سایت وردپرسی خود را برای استقبال از موتورهای جست‌وجو آماده کنید
اگر محتوای سایت شما یا محصول و خدماتی که ارائه می‎کنید برای بازدیدکنندگانتان مفید نباشد، بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو شما را به جایی نخواهد رساند. رعایت اصول فنی در راه‌اندازی و نگهداری یک سایت وردپرس تنها در صورتی کارساز خواهد بود که محتوای شما هم خوب باشد. در نتیجه بهتر است هم‌زمان با مطالعه مطلب فوق به این نکته توجه داشته باشید. ما در این مقاله راهکارهایی را بررسی خواهیم کرد که می‎تواند به شما کمک کند تا وضعیت رتبه سایت وردپرس خود را بهبود بخشید، بازدیدکنندگان بیشتری به دست آورید و آن‌ها را راضی نگه دارید.

1606683296_1_0.gif

این مطلب یکی از مقالات پرونده ویژه «سئو؛ پرواز با موتور جست و جو» شماره 200 ماهنامه شبکه است. علاقه‌مندان می‌توانند کل این پرونده ویژه را از روی سایت شبکه دانلود کنند.


پیوندهای یکتا در وردپرس 

Permalinks یا همان پیوندهای یکتا یک سری لینک‎های دائمی‎ برای پست‎ها و برگه‎های یکتای سایت وردپرسی شما هستند. هرچند خیلی از متخصصان سئو تأکید زیادی روی ساختار و کلیدواژه‎های نشانی‎های اینترنتی (URL) دارند، اما به نظر نمی‎رسد این روزها این موضوع خیلی بااهمیت باشد. به‌علاوه، با آخرین به‎روزرسانی الگوریتم گوگل پنگوئن می‎توانید کار بهینه‌سازی را خیلی راحت‎تر انجام دهید. 
بنابراین، به‌جای تنظیم دقیق تمام نشانی‎های پست‌های خود و مجهز کردن آن به کلمات کلیدی، تنها اطمینان حاصل کنید نشانی‎های شما متنی بوده و مبتنی بر شناسه پست (شبیه به www.yourblog.com/?p=123) نباشد. برای این منظور به بخش مدیریت وردپرس خود و صفحه Settings/Permalink Settings برويد و مطمئن شوید گزینه Post name انتخاب شده باشد. 
همچنین، این کار بهترین روش برای معنادار کردن لینک‎های شما است و وقتی شخص دیگری با استفاده از این نشانی به پست شما لینک می‎دهد، کلیدواژه‎های درون این لینک معرف موضوع شما است.
موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که حتی اگر شما در تنظیمات این پیوند یکتا را تغییر دهید، وردپرس برای جلوگیری از مشکل تکراری شدن نشانی محتوا همیشه با ساختار مبتنی بر شناسه کار می‎کند. در بخش بعد با پلاگین‎هایی آشنا خواهیم شد که به رفع این مشکل کمک می‎کنند.

استفاده از افزونه‎های سئو

افزونه‎های زیادی درباره سئو وجود دارد، اما All in One SEO Pack و WordPress SEO By Yoast دو نمونه از آن‌ها هستند که امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می‎دهند. هر دو آن‌ها بسیار مفید هستند، اما ما به شما توصیه می‎کنیم هربار تنها از یکی از آن‌ها استفاده کنید. استفاده هم‌زمان از آن‌ها تداخل ایجاد می‌کند.

استفاده از All In One SEO Pack

در All In One SEO Pack، صفحه اصلی آن را در Settings باز کنید و مطمئن شوید وضعیت این افزونه در حالت enabled باشد. (شکل 1)

شکل 1

1- اطمینان حاصل کنید Canonical URLs انتخاب شده باشد.
این کار باعث برطرف شدن مشکل پیوند یکتا که در بالا درباره آن صحبت کردیم و سایر مشکلات مشابه مربوط به محتوای تکراری خواهد شد.

2- کادر مربوط به گزينه Rewrite Titles را علامت بزنید.
خیلی از کاربران وردپرس معتقدند که عناوین پیش‌فرض آن نازیبا، طولانی و نامناسب برای موتورهای جست‌وجو است. 
شما می‎توانید در کادر Post Title Format عناوین خود را اصلاح کنید. معمولاً الگوی پیش‌فرض این گزینه کفایت می‎کند. اما بد نیست بخش | %blog_title% را هم به آن اضافه کنید. (شکل 2)


شکل 2

هرچند این کار به خوانندگان شما کمک می‎کند نام وبلاگ شما را به یاد داشته باشند، اما کلمات کلیدی به کار رفته در عناوین شما نیز بیشتر خواهد شد. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی یکی دیگر از خطوط قرمز موتورهای جست‌وجو به‌ویژه گوگل پنگوئن است. بنابراین یا در این کادر تنها از عنوان page/post استفاده کنید و یا اطمینان حاصل کنید عنوان وبلاگ شما مناسب این کار است. مناسب به این معنا است که این نام کوتاه، اصیل، به یاد ماندنی و قابل استفاده به‌عنوان کلیدواژه باشد. یک گزینه دیگر این است که به‌جای استفاده از | %blog_title% به‌سادگی نام دامنه خود را وارد کنید. بنابراین، الگوی شما چیزی شبیه به %post_title% | www.bluewidgets.com خواهد شد. 

3- از هیچ نوع تگ META keyword استفاده نکنید. 
تنظیمات مرتبط با META keyword را در این افزونه از حالت انتخاب خارج کنید. کلیدواژه‎های META سال‎ها است که بدون استفاده شده‎اند و برعکس حالا ممکن است حتی در بهینه‌سازی شما نتیجه معکوس داشته باشد.

4- برای آرشیو و تگ‎های آرشیو از noindex استفاده کنید.

درست است که شما باید از محتوای تکراری جلوگیری کنید، اما از طرف دیگر باید کاری کنید صفحات دسته‌بندی شما نیز در موتورهای جست‌وجو جایگاه داشته باشند. در حالت ایده‌آل آن‌ها محتوای مرتبط با یک عنوان مشخص را ارائه می‎کنند. بنابراین، بهترین راه برای مديريت آن این است که تم وردپرس خود را به گونه‎ای ویرایش کنید که صفحات دسته‌بندی به‌جای نمایش تمام محتوای پست فقط بخش‎های منتخبی از آن را نمایش دهند. همچنین، شما می‎توانید تنها از تمی‎ استفاده کنید که از قبل این کار را انجام داده باشد.
گزینه‎های دیگر موجود در این افزونه را می‎توانید انتخاب نشده باقی بگذارید. استفاده از قابلیت «تولید خودکار توصیفات» نیز توصیه نمی‎شود. اگر نمی‎خواهید برای هر پستی که اضافه می‎کنید یک META description بنويسید، آن را رها کنید زیرا موتورهای جست‌وجو با نبودن آن بهتر از تولید خودکار آن توسط افزونه کنار می‎آیند.
این افزونه زیر هر پست یا صفحه یک کادر اضافه می‎کند که به شما اجازه می‎دهد یک عنوان و توصیف META در آنجا اضافه کنید. با خیال راحت از آن استفاده کنید، اما کلیدواژه اضافه نکنید.

استفاده از SEO For WordPress by Yoast

این افزونه با قابلیت‎های بیشتری که در اختیار شما می‎گذارد انتخاب بهتری است. چند صفحه تنظیمات مختلف در این افزونه گنجانده شده است. 

شکل 3

(شکل 3) بعد از نصب این افزونه بهتر است این تنظیمات را انجام دهید:
1- در صفحه داشبورد گزینه date in snippets for posts را غیرفعال کنید.
برای اینکه پست‎های ارسال شده قدیمی‎ زیاد به چشم بازدیدکننده و موتورهای جست‌وجو تاریخ گذشته به نظر نرسد، بهتر است اطلاعات مربوط به تاریخ را در سایت‎های وردپرس غیرفعال کنید. هرچند درباره وبلاگ‎هایی که محتوای منتشر شده در آن به زمان وابسته است، باید این اطلاعات باقی نگه داشته شود.
2- تنظیمات مربوط به‌ عنوان باید شبیه به All in One SEO Pack باشد.
این گزینه را به‌شکل %%title%% رها کنید، مگر اینکه از عنوان‎های کوتاه، اصیل، به یاد ماندنی و قابل استفاده به‌عنوان کلیدواژه استفاده کرده باشید. از نام دامنه خود نیز می‎توانید به‌عنوان الگو استفاده کنید.
3- صفحه Indexation  بسیار قدرتمند است.
در خیلی از موارد بهترین کار این است که author archives و
date-based archives  را از حالت ایندکس خارج کنید.
category archives و tag archives را نیز ایندکس شده باقی نگه دارید. (شکل 4)

4- بهتر است نقشه‎های سایت XML فعال باشند.
کادرهای ping را نیز می‎توانید فعال کنید، هرچند این مورد کار خاصی در جهت افزایش رتبه سایت شما انجام نمی‎دهد. یکی از کمبودهای این افزونه نبود تنظیمات مربوط به canonical URL  است که در SEO Pack موجود بود. اما در عوض بخش پیوندهای یکتا قابلیت‎های مفیدی را ارائه کرده است. 

5- نمایش موقعیت کنونی (Breadcrumb) هم برای خواننده و هم موتورهای جست‌وجو مفید است. 
اما باید توجه داشته باشید این قابلیت روی تمام تم‎ها کار نمی‎کند. در بعضی از تم‎ها Breadcrumb تنها در پایین صفحه اصلی نمایش داده می‎شود که نه‌تنها مفید نیست، بلکه باعث به‌هم ریختگی صفحه می‎شود. بنابراین، بهتر است در صورتی که به‌درستی در سایت شما کار نمی‎کند آن را غیرفعال کنید.

6- در بخش RSS می‎توانید لینک‎های شبکه‎های اجتماعی خود را اضافه کنید.
موتورهای جست‌وجو اهمیتی به این عناصر نمی‎دهند، اما کاربران از آن استقبال خواهند کرد. نویسنده این افزونه توصیه می‎کند یک لینک نیز به سایت خود اضافه کنید، زیرا خیلی از سایت‎های کم‌کیفیت محتوا را از RSS جدا نگه می‎دارند. اما به‌جای اینکه یک لینک عمومی‎ در صفحه اصلی خود قرار دهید، بهتر است از هر پست یا صفحه به پست یا صفحه مرتبط لینک دهید.

وبلاگ خود را کش کنید 

کش کردن یکی از نکات ظریفی است که با ترکیب با سایر موارد بهینه‌سازی می‎تواند به افزایش رتبه شما در موتورهای جست‌وجو کمک کند. هرچه یک سایت سریع‌تر کار کند، احتمال از دست دادن بازدیدکنندگان کمتر، میزان رضایت بیشتر و در نتیجه تعداد لینک به این سایت نیز بیشتر می‎شود. بنابراین، مهم است که اطمینان حاصل کنید سایت وردپرس شما به‌اندازه کافی سریع باشد.
یکی از معروف‎ترین افزونه‎ها برای کش کردن وبلاگ شما WP Super Cache نام دارد. WP Green Cache نیز یکی دیگر از افزونه‎های موفق در این زمینه است. اما فراموش نکنید که هربار تنها از یک افزونه استفاده کنید، آن را فعال کنید و مطمئن شوید سایت شما کش شده باشد.

لینک‎های سراسری، لینک به سایر وبلاگ‎ها و لینک‎های پاصفحه 

قرار دادن لینک‎های سراسری و لینک‎های پاصفحه روش مرسومی‎ است که با وجود اینکه کاربران وردپرس بیشتر با آن سر و کار دارند، اما تنها مختص آن‌ها نیست. خیلی از تم‎های رایگان هستند که از لینک‎های پاصفحه به سایت‎هایی استفاده می‎کنند که اغلب هیچ ارتباطی با سایت شما ندارند. برخی افزونه‎ها هم وجود دارند که حتی بدون آگاهی شما لینک‎هایی را به سایت اضافه می‎کنند. بنابراین، باید با دقت بیشتری مراقب این اعمال باشید. تا جایی که می‎توانید تم مورد نظر را خودتان آماده کنید. وقتی از افزونه‎های کمتر شناخته شده استفاده می‎کنید، سایت خود را بررسی کنید که لینک‎های ناخواسته به آن اضافه نشده باشد. 
لینک‎های خروجی نامناسب به‌ویژه بعد از به‎روزرسانی پنگوئن می‎تواند صدمات جدی به رتبه شما وارد کند. در استفاده از لینک‎ها سخاوتمندانه رفتار کنید، اما تنها لینک‎های مرتبط با محتوا و دارای کیفیت را انتخاب کنید. لینک دادن به وبلاگ دوستان و آشنایان نیز باید با دقت انجام شود و در صورت امکان بهتر است از آن اجتناب کنید.

جمع‌بندی 

اصلی‎ترین کارهایی که برای بهینه‌سازی سایت یا وبلاگ وردپرس خود با موتورهای جست‌وجو باید انجام دهید این است که مراقب پیوندهای یکتا باشید و مطمئن شوید از ساختار مناسبی برخوردار هستند. از افزونه‎های سئوی مناسب برای اصلاح عناوین، توصیفات متا و رفع مشکل محتوای تکراری استفاده کنید. وبلاگ خود را کش کنید تا سریع‌تر اجرا شود. مراقب باشید به چه کسی لینک می‎دهید و درنهایت فراموش نکنید، این محتوا است که در بلندمدت حرف اول را می‎زند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟