از تندر پلاس تا پارس تندر
بررسی تخصصی تفاوت‌ها وشباهت‌های انواع ال 90 در بازار ایران
در مقاله به بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های انواع خودروی لوگان در ایران از جمله رنو تندر پلاس و رنو پارس تندر می‌پردازیم.

1606683296_1_0.gif

لوگان، تندر 90 و ال 90 تماما اسامی خودرویی یکسان می‌باشند که سال‌ها پیش در طی قراردادی بین شرکت رنو فرانسه وایران به بازار کشور ما وارد شدند. در این قرارداد شرکت رنو متعهد شده بود که ضمن انتقال کامل تکنولوژی ساخت این خودرو به ایران 25 درصد فروش جهانی خود را نیز از تولیدات داخل ایران تامین کند. پس از این قرارداد خودروی لوگان توسط شرکت ایران خودرو با نام رنو تندر و توسط شرکت پارس خودرو با نام رنو تندر 90 به بازار عرضه شد.
در آغاز ارائه این خودرو به بازار ایران شرکت فرانسوی سه تیپ مختلف از این خودرو را برای بازار ایران در نظر گرفت.

بررسی تخصصی تفاوتها وشباهتهای انواع ال 90 در بازار ایران

مدل E0

این مدل به عنوان مدل پایه و ارزانترین نوع از هیچ‌گونه امکانات جانبی (آپشن) برخوردار نبود، حتی تهویه مطبوع!!!

مدل E1

دو بسته CP( مخفف comfort pack - بسته راحتی) و بستهSP (مخفف saftety pack- بسته ایمنی) به مدل E1 اضافه می‌شدند.

مدل E2

در این تیپ بستهPL(مخفف lux pack-بسته تجملی) به دو بسته .PS وPC اضافه شد.

این سه مدل خودرو از نظر بدنه کاملا به یکدیگر شبیه بوده و فقط در امکانات با یکدیگر دارای تفاوت می‌باشند، بجز اینکه در مدل E0 از سپرپلاستیکی مشکی رنگ استفاده شده اما رنگ سپر دو مدل دیگر با بدنه همرنگ است.

شرکت ایران خودرو در آغاز هر سه مدل ال 90 را تولید کرده و شرکت پارس خودرو بجز در موارد سفارشی صرفا به تولید مدل E2 این خودرو پرداخت.

بررسی تخصصی تفاوتها وشباهتهای انواع ال 90 در بازار ایران

معروف‌ترین بخش این خودرو در کشور ما و شاید هان در نگاه اول بخش پشتی این خودرو بود که توانست لقب جوجه اردک زشت را برای این خودرو به ارمغان بیاورد. بخش داخلی این خودرو نیز حتی نسبت به تولیدات ساخت ایران نیز چیزی برای ارائه ندارد.

گفتن این نکته خارج از اطف نیست که در کشورهای دیگر بجز ایران نیز از خودرو لوگان به نام جوجه اردک زشت یاد می‌شود و یا با تمسخر گفته می‌شود برای طراحی صندلی‌های عقبی آن از نیمکت‌های فلزی پارک‌ها الهام گرفته شده است.
همچنین بسیاری از خریداران این خودرو شکایت از محدودیت دید در قسمت عقب این خودرو داشته‌اند که احتمالا این موضوع به ارتفاع زیاد درب عقب خودرو مربوط می‌شود.

البته با توجه به طراحی خودروی لوگان به عنوان یک خودروی اقتصادی شهری، با پایین‌ترین قیمت ممکن کم استهلاک و با مصرف سوخت پایین باید گفت که علی رقم ظاهر نچندان زیبا لوگان توانسته به اهداف خود برسد.
شرکت داچیا رومانی توانست با قراردادن موتور K4M با حجم 1598 سی‌سی  و توان تولید قدرت 105 بخار در 5750 دور بر دقیقه به عنوان قلب تپنده خودرو لوگان و همچنین بهره‌گیری از یکی از بهترین جعبه دنده‌های موجود برای خودروهای با توان زیر 130 اسب بخار به نام JH3  چشم بسیاری از افراد را به روی طراحی ضعیف خودرو لوگان بسته و جای پای خود را در بازار ایران باز کند.
این خودرو در بخش امنیت نیز با دریافت سه ستاره ایمنی از پنج ستاره از شرکت ENCAP توانست در سطح بالاتری از خودروهای هم قیمت خود در بازار ایران قرار گرفته و رضایت مشتریان را در این بخش نیز جلب کند.

بررسی تخصصی تفاوتها وشباهتهای انواع ال 90 در بازار ایران

پارس تندر

پس چند سال شرکت پارس خودرو با شنیدن صدای نارضایتی مشتریات از ظاهر این خودرو بخصوص در قسمت پشتی، دست به تغییراتی در درب عقب خودرو، طراحی دوباره گلگیر عقب و تغییر شکل چراغ‌های عقب خودرو دست زده و آن را با نام پارس تندر روانه بازار کرد.

بررسی تخصصی تفاوتها وشباهتهای انواع ال 90 در بازار ایران

تندر پلاس

ایران خودرو نیز برای از دست ندادن بازار خود با فاصله چند سال با اعمال تغییراتی در صندوف عقب، تغییر چراغ‌های جلو، کشیده کردن چراغ‌های جلویی و سعی در ازبین بردن زوایای جعبه شکل این خودرو اقدام به تولید فیس‌لیفتی از ال 90 با نام تندر پلاس نموده و با اضافه کردن چند آپشن آن را روانه بازار نمود.

بررسی تخصصی تفاوتها وشباهتهای انواع ال 90 در بازار ایران

رنو تندر پیکاپ

رنو تندر پیکاپ با ظاهری زیبا و طراحی جدید نسبت به وانت‌های موجود در بازار ایارن پس از سال‌ها توانست به بازار وانت‌های ارزان قیمت ایران رونق تازه‌ای ببخشد. این خودرو با ظرفیت حمل بار 800 گیلو گرم رقیبی خوب برای وانت کارا تک کابین و وانت کارا دو کابین محسوب می‌شود. موتورK4M  به خوبی توانسته از تامین توان برای یک وانت در این خودرو بر بیاید.

گیربکسJHQ 

از چند سال پیش و شرکت رنو با ارائه گیربکس JHQ  عیب‌های گیربکس JH3 را برطرف و از نظر انتقال قدرت خودرو لوگان را بهبود بخشید. این گیربکس عیب‌های گیربکس JH3 از قبیل تخلیه سریع روغن گیربکس در صورت آسیب پولوس را برطرف نموده و همچنین با تغییر پدال کلاج به نوع هیدرولیک عملکرد بهتری را برای خودرو به ارمغان آورد. همچنین این گیربکس توانسته مصرف روغن گیربکس خودرو لوگان را از 3.4 لیتر به 2.3 لیتر کاهش دهد که بجز کاهش هزینه‌ها برای مصرف کننده منجر به کاهش آلایندگی زیست محیطی می‌شود.

تندر پلاس اتوماتیک

تنها تفاوت این خودرو با تندر پلاس دنده‌ای در جعبه دنده 4 سرعته تیپ ترونیک آن نهفته است. برای آگاهی از بقیه مشخصات این خودرو می‌توانید در جدول زیر مشخصات تندر پلاس را بررسی کنید.

بررسی تخصصی تفاوتها وشباهتهای انواع ال 90 در بازار ایران

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟