بازی کرده باشید، فورا با مکانیک‌ها و پایه‌های اصلی ارکان ابدیت2 آشنا می‌شوید و پس از آن باید تمام‌وقت خود را به گشت‌وگذار و دنبال کردن خط داستانی بازی سپری کنید. همان‌طور که می‌دانید این سبک با زاویه دوربین «ایزومتریک» (از بالا به پایین) روایت می‌شود و شخصیت‌ها با کلیک روی قسمت‌های مختلف نقشه جابه‌جا می‌شوند. با کمک همین مکانیک با مردم و شخصیت‌های بی‌شمار بازی صحبت می‌کنید و با دشمنان وارد نبرد می‌شوید. در این میان شهرها، معبدهای قدیمی، سیاه‌چاله‌های تاریک و خطرناک و البته شخصیت‌های مختلفی که ماموریت‌های متنوع را در اختیارتان قرار می‌دهند دیگر جنبه‌‌های این سبک را تشکیل می‌دهند. طبق معمول هم با کسب امتیاز تجربه می‌توانید شخصیت‌های خود را ارتقا دهید و از توانایی‌های جدید در هر کدام از کلاس‌های بازی کمک بگیرید. آیتم‌های متفاوت مانند سلاح‌ها، اکسیرهای سلامتی و دیگر چیزهایی که به آن‌ها احتیاج دارید با از میان برداشتن دشمنان یا پیدا کردن صندوقچه‌ها نصیبتان می‌شوند و اگر پس‌انداز خوبی داشته باشید می‌توانید سری به فروشندگان بزنید؛ اما تمرکز بر کشتیرانی و دریانوردی باعث تفاوت چشمگیر ارکان ابدیت2 با بازی‌های پیش از خود شده است.
سفر در میان جزیره‌های بزرگ و بی‌پایان بازی به کشتی احتیاج دارد و برای مجهز کردن کشتی و کارآمد بودن آن به افراد مختلفی احتیاج دارید تا هر کدام وظیفه مشخصی را بر عهده بگیرند. اعضای کشتی که هم در مسیر داستان با آن‌ها آشنا می‌شوید و هم می‌توانید برای استخدام آن‌ها سری به مکان‌های مشخص بزنید منابع آب و غذای کشتی را مصرف می‌کنند. از طرفی کیفیت منابعی که برایشان فراهم می‌کنید بر ویژگی‌های اخلاقی و کیفیت مبارزه نیز تاثیر می‌گذارند. اگر با خوراک و میوه تازه از افراد پذیرایی کنید، وفاداری و علاقه آن‌ها نیز به شما بیشتر خواهد شد؛ در مقابل نیز در بی‌پولی و خوراک نامناسب باید هر لحظه خودتان را برای نافرمانی آماده کنید. مشکلات دیگری هم مانند دزدان دریایی، رسیدگی به زخمی‌ها و درگیری‌هایی که بین افراد شکل می‌گیرند سفرهای دریایی را غیرقابل‌پیش‌بینی و هیجان‌انگیز کرده‌اند. البته نباید انتظار داشته باشید که مانند «فرقه اساسین4: درفش سیاه» با جزییات گرافیکی و نبردهای عظیم دریایی روبه‌رو شوید. این بخش از ارکان ابدیت2 مانند یک بازی در سبک شبیه‌ساز و مدیریت ساخته‌شده و بیشتر وقت‌ها با کشتی کوچکی که در نقشه با کلیک بر قسمت‌های مختلف جابه‌جا می‌شود طرف هستید. اطلاعات مورد نیاز هم با کمک اعداد و گزینه‌های متنوع نمایش داده می‌شوند. گرچه در برخورد با کشتی‌های دشمن وارد نبرد می‌شوید؛ اما همچنان با یک صفحه ثابت روبه‌رو هستید که واسط‌های گرافیکی مختلف، وضعیت کشتی و نبرد را به شما نشان می‌دهند.
بازی در نبردهای دریایی به یک نقش‌آفرینی نوبتی تبدیل می‌شود و باید در هر نوبت دستورهای لازم را به افرادتان بدهید. در این میان یک دایره در پایین صفحه وضعیت کشتی نسبت به دشمن را به شما نشان خواهد داد تا با تنظیم سرعت برای نزدیک شدن یا ایجاد فاصله با آن تصمیم بگیرید یا درنهایت فرمان شلیک توپ‌ها را بدهید. توپ‌ها تنها در فاصله‌های مشخصی کارآمد هستند و این موضوع باعث می‌شود تا جای‌گیری در نبرد اهمیت بسیار فراوانی داشته باشد. البته زخمی‌ها نیز وضعیت را بدتر می‌کنند و از دست دادن افراد مهم می‌تواند شما را در وضعیت بسیار بدی قرار دهد. سازندگان امکانات متنوعی را برای کشتی در نظر گرفته‌اند که می‌توانید با ارتقای هر کدام، خودتان را برای چنین موقعیت‌های دشواری آماده کنید که قطعا کمک گرفتن از توپ‌های سنگین‌تر و قوی‌تر یکی از اولین انتخاب‌هایتان خواهد بود. گرچه می‌توانید یک کشتی بزرگ‌تر و بهتر بخرید یا در نبردهای دریایی صاحب یکی از آن‌ها شوید؛ اما کشتی بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر به معنی افراد بیشتر و در نتیجه آماده کردن خوراک و منابع بیشتر است.


شکل1 - زندگی روی عرشه کشتی همیشه به این آرامی نیست و باید خودتان را برای هر چیزی آماده کنید.

اگر حوصله چنین درگیری‌هایی را ندارید سازندگان به شما اجازه داده‌اند تا با تمام سرعت به‌طرف کشتی دشمن بروید و با افراد خود وارد عرشه آن شوید. به‌این‌ترتیب، بازی به یک نقش‌‌آفرینی ایزومتریک تبدیل می‌شود و می‌توانید با متوقف کردن نبرد در هرلحظه، دستورهای لازم را به افراد مختلف بدهید. روحیه افراد با پیروزی رشد چشمگیری خواهد داشت و با غارت منابع کشتی دشمن می‌توانید برای تقسیم پول میان تمام افراد یا نگه‌داشتن تمام درآمد برای خود تصمیم بگیرید. زمانی که از کشتی پیاده شوید نوبت به ماجراجویی در جزیره‌ها و سرزمین‌های بزرگ می‌رسد و با یک بازی سنتی در این سبک روبه‌رو می‌شوید که مکانیک‌های بسیار آشنایی دارد.

مطلب پیشنهادی

بررسی بازی جذاب قلم‌مـوی سحرآمیز
بهانه‌ای تازه برای تجربه یک شاهکار

نقش‌آفرینان

همان‌طور که اشاره شد، ارکان ابدیت2 از سیستم مبارزه هم‌زمان (Real-time) با امکان متوقف کردن آنی نبرد در هر لحظه استفاده می‌کند و میزان دخالت و درگیر شدن در گزینه‌ها و دستورهای مختلف کاملا به خودتان بستگی دارد. می‌توانید همان ابتدا هوش مصنوعی اعضا را فعال کنید تا برای بازی بهترین جادو و به کار گرفتن توانایی‌های مختلف تصمیم بگیرد. در درجه‌های سختی بالاتر یا برای لذت بردن از یک نقش‌آفرینی بی‌نظیر چاره‌ای جز به‌دست گرفتن کنترل تمام اعضا و شکل دادن یک استراتژی مناسب ندارید. در این حالت می‌توانید در هر لحظه تمام شخصیت‌ها را کنترل کنید و با توجه به موقعیت و نقاط ضعف و قدرت دشمنان فرمان‌های متفاوتی را انتخاب کنید و پس از جریان یافتن بازی شاهد اجرای هر کدام از آن‌ها باشید.
چرخه متوقف کردن نبرد، چینش صحیح، انتخاب توانایی‌ها، استفاده از آیتم‌های مختلف و سپس بازگشت به جریان نبرد در درگیری‌های دشوارتر بارها و بارها تکرار می‌شود تا بتوانید به پیروزی برسید. اگر تنها برای لذت بردن از داستان وارد کشتی شده‌اید هم می‌توانید با کم کردن درجه سختی بازی، بیشتر نبردها را با چند کلیک ساده تمام کنید. شخصی‌سازی و تغییر تنظیمات مختلف برای رسیدن به سبک بازی مورد نظر یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت ارکان ابدیت2 است که به‌خوبی هنر سازندگان باسابقه و حرفه‌‌ای آبسیدین را نشان می‌دهد تا هیچ‌چیز مانع از لذت بردن شما نشود. شخصی‌سازی به همین‌‌جا محدود نمی‌شود و حتی می‌توانید زمان متوقف شدن خودکار بازی در برخور‌د با دشمنان یا تله‌ها را هم مشخص کنید تا از اتفاقات تصادفی و ناخواسته جلوگیری کنید.
همراهانتان تنها در نبرد خودشان را نشان نمی‌دهند؛ بلکه در هر موقعیتی باید شناخت کاملی از شخصیت آن‌ها و انگیزه‌هایشان داشته باشید. هر کدام از افراد گذشته مشخصی دارند و هدف خاصی را با ملحق شدن به شما دنبال می‌کنند. به‌این‌ترتیب راضی نگه‌داشتن هر کدام در تصمیم‌های مختلف و انتخاب پاسخ مناسب در گفت‌وگوهای طولانی و شاخه‌ای بازی کار بسیار دشواری است. افزون بر واکنش‌های مثبت و منفی دیگران در برخورد با تصمیم‌هایتان، همواره در حال شکل دادن به شخصیت و طرز تفکر خودتان نیز هستید که در مواجه‌شدن با مردم و موقعیت‌های مختلف کاملا تاثیرگذار خواهد بود. چنین تمهیدی باعث شده تا تجربه بازی و ماجراجویی برای هر یک از مخاطبان کاملا متفاوت و شخصی باشد و لحظه‌‌ای که برای یک نفر موقعیت تازه‌‌ای برای جست‌وجوی بیشتر فراهم می‌شود می‌تواند برای نفر دیگر به‌عنوان پایان راه و پیدا کردن مسیر دیگری باشد. افزون بر شخصیت‌های متفاوت، حیوانات مختلفی نیز می‌توانند وارد گروه شما شوند و در کنار دیگران در نبردها حضور داشته باشند. هر کدام از حیوانات ویژگی‌های خاصی دارند که بر یک یا چند توانایی اعضای گروه تاثیر می‌گذارند و کارآمدی آن‌ها را بیشتر می‌کنند.
هنر روایت داستان اصلی در کنار ماموریت‌های جانبی یکی دیگر از جنبه‌های موفقیت بازی است و نویسندگان و طراحان بازی همکاری بسیاری نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند. با آن‌که خط داستانی اصلی ارکان ابدیت2 کاملا مشخص است و می‌توانید تنها مسیر اصلی را دنبال کنید اما سازندگان به‌هیچ‌وجه شما را مجبور نمی‌کنند تا ضرباهنگ خاصی را در انتخاب ماموریت‌ها در پیش بگیرید. بعد از پشت سر گذاشتن مقدمه داستان کاملا آزاد هستید تا تمام نقشه‌ را برای کشف ماموریت‌های جدید و به‌دست آوردن آیتم‌های بهتر جست‌وجو کنید. نکته مهم آن است که ماموریت‌های جانبی تنها تمهیدی برای به دست آوردن امتیاز تجربه نیستند و هر کدام به‌اندازه خط اصلی داستان، متنوع و نفس‌گیر هستند.


شکل2 - هر وقت بخواهید می‌توانید بازی را در میان نبرد متوقف کنید و پس از فرمان‌های لازم، دوباره آن را سر بگیرید.

آشنایی بیشتر با دنیای بازی و رویدادهای آن جایزه‌ای است که تنها نصیب شجاع‌ترین قهرمانانی می‌شود که از ماجراجویی و نبرد ترسی نداشته باشند. در این جست‌وجوهای بی‌پایان افزون بر سلاح‌، زره و آیتم‌های بهتر و قوی‌تر با مجموعه‌ای از کتاب‌ها، دست‌نوشته‌ها و متن‌های متفاوت روبه‌رو می‌شوید که هر کدام بخشی از حوادث دنیای بازی و گذشته آن را شرح می‌دهند. اگر اهل خواندن و گوش دادن به داستان‌های فانتزی و اسطوره‌ای باشید نه‌تنها به‌عنوان یک داستان مستقل از آن‌ها لذت می‌برید؛ بلکه قطعه‌های بیشتری برای کامل کردن تصویر نهایی در اختیار خواهید داشت.

مطلب پیشنهادی

مزد ترس: بررسی بازی The Evil Within 2
از هر نظر بهتر از قسمت نخست

ارکان موفقیت

طراحان هنری در قسمت نخست بازی برای به تصویر کشیدن دنیای فانتزی و افسانه‌ای بازی زحمت زیادی کشیده بودند و موفق شدند با معماری خاص و طراحی بی‌نظیر و با جزییات محیط‌ها، هویت مشخصی را برای این مجموعه فراهم کنند. بااین‌حال در قسمت دوم بازی با محیط‌های کاملا جدیدی طرف هستیم و طراحان هنری نیز با در نظر داشتن کارگردانی هنری قسمت نخست، به جنبه‌های بیشتری برای چشم‌نواز کردن محیط‌ها و شخصیت‌ها پرداخته‌اند. بافت‌های باکیفیت و جزییات فراوان پس‌زمینه‌ها، دنیایی زنده و پویا را فراهم کرده‌اند که این بار به لطف پیشرفت نورپردازی همزمان، زیبایی بیشتری پیدا کرده‌اند. مدل‌های سه‌بعدی شخصیت‌ها نیز از نو بازسازی‌شده‌اند تا هم در میان‌پرده‌ها و هم در نبردها انیمیشن‌های روان‌تر و باورپذیرتری داشته باشند.
در این میان نباید از موسیقی و صداگذاری خوب بازی به‌راحتی بگذریم که همواره در نبردها و ماجراجویی‌هایتان در خشکی و دریا شما را همراهی می‌کنند. موسیقی پس‌زمینه با توجه به ساعت‌ها بازی در سبک نقش‌آفرینی اهمیت فراوانی دارد و افزون بر همراهی در موقعیت‌های مختلف، نباید خسته‌کننده یا تکراری به‌نظر برسد. خوشبختانه آرامش دریانوردی یا گشت‌وگذار در جزیره‌ها و سرزمین‌های متفاوت به‌خوبی جای خودشان را به موسیقی حماسی و هیجان‌انگیز نبردها می‌دهند و همواره حال‌وهوای بازی و موقعیتی که در آن هستید با موسیقی و صداگذاری تعریف می‌شود. بعد از کار کردن روی پروژه‌های دیگران مانند «جنگ‌های ستاره‌ای: شوالیه‌های جمهوری قدیم2»، «شب‌های نِوِروینتر2» (Neverwinter Nights 2)، «فال‌آوت: وگاس جدید»، «دانجن سیج3» (Dungeon Siege III)، «ساوث پارک: سیخ حقیقت» (South Park: The Stick of Truth) و در نهایت تجربه ناموفق «آلفا پروتکل» (Alpha Protocol)، ارکان ابدیت اولین موفقیت چشمگیر استودیو بود. وضعیت نامناسب استودیو و مشکلات مالی باعث شده بود تا پروژه‌های زیادی متوقف شوند. این موضوع ضررهای سنگینی را به دنبال داشت و کسانی که زمانی شاهکارهایی مانند «فال‌آوت2»، «پلن‌اسکیپ: تورمنت»، «آیس‌ویند دیل» (Icewind Dale) و«دروازه بالدور» را خلق کرده بودند، در خطر نابودی قرار گرفتند؛ اما آبسیدین تلاش کرد تا به‌جای کار کردن روی بازی‌هایی که حقوق نشر آن‌ها را در اختیار ندارد، روی یک بازی جدید کار کند تا هدایت آن کاملا در اختیار خودشان باشد. به‌این‌ترتیب و برای تامین هزینه‌های ساخت بازی، سازندگان سراغ کیک‌استارت رفتند تا در ماه سپتامبر 2012 در کمتر از 24 ساعت، یک میلیون و صد هزار دلار هزینه مشخص‌شده را برای ساخت بازی به‌دست بیاورند. سه سال بعد دوره تازه‌ای از این سبک آغاز شد که از دوران طلایی آن در نیمه دوم دهه نود میلادی و ابتدای هزاره سوم بی‌سابقه بود.


شکل3 - جزییات فراوان نقشه‌ها در محیط‌های مختلف باعث شده‌اند تا سازندگان و طراحان هنری یک دنیای زنده و پویا را خلق کنند.

«ارکان ابدیت2» افزون بر تکرار تمام ویژگی‌های دلچسب و ماندگار قسمت نخست موفق شده است از هر نظر آن را بهبود ببخشد و دنیای بزرگ‌تری را خلق کند که هیچ‌وقت بیکاری و بی‌هدفی در آن را تجربه نخواهید کرد. اگر اهل بازی‌های نقش‌آفرینی قدیمی روی رایانه‌های شخصی هستید و پیش‌ازاین بارها به دنبال فرصت‌هایی مانند«عصر اژدها» برای تکرار سال‌های دور بوده‌اید، شک ندارم که تاکنون بیش از صد ساعت در شاهکار تازه آبسیدین غرق شده‌اید. در غیر این صورت «ارکان ابدیت2» بهترین فرصت برای آشنایی با این سبک بی‌نظیر و تجربه یک داستان ماندگار است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟