دانش‌نامه واژگان تخصصی فناوری‌اطلاعات
DBaaS چیست؟
پایگاه داده به عنوان سرویس DBaaS سرنام Database as a Service که برخی منابع از اصطلاح پایگاه داده مدیریت شده برای توصیف آن استفاده می‌کنند، اولین بار توسط آمازون و در قالب سرویس پایگاه داده رابطه‌ای نزدیک به 12 سال پیش معرف شد. از آن زمان تا به امروز پایگاه داده به عنوان سرویس به سرعت رشد پیدا کرد و مورد توجه شرکت‌ها قرار گرفت، به‌طوری که انتظار می‌رود تا سال 2025 ارزشی معادل 320 میلیارد دلار پیدا کند.

DBaaS چیست؟

پایگاه داده ابری، بانک اطلاعاتی است که به‌طور معمول روی بستر رایانش ابری اجرا می‌شود. در این حالت دسترسی به پایگاه داده به صورت یک سرویس ارائه می‌شود. در ارتباط با این پارادایم رایانشی دو مدل استقرار رایج وجود دارد. در حالت اول، کاربران می‌توانند پایگاه داده‌ها را به‌طور مستقل در ابر اجرا کنند و از یک ایمیج ماشین مجازی برای این منظور استفاده کنند. در حالت دوم، کاربران می‌توانند دسترسی به سرویس پایگاه داده را که توسط ارائه‌دهنده پایگاه داده ابر نگهداری می‌شود و مدیریت می‌شود را خریداری کنند. از پایگاه‌های داده موجود روی ابر باید به مدل‌های مبتنی بر SQL و برخی از مدل‌های داده NoSQL اشاره کرد.

مهم‌ترین عاملی که باعث شده این پارادایم رایانشی مورد توجه شرکت‌ها قرار گیرد، گسترش‌پذیری و دسترس‌پذیری زیاد این پایگاه‌های داده است. سرویس پایگاه داده با انتزاعی کردن مفاهیم یک پشته نرم‌افزار ساده و سر راست در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

دو روش اصلی اجرای پایگاه داده در ابر

همان‌گونه که اشاره شد، پایگاه‌های داده به دو روش روی ابر پیاده‌سازی می‌شوند:

Virtual machine image: پلتفرم‌های ابری به کاربران اجازه می‌دهند تا نمونه‌های ماشین مجازی را برای مدت محدود خریداری کنند. در این حالت می‌توان پایگاه داده‌ای را روی چنین ماشین‌های مجازی اجرا کرد. کاربران می‌توانند تصویر ماشین شخصی خود را با پایگاه داده‌ای که روی آن نصب شده است بارگذاری کنند یا از تصاویر آماده دستگاه که قبلا بهینه‌سازی‌های لازم روی آن‌ها انجام شده استفاده کنند.

پایگاه داده به عنوان سرویس (DBaaS): با داشتن مدل پایگاه داده به عنوان سرویس، شرکت‌ها نیازی ندارند خود پایگاه داده را نصب و نگه‌داری کنند. در عوض، ارائه‌دهنده خدمات پایگاه داده مسئولیت نصب و نگهداری پایگاه داده را بر عهده می‌گیرد و شرکت‌ها نیز با توجه به میزان استفاده از خدمات، هزینه لازم را پرداخت می‌کنند. مدل فوق بر مبنای الگوی جامع‌تر نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) کار می‌کند.

معماری و ویژگی‌های مشترک

اکثر سرویس‌های پایگاه داده کنسول‌های تحت وب ارائه می‌دهند تا کاربر نهایی بتواند از آن‌ها برای تهیه و پیکربندی نمونه‌های پایگاه داده استفاده کند.

خدمات پایگاه داده شامل یک مولفه مدیر پایگاه داده هستند که موارد زیرین پایگاه داده را با استفاده از یک سرویس API کنترل می‌کند. سرویس API در دسترس کاربران نهایی قرار دارد و به کاربران اجازه می‌دهد عملیات نگهداری و مقیاس‌گذاری را در نمونه‌های پایگاه داده خود انجام دهند.

به‌طور معمول، پشته نرم‌افزاری شامل سیستم‌عامل، پایگاه داده و نرم‌افزار شخص ثالث است که برای مدیریت پایگاه داده استفاده می‌شود. ارائه‌دهنده خدمات مسئول نصب، وصله و به‌روزرسانی پشته نرم‌افزاری و اطمینان از سلامت کلی و عملکرد پایگاه داده است.

البته دقت کنید که ویژگی‌های مقیاس‌پذیری بین فروشندگان متفاوت است. برخی مقیاس‌پذیری خودکار را ارائه می‌دهند، برخی دیگر کاربر را قادر می‌سازند تا با استفاده از API مقیاس موردنظر خود را افزایش دهد، با این‌حال، گسترش‌پذیری به شکل خودکار انجام نمی‌شود و به تایید نهایی مالک زیرساخت بستگی دارد.

به‌طور معمول، سازمان‌ها تعهدی می‌دهند که دسترسی به پایگاه داده در وضعیت 99.9 درصد قرار دارد. برای این منظور از رویکردهایی نظیر replicating و تمهیداتی برای مقابله با شکست (failing) استفاده می‌کنند که افزونگی در آن حرف اول را می‌زند. در واقع DBaaS یک مدل سرویس محاسبات ابری است که بدون نیاز به تنظیم سخت‌افزار فیزیکی، نصب نرم‌افزار پایگاه داده یا پیکربندی برای عملکرد، نوع خاصی دسترسی به پایگاه داده را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

DbaaS چگونه پیاده‌سازی ‌می‌شود؟

تنظیم یک پایگاه داده شامل تهیه یک ماشين مجازی برای اجرا، نصب و پیکربندی پایگاه داده منطبق با مجموعه‌ای از پارامترها است. بعد از این‌که یک پایگاه داده تنظیم شد، پلتفرم مسئولیت تمام عملیات بک-اند را بر عهده می‌گیرد تا وضعیت پایگاه داده را در بهترین شرایط ممکن حفظ کند. برای آن‌که هماهنگی دقیقی میان پایگاه داده و برنامه‌‌ای که در حال تکامل و پیشرفت است، به وجود آید پلتفرم باید بتواند به‌طور خودکار و بر اساس ضوابط تعریف شده پایگاه‌ داده را گسترش دهد.

مزایای DBaaS چیست؟

پیاده‌سازی یک پایگاه داده یک فرآیند چند مرحله‌ای است که شامل مولفه‌های محاسباتی، مولفه‌های شبکه و ذخیره‌سازی، پیکربندی صحیح مولفه‌ها و نصب نرم‌افزار پایگاه داده است.

راه‌حل‌های DBaaS ‌دسترس‌پذیری دایمی پایگاه‌های داده و فعالیت بدون مشکل آن‌ها در اوج بارکاری را تضمین کرده و به مدیران فناوری اطلاعات اطمینان خاطر می‌دهد که عملکرد سامانه در اوج بار کاهش پیدا نمی‌کند.

بیشتر موتورهای پایگاه داده به‌طور ذاتی قابلیت‌های امنیتی از قبیل رمزنگاری داده‌ها را در هر دو حالت عدم استفاده از داده‌ها و زمانی که محاوره‌هایی روی داده‌ها در حال انجام است ارائه کرده و ساختارهای داده‌ای و API-های مخصوص به خود را استفاده می‌کنند.

یک راه‌حل DBaaS مزایای گوناگونی در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد که شاخص‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

افزایش سرعت کار توسعه‌دهنده

بهره‌وری فناوری اطلاعات

قابلیت اطمینان و عملکرد اپلیکیشن

امنیت اپلیکیشن

چگونه یک DBaaS را انتخاب کنیم؟

ارائه‌دهندگان عمده ابر مجموعه‌ای وسیع از گزینه‌های DBaaS را ارائه می‌دهند که از آن جمله باید به سیستم‌های مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای (RDBM) و پایگاه‌های داده غیر ارتباطی یا NoSQL اشاره کرد.

یافتن ارائه‌دهنده DBaaS مناسب برای شرکت شما شامل بررسی این موضوع است که کدام فناوریرهای پایگاه داده برای برنامه کاری شما بهتر کار می‌کند و البته اطمینان حاصل شود که ارائه‌دهنده شما از آن فناوری پشتیبانی می‌کند. پاسخ‌گویی به بخش اول این موضوع می‌تواند پیچیده باشد، زیرا هیچ DBaaS مناسب برای همه برنامه‌های کاربردی شما وجود ندارد. تراکنش‌ها همیشه پیچیده هستند و گاهی اوقات دستیابی به عملکرد بهتر شامل رعایت نکات ظریفی است. در این‌جا چند عامل خاص وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

بیشتر راه‌حل‌های DBaaS شامل ابزارهای مدیریت یکپارچه هستند که روند پیکربندی، نظارت و نگه‌داری پایگاه‌های داده شما را ساده می‌کنند. این موارد شامل ورود به سیستم، مدیریت کلید و ابزارهای ردیابی فعالیت است. این امکان وجود دارد که موتورهای پایگاه داده متنوع را با استفاده از مجموعه‌ای مشترک از فراخوان‌های API تهیه و مدیریت کنید که روند توسعه را ساده و استاندارد می‌کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟