معماری نسل جدید شبکه‌های ‌هوشمند
Cisco DNA، پلی به دنیای شبکه‌های هدفمند
شبکه‌های عادی برای انجام صحیح فعالیت‌های خود به نظارت و بررسی مداوم نیاز دارند تا خدمات بدون نقصی در اختیار مشتریان و کارمندان یک سازمان قرار دهند. در این شبکه‌ها تمامی کارها به صورت دستی انجام می‌شوند. در نقطه مقابل ‌شبکه‌‌های هدفمند (Intent-Based Networking) قرار دارند. شبکه‌های هدفمند به نوع خاصی از شبکه‌ها اشاره دارند که به راحتی نیازهای سازمان را درک می‌کنند، به‌طور خودکار وظایف را انجام می‌دهند و به سرپرست شبکه کمک می‌کنند روی اهداف مهم‌تر سازمان متمرکز شود.

1606683296_1_0.gif

در یک شبکه سنتی سرپرست شبکه مجبور است به‌طور روزانه هزاران وظیفه مختلف را به شکل دستی اجرا کند، در حالی که در یک شبکه هوشمند مبتنی بر دستگاه‌های خودکار کارها بدون دخالت اپراتور انجام می‌شود. برای حل این مشکل و پیاده‌سازی یک شبکه هوشمند سیسکو، معماری شبکه دیجیتالی سیسکو (Cisco DNA) سرنام Cisco Digital Network Architecture را معرفی کرد. سیسکو می‌گوید: «شبکه فوق پلی برای رسیدن به یک شبکه هوشمند است.» شبکه هوشمند سیسکو یک معماری باز و گسترش‌پذیر نرم‌افزارمحور است که ضمن کاهش هزینه‌ها و مخاطرات، روند انجام کارها در یک شبکه سازمانی را سرعت بخشیده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. شبکه هوشمند واحد سیسکو با ارائه یک مکانیزم امنیتی یکپارچه‌ سعی می‌کند ساختار ترافیکی شبکه را با خودکارسازی فرآیندها بهبود بخشیده و فرآیند گسترش‌پذیری شبکه‌ها را تسهیل کند. Cisco DNA مانع از آن می‌شود تا وقت سرپرستان شبکه صرف انجام فعالیت‌های تکراری و زمان‌بری همچون پیکربندی بخش‌های مختلف شبکه شود، زیرا الگوریتم‌های یادگیری عمیق به‌کار گرفته شده در این فناوری می‌توانند به شکل خودکار برخی از فعالیت‌ها را انجام داده و به مرور زمان اطلاعات بیشتری در ارتباط با کارهایی که قرار است در یک شبکه انجام شود به‌دست آورند. رویکرد فوق اجازه می‌دهد مدیران شبکه زمان بیشتری را صرف پیاده‌سازی نو‌آوروی‌هایی کنند که باعث بهبود روندهای تجاری می‌شود.

خودکار‌سازی و امنیتی که Cisco DNA ارائه می‌کند نرم‌افزارمحور است و شامل تجزیه و تحلیل‌های عمیق فعالیت‌های تحت شبکه، مجازی‌سازی شبکه و گسترش‌پذیری نامحدود ابری می‌شود. سیسکو می‌گوید: «Cisco DNA سرآغازی بر عصر جدیدی در شبکه‌سازی است. به همین دلیل بیشتر روترها، سوئیچ‌ها و سامانه‌های بی‌سیم سیسکو همراه با Cisco DNA با یک به‌روزرسانی نرم‌افزار به بازار عرضه می‌شوند. مشتریانی که از سرویس‌های پرداخت حق اشتراک استفاده می‌کنند این شانس را دارند تا بسته به نیازهای کاری از نورآوری‌های به‌کار گرفته شده در سرویس‌هایی همچون Cisco DNA Premier، Cisco DNA Advantage و Cisco DNA Essentials استفاده کنند.» 

به‌کارگیری Cisco DNA چه مزایایی دارد؟

همان‌گونه که اشاره شد، Cisco DNA را باید اولین گام ورود الگوریتم‌های هوشمند به دنیای شبکه و شبکه‌سازی توصیف کرد. دنیایی که بخش عمده‌ای از فرآیندهای تحت شبکه به شکل خودکار انجام می‌شود و در برخی موارد نیازی نیست سرپرستان شبکه کار خاصی انجام دهند. از مهم‌ترین مزایای به‌کارگیری Cisco DNA می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    • چابکی بیشتر سازمان با آماده‌سازی سریع‌تر سرویس‌های شبکه.
    • کاهش هزینه‌ها، کم شدن فرآیندهای عیب‌یابی و استقرار شبکه.
    • کاهش مخاطرات با شناسایی سریع‌تر بردارهای حمله و تهدیدات.
    • پیاده‌سازی سریع‌تر راهکارها با ارائه یک تجربه کاربری متفاوت برخواسته از تحلیل‌های آگاهانه.
    • محافظت از دارایی‌های سازمانی با تخصیص هوشمندانه مجوزها و دستیابی به نورآوری‌های روز دنیای فناوری.
    • ساده‌تر شدن فرآیند‌های فناوری‌اطلاعات و بهبود تجربه به‌کارگیری برنامه‌های کاربردی، کیت‌های توسعه، آداپتورها و واسط‌های برنامه‌نویسی متن‌باز.  

چرا باید از یک شبکه هدفمند استفاده کنیم؟

زمانی‌که درباره استفاده از یک شبکه هدفمند صحبت می‌کنیم، این پرسش مطرح می‌شود که چگونه یک شبکه هدفمند سازمانی به کارمندان کمک می‌کند و باعث بهبود راندمان کاری می‌شود؟ شبکه هدفمند با خودکارسازی فرآیندها و تامین امنیت شبکه در برابر تهدیدات سایبری به سرپرستان اجازه می‌دهد به شکل مستمر شبکه را همسو با نیازهای تجاری سازمان به‌روزرسانی کنند و دید روشنی از ساختار شبکه به‌دست آورند. به‌طور مثال، شبکه هدفمند می‌تواند نیازهای عملکردی کلیه برنامه‌ها و خدمات را یاد گرفته، به‌‌طور مداوم و به شکل نقطه به نقطه فرآیند تطبیق را انجام ‌دهد تا کیفیت سرویس‌ها بهبود پیدا کند. علاوه بر این، شبکه هدفمند می‌تواند به‌طور خودکار و مستمر خط‌مشی‌های دسترسی را بین کاربران، برنامه‌های کاربردی و تجهیزات در هر نقطه از شبکه اعمال کند و این ظرفیت را دارد تا نیاز‌مندی‌های عملیاتی تجهیزات را درک و به‌طور مدوام فرآیند تطبیق را انجام داده، وصله‌ها و ایمیج‌های نرم‌افزاری را بررسی کند و در صورت هماهنگ بودن با زیرساخت‌های شبکه آن‌ها را اعمال می‌کند. به همین دلیل سیسکو معتقد است عملکرد شبکه‌های هدفمند تغییرات اساسی و بنیادین در نحوه ساخت و پیاده‌سازی شبکه‌ها به وجود می‌آورند که از آن جمله به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:
    • مدل‌های بسته و مبتنی بر سخت‌افزار جای خود را به زیرساخت‌های نرم‌افزارمحور و برنامه‌پذیری می‌دهند که هماهنگ و یکپارچه با برنامه‌های کاربردی، سامانه‌ها و دامنه‌های فرا شبکه هستند. 
    • مدیریت مستمر و دستی که عمدتا از طریق یک رابط خط فرمان انجام می‌شود جای خود را به رویکردهای خودکار مبتنی بر خط‌مشی‌ها خواهند داد. 
    • امنیت واکنش‌گرا و تابع محیط جای خود را به امنیت مبتنی بر زمینه (Context) می‌دهد که از ابر تا لبه سازمانی را شامل می‌شود. 
    • قابلیت دید ساده جای خود را به تحلیل‌های آگاهانه و پیش‌بینی کننده برای کاربران، دستگاه‌ها، برنامه‌های کاربردی، اینترنت اشیا و تمامی عناصر درون شبکه می‌دهد. 
    • Cisco DNA از تمامی تغییرات مذکور پشتیبانی می‌کند و قادر است معماری و چابکی موردنیاز را به یک سازمان و بخش فناوری‌اطلاعات بدهد تا عملکردی سریع‌تر و هوشمندانه‌تر پیدا کنند و پاسخ سریع و درستی به رخدادهای امنیتی بدهند. 

سادگی و سرعت با هدف پاسخ‌گویی به درخواست‌های روبه‌رشد

شبکه‌های سنتی هنوز هم با چالش مدیریت و پیاده‌سازی تنظیمات مجزا روی هر یک از تجهیزات شبکه روبرو هستند. فرآیندهایی همچون عیب‌یابی، نظارت و آماده‌سازی در شبکه‌های سنتی طاقت‌فرسا هستند و باید به شکل دستی انجام شوند، در حالی که امکان اجرای فرآیند‌هایی همچون پیاده‌سازی خدمات و عملکردهای شبکه که گاهی اوقات به چند هفته یا چند ماه زمان نیاز دارند در یک شبکه هوشمند تنها در چند ثانیه انجام می‌شود. به همین دلیل است که سیسکو شبکه‌های هدفمند (مبتنی بر هوش مصنوعی) را انقلابی جدید در حوزه فناوری‌اطلاعات توصیف کرده است. معماری شبکه‌های سنتی گسترش‌پذیر نیست، به همین دلیل سیسکو معماری شبکه مرتبط با محصولات خود را بازنگری کرد تا خصایص جدیدی به آن‌ها اضافه کند. از ویژگی‌های قابل تعاملی که به معماری جدید اضافه شده به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:
    • مدیریت متمرکز (Centralized Management): سازمان‌ها می‌توانند شبکه‌ها را بر مبنای معماری ابرمحور Cisco DNA طراحی و پیاده‌سازی کنند، برای آن‌ها خط‌مشی‌هایی تعیین کنند و اطمینان حاصل کنند خدمات تحت شبکه از طریق یک مدیریت متمرکز ابرمحور همواره در دسترس است. رویکرد فوق اجازه نظارت بر سرویس‌های End-To-End را برای شعب مختلف سازمان‌ها و ادارات، محیط‌های دانشگاهی، محیط‌های درون سازمانی یا سرویس‌هایی که روی ابر میزبانی شده‌اند امکان‌پذیر می‌کند. 
    • خودکارسازی(Automation): Cisco SD-Access اجازه می‌دهد زیرساخت شبکه به‌طور کامل بر اساس یک خط‌مشی واحد و به صورت یک ساختار واحد که بیشتر فرآیند‌های آن خودکارسازی شده در اختیار کاربران و تجهیزات تحت شبکه قرار بگیرد. مزیت دیگر خودکارسازی پیاده‌سازی سریع (شاخه‌ها) Branches با استفاده از Cisco SD-WAN است که اجازه می‌دهد سرویس‌دهی با اتکا بر خودکارسازی عیب‌یابی، آماده‌سازی و پیکربندی روزانه ساده‌تر شده و گسترش‌پذیری به شکل بهتری انجام شود. 
    • ضمانت (Assurance): بهبود راندمان سرویس‌ها را می‌توان با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین که قادر هستند تحلیل‌های پیش‌گویانه دقیقی ارائه کنند تا کاربران، دستگاه‌ها و داده‌های برنامه‌های کاربردی را در چهارچوب ساختار سازمان و به منظور ارائه یک دیدگاه اجرایی کارآمدتر به یکدیگر مرتبط کرد بهبود بخشید. یک چنین رویکردی اجازه می‌دهد مشکلات به سرعت شناسایی شوند و ایده‌های کاربردی‌تری برای حل مشکلات و ارائه یک تجربه شخصی‌تر و دقیق‌تر به کار گرفته شوند. 
    • امنیت (Security): این امکان وجود دارد تا میزان خطرات تهدیدات سایبری را با جدا کردن بخش‌های مختلف شبکه به ویژه در نقاط پایانی کاهش داد و خط‌مشی‌های امنیتی را به‌طور یکپارچه در کل شبکه به کار گرفت. کارشناسان می‌توانند با تحلیل شبکه، حتا زمانی که ترافیک در شبکه کدگذاری شده آسیب‌پذیری‌ها و تهدیدات را شناسایی کنند و مانع پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز یک حمله شوند. 
    • مجازی‌سازی (Virtualization): این امکان وجود دارد تا خدمات شبکه را تنها در چند دقیقه برای هر مدل ساختار اداری همچون شعب سازمان‌ها یا ادارات، محیط‌های دانشگاهی یا ابر عمومی پیاده‌سازی کرد و کاربران را با یک شبکه یکپارچه به برنامه‌های کاربردی متصل کرد. 
    • زیرساخت باز (Open platform): ساده‌سازی عملیات فناوری‌اطلاعات، ساخت شبکه‌های باز و گسترش‌پذیر با هدف ادغام در سایر سامانه‌ها و برنامه‌های اطلاعاتی، به‌کارگیری ایده‌های نوآورانه همسو با اهداف تجاری از مزایای یک زیرساخت باز هستند. 
    • ‌یکپارچه‌سازی خط‌مشی‌ها (Policy integration): شبکه‌ها را می‌توان در ساختارهای دانشگاهی، مراکز داده و شعب سازمان‌ها با یکدیگر همسو کرد تا خط‌مشی‌های هماهنگ روی تمامی تجهیزات و مکانیزم‌های امنیتی به شکل یکپارچه اعمال شود. به عبارت دقیق‌تر مدیر شبکه مجبور نیست این خط‌مشی‌ها را برای هر یک از شعب سازمان یا شبکه‌های محلی درون دانشگاهی به شکل دستی اعمال کند. 
شکل 1 معماری شبکه‌های هدفمند سیسکو Cisco DNA را نشان می‌دهد. زمانی‌که این ویژگی‌ها در راه‌حل‌ها، شبکه‌های سازمانی و محصولات تحت شبکه استفاده شوند، شبکه‌ای چابک، باز و گسترش‌پذیری به وجود می‌آورند. این شکل نشان می‌دهد چگونه Cisco DNA می‌تواند به شکل مداوم در حال یادگیری، انطباق‌پذیری و محافظت از خدمات شبکه باشد و با نظارت مستمر امنیت زیرساخت‌ها را تامین کند. به عبارت دقیق‌تر یک ساختار و شبکه‌ای هدفمند برای سازمان‌ها به وجود آورد. جدول یک راه‌حل‌ها، محصولات و مزایای معماری Cisco DNA را نشان می‌دهد. 

‌نرم‌افزار Cisco DNA

سازمان‌ها می‌توانند از مجموعه راه‌کارهای مبتنی بر محصولات تحت شبکه سیسکو به منظور پیاده‌سازی یک شبکه هدفمند استفاده کنند و از ویژگی‌های کلیدی Cisco DNA برای ارتقا عملکرد شبکه‌های سازمانی استفاده کنند. به منظور فعال‌سازی ویژگی‌های نرم‌افزار Cisco DNA در محصولات، بی‌سیم، سوئیچ‌ها و روترهای سیسکو و برقراری ارتباط آن‌ها با Cisco DNA Center به یک مجوز اشتراک‌ نرم‌افزاری Cisco DNA  نیاز است. سازمان‌ها می‌توانند یکی از سه مجوز Cisco DNA Essentials، Cisco DNA Advantage و Cisco DNA Premier را برای هر دستگاه استفاده کنند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟