پنج برنامه کاربردی اندرویدی برای تبدیل متن به گفتار
پس از یک روز کاری خسته کننده که مدام به صفحه‌نمایش کامپیوتر نگاه کرده‌اید، به خانه باز می‌گردید و دوست دارید کتاب مورد علاقه خود را مطالعه کنید. چه کاری انجام می‌دهید؟ آیا دومرتبه به صفحه‌نمایش کامپیوتر یا گوشی هوشمند خیره می‌شوید یا سعی می‌کنید از راهکار هوشمندانه‌تری استفاده کنید؟ کاربران اندرویدی نرم‌افزارهای تبدیل متن به گفتار خوبی در اختیار دارند که اجازه می‌دهند به جای خیره شدن به صفحه‌نمایش گوشی به صورت شنیداری به کتاب مورد علاقه خود گوش دهید.

1606683296_1_0.gif

نرم‌افزارهای کاربردی برای آن‌که بتوانند متن را به گفتار تبدیل کنند از موتور تبدیل گفتار به صدا استفاده می‌کنند. سیستم‌عامل اندروید به موتور تبدیل متن به گفتار (TTS)  تجهیز شده که اجازه انجام چنین کاری را می‌دهد. برخی از برنامه‌ها تنها متن را به گفتار تبدیل می‌کنند و قابلیت دیگری در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند، در حالی که برخی از آن‌ها در کنار انجام این‌کار، قابلیت توقف، از سرگیری متن خوانده شده، رفتن به پاراگراف قبل یا بعد و کارهایی از این دست را انجام می‌دهند. در این مقاله با پنج برنامه کاربردی قدرتمند در این زمینه که مخصوص گوشی‌های اندرویدی ارائه شده است آشنا خواهید شد.

1.Voice Aloud Reader

Voice Aloud Reader یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارها در این زمینه است. زمانی‌که نرم‌افزار فوق را دانلود و نصب کردید، راهنما‌ی استفاده از این برنامه ظاهر می‌شود که برای افراد تازه‌کار در نظر گرفته شده است. این برنامه روش‌های مختلفی برای قرائت متن در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ساده‌ترین روش این است که محتویات یک فایل متنی یا صفحه‌ای از یک سایت را کپی کنید تا این برنامه کاربردی متن را به صدا تبدیل کند. روش دیگر باز کردن فایل است. برای این منظور باید روی آیکون پوشه که بالای پنجره برنامه قرار دارد کلیک کنید. خوشبختانه این برنامه از فرمت‌های فایلی PDF، Doc و HTML و همچنین متن‌هایی که درون فایل TXT قرار دارند پشتیبانی می‌کند. جالب آن‌که برنامه به شما اجازه می‌دهد آدرس یک صفحه را در کار جست‌جو وارد کنید تا محتوای درون صفحه را به شکل گفتاری بشنوید. راهکار سومی که این برنامه در اختیارتان قرار می‌دهد این است که در برنامه‌های کاربردی دیگر روی دکمه به‌اشترا‌ک‌گذاری کلیک کنید و سپس برنامه Voice Aloud Reader را انتخاب کنید. در این حالت متن در زبانه TXT اضافه شده و قادر به گوش کردن آن هستید.

2. Talk Free

برنامه کاربردی محبوب دیگر Talk Free است. یک برنامه با رابط کاربری ساده و روان که البته قابلیت‌های زیادی در اختیارتان قرار نمی‌دهد. این برنامه به شما اجازه می‌دهد متن در نرم‌افزارهای دیگر به شکل گفتاری بشنوید. البته امکان وارد کردن متن از صفحات وب در مرورگری که در حال استفاده از آن هستید وجود دارد. برای بزرگ‌تر کردن اندازه متون می‌توانید گزینه A در بالای صفحه را لمس کنید و اندازه فوت را با لغزنده Text Size و فونت را در بخش Font Style تغییر دهید. قابلیت تایپ برای تبدیل متن به صدا نیز در این برنامه تعبیه شده است. Talk Free متنی که در آن اضافه می‌کنید را ذخیره می‌کند و زمانی‌که برنامه را باز کردید، آن‌را نمایش می‌دهد.

3.Pocket

Pocket یک برنامه عالی است به ویژه زمانی که مقاله‌هایی را ذخیره کرده‌اید که قصد دارید در آینده آن‌ها را مطالعه کنید. این نرم‌افزار همچنین ویژگی تبدیل متن به گفتار را نیز ارائه می‌کنید. در نتیجه اگر مطلبی را از طریق منوی Share در اندروید برای نرم‌افزار فوق ارسال کنید، در ادامه قادر هستید به صورت گفتاری آن‌را بشنوید. برای آن‌که متن یک مطلب به صدا تبدیل شود، باید مطلب را باز کنید و آیکون هدفون در بالای صفحه را لمس کنید. در مدت زمان گوش کردن به متن با لمس دکمه بازگشت و متن را به شکل عادی مشاهده کنید. در این وضعیت متن به شکل صوتی خوانده شده و در همان زمان بخشی که خوانده شده قابل مشاهده است. این تکنیک بررسی دقیق‌تر متنی که در حال قرائت است را ساده می‌کند.

4. Narrator’s Voice

برعکس برنامه قبلی، Narator’s Voice در گزینه‌های به‌اشتراک‌گذاری قرار نمی‌گیرد، اما هنوز هم اجازه می‌دهد از طریق کپی و انتقال متن آن‌را به صورت گفتاری بشنوید. در حالی که این برنامه قابلیت‌های برنامه‌های قبلی را ندارد، اما در مقابل اجازه می‌دهد افکت‌های صوتی را زمانی که در حال گوش کردن به یک متن هستید اعمال کنید. شما می‌توانید جلوه‌های صوتی شبیه به تکرار (Reverb)، بازتاب (Echo)، حالت کر و افکت افزایش یا کاهش سرعت Spee را انتخاب کنید. همچنین به شما اجازه می‌دهد یک متن را به فایل صوتی تبدیل کنید، آن‌را به‌اشتراک قرار داده یا در قالب فایلی روی دستگاه خود ذخیره کنید.

5. T2S: Text to Voice – Read Aloud

T2S یک ویزگی منحصر به فرد دارد که یک مرورگر مجزا درون آن قرار گرفته است. ابن قابلیت منحصر به‌فرد اجازه می‌دهد تا افرادی که وقت خود را زیاد در اینترنت صرف می‌کنند به سادگی متن صفحات را به شکل شنیداری و با کمتری زحمت ممکن بشنوند. برای آن‌که از مرورگر داخلی این نرم‌افزار استفاده کنید، آن‌را اجرا کنید و آیکون منو در گوشه بالای صفحه را لمس کنید و گزینه Browser را انتخاب کنید. اگر از قبل آدرس یک صفحه را انتخاب کرده‌ باشید، آدرس به شکل خودکار در این بخش ظاهر می‌شود و با لمس آن صفحه بارگذاری می‌شود. زمانی‌که محتوای یک صفحه را با برنامه به‌اشتراک قرار دهید، دو گزینه متفاوت در اختیارتان قرار می‌گیرد. زمانی‌که گزینه‌های به‌اشتراک‌گذاری ظاهر می‌شود، شما می‌توانید یک وب‌سایت را باز کنید یا محتوا را کپی کنید و بدون نیاز به ترک مرورگر به محتوا گوش  دهید. البته ویژگی فوق در حالت عادی فعال نیست. برای فعال کردن ویژگی فوق، آیکون منو را لمس کنید و در صفحه تنظیمات Copy-to-speak را لمس کنید و سوییچ ابتدای صحفه را در حالت روشن قرار دهید.

لازم به توضیح است که ویژگی فوق ممکن است روی همه دستگاه‌ها به درستی کار نکند، به ویژه اگر حلات دستگاه را روی ذخیره کردن شارژ باتری تنظیم کرده باشید. اگر ویژگی Copy-to-speak به درست کار نکرد، بهتر است ویژگی keep Running را فعال کنید. با فعال شدن گزینه فوق، برنامه متنی که کپی کرده‌اید را قرائت می‌کند و اعلانی نیز در بخش اعلان‌ها ظاهر می‌شود.  

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟