چرا شما به یک یا چند گواهینامه فناوری اطلاعات نیاز دارید؟
۱۰ مزیت گواهینامه‌های فناوری اطلاعات برای شما و کارفرمای شما
چرا شما به اخذ یک یا چند گواهینامه فناوری اطلاعات (IT certification) نیاز دارید؟ ارزش چنین گواهینامه‌های حرفه‌ای برای شما و کارفرمایتان چقدر است؟ یک گواهینامه فناوری اطلاعات معیاری سریع و آسان برای شناسایی و تشخیص مجموعه‌ای از مهارت‌های خاص بر اساس آزمون‌های استاندارد طراحی‌شده برای آن مهارت است. اخذ یک گواهینامه نشان‌‌دهنده تعهد، انگیزه و دانش فنی‌‌تان در یک تخصص ویژه است. بعد از دریافت یک گواهینامه فناوری اطلاعات، به گروهی منتخب از افراد متبحر ملحق می‌شوید و به‌این‌ترتیب، اعتبار شغلی خود را افزایش می‌دهید. اخذ یک گواهینامه نشانگر این موضوع است که شما علاوه بر داشتن دانشی جامع در زمینه آن فناوری برای حرفه شخصی خود اهمیت قائل شده‌اید و زمان و پول خود را برای دریافت گواهینامه مرتبط با آن صرف کرده‌اید. فراموش نکنید، شما بهترین مدیر برای حرفه و شغل خود هستید.

1606683296_1_0.gif

1. استخدام راحت‌تر 

بی‌شک داشتن یک گواهینامه فناوری اطلاعات در رزومه کاری شانس استخدام کاری را افزایش می‌دهد. رقابت برای شغل‌های مرتبط با فناوری اطلاعات بسیار دشوار است و گواهینامه مرتبط با آن شغل داشتن یک مزیت برتر و برگ برنده‌ای در مقايسه با کسانی است که چنین مدرکی ندارند. در حقیقت، یک گواهینامه تضمين‌کننده یک جایگاه شغلی است. به یاد داشته باشید، وقتی دو نفر با شرایط یکسان برای یک شغل در حال رقابت هستند، شخصی که یک گواهینامه معتبر و مرتبط با این شغل را در اختیار دارد، از نظر کارفرما در اولويت قرار می‌گیرد. گواهینامه مهر تاییدی است بر سابقه حرفه‌ای شما.

2. حفظ شغل بر اساس شرایط حاکم بر محیط اقتصادی

 کسب‌وکارها همیشه به دنبال راهکارهایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها هستند و این یعنی شغل‌ها همیشه در معرض خطر هستند. در اختیار داشتن یک یا چند گواهینامه حرفه‌ای در حوزه فناوری اطلاعات شما را از خطر تعدیل نیروی کار سازمانی که در آن مشغول کار هستید، محفوظ نگه می‌دارد. یکی از پارامترهای مهم کارفرمایان برای حفظ سمت یک کارمند مهارت، دانش و کسب تجربه کافی در آن حرفه مشخص است. کسب گواهینامه‌های فناوری اطلاعات به‌ویژه دوره‌های تخصصی و چندمرحله‌ای آن به‌سادگی امکان‌پذیر نبوده و درصورتی‌که موفق به دریافت چنین گواهینامه‌هایی شده باشید، کارفرمایتان یقین پیدا خواهد کرد که برای رسیدن به چنین جایگاهی زمان و انرژی زیادی را صرف کرده‌اید و از دست دادن شما زیان بزرگی برای کل مجموعه خواهد بود.

3. معرفی و تبليغ پیشرفت شغلی و کسب سمت‌های بالاتر

در یک حرفه و به‌واسطه آن دریافت دستمزد و مزایای بالاتر، نیازمند معرفی و تبليغ تخصص و تجربه شما به کارفرما و در اصطلاح عامیانه خودی نشان دادن است. این کار مستلزم مشارکت هر چه بیشتر در پروژه‌های مهم سازمانی است و برای مشارکت بیشتر در پروژه‌های مهم باید فناوری‌های جدید را فراگرفته و مهارت‌های فعلی خود را پیشرفت دهید. برای رسیدن به چنین جایگاهی هیچ راهی بهتر از اخذ یک گواهینامه جدید یا کسب مدرک بالاتر در حوزه تخصصی فعلی‌تان نیست. در اختیار داشتن آخرین گواهینامه‌ها و مجوزهای شغلی حرفه‌ای بین‌المللی بزرگ‌ترین ویترین برای معرفی و تبليغ شما به کارفرمایان است. 

مطلب پیشنهادی

این هفت شغل فناوری اطلاعات آینده حرفه‌ای شما را تضمین می‌کند

4. شبکه‌ای از فرصت‌ها

با موفقیت در کسب یک گواهینامه از یک مرکز معتبر، به طور طبیعی به گروهی از افراد متخصص و حرفه‌ای در همان زمینه فنی ملحق خواهید شد و این موضوع فرصتی ناب و منحصربه‌فرد برای شما فراهم می‌کند تا در زمان‌هایی که به دنبال یافتن پاسخ برای حل مشکلات یا به اشتراک‌گذاری راهکارهایی برای چالش‌های پیش روی خود هستید یک گروه از افراد و منابع ارزشمند را در کنار خود داشته باشید. این گروه از همکاران تعلیم‌دیده و متخصص می‌توانند در شرایط خاص شما را در مورد چگونگی ارتقای حرفه‌ای یا در جست‌وجوی دانش فنی راهنمایی کنند. حتی دوستان و همکاران جدید در چنین گروه‌هایی می‌توانند معرف‌تان برای به دست آوردن یک سمت شغلی جدید یا ارتقای سطح شغلی فعلی‌تان باشند. مشارکت در فعالیت چنین گروه‌هایی سطح تجربه حرفه‌ای شما را افزایش خواهد داد.

5. اعتبار حرفه‌ای 

کسب گواهینامه، به‌ویژه مجموعه‌ای از گواهینامه‌های معرفی‌شده توسط یک ارائه‌کننده خاص و معروف، برای شما اعتباری حرفه‌ای به ارمغان خواهد آورد. چه کسی در مقابل متخصص شبکه تایید شده توسط سیسکو (CCIE)، کارشناس راهکارهای تایید شده مایکروسافت (MCSE) یا معمار مورد تایید ردهت (RHCA) حرفی برای گفتن دارد؟ در اختیار داشتن یک یا چند مورد از این گواهینامه‌ها نشان‌دهنده تعهد و انگیزه شما برای توسعه حرفه‌ای است. بسیاری از شرکت‌ها کارمندان خود را برای اخذ چنین گواهینامه‌هایی تشویق و از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند و شما به‌عنوان یک کارمند دارای چنین مدارکی مطمئنا در سازمان‌های فعال در این حوزه‌ها سرآمد خواهید بود.

6. برنامه‌های مشارکتی

در برخی موارد شرکت‌ها ممکن است به یک تعداد از افراد متخصص و دارای گواهینامه مرتبط با زمینه فعالیت آن‌ها برای مشارکت در برخی از پروژه‌های اختصاصی خود نیاز داشته باشند، اغلب تولیدکنندگان و بسیاری از فروشندگان محصولات فناوری اطلاعات چنین درخواست‌هایی را مطرح می‌کنند. اخذ یک گواهینامه مرتبط با زمینه فعالیت یک سازمان به شما اين فرصت را می‌دهد تا با چنین پروژه‌هایی مشارکت داشته باشید.

7. تجدید و حفظ گواهینامه 

متخصصان فناوری اطلاعات ممکن است نیاز داشته باشند تا هر دو تا سه سال یک بار گواهینامه‌های مرتبط با خود را تجدید و به‌روزرسانی کنند. برای نمونه، سیسکو برای تجدید و حفظ گواهینامه خود هر سه سال یک‌بار سطح بالاتری از امتحانات اخذ گواهینامه را برگزار می‌کند؛ متخصصانی که گواهینامه ردهت را دارند باید هر سه سال گواهینامه خود را تجدید کنید؛ مایکروسافت برای گواهینامه MCSE یک تجدید سه‌ساله و برای گواهینامه MCSD یک تجدید مدرک دوساله را در نظر گرفته است. در چنین شرایطی پشت سر گذاشتن یک امتحان برای حفظ گواهینامه برای شما و کارفرما مزیت محسوب می‌شود. در برخی موارد، ممکن است مشتريان تمایل داشته باشند تا تنها با شرکت‌هایی کار کنند که کارمندان آن‌ها به آخرین مدارک فنی روز مجهز هستند.

8. فناوری‌های حال حاضر و جدید 

در اختیار داشتن آخرین گواهینامه‌های مرتبط با سیستم‌عامل، پلتفرم یا اپلیکیشن‌های جديد ثابت می‌کند، از توانایی‌های بالایی برخوردارید و کمتر کسی توانسته به این مرتبه (متخصص شدن در یک محصول جدید) برسد. پشت سر گذاشتن آزمون گواهینامه‌ای که به‌تازگی ارائه‌شده با چالش همراه خواهد بود، زیرا منابع آموزشی و مطالعاتی کمی‌ برای آن وجود دارد و به‌‌راحتی نمی‌توان جواب پرسش‌های پیش‌آمده را به‌ویژه از گروه‌ها و انجمن‌های آنلاین پیدا کرد. کسب یک گواهینامه فناوری اطلاعات مرتبط با یک محصول جدید می‌تواند شما را به یک متخصص سرآمد در سازمان تبدیل کند، کسی که پاسخ مسائل جدید را می‌داند و همه برای رفع مشکلات خود به دنبال او هستند.

9. هدف شخصی 

ممکن است اهدافی شخصی برای به دست آوردن یک گواهینامه جدید داشته باشید که می‌تواند به‌منظور به رسمیت شناختن حرفه‌ای یا کسب موفقیت‌های شخصی باشد. گواهینامه‌هایی که به این منظور کسب می‌کنید بیشترین لذت و کسب رضایت را برای شما به همراه خواهد داشت، زیرا چنین تلاشی با میل شخصی و رضایت قلبی خودتان به نتیجه رسیده است. چنین گواهینامه‌هایی نه‌تنها رضایت شخصی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تان را به همراه خواهد داشت، بلکه می‌تواند سکوی پرتابی برای ارتقای شغلی و معرفی بیشتر به بازار کار تخصصی باشد. در بسیاری از موارد از آنجا که کسب چنین مهارت‌هایی در ابتدای امر با پاداش ملموسی همراه نیست، شروع و ادامه راه بسیار دشوار خواهد بود و برای موفقیت تنها به انگیزه قوی و نظم و انضباط نیاز است. 

مطلب پیشنهادی

5 راهکار برتر برای به‌دست آوردن اولین شغل برنامه‌نویسی

10. الزامات سازمانی و حرفه‌ای

یکی از راه‌هایی که به‌واسطه آن می‌توان اطمینان پیدا کرد، کارمندان بخش فناوری اطلاعات یک سازمان از مهارت‌ها و تجربه لازم در فناوری‌های موجود و جدید برخوردار هستند، ارائه گواهینامه‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی است. فرض بر این است که کارمندان بخش فناوری اطلاعات که موفق به گذراندن امتحانات مربوط به گواهینامه‌ها می‌شوند، دانش و توان کافی را برای تبدیل‌شدن به اعضایی کارآمدتر در بخش فناوری اطلاعات خواهند داشت و به حوادث غیرمترقبه پاسخ بهتری خواهند داد. شرکت‌هایی که کارمندان خود را از طریق آزمون یا گواهینامه استخدام می‌کنند نیروی کار توانمندتری خواهند داشت که قادر است سریع‌تر به چالش‌های جدید پاسخ دهد.
آموزش‌های حرفه‌ای فناوری اطلاعات، به‌ویژه آن‌هایی که به دریافت گواهینامه منجر می‌شود، شامل دوره‌های کارورزی و عملی هم می‌شود که می‌تواند از طریق یک محیط مجازی یا با نرم‌افزار و تجهيزات فیزیکی انجام شود. مزیت چنین کاری این است که شما هم‌زمان علاوه بر یادگیری فناوری‌های جديد در یک محیط امن، کار عملی مربوط به آن را نیز تجربه خواهید کرد. چنین شیوه‌ای شما را قادر می‌سازد تا دانش جدید را سریع‌تر و کاربردی‌تر فراگرفته و آن را در محیط کار خود به کار گیرید. 
آزمون‌های اخذ گواهینامه‌های حرفه‌ای فناوری اطلاعات معمولا با گذر زمان پیچیده‌تر و دشوارتر می‌شوند، بنابراین هیچ زمانی بهتر از همین حالا نیست تا برای چنین کاری اقدام کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟