باید‌ها و نباید‌های یادگیری کدنویسی
یادگیری برنامه‌نویسی یک ضرورت است و همه مردم باید آن‌را یاد بگیرند؟
برنامه‌نویسی و ضرورت یادگیری آن به میدان تبادل نظری تبدیل شده است که ما در وسط این میدان قرار گرفته‌ایم و به‌طور مرتب نقطه نظرات مدافعان و مخالفان را از دو سوی میدان می‌شنویم. مناظره‌ها و مباحثه‌ها در زمینه یادگیری از آن جهت پایانی ندارد که ما و کسب‌وکارمان به‌طور مستمر با پیشرفت‌های دنیای فناوری به چالش کشیده می‌شود.

1606683296_1_0.gif

این‌که شما در کدام طرف میدان ایستاده‌اید تفاوتی در اصل موضوع ندارد، با یک جست‌وجوی ساده هزاران مقاله، فیلم آموزشی و نظرات کارشناسی را مشاهده می‌کنید که  بر ضرورت یادگیری برنامه‌نویسی تاکید دارند. بزرگان دنیای فناوری همچون بیل گیتس و مارک زاکربرگ در ویدیوهای خود همواره به آحاد جامعه و به ویژه کودکان این مورد را گوشزد می‌کنند که باید به مقوله یادگیری برنامه‌نویسی به شکل جدی نگاه کنند.

اما برنامه‌نویسان حرفه‌ای دیدگاه دیگری در این زمینه دارند

در نقطه مقابل بزرگان دنیای فناوری، برنامه‌نویسان حرفه‌ای قرار دارند که با این دیدگاه موافق نیستند. اما به راستی چرا افرادی که خود به شکل حرفه‌ای در این حوزه به فعالیت اشتغال دارند نظری متفاوت دارند؟ برنامه‌نویسان حرفه‌ای معتقد هستند که مهارت‌های فنی فرصت‌های شغلی تازه‌ای پیش روی مردم قرار داده و برای عده‌ای سرگرم کننده است، اما زمانی که فردی هیچ‌گونه علاقه‌ای به یادگیری برنامه‌نویس ندارد آن‌گاه کمترین بازدهی را پس از یادگیری از خود نشان خواهد داد. سیارا بایرن در مطلبی منتشر شده در سایت Fast Company به این نکته اشاره کرده است: «ترویج این موضوع که یادگیری برنامه‌نویسی باعث می‌شود افراد در کوتاه مدت ثروتمند شوند صحیح نیست. برای موفقیت در برنامه‌نویسی باید شور و اشتیاق خاصی داشته باشید و مهم‌تر از آن برای حل یک مشکل خاص برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشید.»

خبره شدن در برنامه‌نویسی به سادگی آب خوردن نیست!

برنامه‌نویسان حرفه‌ای نیز بر این باور هستند که بر خلاف آن‌چه در فیلم‌های شاد به کودکان نشان داده می‌شود که یادگیری برنامه‌نویسی فرآیند ساده‌ای است، واقعیت این است که برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس مجرب شما به زمان و تمرین‌های بسیار زیادی نیاز دارید. در نتیجه در کوتاه مدت نمی‌توانید همه مهارت‌های برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. بسیاری از فعالان و رهبران شاغل در بخش صنعت حتا بدون آن‌که مجبور شوند کدنویسی کنند در کار خود موفق بوده‌اند.

حد وسطی نیز وجود دارد؟

اما پرسشی که اکنون مطرح می‌شود این است که آیا راه خروجی برای برون رفت از این مناظره‌ها وجود دارد؟ سرانجام با یادگیری برنامه‌نویسی موفق خواهیم بود یا خیر؟ جان سونمز در این ارتباط می‌گوید: «یادگیری برنامه‌نویسی و انجام پروژه‌های حرفه‌ای برنامه‌نویسی دو مقوله متفاوت از یکدیگر هستند که ما نباید به شکل مفهومی یکپارچه به آن نگاه کنیم. طیف وسیعی از مهارت‌های برنامه‌نویسی وجود دارد. واقعیت این است که بسیاری از ما هیچ‌گاه موفق نخواهیم شد به سطحی از مهارت‌های برنامه‌نویسی دست پیدا کنیم که به عنوان شغل از آن استفاده کنیم، اما در مجموع آشنایی با مهارت‌های برنامه‌نویسی باعث می‌شود تعامل میان افرادی که دانش فنی دارند و افرادی که فاقد دانش فنی هستند بهتر شود. رویکردی که در نهایت به پیشبرد کارها و انجام سریع‌تر کارها مبدل می‌شود. واقعیت این است که ضرورتی ندارد همه مردم کدنویسی را یاد بگیرند، در مقابل همه باید حداقل دانش اولیه در ارتباط با مهارت‌های فنی را به دست آورند. به‌طور مثال همه مردم یک رمان‌نویس نمی‌شوند، اما می‌توانند پیشنهادها یا طرح‌های خود در زمینه نوشتن یک رمان خوب را ارائه کنند.»

چه سطح از مهارت‌ها موردنیاز صاحبان کسب‌وکار است؟

صاحبان کسب‌وکار باید چه سطح از مهارت‌های فنی را به دست آورند؟ این افراد باید روی چه مهارت‌هایی متمرکز شوند؟ سایت Under30CEO این پرسش را مطرح کرده و 15 مهارت فنی را که هر کارآفرینی باید از وجود آن‌ها اطلاع داشته باشد، فهرست کرده است. از جمله این مهارت‌ها می‌توان به توانایی یادگیری‌های مهارت‌های فنی جدید، اصول اولیه اچ‌تی‌ام‌ال و سی‌اس‌اس و نحوه ترسیم الگوی اولیه یک سایت اشاره کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟