راهنمای کاریابی مخصوص توسعه‌دهندگان جاوا
چگونه به‌عنوان یک برنامه‌نویس جاوا شغل خوبی پیدا کنیم؟
اگر نگاه دقیقی به دنیای نرم‌افزار داشته باشید، مشاهده می‌کنید که جاوا در همه‌جا حضور دارد. از برنامه‌های اندرویدی و ابزارهای وب سرور گرفته تا نرم‌افزارهای سازمانی، جاوا به نوعی ستون فقرات دنیای فناوری اطلاعات و به‌ویژه اینترنت را شکل داده است. از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باعث شده تا جاوا به یک استاندارد صنعتی تبدیل شود باید به سادگی و سهولت در استفاده، شی‌ءگرایی، امنیت و سریع بودن آن اشاره کرد. علاوه بر این، بازار کار برنامه‌نویسان مسلط به جاوا پررونق است و این افراد دستمزدهای خوبی دریافت می‌کنند. به‌طور کلی، سازمان‌های بزرگ و تیم‌های نرم‌افزاری که مسئولیت ساخت نرم‌افزارهای بزرگ را عهده‌دار هستند جاوا را به‌عنوان زبان اصلی توسعه نرم‌افزارهای خود انتخاب می‌کنند. همین مسئله باعث شده تا جاوا محبوبیت روزافزونی نزد برنامه‌نویسان پیدا کند و انتخاب اول بیشتر مشاغل باشد. از این‌رو، فرصت‌های شغلی جاوا به این زودی‌ها محو نمی‌شوند. اگر علاقه‌مند به یادگیری جاوا هستید، ابتدا باید وضعیت بازار کار و فرصت‌های شغلی مرتبط با جاوا را بررسی کنید و در ادامه بر مبنای یک برنامه آموزشی مدون به سراغ یادگیری جاوا بروید. این مقاله نقشه راهی برای به‌دست‌آوردن شغل بعدی‌تان به‌عنوان یک توسعه‌دهنده جاوا در اختیارتان قرار می‌دهد.

1606683296_1_0.gif

مطلب پیشنهادی

۹ سایت آموزش رایگان جاوا به زبان فارسی

مهارت در خدمت تجارت

اولین قدم برای انتخاب فرصت شغلی مناسب و هماهنگ با جاوا، تسلط بر مجموعه مهارت‌های مورد نیاز بازار کار است. از این‌رو ابتدا باید به فکر یادگیری مفاهیم اولیه زیر باشید:

  •  ترکیب نحوی Core Java.
  •  مفاهیم برنامه‌نویسی شی‌ءگرایی (OOP).
  •  آشنایی با دستورات و مفاهیم پایه برنامه‌نویسی جاوا.
  •  آشنایی با نحوه کار جاوا و به‌ویژه ماشین مجازی جاوا.

یک راهکار عالی برای تسلط بر مهارت‌های کاربردی جاوا، حضور در رویدادهای برنامه‌نویسی آنلاین یا ساخت پروژه‌های شخصی کوچک است که به آماده‌سازی هرچه بهتر رزومه کاری کمک می‌کند. با توجه به منابع غنی آموزشی آنلاین و آفلاین، همه مردم می‌توانند در مدت‌زمان کوتاهی اصول اولیه را بیاموزند.

از این‌رو، برخی توسعه‌دهندگان جاوا ترجیح می‌دهند به‌سراغ دریافت گواهی‌نامه‌های معتبر بروند. تا همین چند سال پیش، تنها راه مطمئن برای تسلط بر مفاهیم برنامه‌نویسی و زبان‌های برنامه‌نویسی مثل جاوا، رفتن به دانشگاه و دریافت مدرک کارشناسی در رشته علوم کامپیوتر یا رشته‌های مرتبط بود، اما زمانه تغییر کرده است. افرادی که تمایل به یادگیری زبان برنامه‌نویسی جاوا را دارند این فرصت را دارند تا در دوره‌های آموزشی بین‌المللی مثل دوره‌هایی که اوراکل برگزار می‌کند، شرکت کنند و مهارت‌های کاربردی موردنیاز بازار کار را دریافت کرده و گواهینامه تخصصی اوراکل در زمینه کار با زبان برنامه‌نویسی جاوا را دریافت کنند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به آدرس زیر مراجعه کنید: 

 https://education.oracle.com/oracle-certification-path/pFamily_48

علاوه بر این، موسسات آموزشی و منابع آنلاین گزینه‌های دیگر در دسترس هستند. اگر به‌دنبال دریافت گواهینامه برای آشنایی با مهارت‌های پیشرفته‌تر هستید که شانس احراز مشاغل جدی‌تر را بیشتر کند، بهتر است به فکر حضور در دوره‌هایی باشید که مدارک تخصصی مورد تایید اوراکل را ارائه می‌کنند. 

کارفرمایان از یک توسعه‌دهنده جاوا چه انتظاراتی دارند؟

به‌طور معمول، کارشناسان منابع انسانی و کارفرمایان از یک توسعه‌دهنده جاوا انتظار دارند شناخت کاملی در ارتباط با این زبان برنامه‌نویسی و ترکیب نحوی آن داشته باشد. از انتظارات عمومی کارفرمایان از یک توسعه‌دهنده جاوا به موارد زیر باید اشاره کرد: 

  •  درک و رفع اشکال‌های موجود در کدهای دیگران.
  •  استقرار برنامه‌های کاربردی در سامانه‌ها، سرورهای داخلی یا راه دور.
  •  تسلط کامل بر نحوه استفاده از ماشین مجازی جاوا (JVM).
  •  ادغام جاوا با برنامه‌های کاربردی وب و سازمانی.

با توجه به این‌که جاوا در حوزه‌های مختلفی استفاده می‌شود، هر فرصت شغلی جاوا به مجموعه مهارت‌های متفاوتی نیاز دارد. از مهارت‌های موردنیاز بازار کار بر مبنای حوزه‌های تخصصی مرتبط با زبان برنامه‌نویسی جاوا به موارد زیر باید اشاره کرد:

مطلب پیشنهادی

کدام‌یک از زبان‌های برنامه‌نویسی در سال ۱۴۰۱ شانس استخدام را بیشتر می‌کنند؟

توسعه اپلیکیشن موبایل

جاوا سال‌های متمادی است که برای توسعه برنامه‌های موبایل استفاده می‌شود. درست است که جاوا در توسعه برنامه‌های کاربردی برای سیستم‌عامل iOS کاربرد زیادی ندارد، اما برای ساخت برنامه‌های اندرویدی و به‌ویژه کار با اندروید استودیو کاملا کاربردی است. به‌طور معمول، یک توسعه‌دهنده جاوا که قصد دارد به‌عنوان برنامه‌نویس موبایل در شرکتی مشغول به کار شود باید مهارت‌های زیر را داشته باشد:

  • Android Studio: محیط توسعه یکپارچه (IDE) رسمی برای سیستم‌عامل اندروید است. این ابزار کاربردی به شما دسترسی به ابزارهای توسعه اندروید (ابزارهای SDK)، محیط توسعه گرافیکی، کدنویسی و آزمایش برنامه‌های کاربردی روی شبیه‌سازهای اندرویدی را می‌دهد. اندروید استودیو از جاوا، کاتلین و سی‌پلاس‌پلاس پشتیبانی می‌کند.
  • شبیه‌ساز: هنگامی‌که در حال توسعه برنامه‌های کاربردی برای اندروید هستید، باید توانایی آزمایش و اشکال‌زدایی برنامه‌هایی را که قرار است روی گوشی‌های هوشمند اجرا شوند داشته باشید. توسعه‌دهندگان به‌ندرت برنامه‌ای که هنوز کامل نشده و در مراحل ساخت اولیه است را روی گوشی‌های اندرویدی آزمایش می‌کنند، زیرا این‌کار زمان‌بر است و گاهی‌اوقات مشکلاتی برای گوشی هوشمند به‌وجود می‌آورد. به همین دلیل شبیه‌سازهای مختلفی در محیط سیستم‌عامل ویندوز در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دارد تا برنامه‌های کاربردی را روی کامپیوترهای شخصی و در محیط‌های شبیه‌سازی‌شده برای سیستم‌عامل اندروید آزمایش کنند. اندروید استودیو یک شبیه‌ساز کارآمد در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد بر مبنای نسخه‌ای از سیستم‌عامل اندروید که قصد ساخت برنامه‌های کاربردی برای آن‌را دارند و نوع دستگاهی که برنامه قرار است روی آن اجرا شود، ماشین مجازی را که عملکردی شبیه به گوشی‌های هوشمند دارد ایجاد کنند. البته غیر از شبیه‌سازی اندروید، گزینه‌های محبوب دیگری مانند vMac، NoxPlayer، Dolphin و غیره وجود دارند.
  • طراحی رابط کاربری (UI): اگرچه این مورد برای یک توسعه‌دهنده ارشد که احتمالاً یک طراح رابط کاربری در تیم خود دارد کاربرد چندانی ندارد، اما زمانی‌که تازه شروع به کار کرده‌اید یا برای یک استارت‌آپ کار می‌کنید، یک مهارت ضروری است. از این‌رو باید درباره اصول اولیه این حوزه و مواردی مثل نحوه طراحی و قرار دادن المان‌ها در برنامه کاربردی، مدیریت و تجزیه XML و غیره اطلاعات کافی داشته باشید. 

توسعه وب

یکی دیگر از حوزه‌های پرمخاطب و پول‌ساز دنیای جاوا ساخت برنامه‌های کاربردی سمت سرور و وب است. برنامه‌نویسان جاوا برای ورود به دنیای توسعه وب باید در ارتباط با مهارت‌های زیر دانش تئوری و فنی کامل داشته باشند:

  •  HTML، CSS و RestFull API: باید در ارتباط با مفاهیم زیربنایی دنیای وب آشنایی کامل داشته باشید. 
  •  Servlets: یک کلاس جاوا است که برای رسیدگی به درخواست‌های HTTP استفاده می‌شود.
  •  JavaServer Pages: روشی برای نوشتن کدهای جاوا همراه با HTML برای ساخت سریع‌تر صفحات وب است.
  •  Jars: برای تجمیع فایل‌ها و فراداده‌ها در یک فایل استفاده می‌شود.

معروف‌ترین پیاده‌سازی Java Servlets و JavaServer Pages ابزار Apache Tomcat است که یکی از گزینه‌های رایج برای اجرای برنامه‌ها بر روی سرور است.

مطلب پیشنهادی

بازار کار کدام زبان برنامه‌نویسی داغ‌تر می‌شود؟
آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی

برنامه‌های دسکتاپی مجهز به رابط کاربری گرافیکی 

با محبوبیت کیت ابزار Swing، جاوا به ابزاری مفید برای توسعه برنامه‌های دسکتاپ تبدیل شده است. برای ورود به این حوزه کاری باید در ساخت ویجت‌ها با ابزارهایی مانند Swing GUI toolkit که توسط اوراکل و JavaFX توسعه داده شده، مهارت کسب کنید. هر دو ابزار از کیت AWT سرنام Abstract Window Toolkit استفاده می‌کنند که در کیت توسعه جاوا (JDK) برای ساخت برنامه‌های کاربردی بین پلتفرمی موجود است. همچنین، می‌توانید از SWT سرنام Standard Widget Toolkit استفاده کنید که کتابخانه توسعه‌داده‌شده توسط IBM برای ساخت برنامه‌های دسکتاپ است. امروزه توسعه‌دهندگان از SWT همراه با Eclipse RCP برای ساخت اپلیکیشن‌های رابط کاربری گرافیکی دسکتاپ استفاده می‌کنند.

برنامه‌های سازمانی و تجاری

از این برنامه‌ها برای سازمان‌دهی و مدل‌سازی فرآیندهای تجاری برای سازمان‌ها استفاده می‌شود. ابزار اصلی مورد استفاده در توسعه نرم‌افزارهای سازمانی با استفاده از جاوا، Java EE سرنام Java Platform، Enterprise Edition است که برای تسلط بر این ابزار باید وقت کافی اختصاص دهید. در شکل ۱ نمونه‌ای از معماری یک برنامه سازمانی را همراه با لایه‌های منطقی مختلف و اجرای آن‌ها با استفاده از ابزارهای جاوا مشاهده می‌کنید. 

شکل 1

با توجه به این‌که نیاز به نرم‌افزار‌های سازمانی رو‌به‌افزایش است و شرکت‌های داخلی به‌سرعت در حال حرکت به سمت فرهنگ دوآپس (DevOps) به‌منظور بهبود عملکرد تیم‌های اجرایی هستند، تسلط بر این حوزه از مشاغل مرتبط با زبان جاوا بازار کار خوبی پیش‌روی برنامه‌نویسان جاوا قرار می‌دهد. 

بازی‌های ویدیویی

بازی‌های محبوبی مثل Minecraft، Revenge of the Titans و Spiral Knights با زبان برنامه‌نویسی جاوا توسعه یافته‌اند. جاوا یک گزینه عالی برای ساخت بازی‌های کامپیوتری است، زیرا امکان ساخت نسخه چندسکویی بازی‌ها بدون پرداخت هزینه اضافی را می‌دهد. همچنین، انتخاب اول توسعه‌دهندگانی است که قصد ساخت بازی‌های دو بعدی برای اندروید را دارند. از این موضوع اطلاع داشتید که دنیای ساخت بازی‌های کامپیوتری یک صنعت چند میلیارد دلاری است و توسعه‌دهندگان به روش‌های مختلف مثل خریدهای درون‌برنامه‌ای قادر به کسب درآمد از بازی‌های خود هستند. برای موفقیت در این حوزه باید با تکنیک‌های ساخت بازی‌ها آشنا باشید و بدانید که چگونه از تکنیک چند‌ریسمانی در جاوا برای ساخت بازی‌های موفق استفاده کنید. علاوه بر این، باید بدانید که چگونه JVM فرآیند جمع‌آوری اشیا‌ء بلااستفاده از حافظه را مدیریت می‌کند. با وجود محبوبیت روزافزون موتورهای بازی مثل Unity و Unreal، جاوا هنوز هم مورد توجه توسعه‌دهندگان قرار دارد. 

کاربردهای علمی

هنگامی که صحبت از ساخت برنامه‌هایی برای انجام محاسبات علمی و عملیات ریاضی به میان می‌آید، نگاه‌ها به‌سمت آر، جولیا، پایتون و جاوا دوخته می‌شود. به این دلیل که زبان‌های فوق توانایی زیادی در زمینه توسعه این مدل برنامه‌ها دارند، با این‌حال، برنامه‌‌های ساخته‌شده با جاوا سرعت زیادی دارند. جالب آن‌که رابط کاربری محیط محاسباتی رایج متلب به زبان جاوا نوشته شده است.

برای ساخت یک برنامه علمی کامل در جاوا، باید از جاوا همراه با جعبه ابزار CUDA استفاده کنید تا بتوانید برای انجام محاسبات پیچیده از توان پردازشی GPU (پردازنده گرافیکی نقش کلیدی در پردازش حجم عظیمی از داده‌های مورد استفاده در محاسبات علمی دارد) کمک بگیرید. اگر به دنیای ساخت بازی‌های کامپیوتری علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم در ارتباط با کامپایلر GPU Rootbeer تحقیق کنید. 

مهارت‌های فنی به‌تنهایی کافی نیستند

در محیط کار امروزی، یک توسعه‌دهنده تنها با تسلط بر مهارت‌های فنی در دنیای تجارت موفق نخواهد شد و باید اطلاعات کافی در ارتباط با مهارت‌های نرم داشته باشد. این مهارت‌ها به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند در مصاحبه‌ها عملکرد بهتری داشته باشند و مصاحبه‌کننده را قانع کنند که گزینه مناسبی برای احراز شغل هستند. امروزه بیشتر شرکت‌ها هنگام استخدام توسعه‌دهندگان به مهارت‌های نرم توجه خاصی دارند. از مهارت‌های نرم به موارد زیر باید اشاره کرد:

  •  ارتباط و تعامل خوب با همکاران و مشتریان. 
  •  توانایی انجام کار گروهی.
  •  تحویل کارها در مهلت مقرر.

به‌غیر از مهارت‌هایی که در بالا اشاره شد، توصیه می‌شود دانش خود را با روندهای فعلی دنیای فناوری همگام کنید. هوش مصنوعی و علم داده‌ها کلید موفقیت برنامه‌های کاربردی بزرگی هستند که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنید. از این‌رو، باید روی یادگیری مهارت‌هایی مثل نحوه پیاده‌سازی الگوریتم‌های هوشمند در برنامه کاربردی و استفاده بهینه از منابع داده‌ای که کمک می‌کنند یک برنامه عملکرد بهتری داشته باشد سرمایه‌گذاری کنید. یادگیری این مهارت‌های نوین و آشنایی با نحوه پیاده‌سازی آن‌ها و ساخت پروژه‌هایی در ارتباط با این فناوری‌ها نقش مهمی در احراز یک موقعیت شغلی خوب دارند. 

فرصت‌های شغلی جاوا

پس از تسلط بر جاوا و ابزارهای موردنیاز، در ادامه باید به سراغ آگهی‌های استخدامی بروید که به‌دنبال توسعه‌دهندگان جاوا هستند. البته در این زمینه باید به چند نکته مهم دقت کنید. 

1. توسعه‌دهنده جونیور

  • تقریبا همه برنامه‌نویسان کار خود را با موقعیت شغلی جونیور آغاز می‌کنند که پایین‌ترین موقعیت شغلی برای یک مهندس نرم‌افزار است. یک توسعه‌دهنده جونیور مسئولیت نوشتن، تجزیه‌وتحلیل، تست و اشکال‌زدایی کد‌ها را برعهده دارد. توسعه‌دهندگان جونیور عضوی از تیم‌های نرم‌افزاری هستند که وظایف محوله توسط مدیر تیم را انجام می‌دهند و گزارش خود را به مدیر تیم تحویل می‌دهند. توسعه‌دهندگان جونیور باید به فکر تمرکز روی یادگیری مهارت‌های جدید و آشنایی با مباحث دنیای تجارت باشند تا بتوانند در آینده به‌سراغ موقعیت‌های کاری جدی در شرکت‌های بزرگ بروند. 

2. توسعه‌دهنده سنیور

  • یک توسعه‌دهنده سنیور جاوا فردی است که مسئولیت یک پروژه کامل به او محول شده است. این افراد مسئولیت نوشتن کدها، ارزیابی کدها و گزارش به مدیران ارشد را دارند. علاوه بر این، مسئول راهنمایی توسعه‌دهندگانی هستند که تازه به شرکت وارد شده یا به یک پروژه اضافه شده‌اند. 

3. معمار

  • معمار نرم‌افزار جاوا فردی است که باید شناخت کافی در ارتباط با این زبان برنامه‌نویسی، ابزارها و انواع روش‌های توسعه نرم‌افزار با زبان جاوا را داشته باشد تا بتواند بر مبنای نیازمندی‌های یک پروژه الگویی را انتخاب کند که هزینه کمتری دارد و زمان تحویل پروژه را کوتاه‌تر می‌کند. به بیان دقیق‌تر، باید توانایی ارائه یک راه‌حل بهینه برای مسائل مختلف را داشته باشد. علاوه بر این، مسئول تدوین و تفکیک لایه‌های منطقی مختلفی است که یک برنامه بر مبنای آن‌ها ساخته می‌شود. معمار نرم‌افزار با انتخاب درست فناوری‌هایی که برای ساخت یک پروژه استفاده می‌شوند اطمینان حاصل می‌کند که همه ماژول‌های برنامه با یک‌دیگر سازگار هستند.

4. توسعه‌دهنده وب

  • یک توسعه‌دهنده وب جاوا مسئولیت برنامه‌نویسی بک‌اند، بررسی و اشکال‌زدایی کدها، وب‌سایت‌ها و برنامه‌های وب را برعهده دارد. توسعه‌دهندگان جاوا وظایف مختلفی مثل ارزیابی دوره‌ای کدها، به‌روز‌رسانی کدهای مرتبط با پروتکل‌های امنیتی و انتخاب بهترین روش برای مدیریت داده‌ها را برعهده دارند. به‌طور خلاصه، توسعه‌دهنده وب جاوا مسئول استقرار و حفظ کدهای سمت سرور است. به همین دلیل باید آشنایی اولیه با رایانش ابری و نحوه کدنویسی برای محاسبات ابری را داشته باشد. 

5. برنامه‌نویس اندروید

  • زبان رسمی توسعه اندروید جاوا و کاتلین است. بخش‌ بزرگی از سیستم‌عامل اندروید به زبان جاوا نوشته شده است و واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی این سیستم‌عامل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از جاوا فراخوانی می‌شوند. توسعه‌دهندگان مسلط به زبان‌های سی یا سی‌پلاس‌پلاس می‌توانند با استفاده از کیت توسعه بومی Android (NDK) برنامه‌های اندرویدی بنویسند، اما جاوا و کاتلین انعطاف‌پذیری بیشتری در این زمینه دارند. علاوه بر این، بخش عمده‌ای از آگهی‌های استخدامی به‌دنبال برنامه‌نویسان مسلط به جاوا هستند. با توجه به این‌که هر شرکتی یک برنامه موبایل دارد، بازار کار برنامه‌نویسان اندروید مسلط به جاوا داغ است. 

6. توسعه‌دهنده Java EE

  • Enterprise Edition Java EE مجموعه‌ای از واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی متعلق به اوراکل است که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند از آن برای نوشتن برنامه‌های سمت سرور استفاده کنند. این توسعه‌دهندگان وظیفه ساخت و نگه‌داری نرم‌افزارهای سازمانی را برعهده دارند و  توسط شرکت‌های بزرگ جذب می‌شوند. 

7. آزادکاری 

برخی برنامه‌نویسان ترجیح می‌دهند به‌جای کار تمام‌وقت در یک شرکت، به‌طور آزاد پروژه‌هایی را قبول و روی آن‌ها کار کنند. به بیان دقیق‌تر، گزینه آزادکاری (فریلنسینگ) را انتخاب می‌کنند. این گروه از برنامه‌نویسان از طریق سایت‌های فریلنسری و بر مبنای یک مکانیزم مزایده، پیشنهاد و قیمت خود را برای انجام یک پروژه اعلام می‌کنند و در صورت موافقت کارفرما کار روی یک پروژه را آغاز می‌کنند. پلتفرم‌هایی مثل لینکدین بهترین مکان برای انتخاب پروژه‌های داخلی و خارجی است. برنامه‌نویسان حرفه‌ای که تجربه کافی در زمینه برنامه‌نویسی جاوا دارند، این شانس را دارند تا پیشنهادهایی برای کار روی پروژه‌های خارجی را برای شرکت‌های برون‌مرزی ارسال کنند و دستمزد خود را به دلار دریافت کنند. فریلنسینگ می‌تواند به‌عنوان یک فرصت شغلی پاره‌وقت نیز در نظر گرفته شود. نکته‌ای که باید در ارتباط با این مدل کار کردن به آن اشاره کنیم این است که آزادکاری چندان ساده نیست و چالش‌های خاص خود را دارد.

به‌طور مثال، نیازهای مشتریان در طول انجام کار ممکن است بارها و بارها تغییر کند، موفقیت در مزایده‌ها به این معنا است که پیشنهادی ارزان‌تر از دیگران به کارفرما بدهید. در نهایت باید به این نکته دقت کنید که رقابت شدیدی در قبول پروژه‌ها میان آزادکاران وجود دارد. 

کار فریلنسری برای توسعه‌دهندگان جاوا را می‌توان به دو نوع اصلی زیر طبقه‌بندی کرد:

  • کدنویسی: در این حالت باید روی یک پروژه کار کنید یا ویژگی جدیدی را توسعه دهید. به بیان دقیق‌تر کار شما به‌عنوان یک برنامه‌نویس جاوا کدنویسی است. این موقعیت شغلی برای افرادی که تازه به دنیای برنامه‌نویسی قدم گذاشته‌اند خوب است و مهم‌تر آن‌که انجام کار به‌شیوه دورکاری وجود دارد. شما می‌توانید به‌عنوان یک توسعه‌دهنده برنامه‌های کاربردی جاوا یا توسعه‌دهنده وب به‌صورت آزاد کار کنید.
  • توسعه‌دهندگان مشاور: این موقعیت شغلی برای افرادی مناسب است که تجربه کار چند‌ساله در زمینه کدنویسی با جاوا دارند. به‌طور مثال، شرکتی در یک بازه کوتاه‌مدت نیازمند استخدام توسعه‌دهنده‌ای است که قرار است روی بهبود کیفیت یک محصول یا افزودن یک ویژگی جدید و خاص به یک پروژه کار کند. در این حالت، فریلنسر به‌شکل موقت بخشی از تیم پروژه می‌شود و حضور دائمی در محل کار دارد و زمانی که پروژه به‌اتمام رسید کار او در شرکت تمام می‌شود. 

محبوبیت روبه‌رشد و روند فعلی بازار

جاوا یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی قدیمی است که با توجه به تقاضای بازار کار جایگاه خوبی در مقایسه با دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی دارد. وب‌سایت newrelic.com گزارشی در این زمینه منتشر کرده که نشان می‌دهد، جاوا و پایتون از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی مورد توجه سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ هستند. همان‌گونه که شکل ۲ نشان می‌دهد بر مبنای موقعیت‌های شغلی منتشرشده در سایت کاریابی لینکدین، پایتون و جاوا محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی نزد شرکت‌ها هستند.

شکل 2

تمامی آمارها و گزارش‌های منتشرشده توسط موسسات مختلف نشان می‌دهند که جاوا زبانی نیست که به دوران بازنشستگی خود نزدیک شده باشد، به‌ویژه آن‌که اوراکل از آن پشتیبانی می‌کند. 

یک توسعه‌دهنده جاوا چقدر دستمزد دریافت می‌کند؟ 

هنگامی که قصد یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی را داریم دو معیار برای ما اهمیت دارد. معیار اول پیچیدگی یا سادگی کار با زبان برنامه‌نویسی است و دوم میزان دستمزدی که قرار است دریافت کنیم. 

متوسط حقوقی که سایت‌های کاریابی گلسدور و ایندید برای یک توسعه‌دهنده ارشد جاوا در ایالات متحده منتشر کرده‌اند، 109000 تا 140000 دلار در سال است. در ایران متوسط حقوق دریافتی یک توسعه‌دهنده جاوا 13 میلیون تومان در ماه است. 

درآمد یک توسعه‌دهنده فریلنسر بسته به عوامل مختلفی مانند منطقه، نوع مشتریان، تجربه و غیره متفاوت است. همچنین، گاهی‌اوقات میزان درآمد یک توسعه‌دهنده آزادکار به پلتفرمی که روی آن کار می‌کند (برنامه‌های تجاری، بازی‌ها و....) بستگی دارد. به‌طور کلی، توسعه‌دهندگانی وجود دارند که آزادکاری را به‌عنوان درآمد جانبی در نظر می‌گیرند، در حالی‌که برخی دیگر به‌شکل تمام‌وقت این‌کار را انجام می‌دهند؛ به همین دلیل با قاطعیت نمی‌توان در مورد دستمزدی که یک آزادکار مسلط به جاوا دریافت می‌کند، اظهار نظر کرد.

مقالات پیشنهاد سردبیر: 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟