ویندوزهای فاقد ویژگی‌ها چندرسانه‌ای
پسوندهای N و KN در نگارش‌های مختلف ویندوز 10 به چه معنا هستند؟
مایکروسافت دو نسخه ویژه از ویندوز را همراه با پسوندهای N و KN عرضه می‌کند. نسخه N ویندوزهایی هستند که در اروپا عرضه می‌شوند، در حالی که KN ویندوز‌هایی هستند که در کشور کره عرضه می‌شوند. در حالی که هر دو توزیع جزء نسخه‌های استاندارد به شمار می‌روند، اما در مقایسه با توزیع‌های عادی تفاوت‌هایی دارند. به‌طوری که شامل ویندوز مدیاپلیر و دیگر ویژگی‌های چند رسانه‌ای نمی‌شوند.

1606683296_1_0.gif

نسخه‌های N و KN چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

نسخه N ویندوز برای توزیع در اروپا عرضه می‌شوند، در نتیجه فاقد یکسری ویژگی‌های چندرسانه‌ای هستند. این نسخه‌ها فاقد نرم‌افزارهای ویندوز مدیا پلیر، Groove Music، Move & TV، Voice Recorder یا اسکایپ هستند.

KN نسخه‌ای از ویندوز است که در کشور کره عرضه می‌شود. در این نسخه نیز مدیاپلیر و ویژگی‌های چند رسانه‌ای حذف شده است. درست مشابه رویکردی که در نسخه N اعمال شده است. زمانی که نسخه‌های KN ویندوز عرضه شدند، مایکروسافت ویندوز مسنجر را نیز از آن‌ها حذف کرد. البته بسیاری از کاربران مجبور نیستند نسخه‌های N یا KN را مورد استفاده قرار دهند.  در نتیجه اگر سعی کردید سیستم‌عامل ویندوز 10 را خریداری کرده یا دانلود کنید اگر با عبارت‌هایی همچون Windows 10 Home N یا windows 10 Professional N روبرو شدید، بدانید که این‌ها همان نسخه‌های استاندارد Windows Home و Professional هستند با این تفاوت که ویژگی‌ها چندرسانه‌ای که به آن‌ها اشاره گردید در این نسخه‌ها وجود ندارند.

مطلب پیشنهادی

با این ترفندها ویندوز را به هات‌اسپات وای‌فای تبدیل کنید
اشتراک‌گذاری اینترنت با سایر دستگاه‌ها با ویندوز پی‌سی

عرضه ویندوز به این شکل یک رویکرد کاملا قانونی است. در سال 2004 کمیسیون اروپا اعلام کرد مایکروسافت قوانین ضد انحصاری اتحادیه اروپا را نقض کرده و از این انحصار برای از دور خارج کردن رقبا استفاده کرده است. در آن زمان اتحادیه اروپا مایکروسافت را 500 میلیون یورو جریمه کرد. در ادامه مایکروسافت مجبور شد، نسخه‌ای از ویندوز را بدون ویندوز مدیاپلیر عرضه کند. اما به این نکته توجه داشته باشید که نسخه N تنها در اروپا عرضه می‌شود.

مشابه چنین وضعیتی در سال 2005 این مرتبه در کشور کره تکرار شد. کمیسیون تجارت عادلانه کره، مایکروسافت را به سوء استفاده از موقعیت خود در ارتباط با برنامه‌های چندرسانه‌ای و پیام‌رسان متهم کرد. این کمیسیون نیز مایکروسافت را 32 میلیون دلار جریمه کرد. در ادامه مایکروسافت مجبور شد یک نسخه از ویندوز را بدون مدیاپلیر و MSN Messenger عرضه کند. به همین دلیل است که نسخه KN ویندوز در کره موجود است.

حذف این ویژگی‌ها دردسرهایی را به وجود آورده است

متاسفانه حذف یک برنامه چندرسانه‌ای به همین سادگی نیست. در کنار این برنامه‌ها، کدک‌های چندرسانه‌ای و ویژگی‌های چند‌رسانه‌ای نیز حذف شدند. ویژگی‌هایی که بسیاری از برنامه‌ها بدون وجود آن‌ها به درستی کار نمی‌کنند. برنامه‌هایی همچون آفیس و یکسری بازی‌های کامپیوتری بر مبنای ویژگی‌های ویدویی ویندوز کار می‌کنند. به همین دلیل این برنامه‌ها در زمان اجرا ممکن است به درستی کار نکرده یا اصلا اجرا نشوند.

در ویندوز 10 کورتانا، ویندوز هلو، و پخش کننده فایل‌های پی‌دی‌اف در مرورگر اج بدون این ویژگی‌ها کار نمی‌کنند. کاربرانی که به ویژگی‌های چندرسانه‌ای در ویندوز نیاز دارند مجبور هستند پک Media Feature Pack را جداگانه دانلود کنند. در نتیجه پیش از دانلود سیستم‌عامل ویندوز 10 ابتدا از نگارش ویندوزی که در حال دانلود آن هستید اطمینان حاصل کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟