گرانترین، ارزان‌ها
04/01/1397 - 21:30
با 40 میلیون چه خودرویی بخرم؟
ما به سوال شما جوابی نخواهیم داد!!! در این مقاله کلیه خودروهای صفر با قیمت زیر 40 میلیون را بررسی و سعی می‌کنیم به شما در انتخاب بهتر کمک کنیم.

1606683296_1_0.gif

گروه اول: مسافرکش‌ها

در این سطح قیمت تمامی خودروهای مخصوص مسافرکشی به ایران‌خودرو تعلق یافته‌اند. یعنی خانواده سمند، سمند سورن و پژو...

موتور

 موتور این خودروها به دو گروه تقسیم می‌شود.

1. XU7 این موتور قلب تپنده خودروهای پژو GLX و سمند LX محسوب می‌شود. تکنولوژی طراحی موتورهای سری XU به حدود 30 سال پیش بازمی‌گردد و در آغاز توسط شرکت پژو و شرکت سیتروئن در حجم‌های 1800 و 2000 سی‌سی استفاده شد. این موتور در خودروهای پژوGLX و سمند LX با حجم 1761 سی‌سی و توان 100 اسب بخار در دور موتور 6000 استفاده شد. از تفاوت‌های اصلیXU7 و EF7 می‌توان به 8 سوپاپ بودنXU7  و 16 سوپاپ بودن EF7 اشاره کرد.

2. موتور EF7 یا موتور ملی با همکاری شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) و شرکتF.E.V GmbH of Germany طراحی شده است. از ویژگی‌های این موتور طراحی بر پایه گاز طبیعی بوده و از این نظر در بین ده موتور برتر دنیا قرار می‌گیرد. موتورEF7 با حجم 1650 سی‌سی 115 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه تولید می‌کند. 16 سوپاپ بوده و میزان مصرف آن به صورت ترکیبی 7.49 لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشد.

ایمنی

برخلاف خودروهای دسته زیر 30 میلیون مسافرکش‌های این دسته از ایمنی قابل قبولی نسبت به قیمت خود برخوردار هستند. این خودروها تماما بر اساس پلت فرم پژو 405 ساخته شده‌اند که در تست‌های ایمنی اروپا نمره قابل قبول 3 را دریافت کرده است.

نتیجه

سمندهای زرد رنگ واگذاری شده توسط شرکت تاکسی رانی جای بحث برای نتیجه گیری در این رنج قیمت را کمی کاهش داده، چرا که خودروهای دیگر زیاد مورد تایید این شرکت نیست. اگر قصدخرید سمند را دارید ورود شما به خانواده بزرگ تاکسی‌های خطی و گردشی را تبریک عرض می‌کنیم.


گروه دوم: وانت‌ها

در این گروه 3 رقیب در یک گروه یا به نوعی می‌توان گفت 4 رقیب در دو دسته وجود دارند.

دسته اول: رنو تندر پیکاپ با ظاهری زیبا در میان این گروه و وانت کارا تک کابین و کارا دوکابین با ظاهری معمولی و اسمی قدیمی و پر شهرت؛ انتخاب در میان این خودروها به وسیله مقایسه میان موتور امکان پذیر نیست، چرا که اساسا متفاوت اما در عمل با یکدیگر برابر هستند، پس دو موضوع دیگر یعنی توان حمل بار و راحتی سرنشین در آن مطرح می‌شود. برای این کار می‌توانید به بخش گالری عکس مراجعه و با توجه به زیبایی و راحتی اتاق از نظر خودتان انتخاب کنید.

دسته دوم فقط از یک خودرو تشکیل شده، وانت مزدا زامیاد 24 که از شهرتی عجیب در میان ما ایرانیان برخوردار است و با حد مجاز بارگیری 2100 کیلو یار همیشگی اسباب‌کشی در همه نقاط کشور محسوب می‌شود. کاربری این خودرو مشخص است و انتخاب آسان، با این قیمت خودرویی با این کارایی نمی‌توانید پیدا کنید.

مطلب پیشنهادی

مقایسه خودروی دنا با دنا پلاس
فرزندان سمند، شباهت‌ها و تفاوت‌ها

گروه سوم: به نام جوانان

در این رنج قیمت خودروهای تولید شده و یا بهتر بگوییم مونتاژ شده در کشور ما از تنوع بالایی برخوردار هستند و توان انتخاب نسبتا خوبی را به شما می‌دهند که می‌توان آن‌ها را در سه دسته کلی تقسیم کرد.

دسته اول از یک خودرو تشکیل شده، سمند سورن توربو جدید؛ این خودرو در واقع فیس‌لیفتی از خودرو قدیمی سمند بوده و از ظاهر چندان متفاوتی نسبت به سمند برخوردار نمی‌باشد و در واقع چهره‌ای شبیه به تاکسی‌های رایج شهری داراست.

موتور

موتور سمند توربو شارژر جدید همانند موتور خودرو سمند از حجم 1650 سی‌سی برخوردار است اما با توجه به برخورداری سیستم توربوشارژر از افزایش قدرتی معادل 35 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه بهره می‌برد و از مصرف سوخت و شتاب بالاتری از نسبت به سمند EF7 عادی برخوردار است.

ایمنی

مراجعه کنید به بخش تاکسی‌ها

دسته دوم این گروه تشکیل شده از خانواده 206 ها و طرد شده‌ مظلوم رانا!!! از خانواده ایران‌خودرو.

تفاوت پژو 206 تیپ 5 و رانا با پژو 206 تیپ 2 تنها در موتور استفاده شده آن یعنی TU5 یا TU3 است.
موتور TU5 با حجم 1587 سی‌سی و حداکثر توان 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه طراحی شده است؛ موتورTU3 با حجم 1360 سی‌سی و حداکثر توان خروجی 75 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه طراحی شده است. این در آغاز به خاطر مصرف سوخت ترکیبی 6.4 لیتر بر صد کیلومتر آن معروف شد اما با توجه به پیشرفت‌های موتور TU5 و رسیدن مصرف سوخت ترکیببی آن‌ها به 6.5 لیتر بر صد کیلومتر در سال‌های گذشته هم اکنون به جز قیمت پایین‌تر، پژو 206 تیپ 2 هیچ‌ استفاده دیگری ندارد.

ایمنی

با توجه به اینکه رانا بر روی پلت‌فرم 206 ساخته شده است و در واقع به جز قطعات جانبی مثل داشبورد، چراغ‌ها، صفحه پشت کیلومتر و آرم ایران‌خودرو از تفاوت فاحشی با پژو 206 برخوردار نیست می‌توان گفت کیفیت ایمنی تمامی خودروهای این گروه طبق اعلام سازمان استاندارد کشور در حد 3 ستاره است.

دسته سوم: کوییک دستی و اتوماتیک یا ساینا هاچ‌بک

این خودرو که در واقع فیس‌لیفتی است از تیبا 2 است که خود فیس‌لیفتی از پراید X200 بوده که بر روی پلت‌فرم پراید X100 ساخته شده بود؛ را سایپا برای رقابت با خودرو 206 و رانا طراحی کرده است؛ البته باید اذعان کرد تلاش خوبی برای تغییر بوده و توانسته ظاهری هرچند نامتوازن و غیر ایرودینامیک‌تر نسبت به 206، اما امروزی‌تر و نسبتا زیبا ارائه دهد.

موتور

موتور این خودرو نسبت به پراید با افزایش 200 سی‌سی مواجه بوده و به حجم 1503 سی‌سی دست پیدا کرده و قدرت آن نیز 12 اسب بخار افزایش پیدا کرده و به 87 اسب بخار در 5300 دور بر دقیقه رسیده است. با توجه به اعلام سایپا مصرف ترکیبی این خودرو بین 7 تا 7.2 لیتر در 100 کیلومتر خواهد بود. به نظر می‌رسد کوییک در شتاب اولیه بهتر از سلف خود پراید می‌باشد.

ایمنی

با توجه به جعبه دندهCVT و فرمان برقی در نوع اتومات این خودرو احتمالا از هندلینگ بهتری نسبت به نوع دنده‌ای آن برخوردار بوده و ولی به علت استفاده از شاسی پراید همچنان مقاومت آن پایین است؛ (البته تمامی این گفتارها بر اساس برداشت شخصی بنده بوده و طبق اعلام سازمان بازرسی ایمنی این خودرو با پژو 206 برابر است.)


گروه چهارم: خودرویی برای خانواده

اولین خودرو در این بخش ساینا اتوماتیک است. در مقاله قبل به بررسی برادر دوقلویش ساینا LX دنده‌ای پرداختیم، با قیمت زیر 30 میلیون، اما برادر دوقلوی آن ساینا اتوماتیک به خاطر تغییر جعبه دنده به مدل CVT و همچنین اضافه شدن آپشن‌هایی مانند: سیستم ورود به خودرو بدون سوییچ، سیستم پایش باد لاستیک‌ها، نمایشگر هفت اینچی مجهز به بلوتوث، مسیریاب و شیشه‌های عقب دودی با افزایش قیمت 9 میلیونی نسبت به برادر خود به این دسته وارد شده است.

دومین خودرو، 206 صندوقدار

تفاوت خودرو هاچ بک و سدان را قبلا در این مقاله توضیح داده ایم، پس فقط به بررسی موتور این خودرو می‌پردازیم.
همه تیپ‌های 206 صندوقدار موتور 106 لیتری، 4 سیلندر و 16 سوپاپ با قدرتی معدل 110 اسب بخار دارند؛ بجز مدل V20 که از موتور TU3 با حجم 1360 سی‌سی که دارای قدرتی معدل 75 اسب بخار است. سرعت‌ها نیز براساس وزن متفاوت است دو تیپ V1 و V8 تا 193 کیلومتر بر ساعت، V9 تا 189 و بقیه تیپ‌ها تا 170 کیلومتر بر ساعت می‌توانند سرعت بگیرند. همچنین میانگین مصرف ترکیبی V1 و V8 حدود 6.61، V9 حدود 7.3، V2و V10 حدود 7.44 و V20 نیز 6.4 لیتر در 100 کیلومتر می‌باشد.

ایمنی

تنها دو تیپ V1 و V20  فاقد ترمز ضد قفل و ایربگ هستند. از مشکلات عمومی در 206 صندوقدار نیز می‌توان به کنترل سخت خودرو در پیچ‌های سخت اشاره کرد.


برای مشاهده آخرین قیمت محصولات ایران خودرو اینجا کلیک کنید

برای مشاهده آخرین قیمت محصولات سایپا اینجا کلیک کنید

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟