آیا رم زیاد کارایی گوشی را بالا می‌برد
گوشی اندروید واقعا چه مقدار رم نیاز دارد؟
اخیرا اخباری در خصوص یکی از گوشی‌های شرکت اوپو در رسانه‌های فناوری منتشر شده که ظاهرا 10 گیگابایت رم دارد. بدون شک، این مقدار رم بیشتر از چیزی است که کاربر به‌آن نیاز دارد. شاید این سئوال برای شما هم پیش آمده باشد که: گوشی اندرویدی که در دست دارید واقعا به چه مقدار رم نیاز دارد؟

1606683296_1_0.gif

رم روی اندروید چگونه کار می‌کند

در ابتدا قصد داریم به‌این موضوع بپردازیم که به‌طور کلی رم روی سیستم‌عامل اندروید چگونه عمل می‌کند. اگر با ویندوز آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که هرچه مقدار رم دستگاه بیشتر باشد بهتر است و در اختیار داشتن فضای آزاد روی رم برای این‌که سیستم عملکرد خوب و مناسبی داشته باشد امری ضروری است.

اما این قضیه در خصوص اندروید کمی متفاوت است. اساس این سیستم‌عامل، پوسته لینوکس است و تحت مجموعه قوانین کاملا متفاوت نسبت به کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز عمل می‌کند. و وقتی صحبت از رم می‌شود یک جمله بیشتر از هر چیز دیگری نمود دارد: رم آزاد یعنی رمی که هدر رفته است.

پس، برای کار با اندروید لازم نیست که فضای رم را خالی کنید تا اپ‌ها راحت‌تر اجرا شوند. این فرآیند به‌طور خودکار و کاملا روان انجام می‌شود. وقتی با ماشین‌های مبتنی بر لینوکس کار می‌کنید رم چیزی نیست که بخواهد ذهن شما را درگیر کند.

با این وجود، اگر مقدار رم خیلی کم باشد مشکل‌ساز می‌شود. اگر سیستم برای کار رم کافی نداشته باشد، مشکلات پدیدار می‌شوند و اپ‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند ناخودآگاه بسته می‌شوند.

این قضیه زمانی‌که اندروید نسخه لالی‌پاپ یعنی نسخه 5.0 منتشر شد بیشتر خودش را نشان داد. زیرا این نسخه از سیستم مدیریت تهاجمی برای رم استفاده می‌کند. با توجه به این‌که در زمان انتشار این نسخه از اندروید بیشتر گوشی‌ها حداکثر 2 گیگابایت رم داشتند، این مسئله به‌شدت مشکل‌ساز شد. به‌طور مثال، فرض کنید در داخل خودرو هستید و برای پیدا کردن مسیر یا مطلع شدن از وضعیت ترافیک در حال کار با برنامه گوگل مپس هستید. در همین حالت، در پس‌زمینه فایل‌های موسیقی در حال پخش هستند. اغلب اوقات شاهد بسته شدن اپلیکیشن پخش موسیقی توسط سیستم‌عامل خواهید بود. اگر این قضیه برعکس باشد، یعنی پلیر پخش موسیقی در جلو و برنامه گوگل مپس در پس‌زمینه باشد، آن‌‌گاه این برنامه مپس است که قربانی می‌شود. این قضیه در آن زمان بسیار اذیت کننده بود.

راه‌کار تولید کنندگان در ادامه استفاده از رم بیشتر بود.

مقدار خیلی زیاد رم بد نیست، اما ضرورتی ندارد

زمانی‌که خیلی از لپ‌تاپ‌ها هنوز با 8 گیگابایت رم و در برخی موارد حتی با 4 گیگابایت رم عرضه می‌شوند، این سئوال مطرح می‌شود که چرا یک گوشی باید 10 گیگابایت رم داشته باشد. پاسخ خیلی کوتاه و صریح است: اصلا نیازی ندارد.

با این‌که این مقدار رم بیش از اندازه و حتی مضحک به‌نظر می‌رسد اما در مجموع ضرری ندارد. فقط می‌توان گفت این هم از همان چیزهایی است که تولید کنندگان دوست دارند در شعارهای تبلیغاتی خود از آن استفاده کنند که "ما اولین بودیم". هیچ کاربری حداقل در حال حاضر از این مقدار رم استفاده نمی‌کند.

با تمام این حرف‌ها، بعضی از گوشی‌ها بیشتر از بقیه به‌رم نیاز دارند. برای روشن شدن این موضوع گوشی پیکسل و گلکسی را با هم مقایسه می‌کنیم. سامسونگ تمایل دارد تا از ویژگی‌های زیادی روی گوشی‌های خود استفاده کند. این کار باعث می‌شود تا سیستم‌عامل سنگین شود و در نتیجه برای کار در سطح بالاتر به‌رم بیشتری احتیاج داشته باشد. گوشی‌های پیکسل از استوک اندروید استفاده می‌کنند که هم ساده‌تر است و هم نسبت به Samsung Experience سبک‌تر است. به‌همین دلیل، پیکسل نسبت به گلکسی در شرایط کاری مشابه به رم کمتری نیاز دارد. حتی نسخه خاصی از اندروید طراحی شده که با یک گیگابایت رم هم به‌خوبی کار می‌کند.

در نتیجه رم بیشتر روی گوشی اندروید احتیاج است اما فعلا 10 گیگابایت رم هیچ توجیه منطقی ندارد. استاندارد فعلی 4 گیگابایت است و در دوره‌ای هستیم که رم 6 گیگابایت در حال تبدیل شدن به استاندارد است. شرکت‌هایی مانند سامسونگ و وان‌پلاس از مدت‌ها پیش شروع به استفاده از 6 گیگبایت و حتی 8 گیگابایت رم در گوشی‌های پرچم‌دار خود کرده‌اند و این روند در طی سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

پس در آخر به یک یا نهایتا دو نتیجه مهم می‌رسیم: چیزی تحت عنوان "رم خیلی زیاد" وجود ندارد و از طرف دیگر تولید کنندگان قطعا این رقم را تا جایی که امکان داشته باشد افزایش می‌دهند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟